SJM 400

• Topicstarter Topicstarter Aaalie
  • Startdatum Startdatum
hoi,
hij is nog tekoop ja :wink:
het lijkt mij geen makkelijk helitje om het weer mee op te pakken, misschien dat je beter naar iets groters kan kijken, minder last van wind, stabieler enz.
ik ken de magic van Schlüter niet, mocht dit ook een lastig controlleerbaar helitje te zijn, dan staat er niks in de weg uiteraard.

Hierbij een post van mij..

Ik heb nu voor het eerst gevlogen met de SJM die ik van Aaalie heb gekocht. Vloog super stabiel,
echter kan het natuurlijk niet zo mooi en soepel gaan de 1e vlucht..

Na mijn ervaring met FP heli's is het toch wat raar met een nagatieve pitch te vliegen en een vaste gas stand. Bij nood kun je niet meer gebruik maken van de optie je gas dicht te gooien.

Helaas was het gras wat hoog en bleef hij af en toe haken.. en toen hij dan toch eens dicht bij de tafel in de tuin kwam moest hij naar de grond... en viel hij om.. gevolg: Schade!..

Hoort erbij, maar is nooit leuk.

IMG_4405.JPG

Te zien was dat het nodige metaal verbuigt en uit elkaarword getrokken.. veel dingen zal ik herstellen of terugbuigen.. Nu eerst even wat extra onderdelen bestellen en weer verder!

Mvg, Vincent

hoei, lelijke crash! Houd de moed erin en weer opbouwen idd!

Je kan hem trouwens wel zo instellen dat knuppel terug gewoon gas dicht is. Dat heb ik standaard al. Als ik ff wat wil testen houd ik hem ook op die stand.
Gascurve in het 1e deel oplopend naar 100%, pitch blijft tot dat punt neutraal. vanaf de knuppel de helft begint de positieve pitch en blijft hij dus vol gas. Uit is dan dus echt uit!

Zodra ik wat rond ga vliegen gooi ik de switch om en staat ie continu vol gas en heb ik vol negatief.

Daarmee kan je dus redelijk veilig vliegen. wat idd nog niet betekend dat als het mis dreigt te gaan je gewoon maar je stick naar achter moet trekken :), had ik in het begin ook heeeeeel ff last van. Maar dat heb je zo eruit.

Hoi Sietse,

is het niet datje het dan een beetje raar gaat aanleren?

Wij hadden zo gedacht dat het handig was meteen je fouten af te straffen.. dan leer je het wel goed aan en hoef je niet meer om te schakelen.

Ik moet er wel erg aan wennen!
misschien is een kill switch dan ook wel zo handig om aan te leggen.. en daarbij mijn pitch curve negatief wat minder scherp te zetten.

Mvg, Vincent

beetje raar aanleren? nee hoor. leert prima aan. je moet gewoon in het begin (en eigenlijk altijd :D )goed blijven nadenken.

Oscar heeft een keer een loop gemaakt terwijl hij nog niet in idle up stond. Ja, dan heb je een probleem. Daarom vlieg ik idd in principe ALTIJD in Idle-up. (constant toeren dus, 3D).
Behalve als ik net wat heb veranderd en ga testen of het werkt. heel laag hoveren
zodra ik een rondje maak, gooi ik hem naar 3D.

Mezelf afstraffen door me heli te slopen vond ik niet zo'n goed idee. Een extra veiligheidsregeltje in mijn hoofd plempen wel :D

Kill switch is wel handig idd. heb ik ook. "Trottle Hold"

Vip-er zei:
Te zien was dat het nodige metaal verbuigt en uit elkaarword getrokken.. veel dingen zal ik herstellen of terugbuigen.. Nu eerst even wat extra onderdelen bestellen en weer verder!

ai sucks man :(
let wel wat je hierboven aanhaalt dat dat meestal erg gevaarlijk is bij een machientje wat dalijk 2500 rpm op het kopje heeft.
beter vervangen, kan je ook mooi een "schadelijst"posten wat dit foutje kost nu.

Gerard_nl zei:
let wel wat je hierboven aanhaalt dat dat meestal erg gevaarlijk is bij een machientje wat dalijk 2500 rpm op het kopje heeft.
beter vervangen,

Keurig omschreven Gerard :thumbsup: , ik sluit me daar overigens helemaal bij aan.

@Vip-er,

Succes met de herbouw.

Groeten, André.

zo te zien is de sjm dus toch niet zo crashbestendig als ik dacht :wink:
jammer van je crash inderdaad, maar het is toch positiever als het door een stuurfout komt dan door een mechanische uitval.

ik heb inderdaad eens een crash gehad door naar inverted te flippen zonder 3d mode, dat resulteerde een mooie neus in de grond aktie :D
daarvoor had ik ook dit geintje meerdere keren maar toen flipte ik hem gelijk door, hij verloor hoogte maar craste niet, helaas moest het toch een keer fout gaan :roll:

hup weer opbouwen, toch nog even oefenen op de sim voor het zelfvertrouwen en weer vliegen :D

Hoi allen,
bedankt voor de tips en het medeleven ;)

Ik zal eens kijken welke delen ik vervang.. een lijstje zal ik ook posten.
Ik schat dat ik nu opgeteld aan 30 euro zit.

Ook ga ik bedenken wat ik me het best kan aanleren.. En die dikke 2500 rpm op de kop doe ik nog niet, ik draai nog lang niet volgas! Deze heli heeft gewoon plenty power.

Kwa crashbestendigheid van de SJM zit het best goed, het landingsgestel is zodanig stevig dat je die niet zomaar stuk drukt. Het is nu gewoon kwestie van een paar rotor die op toeren door blijven hakken en alles meenemen ;) Meeste is wel in takt.

1 blad heeft wat lak verloren, de andere heeft een scheurtje in de tip. Staartbuis ligt wel doormidden dus word vervangen.
paddle stang is krom, en heckrotor as ook. Ik schroef hem nog wat verder uit elkaar om te zien wat er nog meer stuk is.

Hoofdrotor as had ik laatst al vervangen omdat hij toch om een of andere reden bleef trillen. bij onderzoek bleek hij toch wel recht.

rest zal ik nog posten.

Mvg, Vincent

Hierbij een post van mijn heli.. en zijn herstel.
Ik heb de staartbuis eerst maar weer eens in elkaar gelijmt.. hij is naar mijn mening goed gelukt, ik heb er een glasmatje omheen gezet en alles met cyano geinpregneerd.

Staart%20SJM.jpg

Over de bladen zat ik nog te denken.. De oude houten bladen blijken allen op 1 na behoorlijk krom te zijn. Dus nu zit ik te denken aande kunsstof bladen van een t-rex of van de sjm zelf.

Netjes,

kan op deze manier ook veel sleutelwerk besparen!

Greetz, A.

Het is al eens eerder gezegd, terugbuigen en herstellen is niet de juiste manier.
Neem geen onnodig risico en vervang alle beschadigde en kapotte delen.
Kijk ook waar verborgen schade kan voorkomen.
b.v. de getande riem draaide op het moment van de crash, dus heeft op zeker een tik meegekregen....vervangen dus.
Controleer ook de elektronica op juiste werking.
Laat verkeerde zuinigheid niet de oorzaak worden van een volgende crash.
Succes met de opbouw.

idd de riem goed controleren, met zon scherpe carbon buis snij je snel in de belt.

controleren op beschadigingen en losse tandjes.
als je tail er eens mee kapt omdat je dit nu niet goed checked, dan gat hij straks ineens de "piruette du mort"maken :D

Ik heb even een algemener vraagje over de SJM-400. Wat is nou precies het verschil tussen de VI en de VII? En wat merk je hiervan tijdens het vliegen.

Hieronder de updates:

• Updated Main Rotor Head
    Updated Tail Rotor Assembly
    Updated Fiberglass G10 Frame
    Updated Tail Servo Location
    Updated Battery Mount Support
    Fiberglass Main Blades Standard

Dat klinkt allemaal best leuk, maar ik als beginner kan hier niet uit opmaken wat nou direct het verschil is... Beinvloed het de vliegeigenschappen of is het meer in het kader crashbestendig/ montagevriendelijk/ steviger/ kinderziektes eruit? Weet iemand hier iets van?

Zoals je misschien wel aan voelt komen ben ik erg geinteresseerd in de SJM-400 en zit er aan te denken om er een aan te schaffen voor in de lente/ zomer buiten te vliegen. Het model en de looks spreken mij meer aan dan de Trex. Ook gezien de goede ervaringen hier ben ik nog meer geinteresseerd geraakt.

Alvast bedankt,
Michael Somerwil

Hoi michael,

Ik heb nu zelf de SJM 400 gewone versie.
Ik heb er nog weinig ervaring mee, maar vliegen doet het ding best stabiel. Wel wil ik na mijn 1e crash wat dingen veranderen.

Zo is eigenlijk de hele heli van goedkoop alu, wat vrij makkelijk te buigen is. Het is prima spul voor deze heli, maar de V2 lijkt toch mooier alu te hebben.. maar misschien dat het bedrog is door de bling bling factor.

Echter zou ik zelf de bladhouders en center van de V2 wel op mijn V1 willen hebben. Aangezien de bladhouders van de V1 niet groot genoeg zijn voor bladen van de T-rex of van Sab.. Deze kunnen niet diep genoeg de kop in.

Dus voor die paar 10tjes zou ik voor de V2 gaan, Echter zie ik nog nergens onderdelen voor de V2..

Mvg, Vincent

Back