SK360 Digital Flybar

Discussie in 'Flybarless' gestart door johnnygr, 9 mei 2008.

  1. johnnygr

    johnnygr Guest

    Hoi,

    Ik heb net de SK360 Digital Flybar besteld.
    Skookum Robotics: SK360 Digital Flybar
    Deze gaat in eerste instantie om te experimenteren op m'n Maxir, heb een paar goedkope plastic bladen liggen waar ik eigenlijk toch niets meer mee doe, dus die kan ik mooi aan gort vliegen.

    Ik wil hem uiteindelijk op m'n grotere heli (sniper) hebben maar deze heeft nu nog analoge servo's en de maxir heeft reeds digitale servo's op de cyclics.

    Ze hebben een order-achterstand dus zal even duren voordat ik hem binnenheb.
    Ik zal mijn ervaringen hier posten zodra ik hem binnenheb.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 mei 2008
  2. Dirk Luchtmeijer

    Dirk Luchtmeijer

    Lid geworden:
    24 apr 2007
    Berichten:
    324
    Locatie:
    Lelystad
    Ziet er Cool uit. Ben benieuwd hoe hij je bevalt. Plaats anders later eens een filmpje van je testvlucht.
     
  3. johnnygr

    johnnygr Guest

    Ik heb zelf geen camera maar misschien kan m'n broer die er wel een heeft een keer komen filmen.
     
  4. reaction10

    reaction10

    Lid geworden:
    21 mrt 2008
    Berichten:
    605
    Locatie:
    Uden.
    Verbouw je de rotorkop zelf of kun je ze zo kopen?
     
  5. johnnygr

    johnnygr Guest

    Ik ga het zelf doen maar weet nog niet hoe.
    heb nog ff de tijd om er over na te denken, en voorbeelden zat op het internet.

    Ze gaan pas eind deze week uitleveren en daarna nog 5 werkdagen levertijd dus heb nog ff de tijd. En het is geen haast-project.
     
  6. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    interesant!!
     
  7. johnnygr

    johnnygr Guest

    Eindelijk binnen.

    Ik heb een hoop gekloot gehad met het ding en blijkt achteraf gewoon aan een bijna lege ontvanger accu te liggen waarmee ik mee test.

    maar lijkt nu goed te werken.
    Heli weegt nu 1570 gram met een 5S 3200mAh lipo. Is vast minder dan het met flybar was maar weet niet meer wat hij woog. Heb er nu ook nog een vrij zware ( voor deze heli ) S9254 op liggen maar mijn Graupner DS3781 heeft wat speling in de tandwielen na laatste crash dus is even wachten op een nieuwe tandwielset. Zo lang geleden dat ik dat heb gewogen en heb sindsdien verscheidene electronica enzovoort veranderd.

    Instellen was goed te doen ( als ik het goed gedaan heb tenminste ), het is het eigenlijk gewoon 3 gyro's instellen ipv 1.

    Swashtype instellen met usb kabel, servo draairichtingen goedzetten is eigenlijk net zoals je normaal in de zender doet, maar nu doe je het in met de pc-software van de SK360.

    120ccpm mixen uit de zender gehaald, hij stuurt nu gewoon pitch, aileron en elevator naar de sk360 die dit naar 120ccpm omzet. draairichtingen goed zetten, dus als de heli vooroverkantelt moet de swash achterover corrigeren en de heli naar rechts kantelt moet de swash natuurlijk ook naar links kantelen.

    Gain instellen kan gewoon met een potmeter maar denk dat ik deze maar uitschakel via de pc-software want ik het is me echt niet duidelijk in wat voor stand nou hoeveel procent is en ga het dus maar even met de pc-software doen. Ik heb het niet zo op potmeter instellen, dat is ook een van de redenen waarom ik csm gyro's gebruik, ik doe dingen liever digitaal ipv met een schroevedraaier een beetje draaien op de gok.

    wat ik wel goed vindt is dat je alles wat je instelt direct ziet veranderen en gebeuren als je het instelt met de pc-software, je kunt tijdens het wijzigen gewoon de zender aanlaten en een servo-reverse of uitslagwijziging zie je direct gebeuren op de servo's.

    Ik moet het helaas nog wel even met analoge servo's op de swash doen, maar er komen binnenkort wel digitale op.

    Ik zit te denken aan airtronics 94761z of robbe FS-75-MG. Weet iemand waar ik die airtronics kan krijgen. ik denk dat hier mijn voorkeur naar gaat.

    Ik zal ook nog minder flex moeten hebben in de rubber-ringen in de rotorkop, iemand op rcgroups had aan de buitenkant van de rubber-ringen een beetje epoxy gesmeerd en dat laten uitharden en de rubber-ringen teruggezet. Tenzij iemand met een betere suggestie komt ga ik dat ook doen.

    Had ik de hele heli eigenlijk zo goed als klaar, stoot ik tegen de tafel en valt hij ervan af.
    STOM!!, maar viel toch wel weer mee, alleen een paar servo-tandwieltjes gestript.

    Mijn eerste testvluchten zullen niet veel meer zijn als een beetje hoveren zijn en wat cyclic tests als alles goed mag gaan.

    Het is nu laat, ga ook eens mijn bed opzoeken. Morgen misschien foto's van de flybarless setup.
     
  8. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Ben benieuwd!
    Jij stoot je heli van de tafel...
    Ik was de endpoints van mijn gyro nog even goed aan het zetten en laat mijn zender s'nachts aanstaan, die ik net had opgeladen....:robot: :D
    Kan ik weer een paar uur wachten...zucht.
    Eerder stoppen helpt zeggen ze..
    maar ja, time flies when your having fun...

    Succes!!

    Eric
     
  9. johnnygr

    johnnygr Guest

    Zoals belooft de foto's.
    Was toch wel erg makkelijk op deze heli, heb alleen een aluminium afstandsblokje met 2 gaatjes tussen bladhouden en bladhouder arm hoeven zetten en de swashmeenemer om hoeven te draaien. De foto's zijn niet van geweldige kwaliteit, ik ben niet zo handig met camera's denk ik en het is ook een goedkope camera.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  10. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Ziet er goed uit.
    Ik dacht eerst nog even, komt er geen zijwaardse kracht op die lange links..
    Maar toen zag ik dat je de washout met armpjes heb laten zitten om de binnenring mee te nemen.
    Zou goed moeten werken toch..
    Ben benieuwd naar je eerste pogingen.

    Eric
     
  11. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.871
    Locatie:
    Nijmegen
    ja, ik ben ook erg benieuwd. Er komen steeds meer flybar-less systemen bij, da's goed voor de concurrentie zodat de prijzen zullen dalen :)
     
  12. reaction10

    reaction10

    Lid geworden:
    21 mrt 2008
    Berichten:
    605
    Locatie:
    Uden.
    over een paar jaar is het alleen nog wat elektronica wat aan elkaar verbonden is en de lucht in vliegt:D. Maar wel een mooi systeem.
     
  13. hommer

    hommer

    Lid geworden:
    30 mei 2006
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Meppel
    De foto's zijn prima joh!! De achtergrond is harstikke mooi scherp ;). Misschien eens even een avondje niet met je heli bezig gaan en eens kijken hoe je je camera onder controle krijgt?

    Verder ziet het er netjes uit, ik vind die koppen altijd zo kaal zonder flybar e.d. Hij kan wel een heel stuk kleiner worden zo zonder flybar.
     
  14. johnnygr

    johnnygr Guest

    Heb een probleem met de sk360, hij lijkt niet goed te werken.
    Als ik volledige pitch geen dan gaat de swashplate op en neer, en dat gebeurd niet alleen voor de pitch maar eigenlijk voor alle stuurrichtingen, dit gebeurd vooral in de setup-mode, in flight mode lijkt het ook maar in mindere mate. ik durf nog even geen testvlucht te doen zo.

    YouTube - SK360 problem software screenshot

    in dit filmpje stuur ik naar alle extremen, full positive pitch en volledige roll/nick. Je ziet hem gewoon naar negatieve pitch springen ( rode waardes )
    YouTube - sk360 problem video

    Ik heb de video's naar de fabrikant gestuurd, hoop snel op antwoord van hun.
     
  15. johnnygr

    johnnygr Guest

    Hun antwoord.
    Er zijn twee helivliegers op rcgroups die de sk360 al gebruiken op dezelfde heli als ik maar die hebben geen futaba pcm.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 jun 2008
  16. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Prima service en antwoord toch..
    Ik zou dat weekje wachten en dan die nieuwe firmware instaleren.
    Ik volg hun ook op helifreak en vind de support uitmuntend!
    Ook al zijn er wat opstart probleempjes, door zoveel verschillende configuraties, ik vind het toch knap hoe ze daar mee om gaan.

    Eric
     
  17. johnnygr

    johnnygr Guest

    Ja, service is prima.

    Ik stuurde zondag tegen de avond het mailtje van het probleem en kreeg eigenlijk binnen een uur antwoord. zou je niet verwachten op een zondag avond. Geen idee hoe laat het daar dan is, maar goed.

    Ik heb ze een paar filmpjes gestuurd van het probleem, nog wat dingen getest, weer gefilmd en weer naar hun gestuurd.
    En heb uiteindelijk de sk360 hier op 2 PCM ontvangers gehad en 1 PPM ontvanger.
    Probleem doet zich dus voor op futaba PCM ontvangers.

    Art van Skookum Robotics heeft nu een PCM ontvanger geleend of gekocht en ze hebben nu dus hetzelfde probleem als ik zodra ze de sk360 aan een Futaba PCM ontvanger hangen.

    Ik ga de PPM ontvanger er aan hangen en daar de eerste hover tests mee doen. Ik wil niet meer echt op PPM gaan vliegen omdat ik vroeger nogal eens wat storing problemen mee heb gehad. Met af en toe een ruk aan de heli wegens een kleine storing ga je toch wat minder lekker vliegen.

    Het ziet er erg winderig uit buiten en wil het toch even doen als het enigsinds windstil is. Het zal wel meevallen maar toch :)

    Dit is nou het risico wat je loopt als "guinea pig" zoals ze dat zo mooi in het engels noemen. Maar als zo'n ding via firmware ge-upgrade kan worden kunnen ze het toch bijna altijd wel weer oplossen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 jun 2008
  18. johnnygr

    johnnygr Guest

    Nou, net m'n eerste hover voor zover je dat er een kunt noemen gehad. Heli ingestel op 1600 toeren, dacht van rustigaan beginnen. Enigste wat ik nu nog kan zeggen is dat ie veel te vel op stuurbewegingen reageert. Ik was continue aan het overcorrigeren hoe voorzichtig ik het ook probeerde op de sticks. Na grofweg 20 seconden gauw weer op de grond gezet.

    Maar hij is nog heel:)
     
  19. johnnygr

    johnnygr Guest

    Heb nu ook flybarless met de gyro correcties uit gevlogen en is ook goed te doen, alleen wat gehoverd met niet al te veel wind. Het waait nu wel weer wat hard om de heli goed uit te trimmen, wil de heli goed uittrimmen met de gyro's van het flybarless-systeem uitgeschakeld.
     
  20. johnnygr

    johnnygr Guest

    Heb net de nieuwe firmware ontvangen en probleem lijkt te zijn opgelost.
    Ik heb net nieuwe digitale servo's besteld.
    Keuze is gevallen op Hitec HS-5082MG.
    Ik heb nu de Hitec HS-81 op mijn heli zitten, De Hitec HS-82 is de verbeterde/vernieuwde versie en de HS-5082 is de digitale versie van de HS-82, vandaar mijn keuze zo gemaakt.

    Deze servo is echter nog moeilijk te krijgen, Besteld bij modelbau-bichler maar ze worden blijkbaar nog niet geleverd door multiplex volgens hun dus in back-order. Even geduld dus.

    Eerste vluchten gemaakt met de SK360 in flightmode, het systeem werkt duidelijk wel goed maar heb het nog niet zo goed kunnen krijgen als met de mechanische flybar.

    De digitale flybar zal ik vast wel ook zeker zo goed krijgen als de originele flybar maar misschien zal dat pas komen zodra ik er digitale servo's in heb zitten.

    Mijn huide HS-81 hebben ook wel wat speling gekregen, ze komen ook vanouds uit mijn eco8 die ik reeds heb verkocht en zijn dus lang niet nieuw meer, hoog aan vervanging toe.

    Ik heb toevalling een set HS-85's kunnen krijgen voor weining dus die ga in nu maar eens proberen, iets langzamer maar meer koppel hebben. Tijdens het vliegen had ik ook het idee dat ik te weinig koppel had van de servo's, de heli leek de ene keer sneller te reageren als de andere dus misschien is dit wel een verbetering.

    Dus nu een servo wisseling, straks als de digitale binnenkomen weer, zo blijf je bezig.

    2e punt waar ik verbetering in zou vinden is om de flex in de kop te verminderen. Dit zou moeten kunnen door een klein beetje epoxy aan de buitenkant van de rubber ringen in de kop te lijmen/smeren.

    Ik heb hier Z-poxy staan van Pacer Technology ( PT-37, 5 minute formula ). Dit is een 2 componenten lijm. ( maar dat is epoxy misschien altijd wel, ik gebruik het eigenlijk nooit ). Dat kan ik dan toch proberen op de buitenkant van de rubber ringen te smeren of niet, weet iemand of dit voldoet?
     

Deel Deze Pagina