Skipjack revell 1:72

Discussie in 'Duikboten' gestart door hermor, 9 dec 2020.

  1. robbert de rouw

    robbert de rouw

    Lid geworden:
    22 dec 2019
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Thuis
    Ik haal het high density foam bij de plaatselijke bouwmarkt en kan het daar per plaatje kopen.
    Ik heb een R&R WTC en trimmen was lastig.
    Bij mij grote duikboten een stuk makkelijker.[​IMG][​IMG]
     
    Henk Freubelaer en hermor vinden dit leuk.
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    het balanceren met styro dure doe ik reeds jaren
    ik haal (vragen kost niets)het op bouw werven waar je zo een groot deel gratis mag mee nemen aan rest materiaal
    alles wat je onder de waterlijn zet heeft invloed op het boven water gedrag van de boot
    alles boven de waterlijn heeft invloed op de gedoken toestand .
    gr raf
     
  3. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Raf, dat had ik inderdaad begrepen, het punt is dat ik onder de waterlijn zo min mogelijk wil gebruiken daar ik weinig restballast over heb, en hij moet wel onder water gaan(-; onder water is hij een beetje staartlastig.. dus daar moet wat schuim bij boven de waterlijn. Gelukkig is hij boven water vrijwel in balans
     
  4. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi mededuikbotenbouwers,

    Het vliegseizoen is wel over, mn Fregat (de Ruyter) is zo goed als klaar, paar keer ook mee gevaren dit jaar, dus weer tijd voor mn Skipjack die al weer een poosje op de helling ligt.

    Dat loopt niet allemaal van een leien dakje, heb hem in het zewmbad gehad deze zomer en er bleken een paar verbeterpuntjes:

    De duiktank was aan de krappe kant, dus of hij lag mij te diep, of hij kwam niet volledig onder water. Nu zou daar mee te leven zijn, ik denk niet dat ik ooit echt volledig ondergedoken zal varen maar toch kon ik aan het idee van een bijnaonderzeeboot niet goed wennen, en ook iets verder in het water en dan wat smokkelen met de waterlijn.. hmm nee.

    Daarnaast lekkage, dan wel, dan weer niet. De pistontank lekte soms iets langs de zuiger en dan was het weer compleet demonteren en dat sleutelen is leuk maar graag aan wat nieuws.

    Even alles laten liggen en lekker mn heli gevlogen. Na wijs beraad besloten om toch maar eens eerst een duikboot varend te hebben en dan vervolgens eens kijken wat er meer en beter kan. Ben stiekem alvast begonnen met een Walrus te tekenen om ooit te printen, das echter voor later.

    Dus besloten om te gaan werken met een geventileerde tank met tandwielpomp. Een redelijk simpel principe en simpel genoeg voor mij als nog steeds beginnend duikbootknutselaar.

    Dus weer aan het tekenen geslagen en een duiktank gemaakt, plexiglas buis met geprinte schotten en eindcaps. Een tandwielpompje en 2 solonoids, 1 voor tussen de pomp en de tank, aangezien de pomp iets water doorlaat bij stilstand en 1 voor beluchten als de periscoop of snorkel boven water komt. Het principe, de pomp trekt de tank onder licht vacuum leeg, de boot komt naar boven en eenmaal iets boven water opent het luchtventiel een kan de pomp verder met gewoon belucht leegpompen.

    Dit heb ik uiteindelijk werkend en ben nu aan het testen of alles betrouwbaar werkt.

    Naast deze wijziging heb ik de stap genomen om een Frsky r9m module en ontvanger op 900mhz te gaan gebruiken, deze kan je aanpassen qua zendvermogen maar in de standaard stand ben ik redelijk positief. Voordeel is dat ik dan en telemetry hen en daarbij gebruik maak van een R9stab ontvanger.. deze heeft een voor vliegtuigen bestemde gyro aan boord en gebruik ik voor de duikroeren. Vergelijkbaar met de vinnen van mn fregat. Dat scheelt een losse stabilisatie en kan ik vanaf de zender instellen. Mocht dit toch niet werken val ik weer terug op mijn 40mhz module voor mijn frsky zender.

    Hebben er meer mensen ervaring met deze frequentie gebruiken in een duikboot? Hoor en lees wisselende geluiden maar ik heb van deze (nieuwe) combi nog geen ervaringen. gelezen

    Hier wat plaatjes:
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Henk Freubelaer vindt dit leuk.
  5. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    229
    Locatie:
    N B
    Als dit ballast systeem ook niet naar tevredenheid werkt dan kan je altijd nog met een ballast zak proberen.
     
  6. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Henk, daar heb ik ook naar gekeken, met een partyballon, ik was een beetje bang dat deze een keer zou knappen, daarnaast een urinezak, maar dat werkte ook niet echt fijn. Dit lijkt vooralsnog prima, maar nog even goed testen.

    Wat ga jij gebruiken in je sub?
     
    Henk Freubelaer vindt dit leuk.
  7. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    229
    Locatie:
    N B
    Ik zit zelf te denken aan een spindelloze zuiger tank.
    Dus wel een tank met zuiger maar hier zit geen spindel aan.
    De zuiger word bewogen door de tank te vullen of te legen met een pomp.
    Dat scheelt weer kostbare ruimte waar de spindel moet bewegen.

    Ik heb ook nog steeds een tank met zak in gedachten.
    En dat twee partyballonen over elkaar om toch flexibilitijd te behouden.
     
    hermor vindt dit leuk.
  8. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Mijn K-18 heeft een tandwielpomp met 1 ventiel - die in de periscoop is weggelaten dus ik kan de tank alleen legen aan periscoopdiepte. Is eigenlijk geen bezwaar, de boot vaart al 10 jaar zeer betrouwbaar. Oude trippel-S systeem van Lex. Nooit meer aangekomen na het inbouwen!!
     
    hermor en Henk Freubelaer vinden dit leuk.
  9. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Henk, dat is ook een optie die bij mij nog open staat. Heb het getest en dat werkt idd, was alleen nog aan het dubben hoecde afslag te maken bij tank geleegd.. heb een benaderingsschakelaar in bestelling waarbij ik een magneetje in de zuiger maak. Nadeel bij mij is dat ik dan de diameter kleiner moet maken, bij mij loopt de bedrading nu door de tank in een buisje dat kan dan niet meer en dan moet de tank langer om hetzelfde volume te behalen dan eigenlijk praktisch is..
     
    Henk Freubelaer vindt dit leuk.
  10. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    229
    Locatie:
    N B
    De ruimte is bij mij ook een puntje.
    Ik wil proberen om met twee tanks te werken, ook voor balans en een mooier duikbeeld.
    Mijn WTC is een stuk 70mm regenpijp waar dan twee 60mm duiktanks in moeten, dan hou ik net een beetje ruimte over voor bedrading.

    Aangezien ik nog met de bouw van het model zelf bezig ben heb ik nog niet heel veel tijd in het technische gedeelte gestoken.
    Maar voor de zuigers zat ik te denken aan laser afstand sensors en een arduino, die constant de afstand van de zuigers meet.
    En als failsave bij een volle tank een microswitch.
     
  11. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Freek, eigenlijk is dat vrijwel hetzelfde als wat ik nu in gebruik heb/ga nemen. Met enig verschil dat ik deels leegpomp onder vacuum, tenminste ik ga er vanuit dat dat bij jou niet zo is, als je met een solonoid bediende klep werkt zou je dat wellicht ook kunnen, je moet deze dan wel onafhankelijk van je pomp kunnen sluiten en openen. Ik heb het getest en de pomp trekt de tank zonder problemen voor de helft leeg zonder de klep te openen, zodra je de klep opent hoor je hij naar adem hapt zeg maar... Moet het nog wel helemaal gemonteerd in de romp testen maar los werkt alles tot nu toe naar behoren
     
  12. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Henk,

    Voorzover je van mij advies moet aanemen(-; ik ben ook maar een beginner, toch heb ik inmiddels al wel wat gerommeld met van alles en nog wat aan technieken en een hele ontdekkingstocht achter de rug die ik hier niet volledig gedeeld heb. Ook ik vind het leuk om zelf wat te maken en bij voorkeur van regulier in de handel zijn de materialen. En daarbij ben ik ook nog eigenwijs en heb soms de neiging om iets wat simpel kan ingewikkeld te gaan maken omdat ik dat leuk vind maar dan blijkt het soms niet te werken, te gevoelig en is de lol er snel weer af.

    Als ik je toch een tip mag geven, hou het vooral simpel in het begin, het allemaal werkend krijgen en betrouwbaar en lekvrij en dan in een mooi gebouwde boot zoals jij hebt.. is al een hele opgave. Dan helpt het echt als je toch gebruik maakt van een doorzichtige WTC, ook ik heb in het begin gedacht, dat kan eenvoudiger.. Maar de paar euro die je extra uit geeft aan een stukje acrylaat pijp (wat je eenvoudig en echt niet duur online per meter kan kopen) verdien je zeker terug. Naast praktisch ziet het er ook nog veel blitser uit dan zon grijze regenpijp maar dat is weer wat anders. Maar het grote voordeel is je het vaak direct ziet als er wat fout gaat. Een servotje wat net niet lekker loopt, een lekkage (net waar je eventuele watersensor niet zit) of je ontvanger die aangeeft dat het bereik weg is door te knipperen (afh van type).. een slangetje wat je dichtdrukt bij het mechaniek in de buis schuiven.. en dan zijn er nog legio meer potentiele problemen. Dan 2 tanks die beide stuk kunnen gaan... en als je de tanks aan de uiteinden zet, waar plaats je pomp(en) en de ventielen de aandrijfmotor(en) en de servos want 70 mm buis lijkt groot maar is best klein om alles in te proppen heb ik gemerkt en ik heb een 80mm buis..

    Het is echt balen als je alles in bad legt of erger in de vijver en na een minuut of 10 merkt dat alles niet meer werkt en je halve wtc ongemerkt volgelopen is met water(-; of er een servo van je duikroer vastloopt met standje recht omlaag..

    Als je toch wilt balanceren, dan is de optie servo met een gewichtje wat je heen en weer trekt wellicht eenvoudiger, ook dat had ik eerst maar heb het inmiddels toch ook weer verwijderd omdat ik merk dat het op het droge wel allemaal leuk werkt maar alles in de buis gepropt toch net weer niet zoals je dat in je hoofd uitgedacht hebt.. Met andere woorden, leer ook van oa mijn fouten. Of anders, doe het beter dan ik heb gedaan.. dan kan ik in ieder geval van jou leren(-;

    Wat ik nu besloten heb is eerst varen met wat gebleken is dat werkt, en los daarvan maak ik een WTC welke ik zo over kan zetten en waar ik de opties in bouw die ik in gedachten heb, en inderdaad is dat ook bij mij ws een piston met pomp (zonder spindel) aangestuurd door een arduino. Wellicht kunnen we daar wel wat samen uitvogelen want ik heb van een van mijn eerste setups al een redelijk werkend programma wat volgens mij prima aan te passen is naar dit systeem. Daar zit de aansturing in voor 1 pomp(motor) de eindswitches, water- spanning en ontvangst failsave
     
    Henk Freubelaer vindt dit leuk.
  13. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    229
    Locatie:
    N B
    Ik neem je tips zeker ter harte.
    Ik overweeg dan ook om toch eerst over te stappen op een perspex buis voor de redenen die jij noemt.
    Zoals gezegd zijn het bij mij alleen nog maar ideeen en die zijn zwaar onderhevig aan veranderingen :D

    Zodra ik aan de WTC begin dan open ik daar wel een aparte topic voor en kunnen we inderdaad wel ideen en ervaringen wisselen.
    Zeker op het gebied van arduino, want die ben ik toch wel van plan te gaan gebruiken, het opent zoveel meer mogelijkheden.
     
  14. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Allen,

    Vandaag weer wat gedaan aan de skipjack, nou ja wel vaker afgelopen periode maar nu ff wat updaten.

    Ben druk geweest met de opbouw, sail geloof ik. Het was de bedoeling om de periscopen bedienbaar te maken maar omdat ik geen ruimte meer had in de wtc voor een servo met een lange slag of andere oplossing dat maar bewaard voor later.

    Wel een luchtaanvoer van een periscoop gemaakt. Allemaal niet spannend voor de meeste van jullie maar toch. Ik heb wel gemerkt dat ook met ventiel dicht hij gewoon boven water komt.

    Daarnaast wat navigatieverlichting er in gemaakt, de plaats was wat gissen, de ene had het voor achter een van die glaasjes wat logisch lijkt een ander boven de duikroer, ik heb die optie maar gekozen, achteraf zal dat wel fout blijken. Handig is het wel kan ik aan de verlichting zien of hij aan of uit staat. Had dat al wel vermeld maar heb andere leds geplaatst omdat je ze nauwelijks zag.

    Wel een vraag, heb de duikroeren aan de brug nog niet gemonteerd, ze zijn en blijven niet werkend, heb er een asje voor geprint zodat ze beweegbaar zijn omdat ik niet wist onder welke hoek ik ze vast moest zetten. Ik twijfel om ze zo los te laten zodat ze meebewegen en dus niet de werking van de achterste roeren beinvloeden.. wat is wijs?

    Heb een nieuwe schroef getekend in Fusion en geprint op de sla printer, heb wat resin gemixt. Had flexibel wat te flexibel was en gewone wat te bros leek. Nu maar hopen dat het heel blijft. Nog wel een dingetje dat SLA printen merk ik.

    Ben druk met tekenen van mn ooit volgende project, een Walrus. Deze staat al lang op.mn lijstje. Hoop dat het een beetje lukt lijkt me leuk deze helemaal te printen. Maar das voor een ander verslag. 20221119_160634.jpg 20221119_161411.jpg 20221119_161418.jpg 20221119_160834.jpg 20221119_160910.jpg
     
    Henk Freubelaer en FreekS vinden dit leuk.
  15. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Ohja vergeten, de oude en nieuwe schroef
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Henk Freubelaer vindt dit leuk.
  16. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Ik val een beetje op deze bouw en dan zie ik dat je in fusion aan een Walrus bezig bent, damn man hier ben ik ook wel in geïnteresseerd, voor mij mijn favoriete duikboot all time...

    Mocht je eventueel een samen werking of iets in die aard ooit overwegen voor ik mij als geroepen. Je heb vanaf nu een nieuwe volger!
     
  17. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi

    Voor mij is de Walrus inderdaad ook een "all time favourite" van de onderzeeboten en ben inderdaad druk met het alvast een beetje voorbereiden van de bouw van een model, schaal weet ik nog niet zo goed. Ik denk zelf aan 1/72 maar wellicht toch groter dan kan ik meer functies in bouwen. Heel eerlijk ben ik al blij als mn skipjack alleen al gewoon vaart en duikt ...dus die extra functies dat zien we dan nog wel. Ik teken nu op 1/50 en op zich kan je natuurlijk bij printen zelf de schaal bepalen maar bv de maat van lagers, eventueel schroefdraad (ik teken de schroef ook mee en daar zit schroefdraad in getekend) kan je niet zo maar schalen, daar moet ik wel rekening mee houden.

    En ja een Forum is om te delen toch dus ik hoef het zeker niet voor mijzelf te houden. Ik moet wel zeggen dat voor mij het tekenen ook wel een beetje een zoektocht is en de vraag natuurlijk om wat op het scherm staat om te toveren tot een echte (3d druk model) Maar vooralsnog ben ik niet ontevreden over het resultaat.

    Dus ja hoor, ik wil best samen werken, graag zelfs, hoe meer bouwers hoe beter eigenlijk! wie weet zijn er meer en kunnen we deze tak van het forum eens een groepsbouw doen(-; Zodra ik de tekeningen een beetje op orde heb zal ik een nieuw verslag openen. voor specifiek de Walrus. Zal dan de bestanden wel met jou en evt andere belangstellenden delen.
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2022
  18. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Hermor, dat is tof, nu ik kan wel wat 3D tekenen hoor, en heb hier 3D printers staan een PLA met 250x250 zo'n 245 hoog dacht ik (wordt waarschijnlijk vervangen door 400x400x500) en een mono X (zodra er een beproefde 8K is gaat deze ook weg)

    Momenteel bouw ik een 3D sleepboot, voorheen altijd klassiek gebouwd al mijn bouwverslagen staan hier op het forum (de oude missen waarschijnlijk wat foto's omdat die provider er is uitgegaan).

    Ik bouw altijd op 1/50 en heb hier momenteel een mooi geprinte Kilo sub (Proj. 636,3 "Petropavlovsk-Kamchatsky") liggen die waarschijnlijk mijn volgende project wordt als er dan nog geen walrus is natuurlijk. Je hebt wel al snel een model van 1,5m maar dat is zoveel mooier als 1/72... (groter is natuurlijk nog cooler maar voor mij onhandelbaar met vervoer enzo.

    Ik heb ook wel een beetje contact met J. Klaas, voor mij de referentie in Nederlandse duikboten, hij kan ook wel printen en is ook goed mee in alle technische en elektronische dingen.

    Alleen de zender gaat misschien nog een probleem worden, ik heb hier nog wel een MC22S liggen maar stilletjes was ik aan het watertanden naar de Tandem XE, deze heeft dubbele freq, ik heb me laten vertellen dat hij tot op 1 m diep zou kunnen gaan, met standaard 24ch (24 servo's dus... On top, uitbereidbaar met nog eens 16ch via een XJTlite 40ch dat zijn genoeg functies me dunkt...) En waarschijnlijk een multiswitch die er aan komt in de komende maanden wordt dit misschien wel iets...

    Zeker ook omdat deze ontvangers gyro's hebben de X roeren voor een Frysky niets voorstellen enz. enz.

    Je zal wel zien in de modelverslagen ik probeer vooral realistisch en erg functionerend te bouwen met als het kan oog op een zeer goede afwerking.
    nu bouw ik nog snel de Tug af en dan zal ik me eens verdiepen in de Walrus, ik heb hier wel plannen liggen van de walrus misschien zelfs wel digitaal... Ik zoek het wel eens op.

    Ok ik kijk er al naar uit!
     
  19. jakenl

    jakenl

    Lid geworden:
    22 aug 2022
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Over die watercilinder: Deze trok mijn aandacht, omdat ik in het verleden als engineer aan een project met watercilinders heb gewerkt. Het was een behoorlijk hoofdpijn dossier, omdat water wordt gezien als drooglopen en dat het onvermijdelijk is dat er vocht de zuiger passeert. Dat laatste probleem speelde bij ons ook bij projecten met olie en lucht als media.

    Wat ik ervan heb geleerd:
    -Afdichtingen in water gedragen zich alsof ze drooglopend zijn, niet gesmeerd dus. NBR-rubber lip seals draaiden soms zelf rond in hun groef door de frictie die ze hadden met de buis (getrokken messing in ons geval)
    -Het ruwheidsprofiel van de buis bepaalt de hoeveelheid lekkage over de afdichting. De ruwheidsparameter die een maat is voor het 'draag-aandeel' van het oppervlakte bleek cruciaal
    -Het is niet de vraag OF, maar wanneer er water de zuiger passeert

    Aandachtspunten:
    -Afvoer van 'lekwater' aan de droge kant van de zuiger
    -Ademen van het volume dat de cilinder verplaatst: je creëert een kleine overdruk in de duikboot bij het vol laten lopen van de tank, omdat het luchtvolume afneemt. Bij leeg laten lopen andersom. Dat is elke keer een pompende werking bij een minuscule druk. Erg moeilijk voor een afdichting om af te dichten. De meeste afdichtingen positioneren zich beter bij een hoger drukverschil

    Onze oplossing:
    - Zuiger vervangen door een special, 1-piece-design, uit Teflon, waarbij de lip seals onder voorspanning werden gezet door een ingeperste o-ring
    - Cilinderbuis inwendig polijsten met een flex hone
    - Waterbestendig vet toepassen (ervaring met PEERLESS OG grease en met Staburag NBU 12, als ik mij goed herinner)
    - Water lekkage een 'feature' maken. Omdat het toch optreedt, moet je de afvoer regelen

    Wat bij ons niet werkte ivm overdruk EN onderdruk, maar wel een goede is:
    -Toepassen van een rolmembraan. Nagenoeg geen frictie en perfect waterdicht. ik denk dat het wel wat meer ruimte inneemt.

    In je huidige toepassing:
    - een waterbestendig vet toepassen op de buiswand, om torderen van de o-ring te voorkomen (zeker als de o-ring wat strak in de groef ligt, kan er een 'wokkel' optreden waarbij de o-ring plaatselijk omdraait)
    - een laag gelegen 'overloop reservoir' maken voor lekwater. Het is toch geen industriële toepassing die het jaren zonder onderhoud moet uithouden. Je kan het na elke duiktocht leeg laten lopen.
     
    Henk Freubelaer vindt dit leuk.
  20. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Heb even je project opgezocht en had je daar even niet daar aan gelinkt(-; want had dat al met bewondering gevolgd, qua tekenen denk ik dat wat ik nu gebrouwen heb voor jou een avondje werk is.. want dat van mij is volgens mij maar wat gekrabbel vergeleken wat jij maakt.. Ik vrees dat ik dat niveau wel wil halen mar dat dat mij voorlopig niet lukt. Maar des te beter dat jij aan wilt sluiten, ik kan wat dat betreft veel van je leren.

    J.Klaas heb ik wel van gehoord en vroeger was hij ook wel actief hier, maar ik dacht dat hij wat dat betreft minder actief was. Hij heeft inderdaad ook een (of meer) schitterende modellen van een walrus en had volgens mij ook een mal voor een Walrus. Ook hij is voor mij wel het grote voorbeeld als het om onderzeeboten gaat. Ook Lex (actief hier heeft een mooie Walrus varend.

    Maar goed, ik vind het altijd leuk om dingen zelf te maken, waar ik helaas ook wel eens tegen mijn eigen technische grenzen qua handvaardigheid en kennis aanloop(-; maar dat mag de pret niet drukken.

    Wat zender betreft, ik vlieg ook en heb al redelijk wat ervaring met Frsky en gebruik voor mijn Skipjack nu een R9M module in mijnX7 zender en een R9Stab ontvanger waar jij het over hebt. De 2,4 ghz tegenhanger (S8R) gebruik ik ook al enige tijd met goed resultaat in een paar vliegtuigen. Daar gebruik ik wel een ander zender (Horus10S) omdat dan de gas en pitch stick niet gecentreerd moeten zijn. Deze STAB ontvanger heeft inderdaad een ingebouwde gyro en zoals ik nu kan beoordelen werkt dat prima, heb de duikroeren en het roer gestabiliseerd, voor het roer zal ws minder nodig zijn maar het zit er op dus waarom zou ik het uitzetten, kwaad kan het niet. Daarbij heeft de STAB al een V staart optie aan boord, ik ga er vanuit dat je dit ook voor een X roeropstelling kan gebruiken. De ontvangst van de long range set lijkt ook onder water te werken, dus die 1 meter zou wel eens kunnen kloppen, voor mij voldoende ik zal zeker niet dieper gaan duiken, en valt de ontvangst weg dan komt hij als het goed is vanzelf boven water. Ik heb in ieder geval geen enkele last van welke storing dan ook waar mijn zelfgebouwde 40mhz module en corona ontvanger duidelijk meer gevoelig waren. Je kan het zendvermogen instellen van standaard 25mW tot 500mW maar vanaf 200 mW heb je dan geen telemetry, dus heb hem nu nog op de standaard 25mW instelling. Dat zender probleem gaat wel goedkomen denk ik. En het klopt, qua programmeren gaat dat opentx of Ethos een heel stuk eenvoudiger. Beide heb ik op dit moment in gebruik.

    Als tekening gebruik ik de tekening van Min v Defensie, daar heb ik een foto/scan van gemaakt en in Fusion geschaald. ik merk wal dat hij niet 100% recht is maar te weinig om echt last van te hebben.

    Qua printer heb ik een Flasforge Creator Pro maar die heeft een vrij klein printbed (200x165 ik zit te kijken naar wat anders of voor er bij, bv een Sovol Sv06 daar lees ik goede verhalen over. Mijn SLA printer is een eenvoudige Photon maar voor mij op dit moment voldoende. Als ik ooit tegen een nette Anycubic D2 aanloop wil ik die wel kopen.

    Al met al, ik zie het wel zitten!
     

Deel Deze Pagina