hallo in augustus ben ik er ergens aan begonnen en nu kan ze reeds drijven op het B.MSA forum is er reeds een bouwbeschrijvving van geweest maar ik wil die hier ook met jullie delen daar er een heel deel techniek in is gebuikt die hier steeds maar terug komt als vraag door vele beginners gesteld hoe bouw je een romp ik heb een project lopen wat inhoud dat er een paar skipjacks moeten gebouwd worden de skip is een heel snelle boot met een paar zeer eigenaardige nukken hij wil nogal veel rollen vooral bij onder water vaart de skip is een uitgerekte ei en de romp is volledig rond de echte toren is 1.5° uit het center gezet om de torsie van de schroef te compenseren en idem met het onderste richtings roer dat is aan eenkant volledig vlak en de andere een stevig vleugel profiel de opbouw van de plug is makkelijk ik begin met de rompdiameter op een triplex plank uit te tekenen en deze vast te zetten op een stevige bouw plaat doordat de romp rond is hoef ik maar 1 kant te maken en zo bespaar ik dus materiaal dan komen op deze bouw helling stukken styrodure gelijmt (gewoon witte hout lijm is voldoende) hier zie je eenzelfde romp opbouw maar dan van een akula deze is gemaakt door mijn goeie vriend theo als je alles mooi in model hebt geschuurt wat door de styrodure makkelijk gaat dan neem je de plug los van de bouw plank en schroef je er een balkje onder dat net binnen de romp blijft dit kan je vast zetten in een bankschroef dan borstel je eerst een laag EPOXY over de styrodure heen en laat deze goed intrekken maar net niet volledig uit harden de laag moet nog een beetje plakken daarna doe je dan een laagje glasdoek (25 gr/m²)overheen wat je mooi glad strijkt met je hand en zorgen dat de plooien buiten de romp vallen je krijgt deze onvermijdelijk maar buiten de romp geven ze geen problemen als deze laag is uit gehart kan je er een laagje motip primer over heen spuiten ik gebruik steeds twee kleuren ;donker spuit ik eerst en dan grijs er over heen als je dan schuurt dan zie je waar de bultjes en putten zitten OPASSEN DAT JE NIET DOOR DE DOEK HEEN SCHUURTwant als je dan polyester plamuur zet wreet deze de styrodure op als je plug voldoende glad is dan een paar dagen laten door uitharden aflakken met een glanzende laag vernis en weer laten uitharden daarna de overtollige resten van de glasdoek afsnijden en de onderkant van de plug terug glad schuren tot er geen restanten meer zijn van de epoxy dan de plug terug op een betonplex plaat schroeven zoals voorheen daarna een laag los wax aan brengen en goed opschuren ik doe daarna nog een laag los lak om zeker te zijn daarna kan begonnen worden met twee lagen gelcoat en 2 lagen 25gr/m² weefsel doek in de hoeken doe je het beste polyester met versnipperde doek om deze mooi in de hoeken te krijgen is dit de beste methode ik meng er steeds een schep polyester plamuur doorheen daar deze ook met de mek uithart zei het wat langzamer dan met dat rode spul dat bij de plamuur zit zo krijg je aan de buiten kant een gelijkmatige ronding waar het polyester weefsel zich mooi over laat vlak leggen als dit nog plakt komen er nog twee lagen mat over heen die mag wat steviger zijn daar ze alleen maar de mal moet invorm houden na het uitharden een bak maken van betonplex en daar je mal met de plug nog in op vast zetten met poluerethaen lijm en parker schroeven daarna kan je de plug uit de mal halen en hou je een mooie strakke mal over waar je toch enige rompjes uit kan halen foto's volgen nog
een paar foto's van de toren en de malletjes de toren van de skip malletje van al de luikjes op de toren een skipjack en vooral de eerste heeft enorm veel luikjes aan de toren zitten dit omdat de toren zo smal is (je kan maar echt met twee niet al te dikke mensen naast elkaar staan)om aan al de systemen van de masten en antennes te kunnen werken ingeval van een defect sommige luiken zitten maar aan een kant zoals de ST deur voor aan hier de mal van al de roeren groetjes raf
hier de beloofde foto's hier zie je twee skipjes in de stijgers staan deze romp is klaar buiten nog 3 kleine geleidings stukjes maar die zitten binnen in en kon je toch niet zien het staart stuk is ook reeds klaar en hier zie je romp nummer 2 in de tape zitten omdat ik ze aan elkaar aan het polyesteren ben je ziet ik ben er nog steeds aan bezig hahaha als het weer het toe laat tenminste want 35° is een beetje te warm voor polyester de ronde ring die je ziet liggen op de laatste foto (rechts boven)die komt in de romp gelijmt want die draagt de WTC buis groetjes raf
zoals beloofd de foto's de laatste met de master van de toren deze gaat vandaag in de polyester en dan morgen de andere kant en dan kan ik hier de positieven uit halen dit wordt wel een dubbele mal daar de toren zo dun van body is dat het haast niet anders te doen is hij gaat wel heel licht in gewicht zijn wat weer het duikgedrag tengoede gaat komen en dan als dit gedaan is de laatste in de mal maken en zien dat hier nog een mooie romp van komt het is wel een heel werkje hoor maar als ze klaar zijn is het best een lust om ze eens alle 4 naast elkaar in het water te zien liggen groetjes raf
hallo na wat vertraging de eerste toren uit de mal gehaalt àé§è(çà!"éè(!ç"é niet zoals verwacht maar het valt nog best mee hier en daar zal er wat plamuur aan tepas komen maar voor de rest ziet hij er toch redelijk uit door de vele luikjes en deuren is het eerst vooral geen makkelijke mal om de toren er uit te krijgen en het is een heeeeeeeel smalle toren zodat je er tijdens het aan elkaar zetten haast niet met je borstel tussen komt hier zie je hoe smal hij wel niet is al moet hij van onder toch wel terug een beetje breder worden maar dat komt wel goed als er een dun tussen dekje in wordt gelijmt dit is nodig om steun te geven aan de vele antennes en periscopen die er door het toren dak uit steken hier een foto van de zijkant en je ziet de vele luikjes en deuren en hier een foto van de boven kant wat nog maar eens laat zien hoe dun de toren is in het echt kon er met moeite twee man naastelkaar in de toren opening staan voor vervolg blijf lezen groetjes raf
daar er hier op het nl forum een paar mensen zijn die blijkbaar dit materiaal niet kennen zal ik het hier ook maar eens posten het is styrodure (dat is een merk)en het ziet er zo uit het zijn dus platen en het ziet zo uit van structuur dus geen bolletjes te zien gewoon lange vezels hier maak ik dus al mijn rompen van en dit gebruik ik ook om de boten te stabiliseren zie een andere posting hier over dat probleem groetjes raf
hallo aan de skip ook weer wat verder gedaan hier de foto's van de boeg met klein delen en de foto's van de beide sail's die klaar zijn vandaag hebben we een mooie zonnige dag gehad ik hoop dat dit nog voor heel de week zal zijn en dan zondag een beetje warmer hahaha groetjes raf
hallo hier een paar foto's van hoever ik nu sta hier de romp met de gaten onder de toren ik had eerst gedacht om er een grote lange sleuf in te maken maar ben van dat idee afgeweken daar de romp onder de toren dan wel heel zwak wordt de toren zelf is maar een lichte constructie dit om balast te sparen hier de toren in de primer langs achter gezien en hier van voor je ziet dat hij toch tamelijk grote duikroeren aan de toren heeft staan maar deze worden eenmaal geregeld en dan blijven ze zo staan ze moeten alleen onder water de romp een beetje stabiliteit geven hier het staartstuk met de duikroeren er aan de lagerbokken van de richtings roeren worden veel steviger uitgevoerd daar deze alleen IN de romp steun hebben en tijdens een bocht komt hier toch wel wat kracht op zitten al is er binnen in niet zo heel veel plaats groetjes raf
vandaag aan het tech rek wat gedaan plaats voor de twee servo's en meteen ook de gaten voor de boutjes maar getapt en de plaats voor de motor bepaald de ronde schijf waar de motor op komt vast te zitten was weer een tegen valler tijdens het frezen opeens "ting"en weg was er weer een 16 euro duur freesje van 2 mm grrrrrrrrrrrrrrr :twisted: :twisted: dus morgen weer naar de winkel om er eentje te gaan halen van 4 mm en eentje van 2 mm want dat van vier had al eerder de geest gegeven het is een beetje mijn eigen schuld dat ze gebroken zijn ik moet dringen het olie kanaal weer eens proper maken want dat is weer verstropt en er komt haast geen olie meer uit en zonder koeling moet er iets kapot en meestal zijn dat de freesjes maar het ziet er goed uit en morgen de rest groetjes raf
hallo vandaag een van de eerste ringen gemaakt ziet er netjes uit al zeg ik het zelf het is wel een snert werk die sleuven er in te frezen daar ik nu voorzichtig aan doe met de tere freesjes en zeer voorzichtig met de besturings knopjes op het freesje werken dan komt het allemaal wel goed nu nog juist de bevestigings gaten om de motor vast te zetten en een paar L hoekjes om de ring vast te zetten want in 4 mm draad tappen van 3???? niet echt gemakkelijk hier zijn de foto's het zit allemaal nog los inelkaar daar ik nog twee draadstangen moet voorzien om alles stijf en recht te houden daar de accu's vooraan komen komt er tijdens het transport toch een grote spanning op het tech rek te staan ik denk dat ik een buis half ga doorzahen en deze mee in de transport kist vast zet zodat het tech rek volledig gesteund gaat worden groetjes raf
hallo vandaag begonnen met het maken van de bajonet sluitingen het alu deel valt IN de pvc buis en dit een mm of 3 om zeker veel lijm oppervlak te hebben de alu buis waar deze ring is vanafgestoken is 4 mm van wand dikte 1 mm voor de sluitkant en 3 mm voor de O ring kant van de bajonet er kan dus een O ring in van 2 mm en dat is juist goed je ziet nog dat de ring niet mooi glad is gedraait maar dat doe ik pas als de bajonet sluitingen gefreezd zijn daar elk tikje tegen de buitenkant de anders mooi glad gedraaide kant weer zou beschadigen en dan zou ik dit glad polijsten terug opnieuw moeten gaan doen wat de bajonet onnodig zou verzwakken hier de foto's straks de contra kant groetjes raf
hallo eerste bajonetsluiting gemaakt met de verdeelkop op de frees machine en die is omzeep en dus mislukt was te verwachten daarom straks aan een nieuwe beginnen ik had een beetje teveel en te juist willen werken en daarom was er plots een hap uit de ring bleek ook dat mijn frees snelheid telaag was ingesteld er de frees dus hapte inplaats van mooi sneed leergeld en hop naar de volgende maar eerst een nieuwe ijzer lindzaag gaan bestellen want de oude heeft de geest gegeven en eentje voor hout gaat niet goed aluminium zagen mijn gedacht groetjes raf
weer wat verder vandaag de deksels van de duiktank gemaakt en het accu bakje de lengte van de duiktank is nu ongeveer 44 cm maar deze kan nog kleiner worden daar ik de juiste lengte maat nu niet kan meten daar de boot in soest op de tentoonstelling staat maar geschat naargelan ik de buizen heb laten zagen is dit ongeveer juist het accu bakje geeft plaats aan 2X 8 cellen van 4.7 amp 1pak voor de motor en de rest voor pomp en elektronica wat de drie mede bouwers aan gaat deze tank NIET in het midden van het tech rek bouwen maar helemaal op de bodem zo ook het accu bakje zo krijg je plaats om langs boven je voedings draden te laten lopen en je zwaarte punt blijft er door laag omdat water nu eenmaal meer weegt dan lucht of ik er schotten ga in zetten moet ik nog bekijken maar deze verlagen wel het vollume van de tank en doordat deze boot nog niet op deze schaal gebouwd is geworden zal het wachten zijn tot de bajonetsluiting klaar is om te zien hoeveel hij intotaal nodig heeft om te drijven/duiken nu wat foto's hier alles los tegen elkaar gelegd er moeten nog verstevigingen aan gezet worden maar dit gebeurt pas als alles mooi is uitgericht dan komen er strippen aluminium van tegen het achterschot naar de voorkant van de duiktank deze strips zijn 5 mm op 2 mm en geven genoeg stevigte in de lengte richting want als je anders je techrek IN de drukbuis wil schuiven dan gaat het erg doorbuigen door het gewicht van de accu's groetjes raf
weer wat verder geraakt de bajonet zit op de buis nu nog terug een nieuwe einddop draaien en dan kan ik beginnen met het inbouwen van het techrek en de doorvoeren wat ook een hele klus gaat worden de sluiting moet je aan de binnen kant ook nog eens nalopen met lijm (endfest 300)en aan de buitenkant laat je als er niet genoeg lijm was aangebracht ook een kleine lijmnaad lopen deze kan je later vlak schuren de bajonet is 1 mm dunner dan de buiswand dikte dus er staat binnen in een klein randje door nu een paar strips in de buis te lijmen heb je geen probleem om je techrek er uit te halen doe je dit niet dan kan het zijn dat het soms blijft haperen deze strips moet je alleen maar aan de onder kant lijmen bovenaan hebben ze geen nut twee 3 mm doorvoeren voor de stuur stangen moeten nog geboord zoals ook de water inlaat voor de pomp de as zet ik vast door er langs buiten een stop over heen te schuiven en deze met endfest vast te lijmen op de juiste plaats als dit hart is dan kan je de as met de stop juist uitrichten in het te groot geboorde gat van het eind schot en dit opvullen met epoxy of polyester zo kan je de as mooi uitrichten om zoweinig mogelijk wrijving te hebben tijdens het varen groetjes raf
hallo weer wat verder en geen nood foto's komen er aan het belangrijkste stuk van het tech rek inelkaar gelijmt de bajonet zit op de eind dop en het techrek zit een 8 mm indeze dop gelijmt alles met endfest 300 natuurlijk om maximale stevigte te hebben niet vergeten om de aluminium op te ruwen en te ontdoen van olie en vetsporen nu alles laten drogen tot morgen zodat het zeker mooi recht uitgelijnt komt te zitten groetjes raf
zoals beloofd de foto's de romp licht nog in de mal maar ze kan nu reeds zelfstandig op een voet staan maar ik doe het nog liefer zo dat is een beetje veiliger en ze licht dan nog wat steviger vast groetjes raf
vandaag de twee duikroeren van stuurstang en koppelingen voorzien een heel gepriegel om dat allemaal in die smalle kont weg te werken maar het is gelukt het is wel een gedoe om te zien dat die stangen niet de romp raken want dan loopt heel de zaak meteen stroef en als dat gebeurt tijdens het duiken is het meteen de bodem in de motor is een ander verhaal met direct drive op die prop is het geen duik maar een speed boot geworden ik had hem wel op 8 cellen en normaal is hij voor 7 dus een beetje over powerd dat wel nu nog proberen om de richtings roeren aan te sluiten groetjes raf
vandaag de twee buisjes in de duiktank geboort en morgen ze er inlijmen met endfest eerst moeten de twee deksels goed uitharden voor ik deze buisjes vast zet dan in het tech rek een rond gat uit gefreesd om de pomp door te laten komen en de twee gaten geboort en van draad voorzien om de beugel van de pomp aan vast te zetten morgen weer een beetje verder en een foto groetjes raf
hallo maar terug eens een de skip begonnen nu ben ik de lasnaden aan het aan brengen een makkelijk klusje dat snel uitgevoerd kan worden de afstand tussen de lasnaden is 7 cm ik ben begonnen aan de kant waar de bajonet sluiting zit ik heb 4 stroken plakband geplakt en daarop de afstanden gemarkeerd ik snijd steeds een stukje plakband weg en plak dan de oraline plakstrip ik heb nu grijs genomen daar dit een beetje afsteekt tegen over de zwarte onder grond en je zo kan kijken of ze mooi recht geplakt zijn maar foto's zeggen meer dan uitleg hier onder het resultaat het lijkt op de foto of ze haast niet tezien zijn maar ze zitten er wel en hoe subtiel de lasnaden ook zijn ze maken er een mooiere boot van daar de romp nu niet zo glad plastiek achter meer lijkt we gaan er weer verder mee groetjes raf
hier een foto van het binnen leven van mijn skip batterij vak dan de duiktank waar 800 gram water in kan dan de pomp ik moet de sturing nog bouwen en dan de motor ook nog zonder regelaar dan de twee servo's al met al nog veel werk maar de boot geraakt dicht en dat is ook reeds veel als mijn roer werkt en de motor een regleaar heeft kan ik tenminste er toch reeds mee varen hoever staat staf en de andere met hun skippen want daar hoor ik dus niets van LOL groetjes raf ik ga nog wat verder doen