Hoi, onlangs ben ik het bezit gekomen van een skippy (nederlandse bouw) als ik het goed heb begrepen? Ik vroeg mij af of iemand kan vertellen waar zwaarte punt ligt bij deze oldliner Ik heb er een 800 watt setje op 4s ingeknoopt (van de internetchinees) niet heel spannend, maar ik zoek ook iets wat een beetje fluit en ook een beetje zweeft. Hoop dat er nog wat kennis over dit model beschikbaar is?
Op het internet kan ik er zeer weinig over vinden. Weet je zeker dat dit het model is, niet een naam die iemand erop heeft geplakt? Foto's?
Onderstaande een paar foto's. Er staat niets op de kist. maar volgens de verkoper was het een skippy van nederlandse bodem. Skippy f5d door marcokruyt geplaatst op 4 feb 2022 om 11:39 Skippy glider door marcokruyt geplaatst op 4 feb 2022 om 11:39
Geen idee, vandaar mijn vraag, hij is verkocht als een hotliner...en de bouwwijze komt wel overeen met wat je verwachten mag van een jaren90 kist. holle vleugels opgebouwd uit balsa en glasdoek met carbon verstevigingen ect. de vleugels lijken in een mal gebouwd te zijn. Hopelijk heeft iemand nog wat info.
Gegevens Skippy: Spanwijdte : 1800mm Koorde: 200mm - aflopend naar c.a. 150mm Koorde stabilo c.a. 110mm Lengte overall c.a. 900mm Leeggewicht c.a. 700gr. / en met alles ingebouwd ligt hij hier op ca. 1450gr. met 2200 4S / 80amp esc en een Emax GT2826 motor op 1090KV (had ik nog liggen)
De Skippy is destijds ontworpen en gebouwd door Pieter Douma. Was een F5B zwever voor de 27 cellen klasse
Hij is inderdaad gebouwd door Pieter Douma en ontworpen door Pieter, Jaap Vis en mij. Hij heeft onder andere gevlogen op de WK in Wangaretta, Australiƫ in 1994 Als ik mijn goed herinner had deze het MH30, erg goed op hoge snelheid en bij thermiek, maar daar tussenin niet super. Van het 1996 ontwerp, de Medusa heb ik nog wat meer documentatie overgehouden. Deze had het SD6060 profiel en een zwp op 60 mm van de voorlijst, maar 180 mm koorde. Als de Skippy 200 mm koorde heeft zou ik eens beginnen op 65 mm en in de praktijk eens kijken of je wat naar achteren kan.
Heren, bedankt! Stukje hollandsglorie dus, en met mijn setup snap ik waarom ik het cg niet heel erg ver naar voren krijg, ik zit op c.a. 70mm, zal wat lood op de neus plakken voor de eerste vlucht. 27 cellen nicd (sub-d) dat is een baksteen van zeg 1350gr ofwel net zo veel als de hele kist nu....
Ik heb hier ook nog een skippy, vliegend en wel, als je meer info nodig hebt hoor ik het wel....en je kan zo weer mee doen aan de F5B wedstrijden, lekker leerzaam en leuke uitdaging. groet Eric
@MedusaEric Leuk, maar niet nodig hoor, hij vliegt nog steeds, en heel prima zelfs. Leuke kist, zeker vanaf 4bf. Je kan er lekker mee rondscheuren en als je de flaps en ailerons wat negatief camber geeft gaat hij zelfs redelijk fatsoenlijk omhoog op de thermiek, zelfs bij wat meer wind (en daar hebben we in de Hoeksewaard best wel eens mee te dealen).
De Skippy is destijds gebouwd en verkocht door Ruud Zandvliet. Ze waren vaak niet heel goed gebouwd en de meeste zijn dan ook in de lucht ontploft. Hij is gemaakt voor de oude regels en toen bestonden er nog geen borstelloze aandrijvingen. Ik had zelf in die tijd een RFM Surprise, daar zat een Plettenberg HP355 motor in. Die motor woog iets van 500 gram. Dat verklaart dus ook waarom je met jouw aandrijving het zwaartepunt niet goed krijgt. Dus de accu zoveel mogelijk naar voren en dan eventueel de ontvangeraccu en wat lood ook voorin. GJ
Klopt, zit een redelijke plak lood in de neus, los van het feit dat de accu en regelaar helemaal naar voren zijn geduwd. Maargoed, ding weegt 1400gr. all up, en gaat met c.a. 3kg stuwkracht best lekker om hoog. Gaaf hoor om te zien wat er in de jaren aan innovatie is geweest, de hele aandrijving nu weet c.a. net zo veel als de motoren van toen en over de bouwkwaliteit kan ik niet ontevreden zijn, heb er inmiddels best een paar vluchten mee gemaakt, en tot heden is het allemaal heel gebleven, en werkt alles naar behoren, zelfs de oude servo's die er ooit ingebakken zijn. (in de romp zit de servo in de staart (en die kan er zonder dremel niet uit))
Ik denk dat je dan een Skippy hebt die door het F5B team gebouwd zijn. De Zandvliet versie werd, zover ik weet, zonder servo's geleverd dus dan ook geen servo verlijmd in de staart. De techniek is stukken vooruit gegaan. Mijn borstel Plettenberg motor deed op 27 Cellen iets van 1500 Watt. Tegenwoordig vliegen ze op 10S lipo en halen ze makkelijk 5000 Watt uit een motor en de toppers vliegen met >7000 Watt. Kijk maar eens op F5B.nl Gerben is wereldkampioen en woont in Rotterdam en vliegt bij de club in Rozenburg. GJ