Ski's onder een boot

Hallo alweer,

het airbootje loopt een stuk beter nu de prop een beetje naar achter helt en er is zelfs wat snelheid mee te maken. Helaas blijft hij iets "stroppen" door de weerstand van het water dus ik zit er aan te denken om er ski's onder te zetten die eventueel met een servo uitgeklapt kunnen worden.

Iemand zoiets al eens gemaakt? Zijn daar misschien ook plaatjes van?

Vraag me ook af of het wel nut gaat hebben omdat de het nou niet echt hard gaat allemaal. Volgens mij heb je nogal wat snelheid nodig om ski's effectief te gebruiken?

mvg,

Louis

Als je airbootje nu al te weinig vaart maakt, zal ze met ski's al helemaal geen vaart lopen.
Nu heeft ze een platte bodem die als glij-oppervlak funcctioneert.
Met ski's wordt dat oppervlak veel kleiner, waardoor de ski's niet óp, maar ín het water zitten.
Gevolg = meer weerstand = minder snelheid.

Beter lijkt het me iets meer power op je bootje te zetten.
Gisteren bij Vaargroep Flevoland een zelfgemaakt airbootje gezien;
500 gram (leeggewicht), Speed 400 motortje en daarop een prop met een diameter van zo'n 12cm. (er was nog een hap uit de prop ook)
Op 7,2V zat er al lekker de gang in, op 12V (Lipo) joeg dat dingetje als de brandweer over het water...

Als je airbootje nu al te weinig vaart maakt, zal ze met ski's al helemaal geen vaart lopen.
Nu heeft ze een platte bodem die als glij-oppervlak funcctioneert.
Met ski's wordt dat oppervlak veel kleiner, waardoor de ski's niet óp, maar ín het water zitten.
Gevolg = meer weerstand = minder snelheid.

Beter lijkt het me iets meer power op je bootje te zetten.
Gisteren bij Vaargroep Flevoland een zelfgemaakt airbootje gezien;
500 gram (leeggewicht), Speed 400 motortje en daarop een prop met een diameter van zo'n 12cm. (er was nog een hap uit de prop ook)
Op 7,2V zat er al lekker de gang in, op 12V (Lipo) joeg dat dingetje als de brandweer over het water...

Ik was er eigenlijk al bang voor, had die himax nooit moeten kopen volgens mij, kan er bijna niks mee.

Het bootje is "vol" nu 790 gram met een 9x5 prop. Anders ga ik teveel amps trekken voor de regelaar, wel een 11V lipo.

Misschien toch eens die speed 400 proberen die ik nog uit de EZ* heb liggen en dan met het gunther propje (geen gezicht maar allez).

Hallo Louis,

Ik heb de foto's even bekeken, maar ik denk, dat Roel gelijk heeft; om zo'n 'duwbak' in plané te krijgen, heb je meer power nodig.
De rompvorm is niet ideaal en als je motorisering dan ook nog matig is....

Ik betwijfel zelfs of een 400 met Günther prop voldoende zal zijn.

Groeten, Jan.

Hallo Louis,

Ik heb de foto's even bekeken, maar ik denk, dat Roel gelijk heeft; om zo'n 'duwbak' in plané te krijgen, heb je meer power nodig.
De rompvorm is niet ideaal en als je motorisering dan ook nog matig is....

Ik betwijfel zelfs of een 400 met Günther prop voldoende zal zijn.

Groeten, Jan.

Klopt helemaal, het ding vaart best redelijk maar de snelheid krijg ik er niet in. Ook niet met de speed 400.

Dus begonnen met de volgende, wil ook niet werken.

8D2102F0258211DDA8CFFAF6D5D0C152.jpg

Hij is hier al een beetje "rommelig" omdat ik een paar keer de domping heb aangepast. Hoe ik het ding ook instel, hij blijft naar beneden varen/drukken. Als basis heb ik 3 halve piepschuim eieren genomen. Had eigenlijk vermoed dat die druppelvorm juist heel mooi zou werken.

8F515070258211DD94A7EE7DD5D0C152.jpg

Inmiddels dus aan probeersel nummer 3 begonnen en ook een andere motor gehaalt (een tiger super 17, eigenlijk voor een off-road auto). Die wordt gloeiend heet dus ik ben aan het wachten op een alu motor steun (voor de platte moerasboot).

B75CA060258211DDAFA3D19ED5D0C152.jpg

Het roer moet er nog op en dan in de epoxy. Hij ziet er vaarbaarder uit dan nummer 2 in ieder geval. Volgende week het zwembad in......... Mocht ie duiken heb ik het motor gedeelte nu helemaal dicht gemaakt (kan er wel in zijn geheel uit mocht ik de domping nog aan moeten passen).

Zou het werken?

Had de gewichten ook niet helemaal goed (gemeten door m'n vrouw zullen we maar zeggen). De platte moerasboot was vol zo'n 1,6 kilo (1 gemist). De tweede 570 gram en de derde zit nu op 430 gram maar daar komt nog wat epoxy bij voor de onderkant.

De motor is sterk genoeg voor het gewicht weet ik inmiddels, het zwarte bootje kwam op de kant terecht en bij volgas ging ie de lucht in.

Back