Skutsje 1:10

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door drikus, 20 jul 2011.

  1. drikus

    drikus

    Lid geworden:
    24 jan 2008
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dag allen,


    Ik struin al een tijdje rond op dit forum, maar nooit echt bouwverslagen bijgehouden. Dat probeer ik nu wel te gaan doen met dit project.

    Eerst even wat algemene info: ik heb een bootjes-tik, in eigenlijk de breedste zin des woords. Zo heb ik een Baby Bootlegger 1:10 op de plank liggen en een Roundnose 1:10 (zie ook op het speedboot gedeelte de thread van Roundnose Miss Daisy). Ik heb dus verschillende projecten naast elkaar lopen en eigenlijk was er één project dat me niet losliet, maar dat ik eigenlijk ook niet durfde aan te pakken: Skutsje 1:10. Ik heb uiteindelijk toch besloten om het project aan te vangen.



    Een paar vragen:
    • Waarom zo groot? Hoe groter, hoe fraaier het reageert op het water.
    • Waarom niet een kant en klare romp kopen? Ze zijn er idd, maar die zijn me te klein, daarnaast varen er al meerdere mensen met die romp en ik houd ervan om een romp te zien ontstaan tijdens het bouwproces.
    • Is dat niet veel werk? Ja.
    • Is dat niet lastig vervoeren? Ongetwijfeld, maar daar is overheen te komen (paps en mams zo nu en dan 's even lief aankijken) en ik woon aan de Dokkumer Ee.
    Ik bouw aan de hand van een tekening die ik heb gevonden op skutsjehistorie.nl, het is een tekening van het 'optimale skutsje' die ik een aantal keren heb vergroot. De maten worden zo'n beetje 38 cm breed en 2 mtr. lang (kale romp zonder opsteker).
    De romp bestaat uit 20 spanten en zal worden bekleed met 3 mm. triplex over de grote lange rechte stukken.
    Voor de kop en kont gebuik ik waarschijnlijk 2x2mm. balsa omdat dit redelijk eenvoudig in model te schuren is.
    Ik maak gebruik van een binnenkiel die doorloopt naar buiten en bouw volledig op een bouwplank om het model recht te houden. Hoewel 't formeel een platbodem is, maak ik wel gebruik van een vrij lange kiel met bulb om 'm overeind te houden. Nog even uitvogelen hoe hoog de kiel precies moet worden en hoe zwaar de bulb.

    Op dit moment heb ik de 20 spanten op de bouwplank staan en ben ik bezig met het beplanken van de bodem van het schip.

    Foto's komen hoop ik dit weekend. Hou 't even in de gaten!


    Vragen, tips, suggesties? Graag!


    Groet, Hendrik
     
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.863
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dit word een intresant project, ga ik zeker volgen. Bouw zelf ook altijd vrij groot. Zie mijn laatste recyclage-plug-9

    Succes , ik neem een abonement
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. LNP

    LNP

    Lid geworden:
    29 feb 2008
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ha Hendrik,

    3mm? 1,5mm is toch ook meer dan genoeg? Matje met epoxy d`r overheen klaar.
    Wordt anders zo vreselijk zwaar!
    Mooi project!
     
  4. henk_jan

    henk_jan

    Lid geworden:
    27 mrt 2011
    Berichten:
    105
    Locatie:
    kampen.
    mooi project, ga ik zeker volgen.
     
  5. Rats5

    Rats5

    Lid geworden:
    2 okt 2007
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Hoek van Holland
    klinkt goed, ik ga het zeker volgen.
     
  6. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.270
    Locatie:
    vosselaar
    alemaal heel mooi maar er is wel een nadeel aan deze grote boten en dat is het gewicht dat je nodig hebt om ze op de waterlijn te krijgen.

    ik ben met mijn groot schip gestopt juist om deze reden er moest 300 kg gewicht in voor de waterlijn te berijken. en dat neem je niet zomaar elke keer meer.

    dus best eerst uitrekenen hoeveel je juist nodig hebt en hoe je het gaat oplossen,
     
    Marcus Botanicus vindt dit leuk.
  7. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Waterballast?
     
  8. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.234
    Locatie:
    Zwolle region
    @Amazone: kan ik van meepraten. Heb schepen gezien met een aantal auto-accu's erin om ze op de waterlijn te krijgen. Vervolgens heb je wel meer dan een paar handen nodig om het schip in en uit het water te krijgen.
     
    Marcus Botanicus vindt dit leuk.
  9. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.322
    Locatie:
    Heerenveen
    Ga dit draadje zeker volgen! Heb 2.5 jaar op het IFKS A klasse Skutsje de Ut & Thus gezeild :)

    Al een idee welk Skutsje het gaat worden? Succes met de bouw!

    Groeten Merlijn
     
  10. drikus

    drikus

    Lid geworden:
    24 jan 2008
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dag menschen,


    Excuses voor de ietwat verlate update, maar hier is ie dan.

    @ René (Isola): ik heb inderdaad gezien wat je doet, schitterend. Ik heb ook meerdere malen rondgestruind op je site, en ik moet zeggen dat ik zeker niet op jouw niveau bouw, dus alle tips zijn welkom.

    @ LNP: Mantsjeuh! Ja, ik bouw graag met 3 mm. triplex van de Gamma omdat dat enorm gemakkelijk werkt: het schuurt enorm gemakkelijk en dat is wel nodig bij de rondingen die ik heb. Als ik werk met 1,5 mm. triplex, kan ik dat nooit goed krijgen op de overgang van het vlak naar de zijkant.

    @ HenkJan en Rats5: mooi zo!

    @ Amazone, Skiff en Eric: een skutsje heeft een diepgang van slechts 35 tot 40 cm. Dat betekent bij mij 35 tot 40 mm. Ik heb niets te maken met 300 kg. ballast, volgens mij mag ik op een kilootje of 20 - 25 totaal gewicht uitkomen. En dat is dacht ik al redelijk hoog geschat. De kop en kont lopen al behoorlijk hoog op uit het water en creeren dus vrijwel geen drijfvermogen.

    @ Jonkje: schitterend, ik wou dat ik 's meekon op een wedstrijdschip! Ik heb niet echt een favoriet, het lijkt me wel mooi om 'm groen met zwart te maken, zoiets als de Los-boys. Volgens mij steektdat schitterend af tegen 't water en 't ziet er wel redelijk bruut uit, zwart en groen.

    Foto's:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Tot zover 't updateje.

    Even een aantal dingen:

    - Inderdaad, achter ligt de kiel een klein beetje uit het lood omdat de plaat waaruit deze is gezaagd blijkbaar onder spanning stond..
    - Een van de spanten staat scheef, dit klopt idd niet, want deze staat er nog los tussen, ik moet hier nog even een nieuw spant voor maken.

    Groet, Hendrik!
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2011
  11. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.863
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Knap spantenraam op een stevige bouwplank, maar hoe ga je de las tussen je triplex platen versterken ?
    deze las zit op de plaats van de grootste belasting.
    Hier een tekening van een schuine las van 1/20 deze is zo sterk als een plaat uit 1 stuk.

    [​IMG]
     
  12. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.322
    Locatie:
    Heerenveen
    Wauw ziet er prachtig uit zeg!

    De Ut& Thus is ook groen/ zwart:

    Hier een beetje inspiratie ;)

    Foto's zijn gemaakt tijdens het IFKS kampioenschap in 2008, 1e dag Lemmer. 5-6 bft windcondities. Ik deed de zwaardtrim aan bakboord, diegene met het witte petje en blauw reddingsvest. Mega zeilweer voor een Skutsje, heerlijk hard scheuren aan de schoten, zwaarden... gangboorden onder water... *zucht* Het mooiste zeilen wat ik ooit gedaan heb :rolleyes:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Als je vragen hebt... laat maar komen! ;)

    Woon je toevallig in de buurt van Friesland?

    Groeten Merlijn
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2011
    ajs vindt dit leuk.
  13. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.234
    Locatie:
    Zwolle region
    Deze manier van beplanken lijkt mij niet optimaal. In de eerste plaats zou ik dikker materiaal nemen (balsa 3mm bijv) zodat je later wat speelruimte hebt om bij te schuren. Anderszins, zoals René vaststelde nooit alleen maar tien spanten beplanken in één gang. Bij voorkeur langere en dikkere latten nemen met een breedte van bijvoorbeeld 1 à 1,2cm. Vervolgens beginnen met een lange gang (1m bijv), daarna een kortere gang 75cm en daarna nog een kortere gang (50cm) en vervolgens weer een lange gang. Of zoiets dergelijks, je snapt het principe. Tevens zul je aan de uiteinden iets moeten verjongen (breedte-maat iets verkleinen) om uit te komen. Mooi project en ik ga het zeker volgen!

    PS sekundenkleber mittelflüssig was mijn beste vriend toen ik mijn eerste zeilboot beplankte! Ook zo'n t@#$ng-klus, maar na wat uurtjes passen en meten mocht het resultaat er zijn!
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2011
  14. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.270
    Locatie:
    vosselaar
    dat ziet er indrukwekkend uit hoor :cool:

    tog nog ff over de balast want met 30 kg ga je deze jongen echt niet op de waterlijn zien komen. je moet het een beetje vergelijken met een kajak want die is bijna van de zelvde grote alleen is je schutske wat smaller.

    er zijn er hier zeker een paar die het voor je kunnen uit rekenen ( wat ik niet kan) maar het gaat volgens mij toch 2 tot 3 keer meer zijn dan jij denkt.
    en dit moet dan met een bulb gemaakt worden . en liefts dan één die je kunt demonteren of je gaat je zelf een breuk heffen.

    het is wel een pracht van een model hoor ;)
     
  15. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.863
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Een skutsje van 20 m heeht een waterverplaatsing van 35 à 40 ton, op schaal 1/10 is dit delen door 10³ = 1000, due 35 à 40 kg ;)
     
  16. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.234
    Locatie:
    Zwolle region
    Een Skutsje met bulb? Misschien als je 'm met torentuig gaat uitrusten.
     
  17. drikus

    drikus

    Lid geworden:
    24 jan 2008
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dag Menschen,


    Dank voor alle tips en reacties, waardeer ik zeer!

    @ Isola en Eric: dank voor het opmerken idd dat het beplanken op deze manier mogelijk niet helemaal oke gaat. Nu is het wel zo dat alle verbindingen op een spant liggen van 9 mm. breed en op sommige plekken zelfs een spant van 14 (!) mm. breed. Ik ben ervan uitgegaan dat dit meer dan voldoende binding geeft, maar heb toch jullie tips ter harte genomen. Ik ga er nu als het ware een soort metselstructuur van maken zoals Eric die voorstelde.

    @ Jonkje: schitterende foto's! Dit soort foto's maken dat ik begonnen ben aan dit project. Heb ook meteen de site van Ut & Thus even bekeken. Ik woon in Leeuwarden aan de Dokummer Ee. Je kunt 'm zo 's even met eigen ogen komen aanschouwen, koffie is gratis.

    @ Amazone en Isola: ik denk dat 't gewicht juist reuze mee gaat vallen. Een geladen skutsje op de waterlijn gaan krijgen (zo diep als ze vroeger in het water lagen: De Jonge Sjoerd S 1100 N) is geen doen idd. Maar een leeg wedstrijdskutsje niet ontiegelijk zwaar, voorbeeld: http://www.frieslandzeilen.nl/?id=49. Schip is 19,90 mtr. lang, 3,80 mtr. breed (vrijwel precies mijn maten) en weegt 'slechts' 13,7 ton. Laadgewicht is niet relevant. Mijn skutsje ligt over een lengte van min of meer 160 cm. in het water, breedte is 38 cm (waarbij dit ook nog 's een forse ronding heeft) en zou zo'n beetje op 3,5 cm. diepte uit moeten komen. Dan kom ik uit op tussen de 20 en 25 kilo.

    @ Amazone: dank! Er komt inderdaad een demontabele kiel met bulb in, kielkast kun je op de foto's al goed zien.

    @ Eric: wat bedoel je precies met torentuig? Ik werk trouwens al met 3 mm. dik triplex.


    Tot de volgende update!

    Hendrik
     
    Laatst bewerkt: 31 jul 2011
  18. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.322
    Locatie:
    Heerenveen
    Een wedstrijdskutsje van 20m zit gemiddeld op zo'n 15- 16 ton. Ons schip was in 2008 met 18 ton aan de zware kant in verhouding tot de rest van de vloot. De lichtste was rond de 13 ton in de A klasse. ( Lytse Lies van Tony Brundel)
     
    Laatst bewerkt: 1 aug 2011
  19. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.322
    Locatie:
    Heerenveen
    Neem maar even contact op met de jongens in Den Helder die hun grote skutsjemodellen zeilen met als ik mij niet vergis: een kiel. Gaat perfect ;) Maakt niet echt verschil of je met een toren of gaffeltuig vaart.

    @ Hendrik:

    Die uitnodiging accepteer ik graag. Neem ik de laptop wel even mee want daar staan een paar honderd foto's op van het ifks zeilen met de Ut & Thus.

    Ik pb je nog wel even voor een afspraak!

    Groeten Merlijn
     
    Laatst bewerkt: 1 aug 2011
  20. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.234
    Locatie:
    Zwolle region
    Over het torentuig... Een Skutsje heeft normaal geen torentuig en geen bulbkiel. Als je een Skutsje van 2m uitrust met zeilen die bedoeld zijn voor een Skutsje en voldoende ballast is een bulbkiel diep onder de romp niet meer nodig.
     

Deel Deze Pagina