Sky flex 2000

Hallo allemaal. Ik ben in het bezit van o.a een Robbe Sky flex 2000. In het begin vloog deze erg goed (ja ik weet het gaat erg langzaam). Maar nu na een vlucht of 20 te hebben gemaakt lijkt de motor anders te klinken en nu wil hij ook bijna niet meer stijgen, alsof er te weinig kracht in de motor zit. Aan de accu's ligt het niet want daar heb ik er heel wat van geprobeerd (mijn buurman heeft een doos vol, erg handig en aardig) en deze zijn perfect geladen. Heeft iemand toevallig ervaring met dit probleem of een antwoord? Bvd en groetjes
Fred

Lijkt op een probleem dat ik had met mijn regelaar.
Ik heb het gechecked door de accu rechtstreeks aan de motor te zetten, draait hij dan meer toeren dan kun je er wel vanuitgaan dat het je regelaar is.

Electro is niet iets waar ik verstand van heb, maar ze zullen me wel verbeteren als ik het mis heb.

Ok dank je voor je reactie, ik heb op een Duitse site ook al zoiets gelezen maar mijn Duits is niet zo denderend zeker niet op techinsch gebied. Ben wel benieuwd of het te repareren is dan wel te vervangen.
groetjes

Klinkt als een versleten motor. Een Speed 600 heeft niet het eeuwige leven.....

Ik heb gelezen dat een elektromotor aan vermogen kan verliezen, een oplossing hiervoor was : de motor gedurende 5 min laten draaien op volle batterij zonder de motor te belasten (geen propeller of overbrenging eraan ). Dit heb ik gelezen in een handleiding van een electro helicopter van Kyosho (het ging over de hyperfly heli). Deze procedure zou om een x aantal vluchten moeten gedaan worden.

ZwevendePeter zei:
Fred,

Ik denk dat het beste is gewoon een nieuwe motor te kopen! Die dingen zijn niet duur. Electromotoren slijten vrij snel :cry:

Peter.
Dat kan jij wel zeggen maar iedere 20 vluchten een nieuwe motor wordt toch te gek.
Je kan ook een te grote prop hebben gebruikt of te veel cellen.
Het laatste gebeurd vaak om toch nog een beetje vermogen uit zo'n motortje te krijgen.
Daarom ben ik voor borsteloos
Bert

als je teveel cellen gebruikt op de skyflex motor verbranden je borstels wat veel prestatieverlies tot gevolg heeft

Kortom Fred, een hoop gegis... Met meer info een beter antwoord. Niet iedereen kent de details van de Skyflex dus bv welk type (600) motor, hoeveel cellen, welke prop, vertraagd en welke regelaar?

Dag,

Als ik me niet vergis zit er in de skyflex een relais-schakelaar. Deze kan alleen vol aan of uit. Als deze erin zit, kan het daar bijna niet aan liggen.

Heb ook wel eens gehoord dat het motortandwiel gaat slippen. Geen gierende geluiden oid?

Uit het blote hoofd is zo'n skyflex van een EF76-2 motor voorzien. Deze motor lijkt op de speed 600 motoren. Het zou inderdaad kunne dat deze nu al wat minder wordt. Demonteer hem eens, ruik eraan en kijk eens hoe de koolborstels eruit zien.

Hoe laad jij je accu's op?
En met hoeveel cellen vlieg je?
Heb je misschien een voltmeter bij de hand. Meet voor de zekerheid eens de spanning bij de accu op, tijdens het draaien van de motor.

Succes,
Gerben

Die relais schakelaar heeft bij mij vorig jaar een hoop hoofdbrekens bezorgd wat een K ding is dat zeg. met een beetje kou en een wat oudere motor gaat hij heel moeilijk doen. dus ik zou hem niet gelijk uitsluiten... ik heb hem toen vervangen door een Shulze 35b regelaar. vliegt veel leuker

de standaard motor op een skyflex is een Mabuchi RS550SH. wegens de genoemde problemen boven heb ik de motor toen maar vervangen door een RS550PF... ook wel bekend als een graupner Speed 600 race 7.2

ik heb niet kunnen testen hoe deze motor zich houd met de relais schakelaar aangezien die overleden was.

de skyflex vliegt met 7 cellen. acht cellen moet je niet proberen door de extra cel vliegt het toestel bij volgas constant overtrokken wat geen prettig vliegbeeld geeft.

groet,

vinze

Back