Skyartec cessna 182 5ch brushless motor probleem

• Topicstarter Topicstarter Corre
  • Startdatum Startdatum
C

Corre

Guest
Gisteren in volle vlucht deed het toestel plotseling raar. Het motorgeluidje veranderde ineens en het vermogen viel volledig weg. Onmogelijk om het vliegtuig nog rustig neer te zweven, en mijn eerste crash werd een feit.
Op het eerste zicht niet teveel schade. Motorsteun was losgekomen en nadat deze terug vastgeplakt was, testte ik het vliegtuig. Hier startte de problemen. De motor genereert veel minder thrust dan ervoor en maakt een ander geluid. Ook het "oh suzanna" liedje, dat wordt afgespeeld wanneer de batterij wordt aangesloten, klinkt veel zachter als ervoor.

wat zou dit kunnen zijn? Het lijkt mij straf dat een motor of de ESC zo gemakkelijk kapot zou gaan, dus denk ik aan een fabricagefout ofzo? Zeker omdat ik nog geen crashes ervoor had meegemaakt en het probleem in volle vlucht opdook. Het vliegtuig was in orde voordat het de lucht inging, dit weet ik omdat ik alle servos en de motor uitgebreid test, en het vliegtuig grondig inspecteer, voordat ik opstijg.

Dit is mijn vlieger: SKYARTEC R/C Model Fun .,CO LTD

Ik zou denken dat de motor aanloopt tegen de rompneus. Dat deuntje dat je hoort als je de accu aansluit, komt eigenlijk uit de motor. Als dat zacht klinkt moet je daar de oorzaak zoeken.

bedankt voor het snelle antwoord, maarneen dit is zeker niet het geval.. de motor kan vrij ronddraaien

Zit er een magneet los ?

Mvg Johan

heb zonet het motortje uiteengehaald en er zit niets los of vuil tussen, en alle verbindingen zien er op het zicht goed uit.. Ook de lagers zijn nog goed denkik want het asje draait er losjes in.. Zou het kunnen dat mijn esc het begeven heeft? Nochtans als ik mijn gashendel omhoog duw verhoogt het toerental (uiteraard minder als vroeger, of toch minder vermogen), dus dan zou de esc toch niet kapot kunnen zijn? of heb ik de werking van de esc toch verkeerd begrepen?

Het mooiste is als je de componeneten los van elkaar kan testen ... motortje op andere ESC en je eigen ESC op ander motortje ...

Motortje kan te heet geworden zijn (door "foute" instelling ESC), wikkeling kan beschadigd zijn (is meestal niet direct van buitenaf zichtbaar) ...

ESC kan "ontregeld" zijn (per ongeluk "iets" in de programmering gewijzigd, kan zo gebeuren als je even niet goed oplet bij het aansluiten en instellen van je zender) en uiteraard er kan "iets" kapot zijn in je ESC ...

De accu kan ook defect zijn, waardoor deze aanmerkelijk minder spaning (Volt) geeft ...

Hmm dit is echt een butt toestel(slecht materiaal), de mijne was door z'n vleugels heen gezakt toen ik recht uit vloog op half gas!
Tip: plak een carbon buisje over de lengte van de vleugel ter versteveging!

MvG D

Back