skycat op 6 of 7 cellen

heren,
Even een rare vraag ik. ik vlieg (eigelijk vloog sinds zaterdag ) al een jaartje met een ryan EP greatplanes. Eerst met een 19T 540 op 6subc-3300 cellen. +- 7min
dat ging goed om rondjes te vliegen. Later met een speed600 op 1:3 verhouding. ook goed iets krachtiger. Nu wordt ik gedwongen over te stappen naar een nieuwe. Een skycat zou ik wel willen alleen is die een kleine 200gr zwaarder dan mijn Ryan
Heeft er iemand dit ooit geprobeerd. ik win wel 140gr door met 6 cellen te vliegen ipv 8.
Heeft er iemand ooit een gelijke opstelling gezien ? OF kan er iemand zijn skycat eens wegen.
A) volledig leeg
b) vliegklaar zonder batt

mvg
TM

dank voor degene die aandachtig lezen, nog meer voor zijn die wegen & posten.
ps Het was full contackt met een delta achtige op 10m hoogte.
schade aan de delta weggetaped grrrr

Ik heb geen SkyCat dus kan ik hem niet voor je wegen maar ik heb even gegoogled en vond DEZE site. Hier staat een heleboel over de SkyCat en daar las ik bijvoorbeeld dat je het kan vergeten om te gaan vliegen met minder dan 8 cellen. Volgens deze site zou het vlieggewicht ongeveer 1500gr zijn.
Kijk zelf eens even op deze site rond misschien heb je er wat aan.

Ik heb een skycat gehad. Vloog best aardig met de standaard aandrijving en 10 cellen. 6 cellen lijkt me niet te doen.
Wil je bij 6 cellen blijven dan zul je naar een brushless moeten kijken.

hi

Ik heb al wat gezocht en beetje bij beetje info gevonden.
Vraag is hoeveel rpm/volt mag ik afwijken van de theoretische waarde berekend door verschillende programma's
via deze calculator kom ik uit
op 7000tr/min met een APC 12"x8" om 1500gr te kunnen trekken.
skycat op 7 cellen, wat neerkomt op 1000tr/v minimaal.

http://brantuas.com/ezcalc/dma1.asp

Maar als ik er dan deze site gebruik om een motor te kiezen blijk een axi2820 met 1100tr/v nog te kort te schieten alsook de 2814 met 1500tr/volt.
Waarschijnlijk overbelast ?
maar een hacker A30 12M die bijna 100gr minder weegt met slecht 1300Tr/v zou wel de 7000tr grens halen dus dan kan ik niet meer volgen.

hoeveel zakt de rpm/volt typisch in onder belasting ? 5% 10% of nog meer.
Hoe meer ik lees over buitenlopers hoe riskanter ik het vindt om er een te kopen
Wat haalbaar leek en niet is...

Himax C 3516-1350rpm/volt
Axi 2814 en axi2820
Twister 09/25
cyclon 25

Maar ik weet niet goed waarop ik me moet baseren
ik dacht dat het wel voldoende was om motoren vanaf +- 150gr
tot 200gr zouden voldoen maar hoe groter ze worden des te moeilijker het is om nog een RMP van boven de 1000tr/volt te vinden.

Ik vlieg de SkyCat met standaard aandrijving: permax 680 3:1 en APC 12x8. Met een accu van 8x3600mah NiMH kom ik aan vliegtijden van ongeveer 7min.
Grtz

Standaard zit er geen 680 bij maar een 600.
Mijn collega vliegt ook 8 cellen met de 600 ongeveer even lang maar er zit echt geen klim in.
ik zou echt wel willen loopen vanuit rechtevlucht en beperkt vertikaal.

kan u skycat dat ?

TM

ah, je hebt gelijk standaard is het 600, maar ik heb 680 :) . Hiermee vliegt hij aardig, loops zonder probleem, maar vertikaal slechts heel kort. Voor wat jij wilt zul je een brushless nodig hebben.
Grtz

'tja maar dewelke...
Het enige wat ik niet wil is een volledige brushless set investeren om
dan net niet vertikaal te kunnen.
Als het met brushless haalbaar is dan mag het wat kosten, maar als het niet haalbaar is dan investeer ik liever eerst in lipo's en kies ik voor de duurvlucht en langer plezier.

TM

Zo, dat heeft een tijd geduurd ;)
Ik denk dat je met een 3S lipo en de standaard motor + vertraging al best een aardige aandrijving hebt.
Bijvoorbeeld met deze:
http://www.rctechnics.nl/product_info.php?products_id=976&osCsid=69d706ee848d078e9d70d4082cb7ba88
Dat scheelt zo'n 300 gram (20%) gewicht ten opzichte van mijn setup en daarmee kon ik wel vanuit horizontaal vlucht een looping maken.

Dan kun je eerst de bijgeleverde aandrijving "op" vliegen en daarna over stappen op brushless.

Ik zweer nog steeds bij de brushless snellopers op een eigenbouw reductie ! Ga eens kijken bij VORTEX-BL/VX4L (http://www.rc-raceboats.de/shop.shtml) , die binnenlopers kosten niet veel meer dan een AXI. Met verstelbare reducties qua verhouding kan je terecht in veel vliegers. Dat kan je van die trage buitenlopers niet zeggen...

Trekkracht genoeg ? Ik sleur er mijne spit van 1800 gr wel mee door de lucht, niet verticaal maar toch genoeg power en maar 8 cellen.

Ken je niemand die een reductie bouwen kan ? :-)

Als je nu een jaartje sneller was geweest, ik heb nog een zeer lichte 3D vlieger (6cellen 1100gr)....Maar nu krijg je die niet meer :-)

Groetekes

Kris
http://kris-panis.magix.net

Ken je niemand die een reductie bouwen kan ?[

Ja ik ken wel iemand, en die doet dat met plezier. Maar die gaat vreselijk gedegouteerd zijn als ik met volle charge dat boitke met bijhorende piepschuim enal vanop 30m vertikaal de grond inboor. ;)

TM

Hi ik heb eindelijk mijn skycat vliegwaardig gemaakt en de maiden achter de rug.
Maiden piloot van dienst was krisp (van de epoxy spitfire's ).
De powertrain was dus een zware klus om er een te vinden. En als je die dan probeerd te testen gebeurd er het volgende.

Bij de eerste test had ik mijn vlieger zonder wielen in het gras gezet zodat hij zeker
niet weg kon. een eerste keer halfgas met propellergegeven en alles klonk normaal. Maar vanaf ik volgas gaf
een verschikkelijk lawaai en de schroef begon hard te schudden plonk....
Bleek dat de motor fout draaide en had de 3 van de 4 montage schroeven gewoon door het
motorschot had getrokken! Dus nieuw schotje gemaakt en ingepakt met glasvezel en epoxy.

Toen dat helemaal klaar was heb ik nog een stommiteit gedaan. Vlieger laten vallen en recht op z'n gat.
Hierdoor was er een stuk van het roer afgebroken en de tandwielen van de servo geraakt.
maiden Weer een dagje :( uitgesteld.. Gans het staartstuk terug los moeten maken. Op zo een moment haat je hotgleu.
Dus uiteindelijk zaterdag morgen de maiden gedaan !! Yess op 7cellen en genoeg power om wat acro te doen en vertikaal te gaan !

uiteindelijk setup is:

motor : multiplex Himaxx HC3528-1000kv buitenloper van 186gr
regelaar : kontronik Jazz 55 6-18
prop : APCe 12x8
rolservos : hitec HS81
hoogte : GWS HQ140
roer : hitec HS-55 ( maar geen staartwiel )
AUW : 1480 Gr
Statisch volgas was > 44A en

Vliegtijd met 7xGP3300 is dik 5 minuten.
Motor en regelaar was nauwelijks warm na de vlucht dus landen packwisselen & takeoff.
De motor had misschien zelf een windingetje heter mogen zijn of enkele grammen lichter.

Tm

Back