Skyflex ombouw en Video vluchten

• Topicstarter Topicstarter vercrj
  • Startdatum Startdatum
V

vercrj

Guest
Hallo allemaal,

Ben nieuw op dit forum en ook in de R/C wereld; hoop dat jullie mij een beetje verder kunnen helpen.

Ik ben van plan een Skyflex zodanig om te bouwen (in feite vooral de delta vleugel gebruiken, de rest zien we wel), zodanig dat het ding een digitale camera kan meezeulen en ook een videocamera (geen recorder, maar een video "link").

Bedoeling is om beneden op video scherm of VR bril de vlucht te zien "vanuit de lucht", en ook nog digitale foto's te maken.
Ik schat dat de gehele "payload" ongeveer 1kg zou zijn.

Maar daar sta ik dus. Er is heel wat werk voor de boeg, zeker omdat ik beginneling ben. Ik zit o.a. met volgende vragen;

1) Ik hoop dat de delta dit gewicht kan dragen, heb wel al een gelijkaardige toepassing gezien met ongeveer gelijke afmeting van delta, maar toch... veronderstel dat hogere vleugelbelasting wel een stabiele vlucht garandeert.

2) Welke electrische motor en bijpassende prop kunnen jullie aanbevelen? Moet absoluut goede kwaliteit zijn.

3) En welk Li-po batterij past hierbij, die het geheel toch een 15-tal minuten in de lucht zou kunnen houden?

4) Voor de videolink heb ik al wat informatie ingewonnen, dit zal allicht lukken. Maar enige raad van mensen die het al gedaan hebben is welkom!

5) Enige andere raadgeving ? Ben zeker dat ik nog op andere vragen ga komen!

Alvast bedankt voor alle hulp!

Johan DXB

Hoi Johan,

Persoonlijk heb ik geen ervaring met luchtfotografie, wel plannen voor de nabije toekomst en me al een beetje verdiept... :D

Heel veel vliegers hier werken met de Multiplex Easystar voor het meezeulen van een digitale camera. Een van de meest stabiele vliegtuigen en zeer geschikt hiervoor. :idea: Meer info over de Easystar kun je hier vinden.

Kijk voor wat resultaten eens in dit topic, met de zoekfunctie kun je nog meer vinden 8)

Het welbekende filmpje (die hieronder dus) waar jou idee misschien wel vandaan komt, laat ook een bekend vliegtuig zien ;)
[GVideo]http://video.google.fr/videoplay?docid=-2237947353453839215[/GVideo]

hoi johan,

boven op zolder heb ik nog een skyflex (2000 omgebouwd naar 2002) liggen die ivm verhuizing eigenlijk gewoon de vuilnisbak in moet. mocht je nog onderdelen zoeken of m compleet willen hebben, be my guest. Ik zie alleen dat je in Dubai woont ;)

groet

zeg Jeehaa....eigenlijk ben ik opzoek naar een nieuwe motor tandwiel voor de skyflex.... de mijne heeft er de brui aan gegeven.....

en hij is zo heerlijk voor de zomerse dagen.

volgens mij heb ik daar nog wel iets van liggen. Als ik weer eens 'thuis' in Leersum ben zal ik kijken of er nog wat bij zit. T gaat om dat zwarte plastic tandwiel?

Hey Jeehaa,

Ik stuur je een mailtje want ik ben wel degelijk geinteresseerd dat je al wat je nog hebt naar Dubai stuurt!

Je krijgt dan wat zon uit Dubai in retour ;-)

Thanks

Johan

Hehe :)
(je hebt weer mail)

Ik lees dat je je payload op 1 kg schat. Dat betekend dat er een flinke motor in moet. Maar aangezien de motor in het toestel vast zit in het kunstof lijkt een buitenloper me niet zo'n goed idee (motor waarvan de buitenkant draait). ik weet ook niet of dat je performance met de 3blads prop aantast als je een hele sterke motor gaat gebruiken.

Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met je skyflex so far, maar ook een performance boost kan invloed hebben op het gedrag van het zeil. (heb genoeg crashes gehad in te snelle bochten ;))

Nou, ik ben beginneling en heb dus helemaal geen ervaring met de Skyflex.

Was inderdaad van plan er een sterkere buitenloop motor (AXI 2826/10 of zo) in te steken en eventueel de kunststof behuizing aan te passen hiernaar.

Dit in combinatie met een 12" tweebladsprop die wordt aanbevolen bij dit type zwaardere motor.

Het frame moet zowiezo aangepast worden ivm montage van de camera.

Maar heb dus nog heel veel te leren, dus alle bijkomende raad is welkom.

Johan

Skyflex is orgineel iets van 1.5 kg. Veel zwaarder moet het waarschijnlijk niet worden, anders vliegt het niet meer prettig.

Dat is dus niet alleen een kwestie van motorvermogen, maar ook van vleugelbelasting. Een baksteen zal nooit lekker vliegen ook niet met veel motorvermogen.

1.5 kg dus. orgineel met 7cellen (400g) en een vertraagde motor 250g. Met lipo en briushless kan je van die 650g mischien 300g maken, dus dan heb je 350 payload. Zie je kans om meer te besparen krijg je ook meer payload. Een kilo zal denk ik niet lukken. Een kilo is ook wel erg veel voor wat je wilt. Er zijn lichtgewicht video camera's en zendertjes en ook een digitale camera hoeft niet zo zwaar (geen spiegelreflex neem ik aan).
ALs je zorgt dat de voeding uit 1 accu komt, of in ieder geval lichte accu's gebruiken (bijv niet 4 penlichts in je camera, maar voeding met servosnoertje via (eigen) BEC.

Johan, ik zal je even uit de droom helpen, een Skyflex zoals ie te koop is is niet bruikbaar.
Oppervlak van de vlieger is veel te klein.
Ik heb vroeger grotere "skyflexen" gebouwd, 3 meter spanwijdte en dat draagt redelijk.
Nadeel is alleen dat je enorme servo moet gebruiken om het zeil te spannen (zo stuurt een Skyflex namelijk).
De 3 meter versie had een 6,5cc motor.

Ik denk dat het veel makkelijker en veiliger is om een vliegtuigje te maken met een enorme vleugel.
Met een spanwijdte van 160cm en een koorde van een cm of 38, opgedikt Clark-Y profiel.
Je moet dan 3 kilo met gemak los kunnen krijgen.

Motor, accu's (lipo) en besturing zullen samen 1 kilo wegen.
Mijn borstelloze buitenloper kan 3 kilo aan de prop hangen op 4 lipo's en 40 A.
Motor weegt 395 gram.

Een vleugel moet je snijden uit styropor en bekleden met balsa of snijden uit roofmate en bekleden met laagje glasweefsel.
De romp kan je ook uit schuim snijden en als staartboom een begindeel van een hengel nemen, om gewicht te besparen.
Je maakt dus gewoon een piepschuim doos waar je camera in past en je motor voorop kan.

Heel simpel en goedkoop te realiseren en als je hem flink wat V stelling geeft is hij lekker stabiel en heel eenvoudig te vliegen.
Als je vragen hebt mail je maar.

Gert-Jan

Hey vrienden bedankt voor de tips al tot hier.

Denk dat ik mijn gewicht wel kan beperken tot een 500 gram bij nader inzien. (bovenop de besparing in gewicht van batterijen en motor)

Had inderdaad ook al gedacht om Li-ion (a123) te gebruiken (schieten niet zo snel in brand als Lipo, dat spaart camera's en gewicht). Zou hier opteren voor 3 cellen (=9.9V). Welke motor met bijhorende propeller zijn dan het meest aangewezen ?

Het belangrijkste thema hier is dat ik het ding wil kunnen met de hand lanceren, en dat het zo traag mogelijk moet vliegen.
Voor zover ik kan inschatten vliegt een skyflex aan ong. 20 km/u ?

Een vliegtuigje zoals je aangeeft Gert-Jan lijkt me ook leuk, maar vliegt een klassiek vliegtuig niet een pak sneller dan een skyflex? Onafgezien van het feit dat je het moeilijk uit de hand kan lanceren...?

Groeten, Johan

Johan, ik denk dat je verbaasd staat, een vliegtuig met een dikke vleugel en en behoorlijk oppervlak kan onder de 20km/u vliegen.
Over een skyflex heb je minder controle en als je 50 gram onder een Skyflex hangt moet hij behoorlijk hard vliegen en zodra je de motor uitzet is het de bekende baksteen.
Met een beetje wind mee is hij helemaal slecht te sturen.

Back