Skynetic Shrike

Goedemorgen heren
Ik heb de skynetic shrike aangeschaft en gemonteerd.
Alles was in een half uurtje geregeld incl zender programmeren.
Maar bij het invliegen was hij vreselijk gevoelig op het hoogte roer.
De boel ingepakt en weer naar huis.
Daarna heb ik op you tube het filmpje van Flanker Tanker gekeken en zijn advies overgenomen w.b t. het
zwaartepunt.
Weer naar het veld,en hij vloog nog steeds niet goed en nog steeds zeer gevoelig op het zwaartepunt.
En bij tegen de wind in gaat hij zonder hoogteroer enorm omhoog.
Weer naar huis,en echt alles nagelopen en 15 gram lood voor in de neus.
Ik vlieg met een spectrum nx8 dus alles ook digitaal geprogrammeerd.
Weer naar het veld,het waaide wel behoorlijk,maar ja ik wilde nu eenmaal vliegen en wilde dat de shrike gewoon goed vloog.
Zelfs met de 15 gr lood in de neus blijft hij heel gevoelig op het hoogteroer en valt er eigenlijk niet
mee te vliegen.
De duiktest gedaan,hoogte winnen en de duikvlucht inzetten en dan zien,en hij gaat loodrecht naar beneden.
Dus volgend mij veel te neuslastig.
Nu weet ik dat een zwever altijd wel wat omhoog gaat maar hier valt gewoonweg niet mee te vliegen.
Dus ik denk dat het zwaartepunt niet klopt,maar elk filmpje wat ik zie,nergens hebben ze problemen
met het zwaartepunt.
Dus ik ben benieuwd naar jullie suggesties.

Mvg Ewald

Wanneer een model in de duikproef steeds verder aanduikt dan ligt het zwaartepunt juist te ver naar achteren.

Met een zwaartepunt te ver naar achteren gaat een model ook heel direct sturen op hoog-laag.

Zwaartrpunt te ver achteren compenseer je met down-trim.
Bij het aanduiken verhoog je de snelheid over het roer en wordt deze effectiever dus geeft effectief meer down, wat nog meer snelheid betekent enz. Dus wordt het een zichzelf versterkend systeem, vliegt niet lekker.

Voordat je een duikproef doet moet je de zwever zó trimmen dat die rustig vliegt met de sticks neutraal. Bij een zwaartepunt dat te ver naar achteren ligt wordt dat dus down trim zoals Rick al zegt, met als gevolg de steeds steiler wordende duikvlucht.

Laatst bewerkt:
Probeer deze test...
upload_2025-2-24_13-43-42.png

https://gympiemodelflyers.wordpress.com/2014/01/28/cg-the-dive-test/

kortweg, trimmen op rechtuit, halfgas.
45 graden omlaag duwen, dan laten gaan.
dan gaat hij vanzelf pad A, B of C volgen. Misschien zelfs D

Als ik jou hoor, vermoed ik dat je dit al doet.
en volgens mij zie ik je vertellen dat hij dus overduidelijk pad C volgt.
Dan heb je een "achterlijk" zwaartepunt.
De logica is, dat je je trim op 1 snelheid goed hebt gezet om rechtuit te blijven gaan.
45 graden omlaag, en hij gaat snelheid oppikken.
achterlijk zwaartepunt = roer staat een tik omlaag getrimt (om de achterkant omhoog te houden)
dus meer snelheid = roer gaat meer werken = hij duikt omlaag.

Zit het zwaartepunt goed, moet je de domp test nog doen.
halfgas vliegen. opeens volgas geven, kijken of hij omhoog of omlaag gaat.
gaat hij rechtuit, is het goed.

En bij tegen de wind in gaat hij zonder hoogteroer enorm omhoog.
Dit KAN niet... Een vliegtuig WEET NIET EENS dat er wind is, of welke kant die uit waait.

De duiktest gedaan,hoogte winnen en de duikvlucht inzetten en dan zien,en hij gaat loodrecht naar beneden.
Nee, dat betekent dat je zwaartepunt precies goed ligt.
Een voorlijk zwaartepunt leid tot het uit zichzelf level komen na inzetten van een duik, een neutraal zwaartepunt laat de kist in een rechte lijn doorduiken, een (licht) achterlijk zwaartepunt leidt tot een duik die zichzelf versterkt, en een TE achterlijk zwaartepunt maakt een kist onvliegbaar. Die crasht omdat hij bij verlies van snelheid de neus omhoogsteekt, en dan een niet meer te herstellen snelheidsverlies krijgt, overtrekt en naar beneden komt.

Maar gewoon een heel giftig hoogteroer is meer een kwestie van de uitslagen verkleinen. Meer niet.

@brutus
Soms...

Ik heb kisten gevlogen die erg achterlijk waren..
maar ik ben gewend aan erg actieve vliegtuigen.. vond het wel prettig.
tot ik hem in een stall gooide, hij achteruit de lucht uit viel.
gelukkig door hoogte, snelheid en vermogen kwam hij er weer uit, geluk moet je hebben :D
was een toestel met pijlvleugel, eigenbouw schuim, veel aan veranderd.
had iets veranderd in de staart na uitwegen, nooit aan gedacht te controleren.
zwaartepunt goed, vloog hij opeens een stuk gemoedelijker. uitslagen niet veranderd..

Mijn punt, een achterlijk zwaartepunt maakt een toestel "actief" of erg overactief op de roeren
niet perse meteen onvliegbaar.
Al zal daarin ook een deel piloot zitten, en wat deze gewend is.

Qua loodrecht omlaag in de duikproef is even interpretatie, ik haal daar uit dat hij een kist hij die na de duik van 45 graden, naar beneden afbuigt.
achterlijk zwaartepunt
45 graden duiken en 45 graden door, of iets optrekkend, dat is correct
neus opsteken of naar beneden afbuigen zou niet correct zijn

Roeren verkleinen is de correcte optie, NA controle zwaartepunt.
ook wel eens een kist gevlogen, waar bij de start meteen de accu los schoot en achterin ging liggen.
was ook een erg spannende vlucht. controle is altijd goed..

@Student:

Waar het mij om ging was benadrukken dat
een 100% verkeerde conclusie is.
Zolang dat begrip er nog niet is, is uitweiden in details redelijk nutteloos...

Dit KAN niet... Een vliegtuig WEET NIET EENS dat er wind is, of welke kant die uit waait.
Dat klopt helemaal, voor "ons" is dat heel erg logies. Het probleem is alleen dat veel mensen dat simpelweg niet zien. Velen kunnen dat niet en sommige willen het niet.
Ook de piloot in het vliegtuig merkt het niet zonder op de instrumenten in de cockpit te kijken. Misschien dat hij merkt dat hij langzamer gaat ten opzichte van de grond als hij tegen de wind in vliegt. Maar dat ziet hij niet meer als hij op 10km hoogte vliegt. Hij heeft dan echt zijn instrumenten nodig om te zien dat hij langzamer tov de grond vliegt dan zijn snelheidsmeter in de cockpit aangeeft. Of juist sneller als hij met de wind mee gaat. Of dat hij van de koers wordt geblazen als hij zijwind heeft.

En een veel gemaakte fout van de piloot die op de grond staat is de de hoge grond snelheid te matigen en daardoor in een overtrek beland.

@Ernst.
Wordt niet uit koers geblazen, gaat mee in de luchtstroom.
Ja, en nee. De koers is naar een bepaald punt en de luchtstroom neemt het vliegtuig mee waardoor het van die koers afwijkt. Die luchtstroom is "wind" en die "blaast" het vliegtuig van zijn koers.

@Rhelie. Dat is maar al te waar. Als je dat dan tegen zo'n piloot zegt gelooft hij er niets van. "Dat was storing waardoor de besturing uitviel." Zeer ervaren modelvliegers heb ik op die manier plat zien gaan. Zij waren er 100% van overtuigd dat het storing in de apparatuur was.
Het was storing, dat klopt, maar niet van de apparatuur! Wij noemen het "duimstoring".

Ik weet het luchtzakje om het vliegtuig principe
maar wij grondpiloten staan standaard op de grond te kijken, hoe het ding niet doet wat wij zeggen
dan is 1 van de reacties dat hij wordt weg geblazen
aerodynamisch misschien niet correct, wel wat er gebeurt (hij volgt niet de lijn die jij wilt)
ander probleem. andere uitleg.

Het is in de regel maar net wie zoiets zegt, dat je weet of dat luchtzak principe in zijn achterhoofd is meegenomen in de probleemstelling :D

Het klopt wat je schrijft Student. Het probleem is alleen dat door die verkeerde veronderstelling van de grondpiloot het vliegtuig vaak te langzaam vliegt en overtrekt. Vooral wanneer je een bocht maakt om tegen de wind in recht voor de baan te komen om te landen. In die bocht overtrekt het model en duikt met de neus naar terra ferma
Ten opzichte van de grond vliegt het model met de wind mee te snel, lijkt het, vooral als er flink wind is. Die grondsnelheid is echter niet van belang om het vliegtuig in de lucht te houden. De luchtsnelheid is de enige snelheid die dat bepaald.
De wind speelt echter wel degelijk een rol als je gaat landen. Als je tegen de wind in landt is de grondsnelheid lager dan de luchtsnelheid. Dat zorgt voor een kortere landings run op de grond.

Back