Slangenpomp

Ik ben aan het studeren op de type pompen die er zo al zijn. Voor het pompen en lenzen lijkt een slangenpomp een hele mooie oplossing.
Zelfdichtend en geen last van corrosie, etc.

Nu kan ik bij Rietschle Thomas Pompen (Weesp) een 220 ml/min. 12VDC pomp kopen voor €53,55 (incl BTW).
In Duitsland bij Modelluboot kost een dergelijke pomp €60,=.

Vraag is of er andere wegen zijn om aan een dergelijke pomp te komen.
Andere pomp-ideeën zijn natuurlijk welkom.

Dank, Nico Buis

Hallo NJbuis,

De pomp die jij beschrijft is dat ook een pomp die ook echt stop of druppel deze ook een beetje na.

Je zou ook een pomp kunnen kopen van norbert bruggen is wel wat aan de prijs maar goed die stop echt.

of eventueel kijken bij conrad.

succes er mee.

Hallo Harrie,

In weze moet de pomp dicht zijn zodra hij stil staat. Je hebt dan geen terugslagklep etc nodig.
De pomp die ik heb gevonden is nl dezelfde als die van Norbert Brüggen. Deze gebruikt hij voor de rubber zak- pomp - druktransmitter combi.
Begrijp dat een slangenpomp een lage opbrengst heeft, op zich niet zo erg denk ik.
Ik zal een kijken op Conrad, ben elke keer verbaasd wat die hebben.

groet,

Nico

@njbuis,
de pomp van Norbert is dan misschien wel duurder dan die je in Nederland hebt gezien.
Bij Norbert is er ook de schakel electronica bij!
Vergeet dat niet..
Komplettes System wie oben abgebildet aus
Dosierpumpe (220ml/min), Steuerelektronik (normale BallastTankSteuerung),
Druckschalter und Material für den Beutel.
Betriebsspannung 12V.
Ballastmenge 100-300ml (geeignet für Uboote von 2-5kg Verdrängung oder als Regelzelle für größere)
Preis: € 127,50

Maar de pomp is ook los te koop voor € 60,-- en in 6 volt uitvoering ook.
Schlauchpumpe 220ml/min, 12V € 60,-

Hein

Hallo Hein,

Ik begrijp je redenering niet, de losse pomp van NB is gewoon duurder.
De elektronica krijg ik er echt niet bij voor die €60,=. De set mét elektronica + balg + transmitter is een heel ander verhaal en kost veel meer.

De 6V optie is alleen als je accepteert dat ie langzamer pompt of de motor wisselt, het zijn standaard motortjes. De Rietschle motor is wat dat betreft precies dezelfde. Je kunt ze zelfs op wisselstroom bestellen.

Ik ben niet op zoek naar de elektronika: ben alleen aan het informeren wat voor andere pompen er zijn, met dezelfde eigenschappen.

Vraag is dus welke pompen er zo op de markt zijn met die eigenschappen van de door NB aangeprezen slangenpomp.

groeten,

Nico

Ik heb in verleden wel eens een pomp gekocht bij robbe maar die geen wel door druppelen en dat is toch niet de bedoeling,ben zelf nu ook bezig een een typhoon en daar heb ik een pomp in zitten van norbert en dat werkt perfect stop is ook stop.

heb ook wel eens een pomp geprobeert van een auto (ruiterwisserpomp) maar dat werkte ook niet.

hallo

ik gebruik lekkende kavan pompen
lekker veel debiet (duikt snel) en dat lekken wordt gestopt door een ventieltje en een servo

voordeel
servo heb je toch nodig om je pomp aan en uit te zetten (geen elektronica) en een goedkope pomp die jaren mee gaat
en een goede standaard servo kost een eurie of 15 dacht ik

groeten raf

Hallo Raf,

Dat is ook een mogelijk ,alleen ik heb de boten niet zo groot dus ik vondt het wel makelijk om een pomp en bts regelaar te kopen.

hallo harrie

het ventieltje waar ik over spreek is 3cm lang,2 cm hoog en 1 cm dik
dit in combinatie met een micro servo kan je haast in elke boot kwijt behalve in de kriek
ik ben opzoek naar een pomp met de uitgangen in de lengte richting en niet dwars er uit
nu is er doordat de graupner pomp die uitgangen opzij heeft twee keer een scherpe bocht in de leidingen.
dat kon niet met een normale slang
nu heb ik een dikwandige slang moeten gebruiken maar die heeft een kleine binnendiameter
dit veroorzaakt nu een langere tijd om te duiken
met de uitgangen recht naar achter kunnen wel gewone slangen gebruikt worden en is de constructie lichter en eenvoudiger
en spaar ik weer wat plaats in de wtc
als je dus zo een pompje ergens tegen komt geef een mailtje

groeten raf

Hallo Raf,

Kun je wat meer 'vertellen' over het ventieltje?
Technische info en waar koop je die, etc.

dank & groet

Nico Buis

hallo nico

het ventieltje is van festo
het is in plastiek met messing uitgangen
het gewicht is een gram of 6/7
ik heb het ventieltje in de lucht uitgang zitten
er komt dus geen water doorheen zo kan er ook geen corrosie komen

ik werk met een open duiktank die met sensoren is uitgerust waneer de tank vol is
dat printje stelt niets voor
een transistor en een paar weerstandjes
ik bouw er zelfs geen printje voor maar dompel alles gewoon in de latex om het wat te isoleren
krimpfolie kan ook maar ben er geen voorstander van
een submini relais om je duikpomp te onderbreken en klaar
maar daar zijn reeds meerdere topic's over vol geschreven

dus festo ventieltje in plastiek hier een pdf file met info over het ventieltje
https://xdki.festo.com/xdki/data/doc_enus/PDF/US/AT06B-INCH_ENUS.PDF

groeten raf

Hoi Raf,

Is dit ook een oplossing voor scherpe bochten in een slang, werkt prima maar rvs veer gebruiken is handiger, :? kijk maar even.
P8310135.jpg

Maar mischien kan dit bij jou niet , dat kun jij alleen uitmaken.

Heel mooie Festo ventieltjes heb je gevonden Raf ,EHHHH wat kost dat ??

Vriendelijke groeten,

Jan Huizenga.

hallo

jan ik heb het nu met die dikwnadige darm klaar gekregen maar volgende keer mischien eens uw oplossing proberen

de kost prijs is me onbekent daar ik ze op een rommel markt heb ontdekt en er een paar voor een belachlijk lage prijs heb kunnen kopen
met een paar bedoel ik 2 stuks hahahaha
en ik ben er heel zuinig op deze heb ik maar in een boot zitten en dat is de kriek
ik heb nu motoren voor die boot besteld
maxon motoren type a-max 26
deze kosten 52 euries per stuk
maar wel juweeltjes van moteren

de levertijd is eventjes 8 weken
maar een modelbouwer moet geduldig kunnen zijn niet ??????

groetjes raf
zoek eventjes op festo.com
en typ dan het type nummer in dan kom al een heel stukje verder

Ik heb in de tussentijd een slangenpomp van 220 ml/min. in gebruik. Met een Alu bierblikje 0,5l. als open ballasttank duurt het dus ruim 2 minuten voor hij vol/leeg is. Pompje loopt erg mooi en heeft een goede opvoerdruk, maar het is me te langzaam.
Nu toch maar een luchtpomp erin zetten met een balg..
Tot zover...

Back