Slangverbinding tbv blusmonitoren

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Hannibal, 20 okt 2003.

  1. Hannibal

    Hannibal Guest

    ik heb vandaag de blusmonitoren van de Amsterdam aangesloten via een mini gardena koppeling. Werkt leuk met twee monitoren op een pomp, echter een pomp een monitor......plof koppeling gesprongen.
    Met bevriende M.A.N dealer gebeld en kleine hydrokoppelingen meegekregen!!Werkt uit de kunst..
    :)

    [​IMG]

    prijs en artikelnummers volgen nog. Op foto voorgrond systeem uit elkaar. Op de achtergrond in elkaar.
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Ook ik was op zoek naar zo'n soort oplossing, en eergisteren gevonden:
    Een model-brandstof-filter! Filtertje eruit halen (klein membraampje) en ziedaar een kleine, maar waterdichte koppeling voor je brandslangen.
    Ik moet alleen nog kijken of de openingen niet zó nauw zijn dat ze de waterstraal 'knijpen', maar ik geloof dat dat wel meevalt...
    Kosten dezes: 4 euri... Geen gedonder meer met siliconenslangen die op een plastic koppelingetje geschoven moeten worden waarvan je maar moet afwachten of die het houdt!

    En Han had juist twee van zijn hydrauliek-koppelingen voor me meegebracht.... Sorry Han; bedankt voor de moeite, je krijgt ze van me terug! [​IMG]

    Het grootte-verschil mag duidelijk zijn.
    Voor Han z'n Amsterdam misschien geen probleem, voor in de PARAT had ik het liefst toch iets kleiners. Het model zit al redelijk vol... :wink:

    Roel
     
  3. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Er heeft in een donker bruin verleden in de Schiffspropeller eens een ontwerp gestaan van een slangkoppeling welke zonder schroefdraad werkte.
    Ik heb deze koppeling in de opbouw van mijn Tito Neri gemaakt. Ik kan nu mijn opbouw op-, en afnemen zonder geklooi met slangen.
    Het werkt perfect, geen lekkage.
    Het geheel was niet zo moeilijk te maken, mits je in het bezit bent van een draaibank.
    Zal eens even zoeken in de ouwe nummers.
    Stond een schetsje bij en zal dan dat eens in scannen voor de liefhebbers.
     
  4. Hannibal

    Hannibal Guest

    Dat klinkt heel aantrekkelijk dus SCANNEN 8O
     
  5. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Wel ff geduld hebben wat ik heb zelf geen scanner, dus ik moet even de boer op.
     
  6. DreBo

    DreBo

    Lid geworden:
    4 dec 2002
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Brunssum
    Hallo,

    ik gebruik zelf de volgende koppelingen, merk eigenbouw.

    [​IMG]

    Ik heb er al eens 4 bar luctdruk op gehad en ze lekte toen niet, dus dat lijkt mij voldoende.
    Het geheel bestaat uit precies passende buizen en is dus te maken zonder draaibank.

    Ben ze momenteel aan het aanpassen. Ik voorzie ze van een echte flens zodat het draaien mogelijk wordt.
    Als het me lukt zal ik dat vanavond nog op mijn site plaatsen. in ieder geval de foto's van de flenzen de rest komt dan weer als het rolletje vol is.

    André
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ik kan ff niet aan het schetsje aan uit
    wel interesant ik moet drie blus spuiten gaan aansluiten en vind dan schroefkoppelingen wat moeilijk zijn
    dus ben geintereseerd in de schroefdraadloze koppelingen
     
  8. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Er is nog wel een manier om dit te doen. Gewoon metalen buisjes in het schip en in de bovenbouw. Tussen de onder en de bovenbouw een soort snelkoppeling maken met een O ring er tussen. Ik heb in de Smit Frankrijk gebruik gemaakt van een afsluitdopje 12mm wat voor waterleidingen word gebruikt en heb dit op een messing plaat onder het dek vast geschoeft. In het dekhuis zit een messing hoekprofiel waarop een plug met O ring zich bevind evenals de motoruitlaat welke naar de schoorstenen gaat. Alleen het uitmeten is een lastig karwei. Het beste is om eerst de bovenbouw geheel op maat te monteren en daarna dmv een hulpstukje de plaats in de onderbouw te bepalen. Het principe van een O ring is hoe meer druk hoe dichter de afsluiting. Monteer wel een keerklep in het dekhuis anders loopt het water uit de bovenbouw als het dekhuis er af gehaald wordt.

    Groetjes Hans.
     
  9. DreBo

    DreBo

    Lid geworden:
    4 dec 2002
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Brunssum
    Hallo Raf,

    kijk even op mijn pagina, www.geocities.com/scheepsmodelbouw/ .
    Daar wordt het misschien duidelijker door de tekst, en daar staat nu ook de nieuwe versie met flenskoppelingen erop.

    Die van die keerklep is trouwens een prima idee.

    André
     
  10. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Het hangt nog even af wat voor pomp wordt gebruikt en hoe deze aangestuurd wordt. Is het een tandrat pompje en gaat deze aan en uit met microswiches dan is het ook mogelijk om even de pomp de andere kant op te laten lopen zodat het water uit de leidingen word teruggepompt.

    Groetjes Hans.
     
  11. andros

    andros

    Lid geworden:
    30 sep 2002
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Den Hoorn (Gem.Midden Delfland)
    Hallo mensen,

    Het artikeltje over een snelkoppeling uit Schiffspropeller, waar Adam het over had, is te vinden op:
    http://www.hmbc.nl/tipsentrucs

    Succes,
    André
     
  12. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Ja, klopt inderdaad Andre.
    Dat bedoelde ik, werkt perfect.
    Bedankt
     

Deel Deze Pagina