Slash 4x4 Rally

Nu pas...

Klamath, de banden, die komen bij Conrad vandaan, verschillende soorten te over, 15,- per vier op velg, voor die prijs kan je nog eens wat weg gummen ;-)

Nu pas..., vandaag het apparaat op het buiten circuit gezet, de lage zon en kouwe klauwe maakte het er niet makkelijker op maar genoten. Het rijden, het rijbeeld komt zo dicht bij een 1/1 rally auto in de buurt door het inveren, body rol en gillende banden (Conrad/ Reely meuk wellicht maar bij deze temparaturen (ik heb geen bandenwarmers) en voor dit werk prima spul. Net voor de bocht gas los, hard insturen/ uitbreken en met het gas er op overdwars door de bocht (als het me lukt..). En op het rechte stuk op 4 cells, gauw het rijbeeld zoals je ziet bij touringwagens met vertiming/ Turbo. Wel kikken met zo'n grote boot, dat het maar snel weer zomer mag worden ;-) Ook al is hij er nog niet, de X0-1 behoefte is flink getemperd, dit is voor mijn toepassing (Rally/ knal over alles heen en doorheen met een overtray over het chassis) toch praktischer denk ik. Filmpje, helaas, heb de spulletjes daarvoor niet.

Tot zover,

je heb me intresse gewekt om toch een een abbo te nemen op deze mooie build..

Succes er mee en probeer zo veel mogelijk foto;s en beeld materiaal te maken..

Klamath, de banden, die komen bij Conrad vandaan, verschillende soorten te over, 15,- per vier op velg, voor die prijs kan je nog eens wat weg gummen ;-)

Nu pas..., vandaag het apparaat op het buiten circuit gezet, de lage zon en kouwe klauwe maakte het er niet makkelijker op maar genoten. Het rijden, het rijbeeld komt zo dicht bij een 1/1 rally auto in de buurt door het inveren, body rol en gillende banden (Conrad/ Reely meuk wellicht maar bij deze temparaturen (ik heb geen bandenwarmers) en voor dit werk prima spul. Net voor de bocht gas los, hard insturen/ uitbreken en met het gas er op overdwars door de bocht (als het me lukt..). En op het rechte stuk op 4 cells, gauw het rijbeeld zoals je ziet bij touringwagens met vertiming/ Turbo. Wel kikken met zo'n grote boot, dat het maar snel weer zomer mag worden ;-) Ook al is hij er nog niet, de X0-1 behoefte is flink getemperd, dit is voor mijn toepassing (Rally/ knal over alles heen en doorheen met een overtray over het chassis) toch praktischer denk ik. Filmpje, helaas, heb de spulletjes daarvoor niet.

Tot zover,

Filmpje ?
Is niet iemand in je omgeving die met z'n hitech telefoon die ff kan youtube....
Ben zelf op m'n onderdeeltjes aan het wachten om de slach naar rally te transformeren.........
Duurt te laaaannggggggg.......

Block

Met de wetenschap dat deze 'hybride onroad XO-1' voor mij voldoet (niet te koop :wink:), een set 1/8 'Rally blocks' besteld. Wederom een budget setje van Conrad:
rallyblock.jpg

Ik heb nog een tweede set big bores dempers liggen en deze ga ik qua rijhoogte, veerweg en en demping aanpassen voor meer onregelmatige ondergrond/ offroad omstandigheden (rijhoogte/ veerweg en demping). Dan heb voor het onroad circuit en offroading een getuned setje liggen. Een foto en specs volgen.

filmpje, tsja, ik bedacht me dat ik eens een Nano cadeau had gekregen, volgens mij met camera..

Vonkentrekker, wat mij betreft zet je jou projectje ook in dit draadje, ik ben benieuwd hoe jij het aanpakt/ tips & tricks en eindresultaat!

Laatst bewerkt:
slice rally

Ik zal mijn slash slice rally project met jullie delen.....alleen bootje met onderdelen moet nog vertrekken aan de andere kant van de grote plas.
Dat zal pas februari 2012 worden, dan 3 weken varen..........
Kan niet wachten............

Mijn bedoeling is dat er wel een setje kortere schokbrekers onder komt waar wel onroad en offroad mee gereden kan worden.
Zal tegen die tijd moeten uit pluizen hoelang ze mogen zijn, tips zijn welkom.......

Zie hier de donor slash, waar mijn dochter nog niet van weet dat ie naar rally gestransformeerd wordt........
full

Leuke budget offroad band.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe?

De X0-1 nog eens goed bekeken, wat mij opviel was dat de draagarmen recht staan ondanks dat hij laag is. Bij mijn Slash rally staan ze helemaal schuin om hem laag te kunnen krijgen. De X0-1 heeft een extra laag lcg design, dat hebben ze voor elkaar gekregen met de onderblokken trx6429 voor en 6430 achter (zie de exploded view op de traxxas site). Bijkomend voordeel is dat ze daarmee de kanteling van de draagarmmontage tov van de rechte bodemplaat compenseren en de bodemplaat op het oog ca. 1cm extra laten zakken.

Een ander opvallend punt is het gebruik van revo trx dempers.

Mijn vragen:
-de revo trx dempers ivm de slash big bores, wat voor winst zou ik daar uit kunnen hallen, iemand een idee/ is het de moeite/ investering waard?

Een slash 4x4 lcg chassis in de US bestellen kan altijd nog maar pruts liever zelf wat in elkaar. Een oplossing zoals bij mijn 1/16 moet wel lukken, een combinatie van een versneden chassis + carbon plaat:
IMG_0848.jpg

IMG_0664-1.jpg

-mijn vraag, hoe kan ik de motor laten zakken bij mijn 4x4 Slash rally, hebben jullie suggestie's, bijvoorbeeld parts van andere RC's autos waar jullie mee bekend zijn/ waarmee het zou lukken?

Laatst bewerkt:
De XO-1 en een rally slash zijn hele andere uitgangs punten.
Een omgebouwde slash zal nooit een circuit wagen worden en omgekeerd een XO-1 zal nooit een rally worden, tenzij je er heel veel geld en tijd insteek ( alles is mogelijk, maar toch).

Mijn gedachte met de slash ombouwen naar een rally was om low budget een rally wagen te maken waarmee je met veel fun wordt rondjes kan draaiien.
Inmiddels gaat het toch aardig in de papieren lopen, en met de komst van "standaard" ombouwsets en zelfs rtr rally 1/8 zijn er goedkopere oplossingen.
Het lijkt me gewoon leuk om een goed rijdende rally neer te zetten...afwachtenn maar.
Mijn bedoeling is om met het slice chassis te beginnen, Tekin RX8 regelaar ( die ik nog liggen heb van de truggy), een Tekno Neu meuteurke (1509/2400KV), alu motorplaat en alu diff, aka 17 hex meenemers....
Dan kijken voor een 3S lipootje, en zien hoe het rijd.
Afhankelijk daarvan wel of niet alu tuningsdelen, of kortere schokbrekers.....
Genoeg om te testen lijkt mij.....

Ik denk dat kortere dempers beter zullen werken op een rally, als de slag inkort is het uitveren niet mee mogelijk. Maar dat hangt of van hoever wil je gaan in zowel rijd eigenschap als ook waarheid getrouwe weerspiegeling.....

LCG chassis voor traxxas Slash Rally 4x4

Het is nu toch minder weer om te rijden, weer verder aan de slag met mijn Rally.

Doel, mechanisch/ lagerwerk, motorsteun en afdichtingen moet het net zo betrouwbaar en afgesloten blijven/ als origineel. Geen open tandwielen en cardanas. Naar mijn mening bewezen betrouwbaar.

Verder als doel vlakke bodemplaat ivm stroomlijn en een lager zwaartepunt. Daarnaast staan de draagarmen nu door het verlagen onder een vreemde hoek en dat komt de wielstanden/ veergeometrie niet ten goede. Met een lager zwaartepunt, een lager gemonteerde chassisplaat onder de cardans, daarmee kan de auto hoger op zijn veren gezet worden en staan de draagarman weer in een normale stand.

De zaag in het chassis en middels de bestaande boutgaten monteren (waar nodig op afstandsbussenbussen), de constructie weer stevig maken door het monteren van een carbon chassisplaat onder de gehele auto. Tussen de cardans/ de shocktowers komt ook een plaatje carbon voor de stevigheid.

De motor lager, dat lukt niet zonder drastische veranderingen en dat gaat ten koste van 'betrouwbaar en afgesloten blijven/ als origineel', vandaar de keuze om het op deze manier aan te pakken. De novak HVpro is gelukkig een motor met laag gewicht en zoals het nu lijkt uit te komen heb ik straks ca. 26mm ruimte tussen de motor en chassis, dan kan daar mooi een tweede lipo op het chassis gebonden worden (aan de linker en rechterkant van de auto een lipo, ik rij 4cellen).
voor.jpg

Gedemonteerd en de zaag in het chassis, de onderste is een standaard ongezaagd chassis, ik ga geen dubbel chassis mod toepassen):
chassis.jpg

Weer gemonteerd:
gemonteerd.jpg

Nu verder met de carbonplaatjes.

Laatst bewerkt:
LCG, bodemplaatje 500x150x2

2mm dik, ik wilde 2,5mm. 3mm is bij deze afmeting 428gram, dat wordt een beetje te gek als daar nog een hand langere schroeven e.d. bij komen. Vandaar maar gekozen voor 2mm.

Afgetekend:
IMG_1757.jpg

Gaatjes geboord, voorkant afgetekend:
IMG_1758.jpg

'shape shifter' lipo's Slash Rally 4x4

Weer een stukje verder. Afgekeken van de XO-1, de bodemplaat 5mm laten zakken/ op bussen onder de diferentieelhuisjes. Maar dat biedt nieuwe mogelijk heden.

De 4 cells lipo lijnt daardoor netjes uit met de bovenkant van de cardanashouder:
IMG_1772.jpg

Maar verassend en wellicht beter qua gewichtverdeling, twee 2 2S lipo's die overdwars onder de cardansashouder passen (tzt een lagere kv motor en 3x 2S lipo's in serie/6S zou zelfs passen)!!
IMG_1770.jpg

De bodemvrijheid, netjes hangend in de veren, is nu ca. 15mm (da's het dubbele van wat het was met de vorige setup).

zou hem toch goed uitbalanceren op alle wielen , geloof niet dat de huidige setup, zoals laatste foto, de gewichtsverdeling optimaal is ....

Back