Slash 4x4 ultimate accu

Discussie in 'Electro offroad' gestart door Dennis44, 16 jan 2023.

  1. Dennis44

    Dennis44

    Lid geworden:
    16 jan 2023
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Brabant
    Goeiemiddag. Ik heb sinds 2 maanden een slash 4x4 ultimate . Geweldig ding . Maar nu heb ik sinds vandaag een probleem met de accu hij laadt niet meer op . En nu heb ik me laten vertellen dat als de batterij dus echt helemaal leeg is geraakt dat hij dan niet meer kan opladen . Klopt dit echt? Is ie dan echt op of kapot ? Of is die nog te redden ? Ik bedoel ik ga uiteraard een nieuwe kopen maar ze kosten natuurlijk best wat geld daarom vind ik het sonde dat deze maar 2 maanden oud is geworden . Het is een lipo 3 cell 4000mah 11.1v
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Veel laders willen geen LiPo cel herkennen als deze onder een bepaalde spanning is gekomen. Een Lipo wordt bij 3v als leeg beschouwd en daaronder als slecht. Als je een multimeter hebt kan je de totaalspanning meten en als de accu een losse balancer kabel kent kan je daarop ook de cellen onderling meten.
     
    Dennis44 vindt dit leuk.
  3. Dennis44

    Dennis44

    Lid geworden:
    16 jan 2023
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Brabant
    Dankje voor je antwoord . Maar idd daar lijkt het op dat de lader hem niet meer herkent . Moet ik gelijk weer een vraag stellen want ben niet zo heel erg thuis in spanningen en zo. Stel dat ik het kan na meten is de batterij dan nog te redden of dat niet meer ? Wat ik namelijk heb gedaan van de week is dit ... ik heb de auto volledig leeg gereden en ook niet uitgeschakeld. Dus het lampje wat dan knippert gaat dan ook nog door waarschijnlijk tot er echt geen greintje energie meer inzit . Dus echt compleet leeg gelopen.
     
  4. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Hoe leeg rij je je accu normaal? Schakelt de auto automatisch uit, of biept die als je dat bepaalde voltage bereikt?
     
    Dennis44 vindt dit leuk.
  5. Dennis44

    Dennis44

    Lid geworden:
    16 jan 2023
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Brabant
    Normaal stop ik altijd als hij langzamer wordt . ( ik wist dus niet dat leegrijden niet goed is ) en als ik dan de auto uitschakel dan brand het rode lampje wat naar mijn idee betekend dat je er ver doorheen zit maar deze keer was ik op een mooi terrein en heb gereden tot hij niet meer reageerde. Ik denk zelf dat als ik toen gelijk de accu had uitgeschakeld dat ik dit probleem niet had gehad . Maar heb hem niet uitgeschakeld en zo een week laten staan dus het knipperende rode lampje heeft dan waarschijnlijk het laatste restje energie verbruikt.
     
  6. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Zoek eens naar de optie LVC = low voltage cuttoff. Veel kans dat je auto/regelaar dit heeft. Meestal aan (voor lipo) of uit (voor NiMH accu's) te zetten. Dit zou een automatische alarm/afslag/wegvallen van gasgeven moeten zijn.
     
    Dennis44 vindt dit leuk.
  7. Dennis44

    Dennis44

    Lid geworden:
    16 jan 2023
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Brabant
    Bedankt ga ik even in verdiepen . Voor nu maar een nieuwe besteld in elk geval en dus beter opletten . Is toch sonde
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    In het geval van een LiPo en je legt hem voor meerdere dagen weg kan je hem beter in een zgn storage stand wegleggen. De betere laders kennen zo'n optie, ik weet niet of een Traxxas lader dat ook heeft.
    Bij Storage wordt de accu tot ongeveer de halve capaciteit geladen.
     
    Dennis44 vindt dit leuk.
  9. Dennis44

    Dennis44

    Lid geworden:
    16 jan 2023
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Brabant
    Die stand heeft mijn lader idd ook . Dus is idd handig om te weten thanks.
     
  10. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Roelof, die storage mode, is dat iets zoals bij een druppellader voor een autobatterij, m.a.w. hangt de lipo dan continu aan de lader, of brengt deze de lipo eenmalig tot het ideale opslag-voltage waarna je hem kan loskoppelen?
    Is er een vuistregel hoe lang ik een lipo mag laten liggen?

    Ikzelf heb enkel oude nicd en nimh's, die jaarlijks slechts 2 a 3 keer gebruikt worden. Maar heb net een lipo lader met balancer gekocht voor een lipo in een zender, vandaar de vraag.
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Een LiPo cel zou het snelst verslechteren als je hem vol of leeg weg legt en niet aanraakt, uiteraard gaat dat niet om enkele dagen maar meer beginnend bij enkele weken. Storage mode brengt de accu naar iets van 3.85v per cel wat ongeveer 60% van de capaciteit zou zijn. Bij die situatie zou een LiPo cel het langste bewaard kunnen worden.

    En dus nee, je hoeft hem niet aan de lader te laten hangen.

    Voor NiCad's geld dat er een geheugen effect is, ontladen is goed voor ze en dat mag naar 0v per cel en kunnen ook zo bewaard worden. In een serieschakeling is 0v voor de hele accu niet aan te raden omdat bij het ontladen er altijd wel een cel eerder leeg is dan een ander en kan dan een omgepoolde spanning krijgen. Vroeger hadden we daarvoor ontlaad trays of losse printjes met weerstanden.

    NiMh mogen niet lager gaan dan 0.9v per cel maar omdat je een redelijke zelfontlading kent is het niet verstandig om ze leeg weg te leggen. Over vol of beter half vol kan ik niets zeggen.
     
    Tamaniac vindt dit leuk.
  12. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    Zoals ik het altijd geleerd heb:NiCad en NiMh vol wegleggen.
    Heb een aantal zenders die ik bij weinig gebruik gewoon om de paar maand of zo weer eens vol laad.
    AA cellen daarin zijn vaak al wat ouder, minder capaciteit maar gaan nog wel mee.
    Ivm de LiPo die leeg is. Natuurlijk op eigen risico en onder enorm toezicht: even laden inder de NiMh modus waarbij de balanceerkabel dus niet vandoen is, kan een LiPo terug reanimeren. Doel is dus de cellen terug boven de 3V brengen. Dat even laden kan van een paar seconden naar een paar minuten gaan. Ofwel via de valanceerkabel continu de cellen 1 voor 1 controleren met een multimeter, ofwel telkens een halve minuut laden stoppen, V van de cellen checken op je lader via de balanceerkabel enz. Echt niet lang zo laten laden, want er kan een enorm spanningsverschil op de cellen zitten die niet uitgebalanceerd worden. Eentje overladen is echt geen goed nieuws. Je moet goed weten wat je doet. Manueel 1 cel laden met lage stroom kan ook via de balanceerkabel. Met wat pinnen en draden.
    De LiPo zal wss niet meer zijn als voordien, maar heb er toch al meerderen zo kunnen reanimeren die dan soms nog een hele tijd meegaan met bv wat minder capaciteit.
    Maar heeeeel voorzichtig zijn.
     
    Tamaniac vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina