Slecht aanlopen op 12S, perfect op 9S of minder

• Topicstarter Topicstarter Aaalie
  • Startdatum Startdatum
A

Aaalie

Guest
Ik weet niet zeker of dit hier hoort, ik vermoed dat hier wel de meeste ervaring kijkt i.v.m. m'n probleem/uitdaging.

Het probleem is als volgt: Een BL buitenloper loopt voor geen meter aan op 12S Lipo. Hij ratelt, tikkert, takkert... dat doet hij soms zo lang dat ik niet langer gas durf te geven. Vaak tikkert en takkert hij ongeveer een seconde of 3 en dan begint hij aan te lopen. Tijdens de eerste seconden aanlopen en het op gang komen (zelfs tot ca 9000 toeren) kraakt het geheel, af en toe een paar beste tikken net of er een lager stuk is (om uit te sluiten ook maar vervangen). Als hij dan eenmaal goed draait, is er geen enkel probleem meer. Zelfs al laat ik hem weer "aftoeren" tot zo'n 1000 toeren, kan ik probleemloos weer gasgeven, en hij loopt lekker naar het gewenste toerental. Kracht is er dan zoals de combi hoort te hebben. Zodra hij weer stil staat... problemen...
Tijdens dit takken en tikken wordt zowel de regelaar als de motor echt warm. Als ik dit zo'n 5 a 10 keer doe dan is de temperatuur gestegen naar ca 60 graden (voelt als héét).
Op 9S lipo's is het probleem volledig weg. Hij loopt werkelijk supersmooth aan, zoals het hoort, iedere keer. De regelaar en motor blijven dan ook gewoon "koel", je kan niet of amper opwarming vernemen.

Ongeacht de timing, hij doet het zowel in laag, middel als hoog vertimed. Ongeacht wat voor "aansturing", zowel op verschillende ontvangers, als zelfs op verschillende servotesters. Ongeacht wat voor ontvangerpakket, zowel 4 nicads, 5 nicads, twee lipo's met regulator/BEC (lineair en geschakeld).

Ik heb meerdere exact dezelfde combi's draaien, die doen dit niet. Ook heb ik twee exact dezelfde regelaars geprobeert... probleem blijft. Ook twee sets exact dezelfde akku's... andere akku's... probleem blijft. Het lijkt toch duidelijk in alleen de motor te zitten. Wat kan het mankement zijn?

Regelaar: Turnigy Sentilon 100A HV
Motor: HXT 63-64 A
Akku's: Zippy's 5000 milli's, Zippy's 3700 milli's. Flightpower 3700 milli's, Flightpower 4900 milli's.

Wie herkent dit vreemde probleem, en heeft een oplossing, of tips om nog te proberen.

Greetz van Aldert

effe meedenken, ik heb dezelfde spullen

zij het geen 12 cellen maar 10, en een hxt 63-64 B

verder nog enkele KDA motoren.

wat ik voor had was dat de motoren "doorslipten" vooral bij hogere stromen (+ 70 amp)

die KDA moteren hebben dan nog eens loszittende magneten en je bent goed begonnen met sleutelen.

kda motren lopen nu perfekt zelfs met die turniqy regelaar maar de hxt slipt nog altijd door.

als je nu je trim hoger zet tot de motor net blijft draaien is dan het probleem er nog ? Dit doe ik altijd om ook nog een remmend effect te krijgen.

als het echt met enkel die motor is ? motor vuilbak en voor 40 euro een nieuwe kopen ?

Moeilijk, moeilijk. Toch maar wat proberen ...

Beide motoren coggen even sterk (of even zwak)?
Geen mechanische geluiden? Mechanische weerstand?

Als je nog eenzelfde exemplaar van deze motor hebt, zou je beide motoren even flink kunnen laten toeren met een boormachine en de gegeneerde spanningen (AC) kunnen meten, 2 keer 3 stuks. Toerentallen uiteraard gelijk. De zes spanningen moeten gelijk zijn. Mocht dat niet zo zijn, dan is misschien een spoel helemaal verkeerd om gewikkeld.

Kijk ook even naar de magneten. Met een extra magneetje voelen of ze afwisselend N, Z,N,Z,N enz. geplaatst zijn.
Foto van inwendige van de rotor en van de stator?

Heb je ook een ander merk/type regelaar geprobeerd?
Heb je één van de goed lopende motoren ook op de onderhavige regelaar geprobeerd?

Laatst bewerkt:
Ik heb het een keer heel erg gehad bij een klein motortje op de T-REx450. Opnieuw gewikkeld en toen deed hij dat extreem. Bleek naderhand dat 1 fase kortsluiting maakte met de stator (jaja, had ik moeten meten.. ongeduldig).
Later opnieuw gewikkeld en toen liep hij wel.

Bij een andere had ik geprobeerd om hem zo snel mogelijk te krijgen door heel weinig wikkelingen te gebruiken. Die deed datzelfde getik en gezooi ook. met een tik kon ik hem zelfs wel aanslingeren en als het dan loopt gaat het ook echt goed los.
Ik had toen een vermoeden dat het misschien iets in het meten van de pulsen. als ik het goed begrepen heb, dan ziet de regelaar hoe de stator staat en geeft daarop pulsen af. Misschien dat bij erg snelle motoren de beginstappen te groot zijn voor de regelaar ofzo?
En voor het begrip "snelle motoren" bedoel ik dan: of snel gewikkeld, of hoog voltage, dus gewoon snel in toeren zegmaar.
Lijkt deze theorie ergens op? of is het pure nonsens?

probeer in ieder geval even te meten of hij geen kortsluiting maakt met de stator... heb je die in ieder geval uitgesloten.

Hallo 3W flyer, Ron en Sietse,

mogelijk ben ik eruit.

Als eerste... 3W flyer, je hebt zeker gelijk, 4 tientjes en je hebt een nieuwe dus niet te lang aan zitten. Toch is het leuk (en leerzaam) om te weten wat nu fout is. Bovendien zit er een custommade tandwielmeenemer op en nog een worm die een oliepompje aandrijft, deze is eerder al eens losgeslipt (inbusborgboutje losgelopen) en heeft de as zo beschadigd dat deze er niet meer zonder te worden vernield vanaf kan komen. Ik draai nu de bel achteraan los, en trek op die manier de as uit de motor en de bel van de motor. Mogelijk deze as in een nieuwe motor gebruiken (al ben ik niet meer overtuigd van de kwaliteit van deze motoren voor mijn toepassing).

Ron, Sietse, 3W flyer, we gaan testen.
De motor heeft op deze manier goed gedraaid, dus de magneten had ik niet naar gekeken. Het is een eenvoudig klusje om te controleren... toch maar even gedaan... magneten zitten netjes N-Z-N-Z-N...enz.

Weerstand gemeten per fase... nagenoeg gelijk. Weerstand gemeten over iedere aansluiting en de massa (stator)... oneindig weerstand. Lijkt goed. De stator was op het oog ook helemaal niets vreemd aan te zien. De kleur van het lakdraad was net als de andere motoren, en van alle spoelen even netjes (niet verbrand of stinkend).

Motor maar weer in elkaar gesleuteld, een andere machine gepakt om de motor rond te laten draaien. Spanning per fase gemeten... op het eerste gezicht allen netjes gelijk. Drie lampen aangesloten... klemspanning allen gelijk (raadsel raadsel).

Ook het coggen voelde van alle HXT motoren gelijk (ze doen dat ook behoorlijk).

Vervolgens de lampjes verwijdert terwijl het motortje nog op toeren was... klemspanning naar ruim boven de 50 Volt en... bij toeval... ééntje zakte onderuit naar zo'n 35 volt! Vreemd...
Je kon ook horen aan het draaien dat hij vreemd liep... beetje hakkelend, en af en toe zo'n tik, maar dan in mindere mate als tijdens het draaien.

Logisch redeneren, en vervolgens de meter ook maar over de stator (massa) aangesloten en... spanning! Dit kan véél verklaren.
Het lijkt erop dat wanneer de spanning over een spoel wat hoger wordt dat hij gaat lekken naar de stator.
EN TOEN SCHOOT ME HET VOLGENDE TE BINNEN (had ik achteraf eerder moeten melden). Ik heb al eerder rook EN vuur uit deze combi gehad. Na inspectie bleek één van de 4mm goudpluggen totaal uitgefikt te zijn van binnen, en na vervanging heeft het ook weer goed gedraaid (met héél af en toe wat kuren). Mogelijk heeft toen één van de spoelen een opdonder gehad, het geheel was toen ook héét, erg héét (inclusief regelaar).

Motor gaat maar naar de Kliko, eerst nog even afwikkelen om te bekijken.

Zelf ga ik nu volledig over op de TowerPro's. Ik heb nog nooit een TP stuk gehad, terwijl ze goed misbruikt worden. Deze motoren doen mogelijk ietsje minder vermogen (minder toeren, gevoelsmatig is die sterker met minder toeren). De motoren hebben beslist meer rendement! Ze worden aanzienlijk minder warm. Fysiek zijn de motoren iets anders, het coggen is aanzienlijk minder als bij de HXT's, echter de magneten zijn netjes meegevormd met de bel, de luchtspleet is ook smaller, er zit méér koper in, vullingsgraad is zeker beter. Het materiaal van de magneetsluitring is ook dikker dan die van de HXT's. De magneten zitten netter ingelijmd dan de HXT's. De HXT's wil nog wel eens een magneet losgaan, wanneer de bel losloopt (dat doen ze allemaal, vervolgens met locktite is dat dan weer opgelost en blijft het goed). De uitgaande koperdraden (windingen) zijn ook dikker als bij de HXT's. Het lak op de windingen lijkt dikker, er is zeker meer moeite voor nodig om ze schoon te krabben voor het solderen. Ze zien er industrieachtig uit (geen mooi geanodiseerde delen), eigenlijk zie ik dit als een voordeel. Het nadeel ze zijn 40 gram zwaarder, en de as is 8mm i.p.v. 10mm, dus ik kan andere meenemers gaan maken. De latere versie TP's heeft ook drie lagers i.p.v. 2 (achteraan 2), en het voorste lager is aanmerkelijk groter geworden t.o.v. de eerdere versie's. Ze zijn nog eens goedkoper ook!

Thanx iedereen, als ik nog wat vind in de windingen zal ik een foto maken.

Greetz van Aldert

Bekend probleem van de HC regelaar, kijk maar eens op myhobbycity.com. Op 8s hier ook geen problemen gezien (niet op andere spanningen getest). Ik heb slecht lopen ook gezien door een te hoge timing op 12s. Op medium ging het en op low perfect. Dit met een CC110 regelaar. Andere firmware in de CC110 maakte ook uit.

mmh, lees net de rest. Was dat mijn motor? Heb je die nu al gesloopt? :)

Voor de goede orde: De motor liep in mijn edge tot max 5KW en liep erg goed..... ;)

Laatst bewerkt:
Niks d'rvan. Stator beter isoleren en opnieuw wikkelen. Misschien kun je Sietse, Ben of Michiel er blij mee maken :) ?

Zoals je zegt, altijd lekker en leerzaam als je de oorzaak kunt vinden :)

kom maar op :). weggooien is zonde...

Maar al met al waarschijnlijk toch dus kortsluiting in een wikkeling lijkt me? eentje die pas kort sluit als hij warm word dus. (of als de spanning hoog genoeg word in ieder geval).

Of door vermogen ;) Spoelen zitten niet super strak en kunnen best gaan bewegen door de grotere aanloop stromen bij 12s. Dan kunnen ze tegen de stator aankomen en kortsluiting maken. Dus hars er tussen laten lopen of seconde lijm zou al genoeg kunnen helpen........

zeer interesant topic (ik wilde bijna leuk schrijven...;) )
Aanvankelijk dacht ik dat de regelaar de schuldige was.
Maar het probleem lijkt in de motor te zitten. De regelaar "ziet" de motor bij hoge spanningen niet goed. Maar het kan ook in de aansluitdraden zitten.

Is dit de Towerpro motor waar je het later over hebt?
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TowerPro5330-9T 679g/235kv/80A Brushless Motor $48.79
En zitten deze motoren in kettingzagen???? ;) Het kan namelijk zijn dat het onbelast aanlopen dan niet gaat, of erg slecht gaat. Dit kan soms uitmaken. (ik heb het ook wel eens gezien bij een sneldraaiende (heli)motor namelijk.)

12s onbelast aanlopen deed hij anders prima op een andere regelaar :)

Is andere motor, Herman. De korte versie. Jouw motor gaat er nu in, die doet het idd perfect (en ik weet dat de bel niet eerst losloopt ;) ) .

Ik weet niet of ik de moeite neem om e.e.a. te proberen, nog even zien hoe ik in de tijd zit.

@ Michiel... zijnidd de TP's, ook de 8Turns.

Greetz van Aldert

timing hoog zetten!!!

hoi Aldert,
heb je ook de programeerkaart er bij gekocht !!!
ALs ik het goed heb , is het dat je timing niet goed staat , deze kan de veranderen met het programeer kaartje of
door het bewegen met de gas stick zoals op de beschijving staat.
Hij moet op hoog staan de timing.
Ik vlieg nu met 10 lipo's 5000 met de B versie (230 omw/volt) van de motor en draai nu op 2000 watt met een 16 x 12 apc.

deze kaart bedoel ik :
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TURNIGY BESC Programming Card

Deze werkt op je regeling.
Als de dat gedaan hebt moet het goed zijn , ik heb het zelfde voor gehad en verandering is alles goed.

hopende voldoende info.

GR vosje :)

@vosje: Lees eens iets verder ;) Timing maakte geen verschil :)

@aldert: ah, dus dit was 1 van de oudere mishandelde :) Ben benieuwd wat je van deze vindt......

Back