slecht advies gegeven door winkelier????

  • Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
T

Theo Coenen

Guest
Gisteravond toen ik op de club kwam waren enkele onbekende mensen op het veld. Zij hadden een model met alles erop en eraan bij zich. Enkele clubleden hadden zich al ontfermt over de modellen en hadden een kleine keuring uitgevoerd. Hierna moest ik als electro en slowfly "specialist" :oops: van de club deze modellen nakijken en invliegen.

De modellen betroffen de Robbe Airbee.
P1001_1-3131.jpg


http://at.robbe-online.net/cgi-bin/...15a7d8f27173e0dc1210672/Product/View/1&2D3131

Deze modellen en alles erbij was aangekocht bij een Maastrichtse modelbouwzaak.
De mensen waren naar deze zaak gegaan met de vraag naar een electro vliegtuig dat tenminste 10 minuten in de lucht kon blijven, en waar ze overal mee mochten vliegen.
Hierop kregen zij deze Airbee van Robbe in de handen gedrukt. Toen ze aangaven dat ze de rest ook nog nodig hadden kregen ze er ook nog een rc-set bijgeleverd. Als rc-set kregen ze een Hitec 3 kanaals zender erbij. Op deze zender zit een normale kruisknuppel en de gasschuif zit aan de achterzijde van de zender. Een van deze heren had al ergens in het veld van alles uitgeprobeerd en dat model had ook al de nodige schade.
nadat ik alles nagelopen had en alles gecorrigeerd had, het hoogteroer liep verkeerd om, het model door een clublid laten weggooien. Het model ging redelijk mooi weg maar zakte behoorlijk. Ik moest zeer veel hoog trimmen om een neutrale vliegbaan te krijgen. Ook bij het 2de model liep het hoogteroer verkeerd om en ook bij dit model moest ik veel hoog trimmen.
Na de vlucht nog eens alles na gekeken en door een klein stukje hout onder de motor te leggen de motortrek iets aangepast waarna het model beter vloog.

De modellen vlogen verder vrij eenvoudig en waren heel goed te controleren.

Oh ja, de mensen waren al verschillende malen teruggegaan naar de winkelier omdat er enkele dingen niet helemaal in orde was. De betreffende winkelier had gistermorgen volgens hun beide modellen nog helemaal nagekeken en helemaal in orde gebracht. Vreemd dat hij toen niet gezien had dat het hoogteroer verkeerd om stond.

Hopenlijk hebben mijn woorden en waarschuwingen als ook die van de clubleden geholpen om deze mensen naar een club toe te laten gaan zodat ze op een serieuze en goede manier het modelvliegen kunnen leren en niet ergens zomaar in het veld gaan vliegen. Zeer zeker gezien het feit dat er bij ons in Limburg (Sittard-Geleen) relatief veel clubs op een wel erg korte afstand van elkaar zitten. Vanaf Echt tot Heerlen 4 clubs op nederlands grondgebied en dan nog enkele in Belgie en Duitsland welke ook direct langs de grens zitten.

Is dit nu een slecht advies geweest van de winkelier of licht de fout nu bij de kopers van dit spul.

Als je het mij vraagt zeg ik dat de bewuste winkelier onvoldoende informatie gegeven heeft, de mensen niet op de regels gewezen heeft en niet naar een club heeft doorgestuurd met de spullen.
 
Tja................De winkels willen verkopen,,,
En wij mogen rechtbreien, en dat lukt gelukkig wanneer men bij een club aanklopt.....
Zien we je zaterdag nog op Nijverdal Theo?

Peter
 
Tja....
Ik wordt er ook wel eens een beetje moe van dat iedereen overal maar aan denkt te kunnen gaan beginnen zonder door enige kennis of voorbereiding te worden gehinderd.
Niet alleen met modelbouw, denk ook maar eens aan het effect van al die "eigenhuis in puin" programma's op TV (gek he? dat er af en toe een voorgeveltje uitknalt). Of ....
 
Ik vind wel dat als je naar de hobbywinkel gaat om je model te laten controleren op zijn minst de stuurfuncties juist staan.

Sommige beginners kun je alles wijsmaken en hebben de technische kennis van een aardvarken.

Het is juist goed dat deze mensen op een club verschijnen !
 
Ach, ze hebben dus een leuk goed vliegbaar modelletje die je overal kan vliegen en 10 minuten in de lucht kan blijven. Het enige is dat de winkelier (en de clubleden die al een keuring hebben uitgevoerd) de hoogteroer over het hoofd gezien had(den).

Pluim voor de winkel :D :P
Er is altijd wel wat te vinden om moeilijk over te gaan doen. :roll:
 
Ik ben bang dat we die gasten niet meer op de club zullen zien. Zij zullen nu wel ergens in de buurt gaan wildvliegen met modellen die net over de 500 gram grens heen zijn.

Als ze bij ons komen om lid te worden dan ben ik bang dat ze weinig instructeurs zullen vinden die het aandurven met die 3 kanaals zender. En tja steeds wachten op mij om les te krijgen is ook niet altijd leuk. Ik heb ook wel eens weekenden/dagen dat ik niet kan gaan vliegen op het eigen terrein.
 
Tja...slechte adviezen heb je bij ieder soort winkel. Ga eens een middagje kijken/luisteren in de Mediamarkt (of nog erger, een computerzaak) en daar gaan je haren ook stijl achterover staan als je hoort wat voor leugenachtige adviezen ze soms geven. In modelbouwland zal dit niet veel anders zijn. Helaas.
Maar net zo goed als dat de klant bij de mediamarkt best zelf wat vooronderzoek mag doen, geld dit ook voor de klant in de modelbouwwinkel. Louter afgaan op wat de winkelier je verteld is gewoon naief. Verwachten dat deze de klant belangrijker vind dan het kunnen verkopen van iets aan deze klant, helaas ook.
 
Theo Coenen zei:
Ik ben bang dat we die gasten niet meer op de club zullen zien. Zij zullen nu wel ergens in de buurt gaan wildvliegen met modellen die net over de 500 gram grens heen zijn.

Als ze bij ons komen om lid te worden dan ben ik bang dat ze weinig instructeurs zullen vinden die het aandurven met die 3 kanaals zender. En tja steeds wachten op mij om les te krijgen is ook niet altijd leuk. Ik heb ook wel eens weekenden/dagen dat ik niet kan gaan vliegen op het eigen terrein.

En dit is nu precies de verrekte arrogantie van de doorsnee instructeur/clublid. Kap daar nu eens mee. Accepteer dat modelvliegen door een groter publiek wordt ondekt en dat elektro een steeds groter aandeel krijgt. De 500 gram grens is iets dat een eigen leven is gaan leiden. Wettelijk wordt gesproken over 20 kg. Wildvliegen doen we, gezien de status van de huidige wetgeving allemaal. Maar is momenteel gewoon toegestaan en dus geen wildvliegen meer. Kijk eens om je heen. Ik zie op bijvoorbeeld RCGROUPS verhalen en videobeelden van 'toys' uit hobbyzone, zelfgemaakte foamies en shockflyers en jamara spul dat overal wordt gevlogen. In de backyard, het basebalfield, het soccerveld, ja zelf vanuit de eigen garage en direct op de openbare weg. Niet alleen in de States, maar ook in Australië en Zwitserland en Italie en Duitsland en....noem maar op. Kortom zijn we weer eens niet echt Nederlands?

Theo: ik weet dat jij wel wat ruimer denkt, heb je al vaker laten merken :wink:
 
Wettelijk gezien zouden we volgens velen helemaal niet meer mogen vliegen met onze modellen.

Ik denk idd best wel een stukje ruimer. Ik weet ook dat velen hier in den lande best wel eens met een parkflyer of iets in die trend "wildvliegen" Ik deed/doe dit soms ook. Gelukkig zijn de meesten die dit doen ervaren mensen die hopenlijk weten wat ze doen en ervoor zorgen dat alles op een verantwoorde manier gebeurd.

De door mij genoemde mensen zijn echte beginners die nog niet eens weten wat er gebeurd als je stuurt en waarom dat gebeurd. Deze mensen zijn soms een gevaar voor onze mooie sport/hobby. Vele van dit soort beginners hebben modellen gekocht die niet gemakkelijk vliegen en constant gecorrigeerd moeten worden. Dit constante corrigeren is voor een beginner na zeer korte tijd zo vermoeiend dat hij vrij snel de concentratie verliest en het model niet meer onder controle heeft. Dit kan zorgen voor gevaarlijke situaties die straks ook een uitwerking kunnen hebben op de rest van modelvliegend Nederland/belgië. Dus wat dat betrefd zou een goede voorlichting door de winkelier er best voor kunnen zorgen dat men sneller naar een club gaat om het op een fatsoenlijke manier te leren.
 
Het kan vanaf het begin eigenlijk 2 kanten op. De goede kant via een club en een leuke trainer of de verkeerde met een simpel electro ding (laten we het hopen) ergens in de buurt op een weiland. Dat winkels zoiets verkopen is niet erg. Het vliegt en is goedkoop. Dat winkelieren niet vertellen dat het beter is om toch een ander toestel en kopen is wel fout. Ook moeten ze altijd adviseren om een club te zoeken.

Als ze dan met zoiets komen op de club help ze dan gewoon. Flikker niet meteen dat toestel weg maar help ze ermee en leg gewoon uit waarom iets anders beter is. Wij hebben het ook meegemaakt. Het slechte wat je kan doen is de winkel en toestel afkraken.
 
We hebben deze mensen dus gewezen op de goede en slechte dingen en wat belangrijker is, we hebben laten zien en voelen dat de modellen best wel aardig vliegen. Ook al moest dat na enkele lichte aanpassingen.
 
Tadango zei:
Het kan vanaf het begin eigenlijk 2 kanten op. De goede kant via een club en een leuke trainer of de verkeerde met een simpel electro ding (laten we het hopen) ergens in de buurt op een weiland. Dat winkels zoiets verkopen is niet erg. Het vliegt en is goedkoop. Dat winkelieren niet vertellen dat het beter is om toch een ander toestel en kopen is wel fout. Ook moeten ze altijd adviseren om een club te zoeken.

Als ze dan met zoiets komen op de club help ze dan gewoon. Flikker niet meteen dat toestel weg maar help ze ermee en leg gewoon uit waarom iets anders beter is. Wij hebben het ook meegemaakt. Het slechte wat je kan doen is de winkel en toestel afkraken.

Spijker op de kop. Dat is dus precies wat ik bedoel. Er zijn zeker in de randstad nog maar heel beperkt clubs aanwezig. Als je daar dan ook nog eens niet geholpen wordt met je probeer vliegtuigje :mad:

voorbeeldje
In de speelgoedwinkel koop je voor 2 á 3 tientjes een vliegtuigje dat geladen wordt via de zender en heel beperkt stuurt op de motoren. Eigenlijk heb je haast geen controle. Een beetje links en en beetje rechts. Dat is alles. Als je weet wat je doet vliegen ze echt hoor. Maar heb niet het idee dat je de vlucht precies kan bepalen. Ga daar mee in het park vliegen en voor je het weet heeft iemand het tuig in z'n nek. Ga je niet dood aan, kan eigenlijk niet eens zo veel kwaad. Nu vertoeven wij best vaak buiten. Mijn zoon neemt dan nog wel eens z'n skysoldier mee (ja dat is zo'n vliegtuig of z'n xwing (ook zo iets)) prima hoor. Is best leuk, maar ik ben er zelf wel een anatal keren voorgesprongen of heb het vliegtuigje uit de lucht gemept om schade bij anderen te voorkomen.

Ruud
 
Een (retorische) vraag. Wat voor indruk geeft dit soort modelvliegtuigen de gemiddelde koper en zijn omgeving van het modelvliegen (verjaardag, buurt)?
 
dat het speelgoed is. Dat denkt iedere buitenstaander. Of je nu met een duur kleine schaal model voorbij loopt of zo'n prul, het wordt gezien als duur speelgoed. Dit is alleen goedkoop speelgoed. Dat het dan slecht vliegt geeft een verkeerde indruk. Zolang ze het bij intertoys kopen verwachten ze dat ook wel denk ik ;) Mensen die dan super goed vliegend spul verwachten zijn ook niet geschikt voor de hobby. Mensen die echt intresse hebben kijken wel verder ;)
 
Ik heb ook slechte ervaringen met robbe, de breeze. Dit toestel is totaal prut onstabiel en kan geen enkel stootje hebben.
 
Tadango zei:
dat het speelgoed is. Dat denkt iedere buitenstaander. Of je nu met een duur kleine schaal model voorbij loopt of zo'n prul, het wordt gezien als duur speelgoed. Dit is alleen goedkoop speelgoed. Dat het dan slecht vliegt geeft een verkeerde indruk. Zolang ze het bij intertoys kopen verwachten ze dat ook wel denk ik ;) Mensen die dan super goed vliegend spul verwachten zijn ook niet geschikt voor de hobby. Mensen die echt intresse hebben kijken wel verder ;)

Laten we eerst eens even stellen dat het helemaal niet slecht vliegt. En meer dan voldoende is om 'fun' te hebben. Overigens hebben de meesten mensen, is mijn ervaring, geen idee of iets speelgoed is of een goed modelvliegtuig. Voor de meeste is alles met een antenne en vleugels 'top gun'.
 
ik zie die toestelletjes uit de speelgoedzaak meer als een modernere versie als de vrijvluchtmodelletjes met rubber motor die ik vroeger van de kermis had. Die vlogen ook niet altijd even goed, maar ze vlogen wel. De Rc-versies van nu wegen niet meer, zijn van een soort piepschuim en vliegen ook wel (een beetje). Alleszins een stuk veiliger dan de katapult met knikkers waarmee ik vroeger ook speelde. Ik zie er geen probleem in. Echt geïnteresseerden (diegene die het virus in hun bloed hebben) bijten wel door. Dan is het wel jammer van het 3 kanaals zendertje.
Winkeliers zijn nu eenmaal winkeliers en moeten iets verkopen. Als de klant met echt gerichte specificaties afkomt of met een vaag "het moet 10 min kunnen vliegen en op batterijen", dat maakt voor de winkelier een groot verschil. Hoe gerichter de vraag hoe meer kans dat de klant iets fatsoenlijk naar wens krijgt. Maar vliegen doet ding toch goed volgens Theo. Dus heeft de klant eigenlijk gekregen wat hij gevraagd heeft.Je gaat ook niet naar een garage en zegt: ik wil een auto, een rode en hij moet 120km/u kunnen.
Wat ik wel minder vind, is dat de winkelier het in orde gezet geeft en dat dan het hoogteroer verkeerd werkt. Een vergetelheidje?? ... al kan je er moeilijk over oordelen. Wat heeft de klant/modelvlieger precies gevraagd eigenlijk?

edit: ik ben nog wel steeds van mening dat je het beste naar een modelclub gaat (en je lid maakt, uitleg vraagt en DAN pas iets kopen)
 
Het toestel vliegt idd redelijk tot goed. Heeft wel nog wat aanpassingen nodig. Het is dus niet zo dat het uit de doos perfect vliegt. Ook met de bijgeleverde zender is het zeer wennen om op de achterzijde van de zender met een schuif het gas te regelen.

Tja en dan de service in info voorziening, idd een winkel wil omzet zien. Maar ik denk dat als de winkel een perfecte service en info geeft dat hij dan vanzelf de omzet ook omhoog zal zien gaan. Deze klanten zijn voor hem verloren, net zoals vele leden in onze club er al niet meer komen.
 
Ik ga er van uit dat de meeste nu wel weten dat ik OOK een voorstander ben van goede voorlichting, begeleiding bij het vliegen etc. Maar nu eens even ter overweging.

Wat vinden we van de Easystar? Deze vraag is een open deur. Op het internet is het een van de meest, zoniet het meest, geprezen vliegtuig voor beginners. Ook de RTF versie wordt geprezen als een zeer goed instapmodel.

Toch praten we over een foamy voor 3 kanalen. De bij de RTF meegeleverde zender is welliswaar 35 Mhz FM, maar wel 3 kanaals met een schuifje voor het gas boven op de zender.

Als iemand nu bij bijvoorbeeld Conrad een junior Fly 25 besteld koopt hij een Wing Dragon. Een complete kit met besturing op richtings en hoogte roer en proportionele gas regeling. Ook de Wing Dragon is een pusher, heeft een stabiele vleugelligging en dus zelfcorrigerend gedrag, kortom volledig 3 kanaals besturing met uitstekende vliegeigenschappen.

In het ene geval wordt het toestel de hemel in geprezen en het andere wordt afgeschilderd als prut en speelgoed. :roll: O.K. O.K. de Wing Dragon is 27Mhz en het bereik is maar enkele honderden meters. Maar verder zijn de sets vergelijkbaar. Ik heb overigens geen Wing Dragon en wel een Easystar maar dat doet verder niet zo ter zake.

Kan je je voorstellen dat ik soms de reacties nogal bekrompen vindt :?:
 
Back
Top