slecht advies gegeven door winkelier????

• Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
Die easystar is perfect, die raad ik beginners altijd aan, maar liefst niet die arf set of er moet een 4 kanaals zender bijzitten met 2 kruisknuppels. Dit zeg ik er dan ook altijd bij. Ik raad altijd een normale 4 kanaals zender aan, alhoewel ik nu zelf heb gemerkt dat het gas via die schuif ondanks dat het wennen is best wel werkt.

Die andere modellen welke je noemt raad ik af voor beginners. De meesten vliegen wel maar of ze goed genoeg zijn voor beginners is maar de vraag.

Ook ik heb met de Easy star leren vliegen. In het wild.

Ik merk aan de reacties in dit draadje dat menigeen een beginner als "dom" beschouwd. De apparatuur en modellen van een beginner worden ook vaak nogal lacherig bekeken. Onderwijl slaan deze figuren zich op de borst dat ze het zelf allemaal zo goed voor elkaar hebben.

Nou, vele beginners hebben behoorlijk technisch inzicht, want als je dat mist, beleef je volgens mij niet veel plezier aan deze uiterst technische hobby.

Iets wat beginners missen is ervaring. Er komt in hele korte tijd veel informatie op ze af. Ze moeten knopen hakken over van alles en nog wat, en alles is duur. En ze willen vandaag nog vliegen.

Als zulke mensen zich bij mij melden, en ik merk dat ze rationeel denken en interesse hebben in goed advies, dan is er niets leuker om deze mensen iets bij te brengen.

Mijn allereerste RC modelvliegtuig, een zelfgebouwde depron J3 cub, boorde zich in de grond. ( hoogteroer verkeerd om....) Ondanks dat het dus foutging, hebben we ons (wederhelft) helemaal een bult gelachen over onze eigen stommiteit.

De tweede keer probeerde ik indoor in een sporthal. Na even taxien gaf ik teveel gas, het model steeg rechtstandig naar het plafond, en kwam ook weer even rechtstandig naar beneden.

Weer enorm gelachen, de brokstukken op de kast gegooid, en een Easy star gekocht.

De eerste vlucht (goed gecheckt of het hoogteroer nu wel goed stond...) was op een enorme lap verlaten grond. Hij vloog mooi weg. Totdat ik het model precies in lijn met de ondergaande zon kreeg, en niets meer kon onderscheiden. weer wat geleerd.

Na een stuk of vijf van dat soort akkefietjes, groeit je zelfvertrouwen. Je analyseert wat er fout gaat, en zorgt dat je deze fouten niet opnieuw maakt. Zo doe je ervaring op.

Dat kan bij een club, maar dat hoeft niet. Dat kan met een 6,5 cc brandstof trainer, maar dat hoeft niet. Dat kan met een 9-kanaals bling, bling zender, maar dat hoeft niet.

Het enige wat daarvoor nodig is, is gezond verstand, een beetje doorzettingsvermogen, een budget van zo'n € 300,- en een mooi verlaten veld.

PROP-ER [font=Arial, sans-serif]Je slaat de spijker op z'n kop[/font] :P

En Theo wanneer is een model dan wel goed genoeg?

mijn zoon is 14 jaar. Is wild van de PC en gamedoos en kan lezen en schrijven met een gameconsole. Hij wilde zo graag die SkySoldier hebben. Werkt met besturing op de motoren via 4 schakelaartjes. (motor full, motor half, links sneller, rechts sneller). Ik heb er van alles aan veranderd, staart is korter gemaakt. Roer en stabilo uitgelijnd, gewicht in de neus voor de balans. Uiteindelijk geeft het toestel een vlakke glijvlucht. Met motoren en besturing houd ik het vliegtuigje nog geen 20 seconden in de lucht. Mijn zoon vliegt cirkels en achten en zelf loopings en zonder problemen een accupack leeg om het toestel in glijvlucht op de grond te zetten. Ik bedoel maar :lol:

Als ik er met de EasyStar op uit gaat mag hij ook gewoon met de ES vliegen. Maar z'n SkySoldier moet altijd mee :!:

:D Ruud

Tja wat is nu eigenlijk en perfecte beginnerskist.

Dat is eigenlijk iets wat wel heel persoonlijk is. Wat mij betrefd is dat nog steeds die "ouderwetse" omgebouwde vrijevluchtmodellen zoals de Taxi, Westerly en de Charter. Ik vind ze zo goed omdat je gerust fouten kan maken en zodra je de sticks loslaat deze modellen zich dan vanzelf corrigeren en weer in een normale vlakke vlieghouding terugkeren, ook als je per ongeluk op de kop vliegt. De Easystar heeft ook een behoorlijk aantal van die voordelen op dit gebied.

De moderne rolroertrainers zijn best wel aardige beginnerstoestellen, maar het nadeel is dat je feitenlijk als beginner constant staat te sturen om het model netjes rechtdoor te laten gaan. De meeste beginners die ik ken sturen teveel met deze modellen waardoor je een erg onrustig vliegbeeld krijgt.

We hebben nu 2 mensen in de club die al zeer langdurig les krijgen en nog steeds niet hun model echt recht door kunnen laten vliegen. Met eentje van hun stap ik nu terug naar de Easystar en ga ik kijken of hij het nu wel sneller zal leren om goed en netjes te vliegen. Bij de andere heb ik gemerkt dat hij met het sturen met alleen de duim niet erg stabiel is (trillen). De laatste vlucht heb ik hem met de stick tussen duim en wijsvinger laten sturen en dat ging alweer een heel stuk beter. Het ligt dus niet altijd aan het model, maar als instructeur moet je ook kijken hoe de leerling zelf overal op reageerd.

Hoi Theo,

kan ik les van jou krijgen ???? leer ik je een boot besturen!!!!!!!!!!

Even alle gekheid op een stokje, leren is iets dat mensen moeten willen welke tak van modelbouw ze ook willen beoefenen en de kans krijgen om te kunnen leren.
Heb in het verleden ooit eens een electroUHU zwever gebouwd en zelf geprobeerd het te laten vliegen met het bekende resultaat: het eerste wat hij doet is de grond onzacht opzoeken.
Waarom niet bij een club gaan?? nou toendertijd was bij de enige club die ik wist een wachtlijst van drie jaar om er bij te mogen komen en daar wou ik dus niet op wachten. Het resultaat is dat ik het nog steeds wel eens wil proberen om te vliegen maar eigenlijk zelf niet eerst wat bouwen.

Dus Theo als je een oud vliegtuig hebt waarmee ik zou kunnen vliegen wil ik je best als leraar :worship:

André

Andre je bent altijd welkom. Helaas heb ik "mijn" easystar weer moeten inleveren. Maar ik verzin wel iets dan. Ik heb nog een echte slowflyer, daar moet het ook mee lukken.

OK aangenomen.

Wil wel eens het vlieggevoel meemaken.
Laat me eens weten als je naar het veld gaat dan kom ik eens naar jullie veld.

Als het bevalt wordt misschien ook nog een vlieger.

André

is goed. en dat varen met die bootjes hou ik dan wel eens tegoed. Kijken of ik dat nog ken. Ergens in 1979 of zoiets heb ik een tijdje met speedboten gevaren. ik had toen een minispeed met Tamiya Blackmotor en een maxispeed met Elt-Max 30 erin.

Sorry maar dit moet ik toch even posten!

Best jammer dat mensen zo denken over laat ik het maar noemen "backyard flighers"...
Bij mij achterom liggen bv. kilometers en dan ook echt kilometers (boeren)veld...
Er staat in zeker 50km straal geen huis, boom of wat dan ook... Alleen maar veld, veld en nog eens veld...
Wat is er dan gevaarlijk? Behalve mijn beurs? Bovendien koop ik een "starters kit", dit is toch om te oefenen?
Dus als ik heb geoefend (gaat echt steeds beter, na tips van dit forum en van clubleden waar ik zeker ga kijken!)
koop ik me een "duurzamer" vliegtuig en ga ik naar een club. Maar zelfs dan blijf ik 100% zeker weten vliegen in het veld bij mij achterom...
Ik zou bijna zeggen plaats een hok en je hebt de grootste club van het land :P

===> Dat nu de post die ik eigenlijk wou plaatsen <===

Laat me raden welke winkel in Maastricht (ik post het niet!)

Zelf hebben een vriend van mij en ik daar ook de Airbee gekocht...
Op zich moet ik zeggen dat het toch een leuk vliegtuigje is om mee te oefenen.
Echter is het 3knl. en is het advies van deze winkel is om dit te nemen als oefen/starters model.
Hier op het forum moet ik dan weer lezen, pak een trainer en start met 4knl.
Anderzijds heb je na dit setje wel voor € 60 een (volwaardig) 4knl zender zonder extra's en kan je de accu (batt.),
ontvanger, servo's van de geleverde remote blijven gebruiken mits je natuurlijk sneller wil :D

Wel hadden die vriend van mij en ik het volgende probleem
In de lucht blijven... (Zie ook topic 24096)
Na enkele tips is dit opgelost, stijgen met dit toestel was toch ons grootste probleem!

We zijn 3x bij de winkel geweest met de vraag:
"Hoe in de lucht blijven, na een meter of 15 komt dat ding omlaag en kan je niets meer doen?!"
De adviezen van de winkel waren:
- Sterkere accu is nodig (terwijl ze in dat geval een "set" verkopen die dus niet kan vliegen???)...
- Het is "te warm" en de prestaties van een vliegtuig gaan dan zo (veel) omlaag dat je eigenlijk maar kan vliegen met 20 graden of <.
- Toen was het een motortje (€6.95) van een ander merk, dit maakte meer rpm (wat ze niet vertelden was dat dit motortje 20a had ipv 18a)

Ook mijn conclusie moet dus zijn dat de winkel "slechte" adviezen geeft!

Naast het feit dat winkels slechte adviezen kunnen geven, ook het materiaal is bij lange na niet altijd geschikt. Ik heb een electro model gezien van Conrad dat niet eens kon vliegen. Ondanks dat er met grote letters Beginnersmodel op stond.

Robbe Airbee was ook geleverd met een 35 MHz zender op feq 66 volgens mij dus als naast ons was gaan vliegen donderd bij model uit de lucht. terwijl de "blokker" modellen op 27 mhz zitten. dat vind ik wel erg link op zo model leveren op de 35 mhz.

Beste Teuns,

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met je tekst....... :?:
Gevaarlijk uit de lucht gevallen met 35 MHZ, zou je het iets beter kunnen omschrijven, als je wilt :?:

Ik vraag me af of de adviesen van de winkel altijd slecht zijn. Het is ook voor de koper zaak zich goed te informeren.
Ik ben eerst naar een club gegaan voor informatie / tips, daarna dit forum, en met de opgebouwde kennis een Hobby shop binnen gestapt.
Daar weer info gekregen, en daarmee opnieuw naar de club om mijn uiteindelijke keuze te bepalen.
Zeker waneer je overweegt je aan te sluiten bij een club, altijd eerst daar om raad vragen. Kan grote teleurstellingen voorkomen.
"mijn" club geeft bv het liefst les met een rolroer trainer, en zijn gewend het gas op rechts. Andere clubs geven liever les met alleen richting. Alles heeft zijn voors en tegens.
Ook kunnen zij adviseren welk toestel het meest geschikt is, vaak omdat zij er zelf goede ervaring mee hebben.

hobby zei:
Beste Teuns,

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met je tekst....... :?:
Gevaarlijk uit de lucht gevallen met 35 MHZ, zou je het iets beter kunnen omschrijven, als je wilt :?:

Ik bedoel dat je met dit toestel niet in de buurt (1 km) bij normaal vliegclubs moet gaan want vliegen in regel op 35 MHZ en dat staan deze wildvliegers niet echt bij stil. Waardoor wij niet snappen waarom ons toestel chrast als wij hem niet zien en toch ons feq stoort.

dat in tegen de "blokker" toestellen die vliegen op 27 mhz daar vliegt geen enkele club op!

Je moet gewoon niet gaan wildvliegen ook niet met een airbee (dat is een redelijk volwassen vliegtuigje)

teuns,

Nog bedankt :wink:
En hoe zit het met die 40 Mhz, storen die ook voor vliegclub :?:

LAURENS....
Maar als je tenminste 5 km van een vliegclub vliegt, hebben ze er toch geen last van :?:

een 40 Mhz kan ook storen hoor, er zijn nog meer dan genoeg vliegers op de 40 Mhz.

Over de reikwijdte is al heel veel gesproken. onder de meest gunstige omstandigheden kan dat zelfs meer dan 5 kilometer zijn.

In mijn 27Mhz tijd haalde ik onder gunstige omstandigheden soms wel 15 kilometer met mijn originele 0,5 wat bakje . Met mijn opgevoerde 25 wat :oops: bak soms wel meer dan 100 kilometer. Wel naar het vlakke noorden toe, naar het zuiden toe met de heuvels soms maar 10 kilometer of nog wel minder.

100 km..........van daar er zoveel vliegtuigen crashen :roll:
Nee zonder gekheid ik vind dat als je verder dan 5 km van een vliegclub zit, dat je dan rekening houd met :wink:

Back