Slecht bereik

• Topicstarter Topicstarter willy
  • Startdatum Startdatum
W

willy

Guest
Ik heb een Futaba pistool zender computer.
Als ik de zender in geschoven heb en ik loop meer dan 5 meter weg dan reageert hij nergens meer op.
is dat goed?

altijd je antenne uitschuiven !!!
het kan best kloppen dat als je antene ingeschoven is dat je dan minder dan 5 meter bereik hebt.
ook even goed je battereyen opladen, helpt ook

Groet Robo

Zoals Roboscan al zei, altijd de antenne uitschuiven, dat is hetzelfde als dat je nooit je ontvanger antenne mag afknippen.

Ik ken deze zender niet dus kan ik niet precies zeggen hoeveel het bereik moet zijn met ingeschove antenne. Wij vliegers doen meestal een reikwijdte test aan het begin van de vlieg (mid)dag. Dat gaat als volgt: Zender en ontvanger aan en de zenderantenne INGESCHOVEN. Zet het model op de grond en loop met de zender weg. Over het algemeen kan je tussen de 40 en 80 meter weglopen voordat de servo's beginnen te trillen. Dit is het teken dat het ontvangen signaal erg zwak begint te worden, het einde van het zendbereik is bereikt.
Nu zijn er zenders waar een beveiliging in gebouwd is die voorkomt dat de eindtransistor van je zender te heet wordt. Als de antenne niet is uitgeschoven kan niet alle opgewekte energie uitgestraald worden. De beveiliging regelt het zendvermogen terug en voorkomt dus beschadigen van de eindtransistor.
Deze zenders zullen dus een duidelijk kleinere reikwijdte hebben als de antenne ingeschoven is. Het kan zijn dat je maar een meter of 20 haalt.
Een reikwijdtetest doen met uitgeschoven zendantenne is niet haalbaar. Dit omdat het zendbereik van een goed werkende modelzender tot wel 3km op kan lopen. De vrije lucht in kan het wel 5km zijn.
Als jij maar 5 meter haalt dan ben ik bang dat er mogelijk toch iets aan de hand is. Wat? kan ik moeilijk zeggen, er zijn teveel mogelijkheden. Het kan raadzaam zijn de zender en de ontvanger ter controle op te sturen naar de service dienst.

mijn batterijen zij hartstikke vol 11.4 v en als ik mijn attene uitgeschoven heb kan ik niet verder dab 70/80 meter van mij af en dan ligt die stil.

@ willy, volgens de avator vaar je met boten. Hoe heb je de ontvanger antenne in je boot gelegd. Heb je die netjes opgerold en daarna ergens onderin de boot geduwd of heb je de antenne ergens op de volle lengte gelegd en/of ergens naar buiten geleid?

De zender van Willy is weer terug :lol: :cry: nieuwe antenne en opnieuw afgeregeld maar nog steeds geen berijk :cry:

Wel weten wij nu zeker dat de zender de boosdoender is, we hebben een andere zender geprobeerd en geen probleem :wink:

Jammer dat de technische dienst niets kon vinden, maar de zender gaat weer retour :evil: want zo kan je niet varen :cry:

@ Ernst Grundman: Hoe kom ik erachter of mijn zender (FF( van Futaba) zo'n beveiliging heeft. Want dot zou betekenen dat ik geen reikweidte test kan doen.

Cor

Als de service dienst niets heeft kunnen vinden, zou ik de complete set opsturen. Dus niet alleen de zender maar ook de ontvanger en de servo('s) en eventueel de regelaar.

@Cor,
Helaas weet ik niet of de FF dit heeft. Mijn Futaba FC18 heeft het wel, daar kwam ik achter toen ik aan de zender ging meten om hem helemaal tip top af te regelen. Dit meten en afregelen gebeurde met speciale apparatuur die maar heel weinig mensen thuis hebben. Ik werkte toen nog bij Fokker. Dit afregelen is niet perse noodzakelijk om een perfect werkende zener te hebben maar ik wilde toen wel eens precies weten hoe goed mijn (toen) nieuwe Futaba zender eigenlijk wel was. Dat viel helemaal niet tegen, ik kon er niet echt veel aan verbeteren maar vond het uitgezonden vermogen maar erg klein. Om de laatste kring (de antenne kring) van de zender af te kunnen regelen moest de antenne erop geschroefd worden. Toen ik dat deed ging de zender vele malen meer vermogen uitzenden. Navraag leerde mij toen dat er een beveiliging in zit die moet voorkomen dat de eindtransistor te heet wordt als de zender zonder antenne aangezet wordt.

Dit alles wil niet zeggen dat je geen reikwijdtetest kunt doen! Je moet er alleen aan denken dat je niet veel verder dan 20 tot 40 meter komt ipv 80 meter of meer.
Een kleine extra "test" is even je hand tegen de eindtransistor houden. Als die na een paar minuten zonder antenne echt pisheet wordt dan is de kans groot dat er geen beveiliging in zit. Wordt hij wel warm maar kan je hem nog (net) vasthouden dan is de kans groot dat er wel een beveiliging inzit.

marco_b zei:
Zoals Roboscan al zei, altijd de antenne uitschuiven, dat is hetzelfde als dat je nooit je ontvanger antenne mag afknippen.

hier in de FAQ schrijft Ernst toch wat anders:

Code:
- wikkel de antenne nooit op een klosje als deze niet geheel in het model past. Dit is vooral bij auto- en scheepsmodellen nog wel eens het geval. Het is in dit geval beter het overtollige deel van de antenne af te knippen. Dit kost in principe reikwijdte, maar uitsluitend het strekkende deel van de antenne doet mee aan de ontvangst van het zendersignaal. Het opgewikkelde deel doet dus niet mee en vormt alleen maar een extra, ongewenste spoel.

nu word het verwarrend, ik heb ook gewoon mijn overtollig draad afgeknipt en dit was zeker een centimeter of 20. :roll:

Groet Robo

Robo,
De FAQ heb ik niet geschreven hoor. Ik ben het er ook niet helemaal mee eens. Mijn motto is en blijft "NIETS AAN DE ANTENNE VERANDEREN". Dus niets afknippen en helemaal niet oprollen of in een hoekje wegstoppen.
Voor auto's en boten is het echter iets minder dramatisch omdat die over het algemeen niet verder dan 100 meter bij de bestuurde weg gaan. Als je dan de overtollige lengte van je ontvanger antenne afknipt ben je inderdaat reikwijdte kwijt maar er blijft meestal nog wel genoeg over. Toch blijft het link, als je er maar iets teveel afknipt kan je van het ene op het andere moment bijna alle reikwijdte kwijt zijn en 20cm vindt ik al behoorlijk veel!
Er bestaan overigens ontvangers die ontworpen zijn met een kortere antenne. De reikwijdte is wel iets minder maar toch beter dan als je zelf een stuk van je antenne afknipt.

ok sorry ik dacht dat jij het had gescheven.... maar goed, mijn draad van mijn ontvanger was zeker een 70 CM lang en dat was veelste veel voor mijn auto... terug wikkelen om de antene (het rietje) veroorzaakt ook storing... dus tja ik heb nergens last van, hoog uit door verklaarbare dingen.

wat ik ook hoorde is dat je je ontvanger weg kan brengen nadat je je draad hebt afgeknipt om hem weer goed af te stellen... is dit een idee. en is dit veel werk waardoor het een prijzig geintje word??

Groet Robo

Mogelijk kan je de ontvanger laten afregelen met de kortere antenne. Zeker weten doe ik dat niet omdat dit afhankelijk is van hoeveel je antenne korter is geworden. De afregeling heeft maar een beperkt bereik vandaar.
Veel werk is dat afregelen niet, maar als er een andere spoel in moet omdat het afstel bereik niet voldoende is kost het wat meer tijd en een nieuwe spoel.
Ik ben geen servicedienst en ik werk er ook niet dus hoeveel het gaat kosten weet ik niet maar ik denk dat het wel mee zal vallen.

hallo

nadat mijn roekieregelaar uit mijn orka was op gebrand heb ik een nieuwe regelaar gekocht
een waterdichte van carson
waarom ik dit schrijf is dat ik haast geen ontvangst meer heb
ik gebruik een microprop mini ontvanger en een mc 10 zender van graupner
na het testen met een andere ontvanger blijft het probleem bestaan
als ik de antenne uit het niet gewijzigde model haal dan heb ik plots wel meer ontvangst
zou de fout bioj de carson regelaaar kunnen liggen

sportieve groeten raf

ps ik heb maar een zender voor al mijn modellen en in andere modellen doet de zender het wel
dus een fout daar in kan ik dus wel uit sluiten

het is bij ons (de 1:10 Elektro rijders) algemeen bekend dat de Waterdichte reglaars van carson erg veel storing geven... dit kwma (als ik het goed heb) door de lager Frequentie dat die dingen hebben (geven) probeer eens een hoog frequente regelaar... die werken een stuk beter...

Groet Robo

Die goeie oude Microprop mini ontvangers waren prima dingen maar het waren niet erg gevoellige ontvangers. Dit betekend dat de reikwijdte daardoor niet echt zo gigantisch was maar de ontvangers waren redelijk ongevoellig voor storingen.
Misschien moet de ontvanger eens afgeregeld worden met jou kristal erin en jou zender als referentie. In extreme gevallen is hierdoor een verdubbeling van de reikwijdte mogelijk zonder dat de storingsgevoelligheid er groter door wordt, soms wordt die zelfs kleiner.
Dit afregelen is niet echt moeilijk en iemand met de juiste spullen en enige kennis van zaken kan dat in minder dan een half uur doen.
Let op, ga dat niet zelf doen als je niet precies weet wat je doet want dan kan je het "probleem" zelfs nog groter maken.

Allereerst, die Rookie regelaar: Robbe levert op haar regelaars een "rücksichtslose" garantie van 24 mnd. Als het apparaat minder dan 24 mnd. oud is, volstaat het inleveren van het aankoopbewijs, samen met de regelaar om een nieuw exemplaar te verkrijgen. Persoonlijk ben ik het daarmee niet helemaal mee eens, maar dat is van ondergeschikt belang.
Ten tweede: een regelaar kan eigenlijk geen invloed hebben op het bereik. Hooguit kan deze de storing, die van de motor afkomstig is, doorgeven. Hierin verschilt de ene regelaar van de andere en ook al heb ik met Carson niks, er is niet direkt een reden om hier het probleem te zoeken.
Het enige, wat ik kan adviseren is een reikwijdtetest, zonder dat de motor is aangesloten. Eerst dus de modelbouw-faqs over zendvermogen en bereik van de ontvanger testen doorworstelen en daarna in dit draadje rapporteren, wat de bevindingen zijn.

hallo

reikwijdetest gedaan met ingeschoven antenne

zonder motor ongeveer 30 meter
met draaiende motor ongeveer 10 meter

als de motor dan draaid en ik speel met het roer dan stopt de roerservo maar dan moet ik een heel stuk teruglopen voor ik weer de motor ook kan stoppen of de antenne helemaal uit trekken

ik heb nog een graupner c16 fm40 s ontvanger geprobeerd met als zelfde resultaat

cor die rookie regelaar daar schiet niks van over
die is gewoon helemaal verkoold
het gekke is dat mijn accu's niet abnormaal leeg waren
zo een kortsluiting zou normaal de kabels naar de accu en of motor moeten hebben laten smelten
na nader onderzoek wat nog mogelijk was na het weg halen van gesmolte plastiek is gebleken dat de eindtrappen nog intakt waren
dus ik vermoed dat de kortsluiting in het stuur gedeelte heeft gezeten en niet in het regelgedeelte
nu ga ik de motor nog ff vervangen en dan terug een test doen

sportieve groeten raf

Back