Slechte cellen uit pack selecteren

Hallo,

Ik heb op de zoek functie gekeken maar ik vond niet onmiddellijk een antwoord op mijn vraag.

Ik heb cellen gekregen voor in mijn boot. Het zijn allemaal GP 3700 cellen.
De meeste zijn goed, maar er is een pack van 7 cellen die gisteren 4.5V gaf.
Ik heb het pack traag opgeladen (0.1 - 0.3 Ah) gedurende 12u. Wat moet ik nu doen om de slechte cellen eruit te halen? Ik had gedacht om ze te belasten (dus even gaan varen of met serieschakeling van lampen) en dan kijken bij welke cellen de spanning drastisch is gedaald. Maar zal dat lukken of zijn er andere oplossingen?

MVG,

Vincent M.

Dat is wel de goede mannier.
Een paar keer opladen leegtrekken en kijken hoe de individuele celspanningen zich gedragen.
Vervolgens van de beste cellen 1 of meer packs samen stellen.
Maar ga geen rotte cellen vervangen voor nieuwe want een pack is nooit beter als zijn slechtste cel.;)

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je je de moeite kan besparen. Als er in één pakket meerdere hele slechte cellen voorkomen dat is dit aan het einde van zijn leven. Dan is het nog slechts wachten op het moment dat de cellen die nu nog (een beetje) functioneren er ook mee stoppen.

Inderdaad, meestal is dit einde-oefening voor het gehele pakket.

Als het NiCd-cellen zijn, kun je nog proberen de niet-meewerkende cellen tot leven te wekken. Bij deze cellen zijn er zoutbruggen (zgn. dendrieten) door het separatie-rooster gegroeid, waardoor sluiting is ontstaan.

Door een korte checkburst van zo'n 4 à 5 Ampere gedurende 10 sec. kun je zo'n brug doorbranden. Als dit in één keer lukt is er nog enige hoop. Het is dan zaak, de accu de eerste keer langzaam te laden en er vervolgens voor te zorgen, dat deze nooit meer geheel ontladen raakt.

Het Cadmium, dat in zo'n brug is gaan zitten, zal nooit meer mee gaan doen, dus capaciteitsverlies heb je wel. Ook kun je de brug maar voor een stukje wegbranden. Het meeste blijft dus zitten.

Ik heb nu in het totaal 16 cellen, waarvan ik 1 pack wil maken van 12 cellen.
9 cellen zijn goed, nu is het nog afwachten wat die laatste 7 zullen geven...
Dus ik zal ze meermaals op en ontladen en dan zie ik wel als er nog goeie overblijven.

MVG,

Vincent

Edit: het zijn NiMh cellen

Ik ben nu bezig de 'slechte' cellen van het pack te selecteren. Zelf met het 'slechte' pack zakt de spanning niet als de motor draait. Maar ik zal vanavond eens in belaste toestand proberen.

Ik heb nu juist zitten varen, de eerste 3 minuten ging hij echt vlot maar dan zakte de spanning vlug weg. Ik vond het raar en toen ik hem open deed zag ik dat de - (negatieve) kant van de batterij tegen de as zat. (de verbinding negatieve pool met de regelaar zat tegen de as) Kan dat de oorzaak zijn van het vlug leeglopen?

MVG

Ik kom juist terug van het varen. De accu's waren nu wel warm voor ik begon. Ik heb de tijd gemeten en het kwam op ongv 3 minuten vol gas.

Nu heb ik de cellen eens van dichterbij bekeken en er is een soort oxidatie op het pack van 8:

wol_error.gif
Deze afbeelding is verkleind. Klik op deze balk om de volledige afbeelding te bekijken. De originele afbeelding is 1024x768 en 101KB.
Photo-0091.jpg

Op het pack van 4 cellen heb ik dat niet.
De lader (Robbe automax 8 ) geeft ook aan dat de spanning bij het pack van 8 cellen niet genoeg is. Dus het zal wssn daar aan liggen. Ik vind het wel vreemd want ik heb er donderdag een pak langer mee gevaren.

MVG

Laatst bewerkt:
Tja, je hoeft natuurlijk niet te geloven dat dit pakket inmiddels rijp is voor het chemisch afval...

Je methode an sich kan wel, zolang je belast meet.

Ik zou het misschien nog anders doen, maar dan heb je wel een regelbare belasting nodig.

De cellen langzaam opbouwend belasten en kijken welke er het eerst warm worden. Dat zijn de slechte cellen.

Voor de rest ben ik het wel eens met de andere posters hier. Tenzij het pack een incident heeft meegemaakt (crash bij vliegtuigen) waar 1 cel rot van geworden is, zal het hoogstwaarschijnlijk toch betekenen dat de andere cellen ook tegen hun einde lopen.

Ik zeg niet dat ik jullie niet geloof, integendeel :) Maar ik heb het erover gehad met de vroegere eigenaar en hij zei dat ze nog goed moeten zijn.
Ik heb ze nu traag opgeladen en morgen zal ik ze meten in belaste toestand. Als ik de spanning zie vallen, dan weet ik dat ze slecht zijn.

Alvast bedankt!

MVG

Edit: na het traag opladen gaf de lader geen fout meer aan ivm de spanning.

Laatst bewerkt:
Back