Slechte componenten mini titan e325 kit

• Topicstarter Topicstarter Michael_ehv
  • Startdatum Startdatum
M

Michael_ehv

Guest
Beste alle,

ik heb onlangs een mini titan e325 gehaald. De grootste fout die ik hierbij heb gemaakt is het te snel aankopen van deze kit. Het is overigens een perfecte heli heb ik wel gelezen & gehoord. Alleen de standaard zender/ontvanger/gyro laten nogal wat te wensen over. Waar ik dus helaas achteraf pas achter kwam. Het is alleen niet anders.

Dit zit er op mijn titan:

Ace RC TRS601DD 2.4G ontvanger
Ace RC TG6100M Gyro
Ace RC BLC-40 ESC
Ace RC TS6 skymaster zender

Bij deze standaard componenten heb ik 0,0 instelbaarheid wat pitch/gas curves betreft.

Nu heb ik een aantal vragen betreft aankoop van nieuwe componenten:
  • Welke zender is er aan te raden (max €200, min 6ch)? (zat te denken aan een Futuba T6J-R2006GS of Spektrum DX6I)
  • Welke gyro past hier dan het beste bij, of is de huidige goed genoeg en toepasbaar op gekozen zender?
  • Of heb ik alleen aan een zender+ontvanger genoeg?
Graag jullie adviezen bij het maken van een verstandige keus. Andere suggesties en of opmerkingen zijn natuurlijk altijd welkmom!

Gr michael

die dx6 is zeer goed, en is ineens 2.4 Ghz, voor minder dan 150 euro, ikzelf vlieg met mijn mini titan e325 met een graupner mx12s, deze kostte 140 euro, is geen 2.4Ghz maar je kunt die wel omzetten naar 2.4Ghz en er zit wel een ontvanger bij (een r16 scan ontvanger).

Mvg, Sander Dk.

Laatst bewerkt:
Ik had ook eerst de TG6100m van Ace erop zitten.
Nu heb ik de Futaba GY401 en ben veel meer tevreden over de instel mogelijkheden.

Van die GY401 staan geweldige tutorials op Helifreak.com dat was voor mij (buiten de aanbeveling van de winkelier) reden om deze te nemen.

Ik kan nu tenminste de swash exact afstellen en met pitch perfect horizontaal bewegen. Dat lukte met de ACE niet, volgens mij zit daar een of andere mix mode in geprogrammeerd.

De rest van mijn mini is gelijk gebleven al heb ik wel nu allemaal digitale servo's erop gezet.

RX Futaba R617FS
TX Futaba T7C

Ik vlieg nog amper, want ik ben 100% beginner en na 3 crashes met de oude TG6100m set up wil ik nu eerst de simulator onder de knie krijgen voor ik weer alles aan gort vlieg ;).

grt Hans

Voor een zender zal je echt even raad moeten vragen bij een locale modelbouw winkel want er zitten heelveel mensen op het internet die denken dat ze veel van RC heli's vanaf weten maar dat is niet zo.. want bij de zender gaat het ook over wat voor technology er in zit en wat ik heb gehoord is dat er met de DX6i wordt de hopping technology gebruikt wat goed is andere zijn illegaal in nederland.. dus het is erg aan te raden om naar de modelbouw winkel in de buurt te gaan...

Groetjes,
Jurjen

Zo is ook een eventuele club in de buurt goed om rond te kijken..

Hebben ze daar allemaal 1 type, hebben ze daar ook veel verstand van dat ene type, en kan men je zonder problemen helpen

Let wel even op bij het kopen van een nieuwe zender, zeker bij futaba
De ff10 en 7 zitten op de FASST techniek, en kunnen ook alleen binden met ontvangers die daar gebruik van maken (alleen futaba ontvangers dus, 80 eur ong)

Bij spectrum een zelfde verhaal, al zijn die ontvangers wat goedkoper, dacht ik

Laat je niet zomaar verleiden om een 35 mhz set te kopen, daar ga je spijt van krijgen
het heeft natuurlijk tientallen jaren goed gewerkt (en voor velen nog steeds) maar feit is dat 2,4 ghz gewoon wat ongevoeliger voor storing is, wat in mijn optiek beter is

mini titan set-up:
zender Dx6i
ontvanger ar 6110e
servo's swash : savox SH-0254
servo gyro savox SH-0253
gyro Hitec HG-5000
motor scorpion Hk-2221-8
regelaar standaard (BLC-40)
blades SAB
:vamp:

Laatst bewerkt:
Ik heb nu onderstussen een futaba GY401 gyro gehaald, daarbij een align DS620 servo op de kop kunnen tikken. Nu is deze voor mijn gevoel vrij groot voor de mini titan. Gaat dit een negatief effect opleveren?

Nu nog een fatsoenlijke zender/ontvanger en ik ben klaar.

*edit*
Inmiddels ga ik de 620 ruilen voor de 520 deze was idd te groot.

Ik ben namelijk van mening dat de standaard ace rc servos ook niet voldoen aan de gewenste eisen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Laat je niet zomaar verleiden om een 35 mhz set te kopen, daar ga je spijt van krijgen
het heeft natuurlijk tientallen jaren goed gewerkt (en voor velen nog steeds) maar feit is dat 2,4 ghz gewoon wat ongevoeliger voor storing is, wat in mijn optiek beter is

Iedereen moet voor zich weten wat hij doet, maar een feit is, dat ALS ik storingen zie de laatste tijd, dat nagenoeg UITSLUITEND met 2.4 gieg setjes is....

Afgelopen weekend het hele weekend op de Drachtster Airstrip staan demovliegen, met 50/50 mix tussen XX MHz en 2.4 gieg, en alle radiostoringen, (ALLE....) vonden met 2.4 gieg plaats.
De oudste XX MHz set die aanwezig was, was naar schatting 25 jaar oud en zelfs die vertoonde geen problemen, tot de zenderantenne afbrak....

Het is wel een feit, dat je met XX MHZ wat afhankelijker bent van je omgeving (als er iemand in de buurt illegaal met een bootje op 35 MHz bezig is kun je problemen krijgen)....

Groet, Bert

@ Brutus
Point taken..
Maar mijn persoonlijke ervaring is dat ik met 3 verschillende heli's ontzettend veel last van storingen heb gehad op 35 mhz op de locatie waar ik veel vlieg..
Als de compressor ter plaatse aansloeg, ging de staart slaan
en eens in de zoveel tijd klapte de regelaar uit door een statische ontlading (1 heli)
Ook op 2 heli's een erg klein bereik, hoe ik de antenne ook neerlegde.
Zelfs los had ik er last van

Na mijn overgang naar FASST van futaba nergens geen last meer van gehad

Ook bij ons op het veld zie ik de meeste storingsgerelateerde crashes bij de 35 mhz materialen vandaan komen.
Nu komt dit niet door het materiaal, maar waarschijnlijk door de zendvereniging net achter het veld, en misschien de scheepvaart waar we ook net naast zitten (oude maas nabij de heinenoord tunnel)
bij de 2.4 ghz setjes moet ik de eerste echte storing nog zien..

Nu moet ik er wel even bij zeggen dat er bij ons max 5 zenders tegelijk aanstaan, aangezien ons veld niet extreem groot is.
Met 5 vliegtuigen in de lucht is het dan redelijk bevolkt, zeg maar..
Misschien dat dat de bottleneck bij jullie is?

@ Brutus
Point taken..
Maar mijn persoonlijke ervaring is dat ik met 3 verschillende heli's ontzettend veel last van storingen heb gehad op 35 mhz op de locatie waar ik veel vlieg..
Als de compressor ter plaatse aansloeg, ging de staart slaan
en eens in de zoveel tijd klapte de regelaar uit door een statische ontlading (1 heli)
Ook op 2 heli's een erg klein bereik, hoe ik de antenne ook neerlegde.
Zelfs los had ik er last van

Na mijn overgang naar FASST van futaba nergens geen last meer van gehad

Ook bij ons op het veld zie ik de meeste storingsgerelateerde crashes bij de 35 mhz materialen vandaan komen.
Nu komt dit niet door het materiaal, maar waarschijnlijk door de zendvereniging net achter het veld, en misschien de scheepvaart waar we ook net naast zitten (oude maas nabij de heinenoord tunnel)
bij de 2.4 ghz setjes moet ik de eerste echte storing nog zien..

Nu moet ik er wel even bij zeggen dat er bij ons max 5 zenders tegelijk aanstaan, aangezien ons veld niet extreem groot is.
Met 5 vliegtuigen in de lucht is het dan redelijk bevolkt, zeg maar..
Misschien dat dat de bottleneck bij jullie is?

Nee, bij ons zit juist géén zendvereniging en géén scheepvaart in de buurt, en dan is XX MHz gewoon een bewezen betrouwbare overdrachtsvorm.
Blijkbaar is bij jullie de ether zo vervuild, dat er een heel slechte signaal/ruisverhouding ontstaat. En daar heeft 2.4 inderdaad véél minder last van, omdat het zelf een vorm van gecodeerde ruis is....

Want ik heb zelfs met een dikke (heftig trillende en vonkentrekkende) benzinemotor en de ontvanger min of meer "los in de romp gesmeten", geen reikwijdte problemen.

Maar ook met statische ontlading etc, nog geen problemen gehad, en dingen als een compressor of andere industriële bedrijvigheid.... tsja, die staan bij ons op dermate grote afstand..... (meerdere km)

EDIT: welke XX MHz zender had je als ik vragen mag? want ook dat kan verschil maken. Een jaar of 15 geleden had bij mijn toenmalige club, IEDEREEN met Multiplex apparatuur problemen, de rest niet, terwijl Multiplex in die tijd in de rest van het land tot de top gerekend werd.... heel vreemd....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
De enige storingen die ik tot nu toe heb meegemaakt met 2,4 Ghz als er veel toestellen in de lucht waren...
Waren crashes waar mensen een verbaasde blik hadden, met opengeslagen handen en opgetrokken schouders iets uitstamelde als "Storing denk ik". ;) :mrgreen:

Als je storing hebt met 2,4, dan heb je of last van statische ontladingen of er zit iets los in de bekabeling.
Is dus geen storing..., is een foutief werkend apparaat / heli.
Je moet er ook niet mee blijven vliegen dan, want het houd dan gewoon vaak compleet op met functioneren.
De 35 Mhz gewoonten aan de kant zetten (een tikkie af en toe is niet alarmerend), zorgen dat je zender de ontvangers kan zien, statische ontladingen voorkomen en er zeker van zijn dat alles netjes voldoende voeding krijgt.
Bij mij is het al 4 jaar aaneengesloten rotsvast op mijn heli's (gewoon Spektrum DSM).
Geen enkel tikkie.
Prima techniek!, je moet er alleen heel netjes mee omspringen en er geen houtje touwtje setup van maken.

Als je storing hebt met 2,4, dan heb je of last van statische ontladingen of er zit iets los in de bekabeling.
Is dus geen storing..., is een foutief werkend apparaat / heli.

Euh.... bij mijn weten is een storing bij definitie een niet correct functionerend apparaat, en niet per sé een radiostoring.... (volgt al uit dat er zoiets als storingsdienst bestaat voor bedrijven, objecten etc die NIETS met radioverbindingen te maken hebben).

Het interesseert verder niet hoe die storing tot stand komt voor de statistiek. Zolang het resultaat een kapotte kist is, doet het er niet toe of dat komt door verkeerde inbouw, verkeerde ontvanger voeding, of daadwerkelijk radiostoring van buitenaf.

Om een storing te verhelpen, DAN is het we belangrijk om te weten welk deel van de keten afwijkingen vertoonde.

Ik ben het 100% met je eens, dat de 2.4 "anders" in de omgang en gebruik is dan de XX MHz, maar dat doet er niet toe: als er in Rotterdam nauwelijks meer met XX MHz gevlogen kan worden, maar wel met 2.4 gieg, zegt dat alleen wat over de omstandigheden, niet over vermeende betere betrouwbaarheid. Hier in het noorden gaat ook gewoon iedereen over op 2.4 gieg, net als overal in het land. En in elk geval in mijn onmiddelijke omgeving (lees, bij ons op de vliegschool) zie ik er geen in het oog springende problemen mee. Maar een "score" van 4-0 in het voordeel van de XX MHz, is toch tekenend.

Begrijp me alsjeblieft niet verkeerd: Ik zeg NIET dat de 2.4 gieg slecht is of onbetrouwbaar, of wat dan ook. Ik zeg alleen, dat het niet het magische toverwoord is waarmee crashes tot het verleden gaan behoren. Meer niet.

Groet, Bert

Dat is ook wat ik even "exact" wilde aangeven.
9 van de 10 kisten en heli's die ik met storing naar beneden zie komen, vallen in de "houtje touwtje" categorie van Storingen.
Of een Excuus voor storing in de hersenen.
Storingen in de radioverbinding heb je wel, kan je ook gewoon uitlezen als je daar de juiste elektronica voor aan boord hebt.
Alleen heeft ieder 2,4 systeem daar zo zijn eigen oplossingen voor om dat ongemerkt te laten passeren.
Merk je het wel tijdens het vliegen, doe er dan ook direct wat aan, want er is geen magische 3e backup en het komt gewoon naar beneden.

Afstellen mini titan

Hey

Ik heb me onlangs een mini titan aangeschaft. Nu heb ik sinds enkele dagen hiervoor een spektrum dx6i gekocht. Ik heb de recievers geplaatst en de binding gedaan en hier stopt het dan. Ik krijg de titan nemeer aan de praat heb al verschillende instellingen toegepast maar dan blijve ofwel de servo's op max staan ofwel doet de motor het niet. Nu had ik de motor trg aan de praat maar dan ging die met de rechter stick van de zender. Kan iemand miss de juiste instellingen hiervoor doorgeven of wat er verkeerd gaat. Volgens de eigenaar van de winkel heeft het met mijn speedcontrol te maken.

Back