Slechte kwaliteit of vreemd zand.

We zijn wezen rijden op vochtig zand(niet zeiknat). We hebben hier een uurtje gereden en moet jullie zien wat het met een Carson auto Virus 4.0 heeft gedaan.
upanu5e2.jpg
5a8ytynu.jpg

Yup, daar lijkt het wel op. Voortaan schoon blazen na het rijden en een beetje wd40 opspuiten. Dan heb je ook geen last meer van roest.

Sommig zand is nu niet direct chemisch neutraal, anders kon je er geen beton mee maken...

Metaal roest daarnaast harder als er vocht en "iets dichtbij" is: leg maar eens een paperclip op een plaatje RVS, of desnoods een aardewerken schoteltje, een nachtje buiten en kijk de volgende dag waar de roest gevormd is: dat is tussen de paperclip en het plaatje. Dat heet spleetcorrosie, en dat heb je ook als er nat zand tegen ijzer geplakt zit: daar roest het beduidend sneller.

Groet, Bert

Nou dit is van 1 week geleden.
Ik heb nu mijn les wel geleerd denk ik dat je niet uit moet stellen. Alles maar grondig schoonmaken en inspuiten met wd 40.

ook al voor gehad :) Dat leert dat je idd vooraf overdreven moet inspuiten met WD40 en achteraf niet gewoon kunt wegzetten om ooit eens schoon te maken zoals wanneer je gewoon in stof rijdt.
Maar ik heb toen niets meten vervangen of weggooien hoor. Gesealde lagers hadden hun werk gedaan en de rest wat geschuurd, gepolijst, met roestvreter ingespoten, hier en daar beetje zwart gespoten... Dingen die langs elkaar glijden zijn bij voorkeur wel mooi glad natuurlijk, daar wat polijsten. Werk aan, maar ca va.

Back