Slechte trage motorloop

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door frank123vliegen, 15 nov 2010.

  1. frank123vliegen

    frank123vliegen

    Lid geworden:
    4 aug 2006
    Berichten:
    43
    daar ik mijn model eens op 4 lipo´s wou vliegen (iets te weinig power op 3 cellen) maar hiervoor mijn regelaar te min was kon ik van een collega een andere regelaar krijgen om dit te proberen. Met deze regelaar heb ik echter een zeer slechte langzame motorloop (schokkend aan/uit). Op hoge toeren draait de motor wel goed. Dit probleem had ik niet bij mijn originele regelaar dus ik vermoed dat het aan de nieuwe regelaar ligt of...??
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Motor merk/type?
    Regelaar merk/typ?
    Instellingen van de regelaar?

    De propellor/motor doet meestal een 'dansje', de regelaar moet in het begin even aanklooien om de positie en snelheid van de rotor te bepalen. De ene regelaar doet dat beter/sneller dan de andere. Hoe lang duurt dat schokken?
     
  3. frank123vliegen

    frank123vliegen

    Lid geworden:
    4 aug 2006
    Berichten:
    43
    motor is een Torque 2818T/900 die ik met een airboss 35A esc op 3 cellen liet lopen. Voor 4 cellen is deze regelaar te klein. Collega had ooit dit gekocht wat ik even mag proberen:
    Features & Specifications:
    input Volt: 6V - 24V
    Constant Current: 65A
    Max Current: 85A
    UBEC: 3A
    Low-Voltage Cutoff: Auto detect and set
    Size: 56.0mm x 34.0mm x 11.0mm
    Weight: 71g ( Net Weight )
    High rate PWM
    Low resistence
    Sixteen cells Max (with BEC disabled)
    User programmable brake
    Low voltage auto setting based on battery
    Throttle range self-adjusting
    Soft start ramp up
    Auto motor cutoff with reset
    Runs motor in forward or reverse
    Safe power arming program ensures motor will not run accidentally after turn on
    Low torque start
    Auto shut down when signal is lost

    verdere info en instelling...??
     
  4. whisky4

    whisky4

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    77
    Locatie:
    Capelle a/d ijssel
    Nog wat mogelijkheden:
    - Zijn de Lipo's geschikt voor de gevraagde stroom van de motor?
    (Meten is weten, let op een label zegt niet alles)
    - Is deze regelaar wel geschikt voor lipo? Mogelijk raakt de auto detectie in de war door de spanning van de lipo's en denkt mogelijk dat de accu leeg is en schakelt de regelaar terug; bij NiMH of NiCd is het een veelvoud van 1,2V wat verwacht wordt. De lipo 4S komt op 14,8V uit.
    Is de timing nog in te stellen of zoekt de regelaar deze zelf want dit aan uit kan ook duiden op zoeken van de timing!? (Of een te hoge aanloopstroom)

    Let trouwens ook op of de belasting van de ubec, met 4 cellen; de belasting mag niet te hoog zijn wat de 4S spanning moet terug naar 5V de rest van de spanning wordt opgestookt in warmte! b.v. de servo's trekken 2A (14,8-5)x2= 19,6W wat in warmte ergens naar toe moet!
     
  5. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Mischien een andere timing proberen als dat mogelijk is met die regelaar?
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Dit geldt voor een analoge BEC. Een UBEC is een schakelende BEC en daarbij wordt geen overtollige energie in warmte omgezet.

    Het beste kan je de handleiding van de ESC volgen en er rekening mee houden dat specificaties soms een beetje enthousiast zin.
     
  7. D-J

    D-J

    Lid geworden:
    19 apr 2010
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Utrecht
    Waarschijnlijk staat er een verkeerd aantal polen geprogrammeerd in de regelaar
     

Deel Deze Pagina