Sleep gaat meestal fout

• Topicstarter Topicstarter GeertN
  • Startdatum Startdatum
G

GeertN

Guest
Hoi,

Ik heb nu al een aantal pogingen ondernomen om een zwever op te slepen en meestal gaat dit goed, maar soms begint de zwever op en neer te pompen vlak na de start.

Er zijn al heel wat verhalen gepasseerd over te korte draad (30m), te snel, te traag, te stijl, te vlak, ...

Weet iemand hier het fijne van?

geen probleem

Ik sleep met een piper j3 280 cm 38 cc zenoah . zwevers van 4.50 meter gaan er probleem loos mee omhoog
De lijn is 25 meter ik gebruik een lijn waar niet al te veel rek op zit.
mijn alpine van meer als 4 meter sleep ik ook, een ervaren club lid neemt de zwever tot ik beneden ben met de piper. nee eigelijk is er nooit iets echt fout gegeaan. wel een paar keer vroeg tijdig ontkoppeld door de zweef piloot .. Bij sterke wind van de wind af draaien kan het uit de hand lopen. het beste is zo lang mogelijk tegen de wind in proberen op hoogte te komen
Gr Gerrit jan

Laatst bewerkt:
Hallo Geert

Alhoewel ik, als zweefvlieger, zo'n 200 a 250 sleepstarts per jaar maak waag ik mij hier niet aan een antwoord.
Alleen een goede video of nog beter een ervaren vlieger ter plaatse kan je waarschijnlijk wel helpen.
Ik neem wel op voorhand aan dat je geen combiswitch hebt ingeschakeld, je zult de eerste niet zijn.

Ik weet niet hoe jouw kennis van de Duitse taal is maar, hier een goed stukje over het slepen:

Einsteigertipps

Harry

Hoi,

sleper is een paf trainer 230 met een mvvs 45cc.
Zwever is een pilatus B4 van 3m en een fox van 1m20.
Beide met de haak aan de zijkant 2cm van de neus.

De fox heeft er minder last van als je, niet echt op schaal, stijl omhoog klimt, maar beide vertonen deze bokken als je rustig klimt.

We hebben al geprobeerd op verschillende snelheden en klim hoeken, maar de zwever hangt inderdaad hoog boven de sleper. Misschien morgen eens proberen om rustig te klimmen met de sleper en de zwever er lichtjes boven.

Een filmpje heb ik hier niet van

combiswitch wordt niet gebruikt, ik ben van mening dat je maar moet sturen ipv dit te programmeren op een schakelaar. veel te gevaarlijk als je snel moet reageren en deze in een verkeerde stand zou zetten.

Geert
Het lijkt er op dat zowel de sleper als de zwever geen ervaring hebben met slepen. Dat is een lastige combinatie, "recipe for disaster" zeggen we vaak.

Ik heb al een behoorlijk aantal beginnende slepers geholpen met de eerste sleepvluchten.
Het is beter als een beginnende zwever achter een ervaren sleper hangt, met een instructeur er naast die aanwijzingen geeft aan de zwever.
Vervolgens krijgt de sleper een ervaren zwever er achter en wordt met aanwijzingen de sleper verder geholpen.
Met plezier wil ik of een van onze collega's je verder helpen, dan zouden we een afspraak moeten maken bvb op jullie veld of hier ergens (midden Nederland). Je voorkomt dan ook dat je jezelf verkeerde zaken aanleert.

Het slepen is erg leuk, maar zoals je inmiddels gemerkt hebt is het lastiger dan het lijkt, het vereist zeker in het begin veel aandacht. Met goede coaching heb je het echter snel door.

Het probleem is dat dat sleper en zwever van de zelfde eigenaar zijn en dat de zwever enkel maar op hellingen gevlogen heeft.
Ik heb de paf gelinkt met mijn zender om de zwever te kunnen op slepen. Het vliegen met de sleper en de zwever los van elkaar is geen probleem, ervaring genoeg in vliegen met allerlei modellen, zowel van mij als van de eigenaar van de toestellen.
Vroeger (5jaar geleden) ging dit prima met een biglift 20CC en een ASW21 4m. Maar met de paf en de pilatus krijgen we het niet goed.

Ik vermoed dat met de biglift de power juist goed zat tov de asw21 en deze er altijd mooi iets boven hing zonder correctie op hoogte van de asw21, terwijl de paf overpowerd is en zoals bertus al vermelde de zwever echt gestuurd moet worden zodanig dat deze niet te hoog komt terwijl we met de paf echt de snelheid en klimhoek moeten minderen.

Het is vriendelijk dat je dit aanbied, maar we willen dit zelf onder de knie krijgen, met hier en daar wat goede raad. Alleen verteld iedereen iets anders en dan is het wel handig als je ervaren zweefvliegers om raad kan vragen op het forum.

Wat is er in godsnaam gebeurt met de oude vertouwde hoekepak voor bovenop de big lift
Wat zijn de voordelenb van het slepen tegeover de hoekepak
ik zie to nu toe aleen veel nadelen
je hebd veel meer vermogen nodig
dus je model word ook groter
En het ricico lijkt een stuk groter

Bij mijn oude klub was er met een big lift met een 20 cc 4takt een 6meter zwever omhoog gebracht
gewoon op de hoekepak

Ik heb zelf met een puma een 3 meter zwever omhoog gebracht
slepen ging niet maar op een hoekepak was het geen probleem

hoekepak

Wat is er in godsnaam gebeurt met de oude vertouwde hoekepak voor bovenop de big lift
Wat zijn de voordelenb van het slepen tegeover de Huckepack
ik zie to nu toe aleen veel nadelen
je hebd veel meer vermogen nodig
dus je model word ook groter
En het ricico lijkt een stuk groter

Bij mijn oude klub was er met een big lift met een 20 cc 4takt een 6meter zwever omhoog gebracht
gewoon op de hoekepak

Ik heb zelf met een puma een 3 meter zwever omhoog gebracht
slepen ging niet maar op een Huckepack was het geen probleem

Jaren heb ik ook zwevers omhoog gebracht met de Huckepack ook bij wedstrijden op de club . ik ben er een paar jaar tussen uit geweest toen ik terug kwam , wat doe jij hier dan met de Huckepack we slepen hier alleen nog maar.
Toen ben ik ook over gestapt sleep haak er in en zonder problemen
slepen vergt meer aan dacht voor motor en zweef vlieger en dat maakt het extra leuk.
gr Gerrit Jan

Laatst bewerkt:
slepen vergt meer aan dacht voor motor en zweef vlieger en dat maakt het extra leuk.
Dat is het :yes:
Weer wat meer schaal en een leuke uitdagende spanning erbij :D

Huckepack is veelste simpel ;-)

J.Weel, het is een ontwikkeling geweest. Eerst waren zwevers kleiner en lichter, vaak ook alleen nog met richtingsroer besturing. Die zijn lastig te slepen.

Het slepen stond toen nog in de kinderschoenen, men (en ik ook niet) wist niet precies hoe het moest en bij testen mislukte het vaak.

Maar het Huckepacken (Huckepak, Hückepak?) was en is niet zonder gevaren, er zijn véél modellen (vaak in één klap alletwee...) mee gecrasht door ontwerpfouten van het pack, ongeschikte kist of het "dodelijke" aan elkaar plakken van de vleugels.

Ik heb destijds vanwege al deze problemen een speciaal model (de "Pickup") voor ontworpen en dat voldoet nog steeds. Heel af en toe HP ik er nog mee.
Speciale voorzieningen zijn:

• Neuswiel zodat romp en dus de zwever in de start al in de goede stand staat.
  • Extra vergroot kielvlak en stabilo om de wervelingen van het rekje op te vangen.
  • Steunen op de vleugels om het kantelen en daarna "plakken" van de vleugels tegen te gaan.
  • Voldoende en betrouwbaar vermogen (52cc BFM Bauer benzine motor)
  • Goed werkende flaps om langzamer te kunnen vliegen bij kwetsbare zwevers.

Verder doet het model dienst als snoepjesdropper, paradropper en nog wat meer zaken.
De spanwijdte is rond de 250cm, zwevers tot plm 300cm breng ik er nog mee omhoog, daarboven wordt slepen veel interessanter en veiliger.

Tegenwoordig zijn zwevers groter en zwaarder, tot aan de 25kg aan toe. Ik zie die niet meer in een "wiegje" naar boven gebracht worden! :), laat staan dat er nog piloten zijn die hun kostbare modellen zo naar boven gebracht willen zien worden....

pickup25.jpg

Brasschaat08a.jpg

IMG_1233.JPG

Geert,
Misschien overbodige opmerking, maar houdt rekening met het feit dat de zwever in vliegrichting een beetje boven de sleper hangt. Zolang je redelijk horizontaal sleept is eenvoudig te zien, ga je stijl slepen, zoals je met het hogere vermogen kunt doen, moet de zwever voor het zicht lager. Stel je sleept onder 45 graden omhoog, en de zwever hangt onder 10 graden achter de sleper, hangt hij netto onder 35 graden onder de sleper.
Beginnende sleep-zweefpiloten zien vaak alleen dat ze onder de sleper hangen en proberen de zwever hoog te trekken, met hele onrustige taferelen tot gevolg.
Het gaat om de hoek tov de vliegbaan en niet de hoek tov de horizon, belangrijk verschil.

Groet,
Gerben

Weet ik,
ik heb al gezien dat een zwever onder de sleper kwam en met de koord het hoogteroer naar beneden drukte met ongewenste stijging en stall van de sleper tot gevolg.
Als ik dit bij mij merk gooi ik de zwever zelf los en moet deze de koord maar zelf terug brengen.:lol:

Wat ik bedoel is dat bij een stijle sleep de zwever vaak te HOOG tov de sleper hangt....

Groet,
Gerben

Tijdens een sleep is het meestal gewenst om een beetje hoogteroer te geven. Niet te veel natuurlijk. In mijn zender heb ik dit meegemixt met de tow release. Ik heb nu ongeveer 10 sleepstarts gehad en het gaat perfect zo.
PAS OP, ik vind het verslavend.:p

Maar dat gaat niet op voor alle zwevers.
Zwevers die een bol profiel hebben en/of van nature traag vliegen gaan zoizo al hoger achter de sleper hangen.

Back