J.Weel, het is een ontwikkeling geweest. Eerst waren zwevers kleiner en lichter, vaak ook alleen nog met richtingsroer besturing. Die zijn lastig te slepen.
Het slepen stond toen nog in de kinderschoenen, men (en ik ook niet) wist niet precies hoe het moest en bij testen mislukte het vaak.
Maar het Huckepacken (Huckepak, Hückepak?) was en is niet zonder gevaren, er zijn véél modellen (vaak in één klap alletwee...) mee gecrasht door ontwerpfouten van het pack, ongeschikte kist of het "dodelijke" aan elkaar plakken van de vleugels.
Ik heb destijds vanwege al deze problemen een speciaal model (de "Pickup") voor ontworpen en dat voldoet nog steeds. Heel af en toe HP ik er nog mee.
Speciale voorzieningen zijn:
- Neuswiel zodat romp en dus de zwever in de start al in de goede stand staat.
- Extra vergroot kielvlak en stabilo om de wervelingen van het rekje op te vangen.
- Steunen op de vleugels om het kantelen en daarna "plakken" van de vleugels tegen te gaan.
- Voldoende en betrouwbaar vermogen (52cc BFM Bauer benzine motor)
- Goed werkende flaps om langzamer te kunnen vliegen bij kwetsbare zwevers.
Verder doet het model dienst als snoepjesdropper, paradropper en nog wat meer zaken.
De spanwijdte is rond de 250cm, zwevers tot plm 300cm breng ik er nog mee omhoog, daarboven wordt slepen veel interessanter en veiliger.
Tegenwoordig zijn zwevers groter en zwaarder, tot aan de 25kg aan toe. Ik zie die niet meer in een "wiegje" naar boven gebracht worden!

, laat staan dat er nog piloten zijn die hun kostbare modellen zo naar boven gebracht willen zien worden....