Sleep/Supplier Eigen bouw Azipods

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Sleperfan, 17 jan 2019.

  1. Sleperfan

    Sleperfan

    Lid geworden:
    11 jan 2019
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Zeewolde
    Hallo Allemaal,

    Ik ben dus bezig met een Zelfbouw Sleep/Supplier,

    Ik bedenk alles zelf en dus geen tekeningen!

    in de bijlage nu even wat fotos,

    De motoren zijn 2x Mabushi 540 motoren die onder de boot komen te hangen,

    Ik zal vanaf straks wel wat meer gerichte fotos plaatsen na een Update
    de motoren zijn ontstoort en daarna een een PVC buis geplaatst.
    er komen straks 2x 60MM Messing schroeven op.

    Dit is een test met dan volledig 360 draaibaar
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Sleperfan

    Sleperfan

    Lid geworden:
    11 jan 2019
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Zeewolde
    De boot is trouwens 125cm! bij 32cm breed
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Karsten, Welkom op het Forum en knap dat je alles zelf ontwerpt, of wilt uitvinden. Maar als ik zo de gegevens van de Mabuchi motoren bekijk, dan zie ik toerentallen zo rond de 20.000,
    Dat lijkt me redelijk veel voor een 60 mm schroef. Zelf vaar ik met een paar slepers, ook met 60 mm schroeven, maar die maken maar zo'n 3.000 toeren. Mabuchi motoren willen onder water ook wel draaien, maar hoe maak je de asafdichting en hoe zet je de schroeven op deze toch wel korte asjes? Ben bang dat de motoren na één seizoen vast geroest zitten. Verder hebben de motoren een diameter van 40 mm, dus de schroeven steken daar 20 mm buiten. Weinig ruimte om het water lekker aan te laten stromen. Verwacht in deze opstelling niet teveel rendement, maar kan het mis hebben natuurlijk. Het is niet mijn bedoeling om je idee te torpederen, maar zou het jammer voor je vinden dat het project voortijds schipbreuk lijdt of dat je er maar een paar weken mee kunt varen. Succes verder! Gr. Klaas.
     
  4. Sleperfan

    Sleperfan

    Lid geworden:
    11 jan 2019
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Zeewolde
    er komen askoppeling op van 3,27mm naar 4mm waar de schroeven weer opkomen,
    de 20.000 toeren klopt...Maar wie is er de baas over de Stick?

    Ik kan ook de stick terugzetten naar 25% waardoor volgas maar bijv 5.000

    60 mm is idd niet al te groot....Maar wil het gewoon eens testen......

    Ik wil namelijk als alles goed gaat overstappen op echte Schottels met 360 graden.,..
    Alleen voor mij momenteel niet te betalen... a 105 euro per stuk...

    De motoren zitten idd niet droog maar de motoren worden na elke vaart goed in de olie gezet...
    Zelfs de motoren eens in een badje van olie laten draaien... en nee hoor ze slaan echt niet vast...als als je er niks mee doet na het varen.....
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Karsten, Heb toch zo mijn bedenkingen. Natuurlijk ben jij de baas over de knuppel, maar deze hoogtoerige motoren zijn totaal ongeschikt voor dit doel. En dat heeft met het rendement te maken. Veel meer dan 3.000 toeren gaan ze met die schroeven niet maken en dan zet je 80% van de energie om in warmte. Oftewel de motoren "stikken". 60 mm is voor deze motor best wel groot, maar goed met het testen zal het blijken. Verder lijkt me het verlengen van de motoras met een 40 mm niet zo geslaagd. Je achterste lager hoort vlak voor de schroef te zitten, anders heb je veel te veel trillingen. Men laat elektromotoren wel eens inlopen in schoon water. Dit om de borstels lekker op de collector aan te laten sluiten. Olie tussen borstel en collector wordt bij belasting een ramp naar mijn beleving. De olie zal gaan verbranden en verkleven. En dat zorgt voor een hoop weerstand. Maar goed, vindt het uit en laat ons weten hoe het allemaal verder gaat. In ieder geval succes! gr. Klaas.
     
  6. Sleperfan

    Sleperfan

    Lid geworden:
    11 jan 2019
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Zeewolde
    Dank je wel @k-k
     
  7. Sleperfan

    Sleperfan

    Lid geworden:
    11 jan 2019
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Zeewolde
    Ik zoek eigenlijk gewoon de Schottel aandrijving van Graupner... maar 144,95 vind ik voor 1 stuk wel erg veel.... en misschien vaar ik hier maar 2x mee voor ik het geld samen heb.... maar de boot heb ik dan al
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Geen dank hoor Karsten. Probeer je alleen maar een beetje te behoeden voor teleurstellingen. Als ik jou was zou ik om toch te kunnen sparen en varen de boot uitrusten met een paar schroefassen en straalbuizen. Op die manier doe je een hoop ervaring op en als de tijd en portemonnee er rijp voor is koop je een paar Schottel aandrijvingen. DE openingen voor de assen en de roeren heb je zo weer dicht gepolyesterd. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar meen me te herinneren dat het tandwielgedeelte van die Graupner dingen niet erg betrouwbaar was. Als je over een goede werkplaats beschikt zou je plastic onderdelen kunnen vervangen door metalen. Kijk anders eens op de site van Bauer. Gr. Klaas
    https://www.bauer-modelle.com/epage...l- und Wellenantriebe"/"Schottel, Z-Antriebe"
     
  9. Sleperfan

    Sleperfan

    Lid geworden:
    11 jan 2019
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Zeewolde
    Ik herb zelf al een Smit Lloyd 109 gebouwd... a 8 jaar geleden...
     
  10. Sleperfan

    Sleperfan

    Lid geworden:
    11 jan 2019
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Zeewolde
    wil gaan kijken om de Schottel zelf te maken maar ook weer wat centen voor nodig..
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Karsten, Meen dat ik eens iets gezien heb met koperen pijp en haakse bochten, maar heb geen idee meer waar. En eigenlijk moet je om zoiets te doen een draaibank(je) hebben. Maar zover gaat ook mijn budget en ruimte niet. Houd me alleen nog bezig om mijn vloot van 4 schepen in de vaart te houden. Alleen nog reparaties en modificaties daarom. En een beetje advies op afstand bij beginnende modelbouwers. Vaart die Smit Lloyd nog? Mijn oudste model (Avatar) is van een bouwdoos uit 1962. Het laatste scheepje bouwde ik geheel van tekening. Gr. Klaas.
     
  12. Sleperfan

    Sleperfan

    Lid geworden:
    11 jan 2019
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Zeewolde
  13. Sleperfan

    Sleperfan

    Lid geworden:
    11 jan 2019
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Zeewolde
  14. Sleperfan

    Sleperfan

    Lid geworden:
    11 jan 2019
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Zeewolde
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Een 60mm schroef op een Mabuchi 540 is vééél te groot.
    Vuistregel is: doorsnede van de schroef is kleiner of gelijk aan de doorsnede van de motor.
    (bij borstelmotoren zonder vertraging)
    Varen op 25%? Ja, dat kan. Ondanks dat ga je met deze schroeven de motor 'smoren'.
    Vergelijk het met het rijden in de auto op de handrem. Ja, je komt vooruit maar op een gegeven moment gaat er écht iets kapot.

    Als je persé met azipods wil werken adviseer ik borstelloze motoren, in een waterdicht omhulsel.
    Die zijn véél kleiner bij dezelfde kracht. Efficiënter.
    Borstelloze langzaamlopers kunnen deze schroeven namelijk wél verwerken.
    Jouw concept (zeker met verlengde motorassen) is gedoemd je een heleboel koppijn te geven.

    En reken er op dat die Mabuchi's op den duur écht wel gaan roesten. Als eerste de lagers. En dat wil je niet, want dat is alleen maar weerstand.
    Ja, ik laat mijn borstelmotoren ook onder water inlopen. Een kwartiertje, in schoon kraanwater, om de koolborstels te slijpen.
    Daarna drogen bij de verwarming en een drupje olie op de lagers.
    Maar houdt er rekening mee dat je straks gaat varen in water wat allerminst schoon is.

    Ik heb één ouwe sleperromp (klassieke riviersleper) Een romp van 1,20 bij 30 en 14cm diepgang.
    Aangedreven door een 70mm schroef; die wordt aangedreven door een ventilatormotor uit een auto. Doorsnede van de motor is ruim 10cm. Ooit voor 20 euro gekocht op een autosloop.
    Die draait heerlijk langzaam en geruisloos, maar ik kan met dat schip lachend twee rubberboten met kinderen trekken... Motor wordt niet warm en trekt maximaal 2,5A. Mijn zender is eerder leeg dan mijn 17Ah scheepsaccu...

    En over de schottels van Graupner: het tandwielwerk hiervan vereist ook véél onderhoud.
     
  16. Sleperfan

    Sleperfan

    Lid geworden:
    11 jan 2019
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Zeewolde
    hmm dus beter 1 schroefas met een dikke joekel van een motor.... hmm okee

    Bedankt allemaal voor de berichten...dat wordt de schroefas weer aanbrengen en opzoek gaan naar 1 joekel van een motor... wil liefste ook 1 motor met veel kracht maar wil ook weer extreem veel wendbaarheid
     
  17. Sleperfan

    Sleperfan

    Lid geworden:
    11 jan 2019
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Zeewolde
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Karsten, merk en type weet ik niet. Ik ben naar de sloop gegaan met een briefje met de maximale afmetingen die de motor zou mogen hebben, een 12V accu, een stel snoertjes en een amperemeter.
    Verteld waar ik de motor voor nodig had.
    "Daar in dat rek liggen de motoren die je misschien kunt gebruiken." was het antwoord, "Zoek maar uit en test maar! We horen het wel als je iets gevonden hebt."

    Vervolgens een paar motoren uitgezocht en getest. De motor die er nu ligt, liep zonder rare geluiden mooi rustig en regelmatig. Én had het laagste verbruik.
    Het is improviseren qua constructie, want zo'n motor heeft natuurlijk geen standaard bevestigingen.

    Verwacht overigens geen 'extreme wendbaarheid' met zo'n relatief lange romp.
    Hou rekening met een draaicirkel van 2 tot 3 keer de lengte van het schip bij langzame vaart.
    Als het sneller gaat 4 tot 5 keer.
    Nadeel van een enkelschroever...
    Zie:
    Tussen de 2.00 en 2.30 vaart ze op volle snelheid... (veel te snel overigens)
    Kijk dan maar eens naar het bochtenwerk...
     
  19. Sleperfan

    Sleperfan

    Lid geworden:
    11 jan 2019
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Zeewolde
    Das idd wel een goeie.... ik heb alleen een schroefas van 4mm... misschien handig om over te stappen naar 6mm ofzo....en..uhmm... schroefastunnel om daar mee te sturen of een dubbele roer?
     
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Ik neem aan dat je een straalbuisroer bedoelt. Zoiets dus:
    straalbuisroer.jpg
    Die zul je dan zelf moeten maken...
    Ze zijn er voor schroeven tot 40mm of zo, maar groter? Ik denk het niet.
    En zelf maken is een beste klus. Want de complete tunnel draait om de schroef heen, terwijl de speling tussen tunnel en schroef zo klein mogelijk moet zijn én de tunnel aan de binnenzijde een profiel zou moeten hebben.

    Een dubbel roer? tja, het kán Maar waarom? Weinig meerwaarde en een lastiger constructie.
    Een enkel roer werkt op zich prima, als het maar groot genoeg is. Alleen... met zijn beperkingen.
    Een enkelschroefs schip zal nooit zonder een boegschroef om haar as kunnen draaien.
    Daarvoor heb je toch echt een dubbelschroever nodig.
    En als je naar jouw romp kijkt: die is best lang.. Geen ultra wendbaar rompje...
     

Deel Deze Pagina