sleepboot bouwen

goedendag

Ik ben een sleepboot aan het bouwen ,ik heb alle spanten inmiddels bijna klaar,mijn vraag is kan ik hem bekleden met balsahouten latjes van 2.5 mm dikte en er daarna glasvezel overheen doen of is balsahout daar niet voor geschikt.

gr gerard

Hoi Gerard,

Volgens mij kan je balsa hout wel behandelen met polyester.
Balsa hout heeft volgens mij wel dat het veel hars opzuigt maar voor de rest moet het niet uit maken.

Ik denk alleen wel dat triplex sterker is als balsa.
Maar als je balsa goed behandeld moet het kunnen.

Nu heb ik wel een vraag.

Welke sleepboot ben je aan het bouwen en ga je er ook een bouwverslag van maken?

Dag,

ik heb ooit en romp met balsa beplankt, nooit niet meer. Ik gebruik triplex in twee of drie mm dik, veel beter, sterker, kan gemakkelijker geschuurd worden, zonder dat je erdoor bent.

En voor de prijs moet je het niet laten.

de groetjes,

Laurent

beplanken

En dan nog een tip. Ik heb vuren latjes gebruikt van 2 mm dik en 1 meter lang. Variërend van 5 mm tot 20 mm breed al naar gelang de vorm van de romp dit nodig maakte. Werkt prima want de latjes laten zich redelijk goed buigen zodat je mooi in de lengte een goed verban kan maken.
De hele combinatie is vervolgens goed te schuren en daarna in een glasvezelmat met epoxy en je hebt een romp die nooit meer stuk gaat.
Voor een voorbeeld kijk bij mijn bouwverslag van de HMS Tromp.
En natuurlijk succes met de bouw !
Luc

Ik ben zelf ook niet zo weg van Balsa hout, het is niet sterk zoals bijv. vuren.
Ik geef zelf nog steeds de voorkeur aan linde hout het kost een beetje meer maar je kan linde hout ook heel mooi buigen

Goedendag,

Ja het zal wel sterker zijn als balsahout maar het lijkt mij dat dit een beetje makkelijker is om het voor en achterschip te buigen ,als je lindehout/vurenhout of iets dergelijks gebruikt moet je deze dan nat maken om het te buigen of kan dit droog.Is lindehout of vurenhout gewoon te koop bij een modelbouwzaak of ergens anders aangezien het smalle latjes zijn zal het wel niet in een bouwmarkt liggen..

gr gerard

Back