Stoomsleepboot Maarten

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Jan Walpot, 17 nov 2009.

  1. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Giessenburg
    Weer bedankt voor de complimenten John.
    Ik heb de krukas gelijmd omdat ik bij de bouw van mijn eerste 2 stoommachientjes daar goede ervaring mee had. Als ik het goed heb kan deze Loctite een temperatuur hebben van tegen de 400 graden. Dat wordt de krukas nooit. Bij de eerste krukas die ik lijmde met Loctite ging het wel fout. Ik had de krukwang voorbij z'n positie geschoven om te zien of de Loctite goed verdeeld zat over het lijmvlak. Terug zat er niet meer in. Daarom heb ik mallen gemaakt zodat alles direkt op de goede plaats zit.

    [​IMG]

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2015
  2. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Giessenburg
    [​IMG]
    De cilinders weer gedemonteerd en de stoompoorten gefreesd.

    [​IMG]
    Twee schuifkasten. Op de vorige foto nog massief en nu alle gaten geboord en gefreesd.

    [​IMG]
    Cilinders en schuifkasten gemonteerd.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2015
  3. hanshogendoorn

    hanshogendoorn

    Lid geworden:
    31 aug 2007
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Dirksland NL
    stuwlager

    Jan,
    Ziet er geweldig uit !
    Zelf ben ik ook enige jaren met een Triple bezig en heeft afgelopen zomer onder stoom gedraaid.
    Vorige week de schroef gemaakt ( 15 cm dia) en ben nu met de koppeling bezig, ik weet nog niet precies hoe ik dit ga maken.
    heb je wat meer informatie over het stuwlager ?

    Succes met de bouw, Hans
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 mei 2011
  4. Maarten2

    Maarten2

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Appingedam
    Het wordt hier steeds fraaier.... nog zo'n prachtig pronkstuk van museum-kwaliteit. Prachtig Hans!
     
  5. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Mooi Weir pompje ook op de achtergrond !!!
     
  6. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Je heb van mij een pb gehad waarom antwoord je daar niet op John ????????????

    Is nu reeds goed gekomen zeg maar wacht je antwoord dan nu maar af
    mvg
    Frederik
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2009
  7. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Giessenburg
    Hans, je hebt een prachtige machine gebouwd. Ook gezien het formaat neem ik aan dat zo'n pronkstuk niet bedoeld is om ergens ingebouwd te worden.
    Over mijn stuwlager kan ik weinig meer vertellen dan de foto laat zien. Mijn bedoeling was om een eenvoudig en toch werkend stuwlager te maken. Toen ik aan de Maarten begon was het nog de bedoeling ermee te gaan varen dus moest alles functioneel zijn. Het is opgebouwd uit een voor en achterplaat van 6 mm. Met dunne zijwanden en bodem dichtgemaakt om met smeerolie gevuld te kunnen worden tot onder de asdoorvoer. Het binnenwerk is voorzien van groeven om afhankelijk van de draairichting olie te "scheppen". Het zit met een inbusboutje geklemd op de schroefas.
    Toen ik begon was het mijn bedoeling een machine te bouwen die er v.w.b. de cilinders een beetje uitzag als de machine van de Maarten. Tijdens bouw zijn de condensor en pompen er bij verzonnen. De bouwtijd is hierdoor ook toegenomen en inmiddels zijn de plannen om met de Maarten te gaan varen achterhaald. Ik denk nu eerder aan een bak met aanlegsteiger zodat ik wel alles kan demonstreren.
    [​IMG]
    Tussen deze en de vorige foto zit behoorlijk wat werk. Omdat ik had besloten ook een condensor en pompen aan te bouwen moest alles uit elkaar en stukken uit de kolommen gezaagd.

    [​IMG]
    Condensor en pompen al aardig gevorderd.

    [​IMG]
    De machine nog zonder balansarm en juk.

    [​IMG]
    Pompen gereed.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2015
  8. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Die Machine hoort in de MAARTEN thuis hoor
    En niet in een bak:D :D :D
    mvg
    Frederik:D :D
     
  9. hanshogendoorn

    hanshogendoorn

    Lid geworden:
    31 aug 2007
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Dirksland NL
    Jan,
    Deze machine is gebouwd van gietstukken (Reeves) en het is wel de bedoeling dat deze "ergens" in komt te zitten. Ik heb al jaaaaaren tekeningen van de Ebro liggen. Maar dat zal een fors model worden ( ruim 2 x 0,45 m).
    Misschien dom maar ik begrijp het principe niet van een stuwlager !
    Groet , Hans
     
  10. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Druk opvangen

    Die vangt de druk van de schroef op
    Zodat het niet op de krukas aan komt
    ]mvg
    Frederik
     
  11. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Giessenburg
    Hallo Hans.

    Zodra de schroef draait oefent deze een kracht, naar voor of naar achter, uit op de schroefas. Zonder stuwlager zou deze kracht ook overgebracht worden op de krukas van de machine. Het stuwlager is bedoeld om deze krachten op te vangen.
    Dat wordt dan inderdaad een fors model. De Maarten is net geen meter lang en dat is in sommige gevallen al een onhandige last om te verplaatsen. Wel een heel mooie sleepboot die Ebro. Ik heb er vorig jaar nog een mooie foto van gekocht in het sleepvaart museum te Maassluis.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2009
  12. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Giessenburg
    Sorry Frederik, ik zie nu dat ik nog niet onderaan de pagina was en dat je al antwoord had gegeven op de opmerking van Hans.
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2009
  13. hanshogendoorn

    hanshogendoorn

    Lid geworden:
    31 aug 2007
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Dirksland NL
    Jan / Frederik,
    Misschien ben ik erg hardleers maar hebben jullie een schetsje hoe eea in elkaar zit?
    Ik begrijp de de krukas van de schroefas is gescheiden maar hoe word de kracht overgebracht .
    Hans
     
  14. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    waarschijnlijk door een taatslager (druklager) of een combi, van radiaal/axiaal lager.
     
  15. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Nee hoor gewoon de glij methoden hoor John
    Wij noemde dat ook wel een kussenblok
    In het echie dan wel te verstaan
    Het is dus gewoon een gladde schijf met wat olie groeven er in
    En dat draait spelingvrij tussen de zijkanten van het huis
    En die schijf zit wel vast op de schroefas
    mvg
    Frederik
     
  16. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Giessenburg
    Hans zie PB.

    Nadat de pompen gereed waren ben ik begonnen aan de drijfstangen. Omdat ik bij het afval materiaal dat ik gebruik, niet altijd precies weet wat het is bleek dit een zware klus want het materiaal was veel harder dan ik dacht. Om de krukpen te smeren zijn de drijfstangen doorboord en tijdens draaien gevuld met olie.

    [​IMG]
    Eerste freeswerk aan de drijfstang.

    [​IMG]
    De drijfstang van de middelste cilinder gemonteerd.

    [​IMG]
    Drijfstangen en onderdelen voor de leisloffen + verbinding tussen kruishoofd en balansarm.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2015
  17. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Giessenburg
    [​IMG]
    Op de eurocent één van de Teflon® busjes die ik gebruikt heb voor zuigerstang en schuifstang afdichting.

    [​IMG]
    Het hulpstuk om de exentriekringen te frezen.

    [​IMG]
    2 exentriekringen bijna gereed.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2015
  18. Bertj

    Bertj

    Lid geworden:
    26 dec 2007
    Berichten:
    12
    Heb je voor je schroef en de rest van de messing onderdelen gewone soldeertin gebruikt of een speciaal soort???

    MVG
    Bert
     
  19. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Met gewoon tin valt alles er zo maar van af hoor:D :D
    Wat dacht je van zilver:confused:
    En zo*n 6 a 700 graden las temperatuur
    mvg
    Frederik:D
     
  20. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Giessenburg
    Hallo Bert, de schroef is met zilver gesoldeerd zoals Frederik beschreef. Als je zo'n schroef wil maken moet je ook niet vergeten de spiebaan te steken voordat je gaat solderen.

    [​IMG]
    Het bovenaanzicht van de machine nadat de exentriekringen waren gemonteerd.

    [​IMG]
    De schuifstanggeleiders gemonteerd. De machine naderde zijn voltooiing.

    [​IMG]
    De sleuteltjes voor alle gepruts heb ik gemaakt van inbusboutjes. Het schroefdraad eraf gedraaid en vervolgens met zilver de steeltjes eraan gesoldeerd.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2015

Deel Deze Pagina