Stoomsleepboot Maarten

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Jan Walpot, 17 nov 2009.

  1. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    De hoge toerentallen heb je nodig bij boortjes van 0.3 ( en de andere waar een 0. voorstaat)
    want bij lagere toerentallen breken ze geheid af.


    Is het zinvol hier op het forum een toerental tabel te plaatsen
    zeker voor de kleine boormaten en de te boren metalen?
    Of ik nu 0,3 of 30mm boor dat is een wereld van verschil.

    Veel modelbouwplezier
    Willum
     
    Bert V vindt dit leuk.
  2. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Hoi Willum, dit is het "draadje" van Jan en die gaat er over. Voor er weer een onbedoelde discussie gaat beginnen :confused: Als je een beetje zoekt op internet kan je heel veel vinden mits het je interesseert natuurlijk ;)
     
  3. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Hoi Willum, dit is het "draadje" van Jan en die gaat er over.
    Voor er weer een onbedoelde discussie gaat beginnen :confused:
    Als je een beetje zoekt op internet kan je heel veel vinden mits het je interesseert natuurlijk.

    Waar doel je op? Bang voor discussie?
    Was bedoeld om het punt van toerentallen voor iedereen te verduidelijken (voor Jan en Alleman).
    Ik/wij zoek dit niet op het internet ik/wij zijn hier voor dit soort dingen.
    Dan kan ik en alle anderen hier ook ergens een cursus boren en passende toerentallen gaan volgen.
    Voor mij hoeft hier geen toerentallentabel geplaatst worden.
    Sorry voor de gedane suggestie.

    Veel modelbouwplezier
    Willum
     
  4. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.200
    Locatie:
    Giessenburg
    @ Willum, ik vond het eigenlijk best een goed idee. Maar dan om een draadje te starten met tips en wetenswaardigheden want ik heb helaas ook nooit een technische opleiding gehad. Door schade en schande kan je in de loop der jaren aardig wat leren maar als je antwoorden kan vinden kan dat gereedschap sparen.
     
  5. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Willum, ik vond het eigenlijk best een goed idee.
    Maar dan om een draadje te starten met tips en wetenswaardigheden want ik heb helaas ook nooit een technische opleiding gehad.
    Door schade en schande kan je in de loop der jaren aardig wat leren maar als je antwoorden kan vinden kan dat gereedschap sparen.


    Vandaar de suggestie een toerentaltabel te plaatsen.
    Ik denk dat heel veel mensen
    dit nu of later lezen
    en met de onbeantwoorde vraag blijven zitten.
    Toerentallen bij welke boormaat (of freesmaat)?
    Het is wat jij zegt, door "schade en schande".
    Maar wij allen zijn hier toch ook om kennis en ervaring te delen?
    Ik wil mijn kennis delen.

    Enne?
    Als jij zoals jij schrijft/zegt nooit een technische opleiding hebt gehad.
    Dan neem ik toch maar weer mijn petje voor jou af.
    Mooi werk goede berichtgeving.
    Een echte kennisdeler.
    Alles komt goed.

    Sorry Jan voor de bemoeizucht in jouw artikel.

    Veel modelbouwplezier
    Willum
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  6. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.200
    Locatie:
    Giessenburg
    De definitieve bevestiging van de gastank gemaakt. Omdat het half buiten de bodemplaat steekt moet het afneembaar zijn om het in de boot te kunnen krijgen.
    [​IMG]
    Alle delen van de branderset gesoldeerd en begonnen aan de laatste afsluiter. Het was even puzzelen hoe ik die kon inpassen op de kleine ruimte.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2019
    Bert V en Dunsz vinden dit leuk.
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Die machinist van je mag wel op rantsoen Jan. Maar goed dat je geen kolen stookt. Petje af voor zulk meet en paswerk! Hoe lang brandt de brander nog na, schat je, nadat de afsluiter gesloten is? Gr. Klaas.
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  8. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.200
    Locatie:
    Giessenburg
    Omdat de afsluiters moeten functioneren vallen ze groter uit dan zou moeten. Voor de rest is alles nog afwachten.
    Als alles klaar is ga ik eerst testen of alles goed dicht is. Toch denk ik dat het nabranden mee zal vallen want doordat de druk in de verdamper oploopt wordt de toevoer van vloeibaar gas afgesloten.
     
  9. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Jan,
    Mooi werk.
    Wat ik het mooiste vind is, dat je de gasregelafsluiter kan wegklappen omdat deze met een wartelmoer op de houder van de gassproeier aangesloten is.
    Door simpel losdraaien van deze wartelmoer, kan je de sproeierhouder uitnemen en de sproeier reinigen of door een andere vervangen.
    Verder ook mooi. dat je door ruimtegebrek de terugslag van de condensor? hebt moeten verplaatsen.
     
  10. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.200
    Locatie:
    Giessenburg
    Dankjewel Henk, om de brander te kunnen verwijderen moest de klepkast van het ketel voedingswater een stukje naar achter.
     
  11. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Dat zier er "rete-strak" uit Jan :kwijl::wave echt super mooi.
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  12. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.200
    Locatie:
    Giessenburg
    Alle onderdelen voor de brander zijn gereed en alles is voorzien van pakking en ander afdichtings materiaal.
    Volgende week testen of alle verbindingen en glands lekdicht zijn.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Dunsz, Bert V, willum en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Jan Walpot, post:
    Alle onderdelen voor de brander zijn gereed en alles is voorzien van pakking en ander afdichting materiaal.
    Volgende week testen of alle verbindingen en glands lekdicht zijn.


    Indrukwekkende machine Jan,
    Mooi.

    Succes met afsoppen.
    Ben voorzichtig met vuur.
    Gas is brandbaar.

    En dan, na de tests?
    Opstoken die machine, stoom erop?

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  14. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Ik sluit me aan bij Willum, het is indrukwekkend en een inspiratie voor mij om door te blijven bouwen. Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen bij de testfase, heeft de machine ooit al op stoom gelopen trouwens?

    Heel veel succes en geniet van de mijlpaal!
     
  15. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.200
    Locatie:
    Giessenburg
    Dankjewel Willem, het is altijd mijn bedoeling geweest een boot en machine te bouwen waar alles kan functioneren en die een beetje lijkt op de echte. Het was nooit de bedoeling er mee te gaan varen. Ieder zijn keus natuurlijk maar ik vind alle elektronica die dan nodig is en een stoommachine niet bij elkaar passen. Na het testen en de opbouw verder schilderen is de Maarten voor mij gereed.
     
  16. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.200
    Locatie:
    Giessenburg
    Dankjewel en nee de machine heeft nog niet op stoom gelopen.
     
  17. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Jan Walpot,
    Dankjewel Willem, het is altijd mijn bedoeling geweest een boot en machine te bouwen waar alles kan functioneren en die een beetje lijkt op de echte. Het was nooit de bedoeling er mee te gaan varen. Ieder zijn keus natuurlijk maar ik vind alle elektronica die dan nodig is en een stoommachine niet bij elkaar passen. Na het testen en de opbouw verder schilderen is de Maarten voor mij gereed.

    Respect Jan,
    Zoals men wel eens zegt:
    Het is jou feestje.

    Succes met testen.

    En natuurlijk:
    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jan, Gefeliciteerd dat zachtjesaan de eindstreep in zicht komt. Volg je al een x-aantal jaren en sta altijd weer versteld hoe jij je uitdagingen aangaat en "problemen" oplost. Denk dat voor een deel dat te danken is aan onze "achtergrond". Aan boord was je altijd bezig zelf je problemen op te lossen en zo zijn we door gegaan in in de periode dat we geen schip meer onder onze "kont" hadden. Het vormt je om problemen aan te pakken en meestal vinden we wel een oplossing. Of dat de beste is? Maakt niet zoveel uit als het maar werkt! En als je straks stoom op de machine hebt en de boel draait is in wezen je doel bereikt. En daar mag je dan best een borrel of iets anders op nemen. Dat anderen hun machinekamer willen automatiseren en hen dat dan dat lukt vind ik knap, maar dat is dan hun doel en halen daar hun voldoening uit. In wezen bepaal je zelf hoe hoog de lat gaat liggen. Ik vind dat allemaal schitterend, alleen al door het feit dat je het hele proces met ons wilt delen. Hoop dat je nu nog kunt zitten, met al die veren etc. Doe gewoon lekker waar je goed in bent en plezier aan beleeft. en meer kunnen we je niet wensen, toch? Ieder presteert op zijn eigen niveau en de ene lat ligt nu eenmaal hoger dan de ander. En dat trapje dat we nodig hebben bij jouw niveau, dat is je vergeven. Ga je het resultaat nog "aan den volke" tonen? Loon op Zand, of Goes? We horen het wel. Gr. Klaas.
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  19. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.200
    Locatie:
    Giessenburg
    Dankjewel Klaas, Ik vind het ook heel knap hoe anderen hun boot en machine besturen en heb daar ook respect voor. Ik wil echter zoveel mogelijk zelf maken en dat lukt me niet met radiografische besturing. Alleen het vulventiel van het gastankje en de manometer zijn, voor de veiligheid, gekocht.
    Het is wel de bedoeling het resultaat te tonen. Loon op Zand is echter vervangen door Veldhoven ( 24 maart ) Naar Goes hoop ik als toeschouwer te gaan.
     
    Herm en Bert V vinden dit leuk.
  20. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Jan,
    Met veel respect voor jouw vakmanschaft en kunde voor het bouwen van deze brander.
    Ik vind de Mel brander mooi, maar gevoelsmatig ook gevaarlijk, zeker in het gebruik van vloeibaar butaan in een vuurgang van meer dan 300 gr. C.
    Wil jij de test met de brander buiten de vuurgang, laten zien?
    Op mijn eerder draadje is de test van mijn branders ook te zien.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/vragen-aan-stoompomp.255910/page-16#post-3932537
    Eerste foto, brander onder volledige gasdruk.
    Ik kijk uit naar jouw test met de Melbrander buiten de ketel.
    Ik hoop, dat je mijn commentaar niet vervelend vindt, maar door mijn opleiding bij Shell Nederland Raffinaderijen heb ik een groot ontzag over de drukken en explosieve kracht van butaan en propaan.
     

Deel Deze Pagina