Sleepboot Maarten in aanbouw.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Jan Walpot, 17 nov 2009.

  1. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    876
    Locatie:
    Den Haag
    Fraai werkstuk! Waar ik bijzonder benieuwd naar ben is hoe die grote luchthappers zijn gemaakt. Op mijn IONIA zitten exact dezelfde en daar had ik toch wel wat hoofdbrekens bij hoe deze te vervaardigen. Een artikel in MODEL BOATS heeft mij de inspiratie gegeven een methode te ontwikkelen welke succesvol zou kunnen zijn. Daar heb ik zelf ook een artikel aan gewijd onder de titel functioneel ventilators. en is in de jaren 70 verschenen.
     
  2. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.188
    Locatie:
    leiderdorp
    Pagina 33 Zoef........................:kwijl::wave
     
  3. Jan Walpot

    Jan Walpot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Giessenburg
    Dankjewel Zoef. Terwijl ik zat te zoeken naar de pagina is Dunsz me voor geweest. :D
     
  4. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    876
    Locatie:
    Den Haag
    Bedankt, zo kan het dus ook. Laat ik hier mijn methode weergeven. Ik begon met een model te maken uit plasticine, boetseerklei. Toen de vorm helemaal goed was heb ik dit ingegoten in polyesterhars, tot de helft, hierna losmiddel er overheen en de boel helemaal ingegoten. Daarna de modelplug verwijderd en de beide polyester delen tegen elkaar gezet en vol gespoten met acryl. Na uitharden heb ik de acryl met metaalverf, speciaal voor dit doel gefabriceerd, dik geverfd en na drogen in een bad met kopersulfaat gehangen en 48 uur laten verkoperen. Daarna heb ik de voorkant en onderkant weg gevijld en het geheel in een jampot met chloroform gegooid en na ongeveer een week was het acryl opgelost en had ik alleen nog de koperen schaal over. De rest was een kwestie van een rand en handels er aan solderen en ik mag zeggen dat het geheel er geslaagd uit ziet.
     
  5. Jan Walpot

    Jan Walpot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Giessenburg
    Ik heb de bouw lang uitgesteld omdat ik aanvankelijk niet wist hoe ik ze kon maken.
    Na maanden piekeren komt er dan toch een oplossing en er blijken dus meer mogelijkheden te zijn :D
     
  6. Jan Walpot

    Jan Walpot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Giessenburg
    Een T stuk gemaakt in de ketelvoedingsleiding. De ketel is nu makkelijker leeg te maken en bij tentoonstellingen kan ik hier een luchttoevoer op aansluiten.

    [​IMG]
     
    willum en verfbrander vinden dit leuk.
  7. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    773
    Locatie:
    noord-limburg
    En nu Jan?
    Aanstaande zondag mee naar Wijchen?
    Zou toch mooi zijn.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum

    Tot zondag
     
  8. Jan Walpot

    Jan Walpot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Giessenburg
    Tot zondag Willem.
     
  9. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    773
    Locatie:
    noord-limburg
    Stoombeurs Wijchen
    Jan Walpot,

    Tot zondag Willum.
    Tot ziens Jan en veel plezier.

    Groet,
    Willum
     
  10. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Jan,
    Je oplossing voor lucht is mooi. Maar door deze oplossing heb je een probleem met het "onder stoom" bedrijf.
    In de ketelwatervoedingsleiding hoort bij de aansluiting op de ketel een "voedingswater terugslagklep"
    Zie bijvoorbeeld tekening Voedingsklepkast NVM tekening 60.03.002, zie afbeelding:

    Ketelwater voedingslep.jpg
    Door deze klep stroomt het hete ketelwater niet terug.
    Ik heb het principe van deze klep toegepast, alleen 180° gedraaid en als klep een RVS kogel van 3mm.
    Overigens, de genoemde prijzen zijn zeer achterhaald en kunnen bij evt. vervolg geen aanspraak maken.
     
  11. Jan Walpot

    Jan Walpot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Giessenburg
    @ Henk, door het T stuk is geen probleem ontstaan. De door jou bedoelde klepkast is ook aanwezig en te zien op blz 42 post 832. Ook bij op lucht draaien is de terugslagklep nodig om te zorgen dat er geen druk op de voedingspomp komt. Om vervuiling van het dode stuk van het T stuk te voorkomen zit aan de flens een steel die de dode ruimte opvult.
     
  12. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Jan,
    Soms heb ik alle details van anderen niet in mijn hoofd. Normaliter zit de ketelwatervoedingsklep tegen de ketel.
    Maar terugzoekend had je in bericht #830 al aangegeven, dat je de klep moest verplaatsen.
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina