Stoomsleepboot Maarten

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Jan Walpot, 17 nov 2009.

  1. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    Om even met een niet al te lastig onderdeel bezig te zijn ben ik begonnen aan de beting. Die op de foto is wel de 2e want de eerste had ik gemaakt van koper pijp dat ik nog had. Was toevallig de goede maat maar is het niet geworden door het gewicht.
    [​IMG]

    Een wat lastiger klus is de deling van de schoorsteen maar volgens mij ben ik op de goede weg.
    [​IMG]

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2015
  2. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    31 oktober was weer de stoomdag in de Rijnhal te Arnhem. Om zeker te zijn dat de machine er weer een hele dag tegenaan kon heb ik begin oktober alles nog een keer gecontroleerd.

    [​IMG]

    Naast de Maarten heb ik ook mijn stoomplant meegenomen.

    [​IMG]

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2015
  3. relaxteb

    relaxteb

    Lid geworden:
    10 dec 2006
    Berichten:
    327
    Locatie:
    Grave
    wat een ongelovelijk mooi project ! respect !
     
  4. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    Zoals ik eerder schreef was ik in het begin van plan om de Maarten radiografisch bestuurbaar te maken. Een echte triple expansie machine is dan om meerdere redenen geen optie. Door de lage stoomdruk die onze modelketels leveren zou de machine verdrinken in condensaat. Ook wordt het omkeren van vooruit naar achteruit een lastige opgave omdat een triple niet zelf startend is als deze stilvalt met de hoge druk cilinder in bovenste of onderste stand. De stoompoorten zijn dan namelijk afgesloten. Daarom zit er bij een echte triple een by-pass leiding waardoor de machine getornd kan worden door hoge druk stoom toe te laten tot de middel druk cilinder.
    De voorwaarden die ik mezelf gesteld had waren: machine die in alle standen start, goed loopt op 3 bar stoomdruk, eenvoudig omkeerbaar is en v.w.b. vorm een beetje lijkend op een triple. Dat alles hield in dat ik een voldruk machine moest bouwen maar wel met het probleem dat er maar één stoomtoevoer leiding zichtbaar mocht zijn. Dat zelfde voor de afvoer leiding.

    [​IMG]
    Op deze foto is te zien dat de drie cilinders gelijk zijn. Boring x slag = 13 x 18 mm.

    [​IMG]
    Hier is te zien dat iedere cilinder een eigen afvoer heeft die bij de "lage druk cilinder" bij elkaar komen.

    [​IMG]
    De schuifkast van de "hoge druk cilinder" is aan de zijkant doorboord en via het blok doorgelust naar de andere schuifkasten. De by-pass leiding heb ik gebruikt als extra toevoer naar de laatste cilinders voor een betere verdeling. Het afsluitertje is een dummy en gewoon doorboord.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2015
  5. wittekoek

    wittekoek

    Lid geworden:
    6 nov 2005
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Rotterdam
    is een koppeling geen idee met een servo om te schakelen tussen vooruit en achteruit??
    het is maar een idee kan ook helemaal fout hebben
    maar 1 ding heb ik zowiezo niet fout wat een pracht van een modelsleper en wat een geweldig mooie stoommotor

    mvg

    gerwin
     
  6. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    De machine kan zelf voor en achteruit draaien hoor
    Heb je geen koppeling voor nodig
    mvg
    Frederik:D
     
  7. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    Hallo Gerwin.

    Bij mijn machine is voor en achteruit geen probleem. Als je het videotje bekijkt is dat ook te zien. Daar waar m'n hand in beeld komt zet ik de schaaras om en gaat de machine andersom draaien. Als de machine een echte triple is gaat het omsturen hetzelfde behalve wanneer de machine toevallig is gestopt met de hoge druk cilinder in bovenste of onderste stand. De stoompoorten van die cilinder zijn dan afgesloten. Middel en lage druk cilinders werken op de afgewerkte stoom van hun voorganger dus de machine zal niet starten. Tijdens tornen, door stoom toe te laten tot de middel druk cilinder, komt er een stoompoort vrij bij de hoge druk cilinder en deze neemt dan de zaak over. Bij een dubbel werkende cilinder zijn er 2 stoom toevoer poorten en 1 afvoer poort. Afhankelijk van welke toevoer poort geopend is zal de zuiger dus naar boven of naar beneden gaan. Tijdens het omsturen van de schaaras wordt de schuif die de stoompoorten opent of sluit verschoven. Als voor omsturen de stoom toevoer boven de zuiger stond gaat het na omsturen eronder dus gaat de machine andersom draaien. Stoomschuiven en omkeersystemen zijn er in diverse soorten.

    [​IMG]
    De machine voor de Maarten heeft het Hackworth omkeersysteem. Schuifkasten naast de cilinders en per cilinder 1 excentriek op de krukas.

    [​IMG]
    Een machine die ik eerder heb gebouwd heeft de Stephenson schaar. Hierbij heeft iedere cilinder 2 excentrieken op de krukas en zitten de schuifkasten in de lengte van de machine.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2015
  8. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    Het heeft niets te maken met het onderwerp "sleepboot Maarten in aanbouw" maar ik laat nog een foto zien van de machine die hierboven deels in beeld is. In 1991 heb ik een tekeningenset van een stoomplant gekocht. Voor velen is de stoomplant bekend uit het "Handboek Model Stoommachines". Misschien niet helemaal logisch maar ik ben begonnen met het bouwen van de 2 cilinder Neptunus. Bouwtijd 2 winter seizoenen.

    [​IMG]

    Het seizoen later zijn de ketel, brander, spiritustank, condensor en voedingwater tank gemaakt.
    De Hercules zoals deze op de tekening staat heb ik niet gebouwd. De 1 cilinder is een eerste eigen ontwerp en ook de voorverwarmer is anders geworden dan op tekening.
    De totale bouwtijd van de stoomplant, 5 winterseizoenen.

    [​IMG]

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2015
  9. Frenske

    Frenske

    Lid geworden:
    29 jan 2004
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Millingen a/d Rijn
    Perfect perfect

    Hoi Jan...
    Wat een KNAP staaltje modelbouw...
    Me lekbak is bijna vol... :)
    Had ik maar zoveel know how van zoiets moois, dan had ik me hochseeschlepper "Hermes"
    waar ik net als tussen projekt aan begonnen ben, ook op stoom laten draaien.. Maar helaas die know how heb ik niet..
    Prachtig schip..die Maarten van je.. PETJE AF..

    groet Frans..
     
  10. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    Niets aan de hand Frans. Toen ik in 1990 met 0,0 kennis tijdens Dordt in Stoom in de Merwehal de stoommodellen zag had ik het idee dat ik tussen tovenaars liep. Nu 20 jaar later, om met Bomans te spreken, ben ik vooruit gegaan. Voor jou is dus ook alles nog mogelijk. Heb je ook foto's van de Hermes op het forum staan ?

    Groeten, Jan.
     
  11. Frenske

    Frenske

    Lid geworden:
    29 jan 2004
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Millingen a/d Rijn
    Nou Jan.. Dan wacht ik maar af en ga veel stoomtechniek bekijken..
    Ook nog eerst een draaibank en dergelijke voor sparen..anders geen machientje bouwen he..haha..
    Maar ik ben net pas begonnen met de Hermes..heb net de spanten klaar..Dus da duurt nog wel ff..
    Maar als de tijd zover is.. dan moet dit het ongeveer gaan worden..
    [​IMG]
    Die van mij ga ik dan maar eerst met electro motoren uitrusten..

    groet Frans.
     
  12. Frenske

    Frenske

    Lid geworden:
    29 jan 2004
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Millingen a/d Rijn
    Als die van mij zo word als deze..dan ben ik in de wolken..
    [​IMG]
    Is nog een lange weg te gaan...
     
  13. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Ik heb nog een cloon staan van cheddar en die is te koop voor zo.n 300 euro
    mvg
    frederik
     
  14. Frenske

    Frenske

    Lid geworden:
    29 jan 2004
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Millingen a/d Rijn
    meneer van Gent..
    Wat bedoelt U met een cloon van Cheddar?? Is dat machine of het schip..
    sorry als ik zo onwetend overkom..haha
    Maar als het over het schip gaat..dat probeer ik zelf te bouwen..
    vriendelijke groet Frans..
     
  15. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    @ Frans. De Hermes is een mooie stoere boot Frans. Veel succes met de bouw.
    @ Frederik. Als je de boot verkoopt en 100 jaar wordt moet je wel 24 jaar zonder doen hoor. ;) :cool:

    Groeten, Jan.
     
  16. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800


    Dat is een nagebouwde stoommachine van cheddar
    Mensen die het kunnen weten wel wat ik bedoel
    Hij heeft bij bicfun in alkmaar al een tijd gedraaid op stoom om een eigengebouwde ketel de draaitijd kon testen van de ketel
    mvg
    Frederik
     
  17. Frenske

    Frenske

    Lid geworden:
    29 jan 2004
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Millingen a/d Rijn
    meneer va Gent..
    Vriendelijk bedankt voor Uw aanbod van een stoommachine.. Maar voorlopig kan ik me dat niet veroorloven, dus eerst maar lekker dooran het blijven genieten van het moois dat Jan ons hier laat zien..
    Misschien in de toekomst..
    Groet Frans.
     
  18. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    [​IMG]
    Zal hem toch nog even laten zien he
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  19. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    Een mooie robuuste machine Frederik. Als je er echt vanaf wil moet daar toch een liefhebber voor zijn. Ik ken de machines van Cheddar niet en als ik deze bekijk stel ik me voor dat omkeren gebeurt door de excentriekas te verdraaien t.o.v. de krukas. Zijn de tandwielen rechts op de foto daarvoor ?

    Groeten, Jan.
     
  20. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Dat heb jij goed gezien hoor Jan met je glazen oogDaar zijn die tandwielen voor
    mvg
    Frederik:D :D
     

Deel Deze Pagina