sleepboot

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Dik Van B, 20 apr 2022.

  1. Dik Van B

    Dik Van B

    Lid geworden:
    20 apr 2022
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Rhenen
    Hallo allemaal ik ben nieuw hier en heb een vraag
    ik wil een sleepboot gaan bouwen de Artesania Latina Atlantic / Amsterdam Havensleper -20210. nu is mijn vraag wat voor motor en regelaar kan ik het beste gebruiken voor deze boot ,de boot is 1030 lang .mag best wat snelheid zijn . Trekkracht vind ik niet zo belangrijk. ik kijk uit naar jullie reactie

    gr Dik
     
  2. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Maassluis
    Een sleepboot met snelheid....rare combinatie

    Mvg ronald
     
  3. Maarten Kylstra

    Maarten Kylstra

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    314
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Hoi Dik, kijk eens rond op dit forum, er zijn enkele bouwverslagen te vinden van de Atlantic/Amsterdam waar je wellicht de gevraagde informatie op kan vinden.
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Dik, Welkom op het Forum! Hieronder een link naar een uitgebreid bouwverslag van deze boot. Een van de mooiste die ik tot nu toe heb gezien.
    https://www.modelbouwforum.nl/threa...ls-de-amsterdam-wijsmuller-uitvoering.278743/
    De Amsterdam stamt uit een tijdperk dat de zoganaamde Jachthonden van de Oceaan verleden tijd was. De rompvorm leent zich niet voor grote snelheden. Kan me voorstellen dat er wat power moet zijn om te slepen, maar zoals je schrijft wil je niet slepen. Voor een scheepje van 1 meter lengte op de waterlijn is de theoretische rompsnelheid zo rond de 4.5 km/uur. Dan ligt de boot in zijn eigen golfdal en is daar moeilijk uit te krijgen. En boven die rompsnelheid schiet het stroomverbruik omhoog. Wat volgens mij een geschikte motor is, is de Bühler zon03. NIet de goedkoopste, maar onverwoestbaar en zeer spaarzaam qua stroomverbruik. Heb er zelf 3 in gebruik. Zet er wel een 12 Volts accu aan.
    https://www.rc-point.nl/rc-electron...0-toeren-1-7a-zonv-03-pakket/a-69112-20000271
    Neem op je gemak wat bouwverslagen door en het is raadzaam om zelf ook een bouwverslag bij te houden en op het Forum te zetten. Het levert buiten kritiek ook een hoop nuttige informatie op.
    Succes met de bouw. Gr. Klaas.
     
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  5. Dik Van B

    Dik Van B

    Lid geworden:
    20 apr 2022
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Rhenen
    Dankjewel ga ik doen
     
  6. Dik Van B

    Dik Van B

    Lid geworden:
    20 apr 2022
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Rhenen
    Heb de vraag misschien een beetje raar neer gezet het moet geen speedboot worden ik bedoelde eigenlijk het hoef geen krachtpatser te zijn ik ga er niet mee slepen
     
    Ronaldp vindt dit leuk.
  7. Dik Van B

    Dik Van B

    Lid geworden:
    20 apr 2022
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Rhenen
    Als ik een 8 kannaals zender wil kopen maakt dat uit wat voor zender ik zie bij de meeste staan aangepast voor heli of vliegtuig
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
    In principe is elke zender met 2 kruisknuppels geschikt om een boot te besturen. Met die twee knuppels bedien je 4 kanalen. Wel belangrijk is dat overige kanalen niet alleen met schakelaars werken, maar dat daar ook nog een paar proportionele kanalen bij zitten. Je ziet ze die met een schuif- of een draaiknoppotentiometer werken. Mijn MPX Profi 3010 (is al uit de vorige eeuw) heeft 4 kanalen op de knuppels, 2 kanalen op schuif potentiometers en één kanaal op een schakelaar. Met de knuppels bedien ik twee motoren, het roer en 4 groepen verlichting. Met de schuiven de sleeplier en de servo om de sleephaak te ontgrendelen. Met de schakelaar bedien ik een servo om de bluspomp in en uit te schakelen. Met de 7 kanalen kom ik eigenlijk één kanaal te kort om de blusmonitor te draaien. Die heb ik uit nood gecombineerd met de bediening van de roeren. Neem de tijd om je een beeld te vormen wat je allemaal wilt bedienen en hoe je dat op je zender inricht en vanaf de ontvanger de signalen bij de regelaars, servo('s) en schakelaars krijgt. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  9. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vele zenders worden aanbevolen voor helicopters of vliegtuigen.
    Deze markt is veel groter, dan voor schepen.
    Het leuke is, dat de zender niet weet wat die aanstuurt.
    Onlangs was er een leuke discussie over zender gebruik, zie: https://www.modelbouwforum.nl/threads/zender-truck-boot.281091/
    Kijk vooral op de tweede pagina.
    OK, het is een 10kanaals zender, maar net als een auto met een maximale snelheid van b.v. 200km/ uur gebruik je ook het maximale niet.
    Je kunt een 10 kanaals zender wel gebruiken voor 4 kanalen, andersom niet.
    Henk
     
  10. Dik Van B

    Dik Van B

    Lid geworden:
    20 apr 2022
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Rhenen
    Dankjewel
     

Deel Deze Pagina