sleepkisten en servo's

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Benny Van Damme, 26 dec 2005.

  1. Benny Van Damme

    Benny Van Damme

    Lid geworden:
    22 feb 2005
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Ranst
    Heren,

    Welke servo's gebruiken jullie in jullie sleper ?


    Beste wensen voor 2006,

    Benny Van Damme
     
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2015
  3. Benny Van Damme

    Benny Van Damme

    Lid geworden:
    22 feb 2005
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Ranst
    Dag Bertus,

    De reden dat ik de vraag stel is dat we schijnbaar in Belgie de neiging hebben te zware servo's te gebruiken.
    Wij gebruiken voornamelijk JR/Graupner,Futaba en meer en meer HITEC.
    In mijn 2,40 meter Robin komen voornamelijk HS645 MG's, maar in de Robin van 2,80 meter dan weer de HS945MG.
    Grote flaps vragen een zwaardere servo dan kleine flapjes.
    De merken Dymond, 3W ,enz... zijn minder bekend hier in het zuiden, maar daarom niet minder in kwaliteit.
    Daarom wik ik graag weten wie wat gebruikt om eens een vergelijk te maken.

    Groet,

    Benny
     
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2015
  5. Nick Cornelis

    Nick Cornelis

    Lid geworden:
    1 jun 2004
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Bladel
    ik vlieg een 2,5 meter sleper met 30 cc bezine motor , en heb erallemaal futaba s3003 servo's inzitten , werken kei goed en niet duur !!
    en op de roeren komen krachten genoeg want de kist vliegt geregeld onderste boven en er wordt flink mee gestund..nooit geen problemen gehad...maar dat is myn mening !! en ervaring
     
  6. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Benny,

    Je keuze voor een servo moet niet alleen gebaseerd zijn op kracht.
    Zwaardere servo's ook doorgaans ook degelijkere tandwielen, een stevigere potmeter, stabieler huis.

    1/.Sleepkisten staan soms lang statonair te draaien, dat geeft een enorme slijtage door vibraties, zeker als de roeren onvoldoende (statisch) gebalanceerd zijn.
    2/.Sowieso, met een sleepkist maak je véél meer uren (zou veel meer uren moeten maken...) als een normaal model, componenten moet je daarop kiezen.
    3/. Op mijn ST heb ik de richtingsroer servo al 3 X moeten vervangen, steeds door weer een grotere als de voorganger, er zit nu een HITEC 805BB op. Het richtingsroer krijgt namelijk regelmatig een zware klap van het sleeptouw, als er weer eens iemand schuin achter hangt. In zeker mate hebben de hoogteroeren hier ook last van bij verticale bewegingen van het touw.
    De ST heeft ook als "nadeel" dat je het hoge kielvlak plus rudder makkelijk gebruikt om hem even ergens naar toe te duwen, als je dat niet zorgvuldig beetpakt dan kost je dat een tandwielenset.

    Er is niks vervelender als je op een treffen na 10 sleepjes al moet afhaken omdat er iets stuk is gegaan.
    Het eerste jaar heb ik daar ook meer last van gehad met de ST, het afgelopen jaar nauwelijks, maar ondertussen zijn zowat ALLE servo's verwisseld voor nóg sterkere als de originele. En dat heb ik NIET gedaan omdat ik stuurkracht te kort kwam!

    Het voordeel van digi's is dat je vanwege kanalen tekort bvb je hoogteroer servo's op één kanaal kunt zetten en met de "programmer" de uitslagen gelijk kunt trekken.

    Bij slepen moet je dus van een andere filosofie uitgaan als een "normaal" model, de krachten die op een sleepkist inwerken zijn NIET vergelijkbaar met een gewoon zondagmiddag kistje.
     
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Richard ik ben het wel met je eens.
    maar om die reden heb ik er juist zo'n hekel aan, dat je zo lang moet wacht voor en weer een zwever achter hangt, dat zou sneller moeten.

    Dat is 1 van de redenen waarom ik de sleep lijn op wil winden.
    En graag een haak zou willen gebruiken zodat de zwever een stukje vislijn aan kan koppelen en de sleep kist gelijk de haak aan de vislijn kan klikken.
    Wegrijden tot de lijn is uitgerold en weer gaan.
    Overrigens heb ik er nog niets aan gedaan, maar het scheelt enorm veel geloop op het veld, en de snelheid zou zeer op lopen als de zwevers.
    Meer in de rij zouden staan.
    Dan hoeft je motor niet meer stationair te draaien.
    En nemen we minimaal beslag op het veld veel veiliger dus.
    Want ik erger me mateloos dat ik iedere keer zo lang op he veld sta.
    Ik bedoel op ons eigen veld andere willen ook vliegen.
     

Deel Deze Pagina