Sleepkoppeling bij "schuifneuzen"

Een oplossing die ik heb zien werken is een stukje klitteband van 6cm. op de neus kleven met een goede stevige lijm. Wel moet je de schuifneus natuurlijk stevig vergrendelen met tape zodoende dat de de motorbak niet alleen met je neus de lucht in gaat. bij het "afpikken" gaat de zwever "F3J" een nogal brut maneuver omhoog maken (indien je de klitteband onderaangekleeft hebt) en gaat hij mooi afgepikt worden. dit omdat de klitteban gemakkelijk van elkaar gaat. Ik heb jongens van het belgische F3J team dit zien doen met een hyperdure F3J bak en dit werkte perfect. Te proberen waard en ben ervan overtuigd dat dit werkt.

Groeten,
Michael

Klopt helemaal, je moet er alleen voor zorgen dat de neuskegel heel goed
met minstens vinyltape vastzit anders gaat hij los van de romp. Dit systeem is volledig betrouwbaar mits in de grond-startfase geen al te gekke dingen gebeuren. De klittenband aan de startlijn moet aan de bovenkant van deze band met een stukje triplex na 1,5 mm verstevigd worden om het moment van loskomen tijdens afduiken in een keer te laten gebeuren. Werkt prima.

Hallo Richard,

Helaas heb ik geen foto in mijn bezit, maar deze toepassing is heel simpel.
Wij hebben met veel F3B en F3J modellen waarin geen ruimte beschikbaar is voor een sleepkoppeling, zowel met als zonder afneembare neus deze methode toegepast met prima sleep-resultaat.
Nu maken wij, wegens het verbod van verbrandingsmotoren op ons veld (natuurgebied!), nog alleen gebruik van de electro-lier start.
Nog even dit; Het bevestigen van de klittenband ( 1,5 cm lang) aan het model zelf moet altijd met 24 uurs epoxy gebeuren. Ook de sleeplijn tussen de klittenband en het stukje triplex hiermee verlijmen, dan kan het eigenlijk niet meer misgaan. Het loskoppelen gebeurd gewoon door kort vol hoog of laag (dit naar gelang de plaatsing van de klittenband aan de boven of onderzijde van het model) te geven en het model is los van de lijn.

Richard,

Vanaf de grond met een startwagentje. Handstart wilde ook wel eens lukken bij kleine lichte modellen, maar vaak ging de lijn bij F3B/F3J kisten na het strakkomen los van het model.
Het gewicht van het model is natuurlijk bepalend voor de lengte van de klitteband (meer "kleefkracht").

Mooie tip :D

Ik ben al een tijdje op zoek naar een sleepmogelijkheid voor mijn Milan.

Ik heb nu alleen wel verschillende lengtes voorbij zien komen. 1,5cm of 6cm scheelt nogal.

Als je de klitteband met epoxy vastlijmt vlieg je dus altijd met klitteband op je model. Ik neem aan dat de haakjes kant aan de lijn zit?

Richard,
Ik zal de zondag mijn F3J bak meebrengen dan kan ik je het even laten zien. Want ik vond het al zeer moeilijk om het te verwoorden.
Ik starte altijd van de grond een goede F3J Weegt ongeveer 2 a 3kg. Dus voor een trekpaard met een 100 king motor is dit toch peanuts.
groeten,

Michaël

Misschien een te simpele oplossing? Al eerder aangegeven door Arjen van Viegen in dit draadje.

Standaard sleepkoppeling aan de binnenzijde maken. Gaatje in de schuifneus, ter plaatse van de sleepkoppeling en klaar is het dan toch?
De schuifneus valt dan over de sleepkoppeling.

Is dit te vatten zonder schets?

Als er weinig plaats in het model is kan je een uitvoering bedenken die wel pas. Maar het probleem met de krachtoverbrenging en de schuifneus is op te lossen door een gaatje in de neus te maken.

succes ermee

@ O-0060 & Richard:

Hebben jullie ook een foto gemaakt van de klittebandsleepvoorziening?
En misschien ook een van het karretje? En ik ben nog steeds benieuwd wat nou de optimum lengte is van het stukje klitteband. :?

Ik heb namelijk wel heel erg veel zin om volgend jaar te gaan slepen met mijn milan :D

Heeft er iemend zijn zwever met opschuifbare neus (modellen ala F3J, F3B) al met een goede werkende sleephaak kunnen uitrusten, ik ben nog steeds naar een oplossing op zoek. Maar dan wel met een servo'tje, daarvoor heb ik wel plaats genoeg in de romp.

ik denk dat ik ondertussen een oplossing gevonden heb, binnen een paar weken ga ik er eens aan beginnen en testen. Ik zal foto's nemen en als het werkt zal ik ze hier plaatsen.

Heh heh,
Eindelijk moed verzameld en tijd gevonden om de sleepkoppeling te maken.
Het was eigenlijk helemaal niet veel werk.
Allereerst een sleufje gefreesd, dwars door de beide neuzen heen. Daarna de servo gemonteerd met siliconen kit. Stangetje er aan, buisje er over.
Rond het sleufje een klodder dikke epoxy aangebracht en dat daarna open gefreesd. Klaar. Hooguit twee uurtjes werk...
IMG_4154.jpg

IMG_4155.jpg

IMG_4156.jpg

Kijk weer een zwever voor de sleep.
Ik heb zo'n soort zwever van de zomer ook gesleept.
En we gebruikten klitteband als sleepkoppeling dat ging boven verwachting goed.
Door de zwever in een looping te draaien verloren we bijna geen hoogte.
Het enige nadeel is dat je iedere keer het gras van het klitteband moet halen.
Maar het was een leuke ervaring.

Back