sleepkoppeling en sleeplijn

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Luppie, 16 mei 2012.

  1. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    Ik heb al een uurtje of drie zitten bestuderen hoe een sleepkoppeling zou moeten werken en hoe de sleeplijn er uit zou moeten zien.
    Ik heb nog wat vragen hier over want niet alles heb ik kunnen vinden.
    Het gaat hier over dit vliegtuig in aanbouw die gaat slepen wanneer hij goed vliegt. multifunctionele-sleper

    1.mijn lijn is nu ongeveer 15 meter lang gevlochten nylon. Nu lees ik dat veel mensen rond de 20 tot 25 meter hebben is mijn touw dan te kort?

    2.Hij is afkoppelbaar maar moet er nog een failsafe is zitten? Mijn touw gaat over in een gevlochten vissnoer die 25kg kan hebben omdat die in de koppeling past (was een duur snoertje). Moet dat snoer niet bijvoorbeeld 10kg trekkracht hebben zodat hij knapt in een noodsituatie?

    3. moet aan sleper zijde ook niet zoiets zitten alleen dan een snoer die een paar kilo minder kan hebben zodat hij daar als eerste knapt?

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    1. Ja.....Als hij 20 tot 25m is vliegt het makkelijker. Korter kan wel maar dan is het veel moeilijker netjes achter elkaar te blijven vliegen. Tip: bij de Action hebben ze haspeltjes met4mm lijn van 20 meter voor ik meen 1,95 euro. Werkt prima. Ook bij de bouwmarkt vindt je voor een paar euro zakjes met 20m nylon, zie foto hieronder.
    2. Dit is gebruikelijk:
    [​IMG][/QUOTE]
    Gewoon een nylon lusje dus. Geen dure snoertjes hoor.
    3. Beide zijden zijn gelijk. Als er dan al per sé iets als eerste moet knappen dan is het wel prettig als dat aan de kant van de zwever is. Een zwever vliegt erg beroerd met 20m lijn aan zijn neus, een sleepkist doet niet anders maar dan met de lijn achter zich aan. Een zwever zal een lijn aan zijn neus ook direct afwerpen en dan vindt je hem niet vaak meer terug :)
    Ik gebruik zelf vaak aan de sleper kant een wat dikker lusje.
     
  3. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Ah, weet ik waar ik ze kan halen. Verder vind ik een breeklijn tussen de sleeplijn overbodig. Je kan immers aan beiden kanten (zwever én sleper) loskoppelen. Met de onderbouwing van Arjan is niets mis. Een extra veiligheid kan geen kwaad.
     
  4. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    Dit is ook de lijn van de action alleen heb ik al een paar meter gebruikt. Ik zal wel een nieuwe halen. Zelf word ik gesleept met een klittenbandkoppeling aan de zwever en dat heeft mij al meerdere keren gered omdat er een vliegtuig door de lijn vloog tijdens het slepen of omdat de zwever met de vleugeltip in het gras kwam bij de start.
     
  5. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Bij de Action hebben ze blauwe haspeltjes met witte lijn, die bedoel ik. Wat jij hebt is misschien wat dikker/zwaarder. Dat is niet echt nodig. Er komt maar weinig kracht op een sleeplijn, die breekt nooit. Je zou met een vliegertouw kunnen slepen maar dat is zo licht dat het strak blijft staan. Een iets zwaardere lijn gaat wat doorhangen en daardoor dempt het wat.

    [​IMG]
     
  6. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Drachten
    Die blauwe haspeltjes heb ik niet meer kunnen vinden.

    Maar wat in het bovenste bericht als lijn op foto staat is dus de 4 mm lijn is bij de Action in zowel wit als rood te koop.
    Heb de rode gekocht kan er alleen niet zo'n mooie oogsplits in maken als jij gedaan hebt.
     
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Die oranje lijn is van de Gamma. Dat is 3 strengen en die kun je mooi splitsen.
    Die andere lijn in geweven inderdaad. Daar maak ik gewoon een paalsteekje in. Wel een stukje krimpkous om de knoop zodat het allemaal glad blijft. Anders blijft de lijn bij het afwerpen voor de landing door de sleper aan de struts hangen.
    Afwerpen is niet altijd nodig, als je een open aanvliegroute hebt is landen mét lijn soms zelfs wel makkelijker (je staat veel sneller stil). Maar blijven hangen aan het prikkeldraad of een struikje wil je weer niet :)
     
  8. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    Ik heb mijn erg soepele vis lijn gewoon een aantal keren on de dikke lijn gewonden die overgens 3mm is tussen de schuifmaat. En wel op zo'n manier dat hij zichzelf vast trekt. Nylon vislijntjes zijn wat stugger dus dan moet je inderdaad een andere techniek gebruiken.

    Ik heb al heel wat enge verhalen gelezen en gehoord van lijnen die aan prikkeldraad blijven hangen. Bij mij komt er elk geval niet een te sterke lijn aan bij de sleepkoppeling. Zou 10kg breekkracht een goed begin zijn voor zwevers van 2 tot max 3 meter?
     
  9. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Ik heb Forumgebruiker Gerben verleden jaar deze lus zien maken...
    Was wel in een oranje nylontouw.

    Véél mooier dan een geknoopte lus :yes:

    hier een filmpje hierover :
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
  11. BertOris

    BertOris

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Hoeselt
    Filmpje is echt wel leuk, ga ik ook zo doen.

    Wat betreft de breeklusjes slepen wij nooit zonder. Aan de sleperkant gebruiken we meestal breeklijntjes van 17 a 18 kg, en aan de zweverkant zit er eentje van 11 a 12 kg. Mijn zwever is ~ 10kg dus in theorie kunnen we hiermee loodrecht omhoog. De breeklijn aan de zweverkant is al wel eens gebroken (door mijn schuld), maar liever dat dan zware brokken aan een van beide toestellen. Ik weet wel dat je aan beide kanten kan loskoppelen, maar vind die breeklusjes toch geen overbodige luxe.
     
  12. Egbertje

    Egbertje

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Hardenberg
    Wat is trouwens de beste plek voor een sleepkoppeling?
    Bovenkant romp?
    Onderkant romp?
    Zijkant romp?
     
  13. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Bovenkant romp, net achter de vleugel is het meest gebruikt.

    Gerben
     

Deel Deze Pagina