Sleepkoppeling zwever icm bestaande motor.

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Arnold 85, 17 aug 2021.

  1. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Goedenmiddag,

    Binnenkort staan er 2 sleepmeetingen op de agenda. Daarom ben ik nu in een Bird of Time een sleepkoppeling aan het bouwen.
    Omdat de bestaande motor blijft zitten wil ik deze net onder de motor door de bodem heen maken.
    Zou dit zo lukken? Ik weet niet precies hoe de meesten de kabeluiteinde hebben, maar ik vermoed een nylon lus?
    647787280.jpeg 17218617.jpeg 1252628781.jpeg
    Dit is een beetje het idee. Moet nog afgebraamd en afgewerkt worden natuurlijk
    De motor blijft dan zitten, haal alleen de spinner eraf denk ik. Of deze moet niet aan kunnen als de koppeling dicht is anders komt ie in de war met de kabel.

    Groeten, Arnold
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Volgens mij moet dat wel willen, als ik zie hoe bij andere zwevers de koppeling geplaatst is, mag dit weinig problemen opleveren.

    Afhankelijk van hoe je zender programmeerbaar is, zijn er verschillende manieren om via het programma de motor te blokkeren als de sleepkoppeling dicht is, maar dat moet je natuurlijk zelf uitzoeken. Je kunt ook gewoon je vlieg-accu weglaten en vervangen voor ballastgewicht en een ontvangeraccu...
     
  3. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik zou wel de propellor verwijderen anders heb je kans dat de sleepkabel na het ontkoppelen achter de prop / spinner blijft haken.
     
  4. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Dat is ook nog zo. Een goede om rekening mee te houden!
     
  5. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Bij ons op club zitten weinig slepers en zwervers met koppeling. Ik ga denk ik maar eens een sleepoffensief starten op de club!

    Goed idee. Dan kan ik de motor wel gewoon laten zitten. Qua zender komt wel goed. Ik heb zo'n nieuwe x20s. Eindeloos te programeren
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Naar mijn mening kun je zelfs de prop wel laten zitten... mischien borgen met een dun reepje schilderstape, zodat hij niet zodanig verdraait dat de kabel kan blijven hangen. Dan kun je slepen en daarna alsnog een keer omhoog... :D
     
  7. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Het is gelukt. Zender is nu goed geprogrammeerd met een logische schakelaar.
    Prop waait eigenlijk altijd naar achteren. En ze kunnen ook naar voren geklapt(mocht er iets achter blijven haken.)
    Ik kan mij in de verste verten niet bedenken hoe de lijn aan de prop kan blijven haken. Moet wel heel gek gaan dan?

    Nu nog een sleeplijn maken en wat kleine dingetjes fixen, dan kunnen we de reis naar Enkhuizen wagen. Schijnt redelijk goed weer te worden
     
  8. Binkey01

    Binkey01

    Lid geworden:
    14 dec 2010
    Berichten:
    205
    Gewoon vaak in Enkhuizen komen vliegen :)
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  9. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Ha! Een clublid is al van plan om een haak in een zwever en om een sleephaak in te boiwen
     
  10. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Mag ik nog wel weer komen? gegarandeerd een spannende middag!
     
    Binkey01 vindt dit leuk.
  11. Binkey01

    Binkey01

    Lid geworden:
    14 dec 2010
    Berichten:
    205
    yes yes please :) altijd welkom!
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina