sleepkoppelingen

• Topicstarter Topicstarter Flexman
  • Startdatum Startdatum
F

Flexman

Guest
:?: Beste iedereen,

Ik wil straks met mijn kist zweefvliegtuigen omhoog slepen alleen nergens kan ik informatie vinden over sleepkoppelingen voor motorvliegtuigen. Is er een koppeling die je met een servo kan bedienen zodat je hem eventueel los kan gooien voor dat je gaat landen.

Kan iemand mij helpen aan informatie of waar ik die kan vinden.

Alvast bedankt

Arie2c

vuren of ander hardhouten blok tegen een spant aan lijmen. Hierin een gat boren (door de bovenkant van de romp heen) van 8 - 10 mm. dwars hierop (lengterichting romp) en gat van 1,5 mm geheel door boren. hier in een 1,5 mm verenstalen pen laten bewegen (stukje stuurstang) met een servo.
laten we nu een lus van de sleeplijn) zakken in het grote gat dan kun je die vasthouden door de pen er doorheen te schuiven. Met een servo kun je de pen wegtrekken om de sleeplijn te lossen. :roll:
Voor het mooie heb ik bij mijn kist wel een plaatje 1 mm triplex aan de buitenkant van de romp gelijmd om insnijden van de sleeplijn te voorkomen.

Als er niet te veel bomen en hellen in de aanvliegroute staan kun je ook probleemloos landen met de lijn er nog aan....

:D

Beste Arjan,

Bedankt voor je tip ik zal me er eens in gaan verdiepen.

Groeten,

Arie

Kan maar functioneert bij mij zonder buisje al jaren uitstekend. Waarschijnlijk omdat de pen tijdens het aan en afkoppelen niet onder spanning staat (alleen de weesrtand van de lijn zelf)

Tip.
Neem de zwaarste servo die je hebt. Als het fout gaat, bvb net nadat de motorkist los komt gaat de zwever tegen de grond (meegemaakt!!), dan moet je de draad onder spanning kunnen ontkoppelen.(lukte toen niet vanwege lichte servo, gevolg TWEE bouwpakketten..)

Beetje vet rond de ontkoppelstang is noodzakelijk.

Eerste gedeelte van de kabel overigens voorzien van plm één meter Sullivan Bowdenkabel (gele binnenstuk), in ieder geval tot voorbij de staart van de sleper. verkleint de kans op blijven haken achter roerhoorns, of erger dat de draad tussen stabilo en hoogteroer (hoornbalans type zoals Piper Cup) vastslaat. Crashgarantie....

Ipv zwaarste lijkt mij sterkste een betere uitspraak...

Arjen heeft ook nog een paar van die rode mpx bakstenen liggen, maar die zijn niet per se daarmee ook de sterkste..

Ik heb het zelf nog nooit geprobeert, maar misschien de simpelste oplossing:

Je zet alleen een oog vast aan je zwever, kan je sleephak zijn, met een geleidingsoog, vanaf je sleper neem je een dubbele lijn, die haal je door de ogen heen, en je zet de ontkoppel servo op je sleper, hij schiet gegarandeerd los, en het scheelt je veel gewicht in je zwever....

Nogmaals, zelf nooit geprobeert, maar het lijkt me persoonlijk het proberen waard.....

Keesje,

Het gaat hier om de koppeling IN DE MOTORKIST!!

Over jouw oplossing voor in de zweverneus:
Bij modellen waarbij het niet uit maakt is er ook wel gesleept met een haaks omgebogen staaldraad-haakje in de neus van de zwever. Met de motorkist scherp omdraaien is genoeg om de lijn slap te laten vallen en de zwever te lossen. Met wat grotere/prijziger enz. modellen wil je wat meer zekerheid. Daarbij is het wenselijk als beide piloten, van zowel zwever als motormodel, in geval van nood kunnen lossen.

Arjen van Viegen zei:
Keesje,

Het gaat hier om de koppeling IN DE MOTORKIST!!

Over jouw oplossing voor in de zweverneus:
Bij modellen waarbij het niet uit maakt is er ook wel gesleept met een haaks omgebogen staaldraad-haakje in de neus van de zwever. Met de motorkist scherp omdraaien is genoeg om de lijn slap te laten vallen en de zwever te lossen. Met wat grotere/prijziger enz. modellen wil je wat meer zekerheid. Daarbij is het wenselijk als beide piloten, van zowel zwever als motormodel, in geval van nood kunnen lossen.

Zo zie je, ik zit gewoon dingen te bedenken die allang bestaan :P

ik ben absoluut niet deskundig op het gebied van motortoestellen, maar ik kom op heel veel plaatsen waar gesleept wordt en kan met zekerheid zeggen dat het systeem dat Richard beschrijft overal en in alle landen dat ik al ben geweest terugkomt. Zeg gerust dat het een standaard systeem is onder de sleeppiloten.
Martin :wink:

Back