Sleeplusje

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Bartdr1, 21 mei 2023.

  1. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Ik kocht tweedehands een schaal zwever. In deze zwever zit nogal diep in de neus verzonken een sleephaak ingebouwd. Model is een buisje waar een klauw in grijpt. Sleephaak zoals je commercieel vaak aangeboden ziet zie afbeelding onderaan...

    Het aanpikken van een klassiek sleeplusje ( geknoopte nylon draad) is erg moeilijk en duurt soms ook lang . Je moet ook quasi gaan liggen om te kunnen kijken. Dit omdat het sleeplusje eerst een eindje rechtdoor moet waar het alle kanten uit kan en vervolgens ook horizontaal en niet te breed in het buisje moet om dan de haak te sluiten. Lusjes gaan om diverse redenen ook scheef hangen of getorst zijn wat ook niet helpt. Iemand een idee met een hulpstukje of zo? Remote-tow-hook-for-glider-up-to-wingspan-3-m-A2636_b_0.JPG De haak uitbouwen en een andere inbouwen, doe ik liever niet...
     
  2. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Je zwever klaar maken met lus in de haak vor je in de rij gaat staan . Op het sleepkoord een kleine aluminium musketon haak zetten .
    Zo kan iedereen snel aanhaken . En bij het aanhaken neem je gelijk de vorige lus van de musketon haak . Dit is de enigste en snelst methode .
    Persoonlijk ben ik geen fan van deze koppelingen . Hoop gefriemel en scherpe kanten welke de lus versneld doen slijten .
    Ik maak ze volgens dit principe .

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/zelf-maken-sleepkoppeling.144708/
     
  3. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Dag Serge.

    Ik zorg idd altijd dat ik met lusje klaar sta en pik aan op de musketon. Uit respect voor sleper en andere zwevers. Even goed is het wel wat gepriel om het lusje vooraf aangepikt te krijgen. Op andere toestellen typisch een huls van een bowdenkabel en dan een staaldraad er door ..

    Maar in deze zwever ga ik de haak echt niet uitbouwen. Vandaar de vraag of er met het lusje iets te doen is. Zelf aan gedacht om om lusje verder in nylondraad te maken, maar het met tape te spalken langs een dun abs staafje... zodat het wat stijver is en vorm houdt....
     
  4. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Hierbij enkele opties waar ik ook aan dacht: lusje kant haak al wat voor vormen:
    - Met een stukje silicone buisje er rond
    - met een stukje plakband er rond
    - met wat krimpkous er rond (nylon vervormd een beetje, beetje bezorgd dat die daardoor verzwakt wordt)

    IMG_20230521_102732460.jpg
     
  5. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Dat zou ik zeker niet doen. je wilt ook niet dat de boel vast blijft zitten met een zijdelingse belasting. Uitbouwen zal waarschijnlijk schade aan de zwever betekenen dus dat is inderdaad geen optie. Het is toch vooral een handigheidje en een beetje experimenteren met de lusjes. Ik gebruik zelf gevlochten nylon lijn die redelijk stug is. Daardoor laat zich een lusje vormen dat redelijk makkelijk inhaakt. Verder is het zaak om na het aanhaken te controleren of de lus vrij heen en weer te bewegen is, want soms komt deze klem in het haakje te zitten. Deze is dan niet goed vergrendeld en de kans op losschieten (op lage hoogte) groot. Net als Serge zie ik de lusjes ook wel hard slijten van dit type haak, dus een paar reservelusjes liggen standaard in mijn vliegkoffer
     
  6. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    deze oogjes zijn te klein om goed aan te haken, en zie ook mijn opmerking hierboven over het controleren van de vrije beweging….
     
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Wat ook kan is een plastic buisje waar je de lus in zijn geheel doorvoert . Aan elk einde van het buisje zul je een 4 cm voor lus over moeten laten . Het buisje vullen met siliconenkit om verschuiven van de buis over de lus te voorkomen . Hiermee kun je de lus sturen met monteren .
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik kan me vergissen, maar volgens mij is dit een sleepkoppeling waarbij een koppel-pen hoort die aan de sleeplijn zit. Die pen zou je recht van voren zo in de koppeling moeten schuiven waarna het ding vastklikt, een beetje zoals een slangkoppeling inklikt (maar dan nét effe wat anders, als je begrijpt wat ik bedoel).
    Die pennen moeten vrij simpel te maken zijn voor iedereen die een draaibank heeft.
     
  9. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Nee hoor dit is een veel gebruikte koppeling.
    Met de juiste dikte lus en veel oefenen (lees vliegen) wordt je er steeds handiger in, dat is mijn eigen ervaring.
     
  10. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Hij is veel gebruikt ,maar er is beter en prettiger .
     
  11. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik heb ze beide gehad met het model die jij liet zien had ik met een dikke lus ook problemen.
    Die wilde de hoek niet om.

    Ik kneep altijd de lus even plat en dan schoof hij zo in de koppeling ( eerste model).
    Wat betrouwbaarheid zijn ze beide goed.

    Toen ik er mee begon lukte me het ook slecht.
    Op een sleepmeeting zijn de lusjes vaak al meerdere keren gebruikt en zijn ze al aardig gevormd.
    Ik zette, toen ik net begon en met een vaste sleper vloog, met een merktstift een zwarte stip op de lus.
    De lus moest dan tot de stip in de neus.
    Het lastigste is als het lusje krom is.
    Dat komt ook door de manier van knopen volgens mij.
    Maar ik ben er al weer te lang uit om me te herinneren hoe je ze het beste kon knopen.
     
    Laatst bewerkt: 21 mei 2023
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    De meesten leggen zeer fout de dubbele oude wijven knoop .
    Mooiste is de bloedknoop . bloedknoop.jpg
     
    Bertus vindt dit leuk.
  13. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Ik gebruik al een tijdje de bloedknoop. En idd de nylondraad verbuigt en dan wordt het moeilijk ..

    De vorige eigenaar bevestigde ook dat het met gewone lusjes werkte en heen speciaal lusje of zo ...
     
    serge pot vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina