Sleeptouw voor sleepboot

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Jeremy v E, 6 okt 2021.

  1. Jeremy v E

    Jeremy v E

    Lid geworden:
    26 apr 2021
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Hoogvliet Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Ik ben op zoek naar een touw wat ik aan mijn sleepboot kan bevestigen. Heeft iemand tips?
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.101
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jeremy, Met zo'n vraag is niet veel te beginnen. Waar wil je het "touw" voor gebruiken? Meerlijn, sleepdraad, sleeptros(rekker). Op welke schaal is je sleepboot gebouwd en is het een zeesleper of een havensleepboot? Het moet allemaal wel een beetje in verhouding zijn natuurlijk. Gr. Klaas.
     
    Jeremy v E vindt dit leuk.
  3. FRANS DE COURT

    FRANS DE COURT

    Lid geworden:
    7 okt 2021
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Nieuw Zeeland
    dun nylon met een beetje rek zou misschien wel het beste zijn. Klaas heeft gelijk ivm waarvoor je het gebruikt. De oude zeeslepers gebruikte veel nylon rekkers. En ook al zou je wit nylon kopen/gebruiken, kan je het altijd een kleurtje geven! good luck from Nieuw Zeeland, Frans
     
    Jeremy v E vindt dit leuk.
  4. Jeremy v E

    Jeremy v E

    Lid geworden:
    26 apr 2021
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Hoogvliet Rotterdam

    Het is een sleeptros voor een havensleper. De schaal weet ik niet
     
  5. Jeremy v E

    Jeremy v E

    Lid geworden:
    26 apr 2021
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Hoogvliet Rotterdam

    Ok, bedankt voor de reactie
     
  6. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Gewoon kijken wat mooi is en dat gebruiken.
    Niet te moeilijk over doen.
     
    Jeremy v E vindt dit leuk.
  7. Juki

    Juki

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    460
    Locatie:
    Voorthuizen
    Gewoon touw torderen met een boormachine,kun je het zo dik maken als je zelf wilt
     
  8. HansN

    HansN

    Lid geworden:
    21 apr 2019
    Berichten:
    115
    Locatie:
    Groningen
    Ik zou eens zoeken op paracord.
    Paracord (parachute touw) is van nylon, sterk enigszins elastisch, in allerlei diktes en kleuren, neemt geen vuil op en blijft drijven.
    Bij schaal 1:50, zou ik denken aan 1,5mm- 2mm sleeptros en 0,8-1mm voor hulptroepen
    Schaal 1:32 dan 3mm hoofdtros en 1,5-2mm overig sleeptros.
     
  9. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Gewoon ff naar een hengel sportzaak, hebben ze alle soorten geslagen dyneema, staal en nylon. Of in je viskoffer kijken Succes!!
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.101
    Locatie:
    Oostvoorne
    Grof geslagen polypropyleen, ongeveer 2 mm dik "gewassen" in een mix van wasbenzine en zilverpaint geeft een effect van staaldraad. Is 3 strengs en nog te splitsen ook. Zit hier op de sleeplier. De rekker is van 3 mm nylon en ook 3 strengs met splitsen. De sluitingen gemaakt van koperdraad met M2-boutjes. Je ziet dat in het andere eind gevlochten nylon de lussen gemaakt zijn met een paalsteek. Als het gevlochten nylon hol is dan kun je op het eind er ook een punt aan smelten en dan het puntige eind weer terugvoeren in het vaste deel van de lijn. Als dat er een paar cm in zit dan strak trekken. Het vaste deel beknijpt dan het puntige en harde eind. Eventueel fixeren met wat CA-lijm. Gr. Klaas.


    20171029_170723.jpg
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2022
    kaapstander en Herby63 vinden dit leuk.
  11. FRANS DE COURT

    FRANS DE COURT

    Lid geworden:
    7 okt 2021
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Nieuw Zeeland
    Zeg Klaas, dat is wel allemaal heel mooi hoor. Ik zal nog wel zo'n 20 jaar moeten oefenen om zulk mooi touw werk te fabriceren. Het splitsen op de zeilboot gaat nog wel en ook maak ik wel wat 'soft shackles'. Ik neem aan dat de foto van de Smit Nederland is; prachtig detail werk wel en bedankt voor het opsturen van de link.
    groet, Frans
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.101
    Locatie:
    Oostvoorne
    Geen dank hoor Frans! Is alles een beetje beroepsdeformatie van deze oude zoetwatermatroos. Volgens mijn vader moest je blindelings kunnen knopen en steken maken. Hij kon de paalsteek op 20 verschillende manieren maken. Met linker oog dicht en linkerbeen omhoog. Vul de rest zelf maar in. Maar hij kon het ook met zijn handen achter zijn rug. En zo wist hij me uit te dagen. Een beetje zeiler kan met zijn ogen dicht knopen leggen of steken maken. Maar in schaal 1:33 of 1:50 wordt splitsen een uitdaging. Maar met een vergrootglas, gekleurde tampen en cocktailprikkers lukt het meestal wel. En ook wel eens niet! Dan even uithuilen en opnieuw beginnen. Maar met het klimmen der jaren wordt de uitdaging steeds groter. Een staaroperatie gaf ook lucht, figuurlijk dan. Maar nu steeds meer licht nodig om scherp te kunnen zien. Niet om vrolijk van te worden, maar blijf ondanks dat denken in mogelijkheden. Gr. Klaas.
     
  13. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ik maak mijn lussen , omdat ik het ook niet kan zoals Klaas, met een beetje sec lijm en een stukje krimpkous.
    Lusje maken, beetje lijm er op en daarna stukje krimpkous er over krimpen. Dit laatste met ele verfstripper en niet met een vlammetje :) .
    Maar die van Klaas zijn mooier, moet ik eerlijk toegeven.
     
  14. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.382
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Ha Marc,
    Het is wel te doen hoor. Ik heb het gelukkig nog van schoonvader geleerd en dat kwam bij Smit Rotterdam goed van pas. Je kan op Youtube ook zoeken op oogje splitsen: 20200620_201803.jpeg 20200621_204643.jpeg
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.101
    Locatie:
    Oostvoorne
    Voor heel fijn werk kleur ik de tampen van de strengen rood wit en blauw, maak ze warm en punt ze iets aan. Hetzelfde doe ik met 3 cocktailprikkers en steek die onder de strengen in het vaste deel om wat ruimte te maken. Meestal steek ik 4 x door, knip de einden van de tampen en schroei de einden dicht. Even rollen en je hebt een mooie splits. Soms heb je geluk en vind je een paar meter geschikte lijn. En in een verloren ogenblik maak je daaruit een paar mooie landvasten. Altijd leuk om een ander blij mee te maken. De eigen vloot is redelijk voorzien. Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  16. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Laatst bewerkt: 18 feb 2022
    Roelof_l vindt dit leuk.
  17. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Wil je meertrossen, dan gewoon bij de hengelsport winkel braided lijn kopen
    Of aan een sport visser vragen om een stukkie.
    Dan heb je het mooie 12 strengs gevlochten effect, wat ook veel wordt gebruikt op kleinere slepers om op te slepen.
    Dikke braided lijn Kan je van die Luxaflex touwtjes nemen, beetje gebruik sporen kleuren met thee of koffie limonade etc etc welke Kleur jij maar wil.
    Succes!!
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2022

Deel Deze Pagina