Sleeptreffen in Tortosa Spanje

Op 3 en 4 october werd door de Zwitserse firma TUN TUN modellbau een modelvliegveld in Spanje geopend.
Het vliegveld is een veld toegelaten voor het gebruik van Ultra Light vliegtuigen, maar door een noodlottig ongeval waarbij een Ultra Light vliegtuigje met 2 personen aan boord neerstortte en de beide inzittenden dodelijk verongelukten, is het veld niet meer als als zodanig in gebruik.
Nu wordt het veld verhuurd aan een modelvliegclub uit de omgeving.

Een Zwitsers lid van deze modelvliegclub raakte in contact met de eigenaar van TUN en deze vatte het plan op om via zijn website dit veld te gaan verhuren, alle inkomsten uit de verhuur zullen worden gebruikt om de infrastructuur te verbeteren.
Op de website van TUN staat ook het een en ander over dit sleeptreffen.

Het vliegveld ligt ongeveer 150 kilometer ten zuiden van Barcelona, voor ons betekende dit dat we zo'n 370 kilometer naar het noorden moesten rijden. Verder ligt het 35 kilometer uit de kust midden tussen de mandarijnen plantages. Het vliegveld heeft 2 hangaars waarvan er een gebruikt kon worden om onze modellen in te stallen.
In een hangaar lagen nog de brokstukken van de verongelukte Ultra Light, een vol GFK laagdekker

Ik moet zeggen dat het een luxe is om 's avonds je vliegtuig opgebouwd weg te leggen en de volgende morgen gewoon weer op te pakken.

Alhoewel wij ons niet hadden ingeschreven, werden we er hartelijk ontvangen en was deelname geen enkel probleem. De deelnemers kwamen voornamelijk uit Zwitserland en Spanje, wij, mijn vrouw en mijn persoontje en nog een in Zwitserland wonende Engelsman waren de enigen met een andere nationaliteit.
De eerste dag was er een uitgebreide paella en de tweede dag een barbecue.

Het was de eerste keer dat ik toestellen met een inklapmotor (KTW) zag vliegen, voor mij belangrijk, omdat mijn ASK 21 met KTW bijna klaar is en er zodoende veel te leren viel.

Ik heb er mijn ogen werkelijk uitgekeken want, wanneer zie je nu een vol GFK Nimbus 4 van 10,6 meter of een Duo Discus van 8 meter, voor jetvliegers is 10.000 tot 14.000 euro voor een vliegklaar toestel misschien normaal, maar voor mij zeer zeker niet.

Om een indruk te geven wat er al zo rondvloog, geef ik hieronder een opsomming van de toestellen met wat gegevens zover ze mij bekend zijn.

Twee Nimbus 4 (Gerasis) 10,6 meter GFK met een AFT25 KTW van Florian Schambeck Klapptriebwerk ongeveer 24 kilo

Twee Duo Discus http://www.hmodel.cz/index_en.html 8 meter GFK met ook met een AFT25 KTW , ongeveer 24 kilo.

Drie ASH25 7 meter (H-model) met een SP ? KTW met een drieblad propeller Home Twee toestellen waren met dit KTW uitgevoerd en beiden waren in vergelijking tot de KTW's van Schambeck erg stil.

De nieuwe ASG 29 6 meter van H-model, dit toestel wordt sinds zeer kort aangeboden en was van een ongelofelijk hoge kwaliteit.

Diverse ASW 26 en 28 tussen de 4 en 6 meter van verschillende firma's waaronder mijn ASW28 van HF model en 2 of 3 stuks Graupner ASW15.

De sleepkisten bestonden uit 2 Bellanca's een met een 100 cc motor en een met een 230cc, verder nog de grote Bidule van Topmodel CZ met een 100 cc boxermotor.
De Spaanse eigenaar van dit toestel vertelde mij dat hij dit toestel in 6,5 uur had gebouwd.
Dan nog een SIG Rascal 2,8 meter Model Airplane Company - Sig Manufacturing
Deze electro sleper met een Hacker motor en een oud 10S lipo pakket had geen enkele moeite met mijn 5,5 kilo zware ASW28.

Bijna ieder toestel van 6 meter of meer had een Weatronic weatronic GmbH - Dual Receiver fuer Modellflug: Fernsteuerempfänger mit GPS und Gyro on board en verder nog een ongelofelijke zooi aan extra elektronica zeker de toestellen met een KTW.
Bijna alles aan boord is dubbel uitgevoerd maar als je dan toch redundantie op je hoogteroer toepast, neem dan voor elke servo een extra kanaal en werk niet via een elektronische V-kabel.
Stel je voor je bent rustig met je Nimbus 4 aan het thermieken en plotseling doen beide hoogteroer servo's het niet meer.
Gelukkig bleven de servo's op neutraal staan en was het toestel door de flaps als hoogteroer te gebruiken nog enigszins te vliegen alleen, toen de vlieger, tijdens de landing, de remkleppen trok viel de snelheid weg en volgde er een zeer harde landing waarbij het achterste gedeelte van de romp afbrak.

Nog vermeldenswaardig, een Nimbus vloog met conventionele ailerons en een met de z.g. spoilerons, hierbij hebben de buitenste rolroeren bij de bediening van het richtingroer een uitslag van 90 graden naar boven en remmen op deze manier afhankelijk of men rechts of links stuurt de binnenste vleugel af.
Persoonlijk vond ik het verschil opmerkelijk zeker omdat ik beide toestellen kon vergelijken.
Verder de hoge kwaliteit van H-model, de toestellen van deze firma steken met kop en schouders boven alles uitsteekt wat ik tot op heden aan GFK toestellen heb gezien afgezien misschien van wat fabrikanten van F3B en F3J toestellen.

Het waren prachtige dagen waarbij ik veel heb geleerd, nu alleen nog de staatsloterij winnen.

Harry van Melick

Enkele foto's zijn hier te zien: Fotoalbum, Gratis Online! Uw Digitale Foto's in een Online Fotoalbum bij Mijn Album!

Laatst bewerkt:
Harry,

Wat een kisten zeg. Dit is een droom voor veel mensen incl mij zelf!!. Nou maar beginnen met staatsloten kopen ;)

Mooi foto's hoor!

Gr Lyckele

Prachtig! Leuk verslag, en zo te zien een prachtige omgeving.

Toch niet enige reserve's gehad om je kist "achter te laten" in zo'n schuurtje? Tjee, moet er niet aan denken dat kwaadwillenden 's nachts een bezoekje brengen...

Prachtig! Leuk verslag, en zo te zien een prachtige omgeving.

Toch niet enige reserve's gehad om je kist "achter te laten" in zo'n schuurtje? Tjee, moet er niet aan denken dat kwaadwillenden 's nachts een bezoekje brengen...

Gelukkig bleef er iemand met een camper de hele nacht op het veld, of hij de camper voor de hangaar deur heeft gezet is mij niet bekend.:p
Overigens viel er wel wat beters mee te nemen dan mijn kist.

Wat ik nog vergeten was te vermelden, je hoort natuurlijk op zulke dagen wel wat geruchten en volgens deze geruchten gaan 2 firma's de Antares 20E, de eerste 'full size' zweefkist met elektro aandrijving 'op de markt zetten'. Lange Aviation - Antares 20E - Einführung

Een met een spanwijdte van 6,6 meter en een van 8 meter, de laatste wordt 'According to Rumors' volledig schaal met een schaal KTW en zelfs de elektro motor wordt een verkleinde kopie van het origineel.

Harry

Laatst bewerkt:
Antares 20E

Hallo Harry,

antares80.jpg

FMC Bergisch-Land 26/04/2008
Als je hier naar toe gaat FMC Bergisch-Land 08
De beeldjes 34 tot 41, 118 tot 140, 143 tot 173. Zie je de Antares 20E schaal 1:2,5 8m
Het gewicht van dit toestel was 24 kg.
Daar is sprake van een 6.66 m en 8m

Michaël

Hallo Michaël

Ik heb begrepen dat de Antares 20E die (de jammer genoeg veel te vroeg overleden) Dieter Schmidt (Acro Team Velbert) samen met een Noor heeft gebouwd wordt afgevormd.
Ook zou een nieuwe spiegelgladde vleugel worden gebouwd om e.e.a. nog te perfectioneren.
Dit moet dan de 8 meter versie worden, weliswaar een gerucht dus nog erg prematuur.

Persoonlijk vind ik de Antares 20E samen met de Nimbus 4 en de Ventus 2C de mooiste zweefvliegtuigen ooit gebouwd.

Voor mij is de 6,6 meter versie het maximaal haalbare en dan waarschijnlijk als pure zweefkist zonder KTW

Groetjes,
Harry

foto

Harry

Die foto is zo’n 30 jaar oud, parking C te Brussel. F3B weet je wel?

Die foto hier boven dit was nog een toestel dat door Dieter Schmitt gebouwd was waar achteraf een K25 geplaatst is, een veertien dagen voor het tereffen in Bergisch-land had de nieuwe eigenaar een gelijkaardig Antares 20E volledig stuk gevlogen. Toen dacht hij dat het aan zijn nieuwe 2.4GHz module lag.

Van het gecrashte toestel bouwde hij alle elektronica onderdelen om naar een nieuwe Antares 20E. Deze wordt dan op 35 MHz gevlogen met twee zenders: de eigenaar met zijne en Markus Böhm met de zijne. Dus Safety First. Markus vliegt de Antaris 20E in. Zoals te verwachten, vliegt dit perfect maar af en toe doet die wel iets wat niet normaal is. De eigenaar vliegt tevreden en landt het toestel.

Ik kom bij die man terwijl hij de lipo’s aan het laden is en zit daar te kijken. Mijn oog valt op die twee ubec’s van 3 amper max 5A. die hij daar in heeft zitten. “En hoeveel servo’s heb je hier in zitten?” vraag ik hem. 17 stuks waarvan 10 in de vleugel de rest in de romp. Ik zeg hem als je vleugels buigen en je stuurt heb je meer nodig dan je ubec’s kunnen leveren. Zegt die mij hier op: “ja daar zijn er meer die dat zeggen maar ik geloof het niet.” Bij deze laat ik hem in zijn wijsheid.
Later op de avond bij zijn tweede start gaat het fout: UBEC defect…..

Over diefstal gesproken: in 2007 was er een modelvoorstelling van TUN in Buttwil Zwitserland.

Je gaat het niet geloven: 3 dagen regen. Ueli Nyffeneger heeft dit goed georganiseerd. We hadden daar de hangaars ter beschikking van de grote 1:1 … dus plaats genoeg om alle toestellen op te bouwen en zo konden die opgebouwd blijven staan of liggen. Als je zo 3 dagen opgesloten zit in een hangaar met alleen maar zweef-, sleep- en GPS-gekken, dan weet je zo wat alles van mekaar dus echt gezellig. Op een gegeven moment zitten we met een groepje aan een tafel gezellig een BBQ worstje te eten, komt mijn vrouwtje naar mij toe en zegt weet je dat er iemand aan je toestel zit met de cockpit open en hij heeft de pop er uitgehaald. Ik denk: ja leuk grapje dat ik mijn wurst hier laat liggen zeker en jij ‘m dan opeet. Ondertussen zijn er meer aan tafel die dit zeggen: ja kijk maar!!!

Ik kijk en inderdaad, daar zit een kerel aan mijn toestel. Ik op mijn gemak daar naar toe en kijk wat die aan het doen is. Die man kijkt niet op en is rustig alles uit mijn toestel aan het slopen. Waarop ik hem vraag in het Duits: “Wat ben je aan het doen?” De man blijft gewoon door doen ik tik op zijn schouder en met een verheven stem roep of hij dit normaal vind? Waar hij op antwoord “is dit van u dan?”

Die man verklaarde ook zo’n toestel te hebben en wou zien hoe ik alles in mekaar had gestoken. Maar alles had-ie wel gesloopt. Allez, ze hebben hem moeten beschermen omdat ik in alle staten was.

Hier onder op het onderstaande link kun je ook de daar onder komende Pdf file en wmv filmpjes downloaden

AFT25 en AFT19 Florian Schambeck
Becker Sunline - Datenbank
http://www.airmix.de/modules/forms_press/files/6962c7d3e7417eb.pdf
http://www.airmix.de/modules/forms_press/files/e21a31bca123d5a.wmv
http://www.klapptriebwerk.de/bilder/video/demo AFT 25 Familie.wmv

Michaël

@(Die foto is zo’n 30 jaar oud, parking C te Brussel. F3B weet je wel?)

Michael, praat me er niet van, of ik mij dat nog kan herinneren.
Veel te veel whiskey, trappist en een aan de lijn kapot getrokken Vamesa*, weg wedstrijd.
En geheel toevallig maakte de Franstalige TV in België daar een opname van.

*
Vamesa, een door Harry Sanders en Geert en Harry van Melick gemodificeerde Alba van Joris ten Holt

Harry

Back