Harry van Melick
PH-SAM
Op 3 en 4 october werd door de Zwitserse firma TUN TUN modellbau een modelvliegveld in Spanje geopend.
Het vliegveld is een veld toegelaten voor het gebruik van Ultra Light vliegtuigen, maar door een noodlottig ongeval waarbij een Ultra Light vliegtuigje met 2 personen aan boord neerstortte en de beide inzittenden dodelijk verongelukten, is het veld niet meer als als zodanig in gebruik.
Nu wordt het veld verhuurd aan een modelvliegclub uit de omgeving.
Een Zwitsers lid van deze modelvliegclub raakte in contact met de eigenaar van TUN en deze vatte het plan op om via zijn website dit veld te gaan verhuren, alle inkomsten uit de verhuur zullen worden gebruikt om de infrastructuur te verbeteren.
Op de website van TUN staat ook het een en ander over dit sleeptreffen.
Het vliegveld ligt ongeveer 150 kilometer ten zuiden van Barcelona, voor ons betekende dit dat we zo'n 370 kilometer naar het noorden moesten rijden. Verder ligt het 35 kilometer uit de kust midden tussen de mandarijnen plantages. Het vliegveld heeft 2 hangaars waarvan er een gebruikt kon worden om onze modellen in te stallen.
In een hangaar lagen nog de brokstukken van de verongelukte Ultra Light, een vol GFK laagdekker
Ik moet zeggen dat het een luxe is om 's avonds je vliegtuig opgebouwd weg te leggen en de volgende morgen gewoon weer op te pakken.
Alhoewel wij ons niet hadden ingeschreven, werden we er hartelijk ontvangen en was deelname geen enkel probleem. De deelnemers kwamen voornamelijk uit Zwitserland en Spanje, wij, mijn vrouw en mijn persoontje en nog een in Zwitserland wonende Engelsman waren de enigen met een andere nationaliteit.
De eerste dag was er een uitgebreide paella en de tweede dag een barbecue.
Het was de eerste keer dat ik toestellen met een inklapmotor (KTW) zag vliegen, voor mij belangrijk, omdat mijn ASK 21 met KTW bijna klaar is en er zodoende veel te leren viel.
Ik heb er mijn ogen werkelijk uitgekeken want, wanneer zie je nu een vol GFK Nimbus 4 van 10,6 meter of een Duo Discus van 8 meter, voor jetvliegers is 10.000 tot 14.000 euro voor een vliegklaar toestel misschien normaal, maar voor mij zeer zeker niet.
Om een indruk te geven wat er al zo rondvloog, geef ik hieronder een opsomming van de toestellen met wat gegevens zover ze mij bekend zijn.
Twee Nimbus 4 (Gerasis) 10,6 meter GFK met een AFT25 KTW van Florian Schambeck Klapptriebwerk ongeveer 24 kilo
Twee Duo Discus http://www.hmodel.cz/index_en.html 8 meter GFK met ook met een AFT25 KTW , ongeveer 24 kilo.
Drie ASH25 7 meter (H-model) met een SP ? KTW met een drieblad propeller Home Twee toestellen waren met dit KTW uitgevoerd en beiden waren in vergelijking tot de KTW's van Schambeck erg stil.
De nieuwe ASG 29 6 meter van H-model, dit toestel wordt sinds zeer kort aangeboden en was van een ongelofelijk hoge kwaliteit.
Diverse ASW 26 en 28 tussen de 4 en 6 meter van verschillende firma's waaronder mijn ASW28 van HF model en 2 of 3 stuks Graupner ASW15.
De sleepkisten bestonden uit 2 Bellanca's een met een 100 cc motor en een met een 230cc, verder nog de grote Bidule van Topmodel CZ met een 100 cc boxermotor.
De Spaanse eigenaar van dit toestel vertelde mij dat hij dit toestel in 6,5 uur had gebouwd.
Dan nog een SIG Rascal 2,8 meter Model Airplane Company - Sig Manufacturing
Deze electro sleper met een Hacker motor en een oud 10S lipo pakket had geen enkele moeite met mijn 5,5 kilo zware ASW28.
Bijna ieder toestel van 6 meter of meer had een Weatronic weatronic GmbH - Dual Receiver fuer Modellflug: Fernsteuerempfänger mit GPS und Gyro on board en verder nog een ongelofelijke zooi aan extra elektronica zeker de toestellen met een KTW.
Bijna alles aan boord is dubbel uitgevoerd maar als je dan toch redundantie op je hoogteroer toepast, neem dan voor elke servo een extra kanaal en werk niet via een elektronische V-kabel.
Stel je voor je bent rustig met je Nimbus 4 aan het thermieken en plotseling doen beide hoogteroer servo's het niet meer.
Gelukkig bleven de servo's op neutraal staan en was het toestel door de flaps als hoogteroer te gebruiken nog enigszins te vliegen alleen, toen de vlieger, tijdens de landing, de remkleppen trok viel de snelheid weg en volgde er een zeer harde landing waarbij het achterste gedeelte van de romp afbrak.
Nog vermeldenswaardig, een Nimbus vloog met conventionele ailerons en een met de z.g. spoilerons, hierbij hebben de buitenste rolroeren bij de bediening van het richtingroer een uitslag van 90 graden naar boven en remmen op deze manier afhankelijk of men rechts of links stuurt de binnenste vleugel af.
Persoonlijk vond ik het verschil opmerkelijk zeker omdat ik beide toestellen kon vergelijken.
Verder de hoge kwaliteit van H-model, de toestellen van deze firma steken met kop en schouders boven alles uitsteekt wat ik tot op heden aan GFK toestellen heb gezien afgezien misschien van wat fabrikanten van F3B en F3J toestellen.
Het waren prachtige dagen waarbij ik veel heb geleerd, nu alleen nog de staatsloterij winnen.
Harry van Melick
Enkele foto's zijn hier te zien: Fotoalbum, Gratis Online! Uw Digitale Foto's in een Online Fotoalbum bij Mijn Album!
Het vliegveld is een veld toegelaten voor het gebruik van Ultra Light vliegtuigen, maar door een noodlottig ongeval waarbij een Ultra Light vliegtuigje met 2 personen aan boord neerstortte en de beide inzittenden dodelijk verongelukten, is het veld niet meer als als zodanig in gebruik.
Nu wordt het veld verhuurd aan een modelvliegclub uit de omgeving.
Een Zwitsers lid van deze modelvliegclub raakte in contact met de eigenaar van TUN en deze vatte het plan op om via zijn website dit veld te gaan verhuren, alle inkomsten uit de verhuur zullen worden gebruikt om de infrastructuur te verbeteren.
Op de website van TUN staat ook het een en ander over dit sleeptreffen.
Het vliegveld ligt ongeveer 150 kilometer ten zuiden van Barcelona, voor ons betekende dit dat we zo'n 370 kilometer naar het noorden moesten rijden. Verder ligt het 35 kilometer uit de kust midden tussen de mandarijnen plantages. Het vliegveld heeft 2 hangaars waarvan er een gebruikt kon worden om onze modellen in te stallen.
In een hangaar lagen nog de brokstukken van de verongelukte Ultra Light, een vol GFK laagdekker
Ik moet zeggen dat het een luxe is om 's avonds je vliegtuig opgebouwd weg te leggen en de volgende morgen gewoon weer op te pakken.
Alhoewel wij ons niet hadden ingeschreven, werden we er hartelijk ontvangen en was deelname geen enkel probleem. De deelnemers kwamen voornamelijk uit Zwitserland en Spanje, wij, mijn vrouw en mijn persoontje en nog een in Zwitserland wonende Engelsman waren de enigen met een andere nationaliteit.
De eerste dag was er een uitgebreide paella en de tweede dag een barbecue.
Het was de eerste keer dat ik toestellen met een inklapmotor (KTW) zag vliegen, voor mij belangrijk, omdat mijn ASK 21 met KTW bijna klaar is en er zodoende veel te leren viel.
Ik heb er mijn ogen werkelijk uitgekeken want, wanneer zie je nu een vol GFK Nimbus 4 van 10,6 meter of een Duo Discus van 8 meter, voor jetvliegers is 10.000 tot 14.000 euro voor een vliegklaar toestel misschien normaal, maar voor mij zeer zeker niet.
Om een indruk te geven wat er al zo rondvloog, geef ik hieronder een opsomming van de toestellen met wat gegevens zover ze mij bekend zijn.
Twee Nimbus 4 (Gerasis) 10,6 meter GFK met een AFT25 KTW van Florian Schambeck Klapptriebwerk ongeveer 24 kilo
Twee Duo Discus http://www.hmodel.cz/index_en.html 8 meter GFK met ook met een AFT25 KTW , ongeveer 24 kilo.
Drie ASH25 7 meter (H-model) met een SP ? KTW met een drieblad propeller Home Twee toestellen waren met dit KTW uitgevoerd en beiden waren in vergelijking tot de KTW's van Schambeck erg stil.
De nieuwe ASG 29 6 meter van H-model, dit toestel wordt sinds zeer kort aangeboden en was van een ongelofelijk hoge kwaliteit.
Diverse ASW 26 en 28 tussen de 4 en 6 meter van verschillende firma's waaronder mijn ASW28 van HF model en 2 of 3 stuks Graupner ASW15.
De sleepkisten bestonden uit 2 Bellanca's een met een 100 cc motor en een met een 230cc, verder nog de grote Bidule van Topmodel CZ met een 100 cc boxermotor.
De Spaanse eigenaar van dit toestel vertelde mij dat hij dit toestel in 6,5 uur had gebouwd.
Dan nog een SIG Rascal 2,8 meter Model Airplane Company - Sig Manufacturing
Deze electro sleper met een Hacker motor en een oud 10S lipo pakket had geen enkele moeite met mijn 5,5 kilo zware ASW28.
Bijna ieder toestel van 6 meter of meer had een Weatronic weatronic GmbH - Dual Receiver fuer Modellflug: Fernsteuerempfänger mit GPS und Gyro on board en verder nog een ongelofelijke zooi aan extra elektronica zeker de toestellen met een KTW.
Bijna alles aan boord is dubbel uitgevoerd maar als je dan toch redundantie op je hoogteroer toepast, neem dan voor elke servo een extra kanaal en werk niet via een elektronische V-kabel.
Stel je voor je bent rustig met je Nimbus 4 aan het thermieken en plotseling doen beide hoogteroer servo's het niet meer.
Gelukkig bleven de servo's op neutraal staan en was het toestel door de flaps als hoogteroer te gebruiken nog enigszins te vliegen alleen, toen de vlieger, tijdens de landing, de remkleppen trok viel de snelheid weg en volgde er een zeer harde landing waarbij het achterste gedeelte van de romp afbrak.
Nog vermeldenswaardig, een Nimbus vloog met conventionele ailerons en een met de z.g. spoilerons, hierbij hebben de buitenste rolroeren bij de bediening van het richtingroer een uitslag van 90 graden naar boven en remmen op deze manier afhankelijk of men rechts of links stuurt de binnenste vleugel af.
Persoonlijk vond ik het verschil opmerkelijk zeker omdat ik beide toestellen kon vergelijken.
Verder de hoge kwaliteit van H-model, de toestellen van deze firma steken met kop en schouders boven alles uitsteekt wat ik tot op heden aan GFK toestellen heb gezien afgezien misschien van wat fabrikanten van F3B en F3J toestellen.
Het waren prachtige dagen waarbij ik veel heb geleerd, nu alleen nog de staatsloterij winnen.
Harry van Melick
Enkele foto's zijn hier te zien: Fotoalbum, Gratis Online! Uw Digitale Foto's in een Online Fotoalbum bij Mijn Album!
Laatst bewerkt: