sleepvlet

hallo ik heb tekeningen van een lelievlet daar wil ik een sleepvlet van gaan maken op de schaal 1:5 dus dan wordt hij 116cm lang en 36cm breedt hier kunt u het project volgen

Ronald,

Natuurlijk als eerste welkom op dit forum!
Ik hoop dat je er veel van op kunt steken en misschien kunnen wij ook nog wat van jou leren.

Foto's op dit forum zetten kun je op een heleboel manieren.
2 ervan zijn hier op het forum beschreven:

Een tutorial van Satoer
en een tutorial door mijzelf

Nog even je aandacht voor het volgende: maak je foto's niet te groot

Nog even een algemene opmerking over DIT deel van het forum.
Hier kun jij, als topic starter ALLE berichten bewerken. Je kunt ze veranderen, en zelfs verwijderen. (Dat wil in andere delen van dit forum niet.)

Wanneer je berichten van anderen bewerkt en/of verwijderd is het netjes om dat even te vermelden.
Om je draad (straks) leesbaar te houden kun je niet, of minder ter zake doende berichten inkorten of verwijderen.
(Ga daar echter met beleid mee om)

De mededeling van Gerard (hierboven), jou vraag over het plaatsen van foto's en dit bericht van mij zijn bijvoorbeeld niet ter zake in deze draad. Je zou die kunnen verwijderen zodra je je verslag begint.

Succes,

Wim

NB.
Gezien je leeftijd heb je al een aantal jaren op school gezeten.
Waarschijnlijk heb je daar ook taal onderwijs gehad.
Dan zul je ook wel hebben gehoord van het gebruik van hoofdletters, punten en komma's.
Als je die gebruikt in je berichten worden ze veel leesbaarder. ;)

Wanneer je dyslexy hebt (en je bent niet de enige) kun je je berichten in bijvoorbeeld Word maken en dan door de spelling en grammatica controle halen voordat je het bericht plaatst.

Bedankt en je ik heb moeite met taal ben taal slegt
maar ik heb vandaag hout gehald 2mm triplex hardhout en lijm.
Als lijm heb ik seconde lijm van patex en bison kit ik wil als eerst alles lijmen met seconde lijm en dan wil ik er een beetje bisonkit met verband van 5 cm breed overheen plaken dit heb ik ooit gelezen op een forum en het schijnt perfekt te werken ik hoop dat jullie hier ook ervaring me heben en mij wat kan vertelen

Ronald,

Ik denk dat je de bouwwijze van de Basic-Jolle bedoelt.
In deze handleiding wordt precies uitgelegd hoe je de romp maakt.
Lees dat maar eens goed door. Je moet natuurlijk niet de maten gebruiken die daar staan. Gebruik daarvoor de afmetingen van je eigen vlet.

Wim

ik zou toch effe nadenken over secondenlijm en bisonkit. Zoals Wim aangaf, de bouw van de basic jolle is ook met triplex in grote stukken en ZEER eenvoudig.
Er is geen secondenlijm voor nodig, je moet gewoon de romp in elkaar steken met tape (schilderstape vb) langs de buitenzijde en goed zorgen dat elk gatje dicht zit ermee. Het gaat makkelijkst als je dit met 2 doet, een persoon houdt de romp in vorm en de andere taped de zaak vast.

Dan langs de binnenkant glasweefsel leggen (dunne type) en met epoxy (2 componenten lijm) doordrenken. De epoxy gaat alle spleetjes opvullen en met de matten een stevige romp geven. Goed laten drogen en je hebt een romp.

hier zijn enkele foto's hoe dit in zijn werk gaat :

150-5038_IMG.JPG

150-5040_IMG.JPG

ik heb echter wel 1mm triplex gebruikt, ik weet niet of je met die 2mm zo soepel de zaak kan in vorm krijgen. In ieder geval, verband (het eerste hulp type) niet gebruiken, ook echte glasmat or glasweefsel nemen (gewoven), niet glasbehang ofzo.

als je nog vragen hebt, stel maar gerust. Weet wel dat ik volgende week geen internet toegang heb.
Kan je trouwens je tekeningen tonen ofzo? Welke boot ga je juist maken?

Patrick

katoen? Waar heb je gelezen dat je katoen kan gebruiken ipv glas?

Ik heb al gelezen dat men katoen gebruikt als vulstof bij epoxy, maar vulstof is niet bedoeld voor stevigheid, meer gewoon om de epoxy dikker te maken.

Het glasvezel weefsel is gebruikt om stevigheid te geven aan de romp en de lijm verbinding.

Patrick

nou ik heb het met verband gedaan het het gaat supper ok heb ik alle delen gestomt met een pan water dat ze hun goede vorm heben

Back