Sleepvliegtuig MVC Cumulus

flymax

PH-SAM
A410ABB0-5CAC-4A8B-8A3A-7F471EC43481.jpeg
Na twee winters bouwen (door de Corona beperkingen duurde het allemaal wat langer) heeft onze clubsleper vandaag de eerste vluchten gemaakt. Het is een Big Easy https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=10467 die we iets verschaald hebben gebouwd. Eigenlijk is dit een aerobatic model, dus we hebben nu een sleepkist die nette axiale rollen vliegt. :) Op 6S denken we zwevers tot ca 4 meter te kunnen slepen.
 
Gerben had ooit eens het idee om een soort zweverromp te gebruiken als sleper omdat je dan minder frontaal oppervlak hebt, dus efficienter is dan een gewone vierkante doosromp a la PAF trainer.
Jullie model lijkt al een stuk gestroomlijnder dan de gemiddelde sleepkist.
Netjes!
Ben benieuwd, hij zal wel vliegen op 26 maart denk ik.

GJ
 
Ik moet eerlijk bekennen dat we hem nog niet hebben gewogen. Als ik er aan denk dan zal ik dat maandag op de clubavond doen. Wij hebben hem in 1 meter 80 spanwijdte gebouwd. Het profiel is symmetrisch en lijkt op Naca 0015. Er zitten geen flaps op omdat we hem laagdrempelig willen gebruiken binnen de vereniging. Vandaag is al gebleken dat die ook helemaal niet nodig zijn. Hij is heel goed langzaam te landen. De vleugel is styropor bekleedt met 1,5 mm balsa. Dat is er met schuimlijm van Frencken op gelijmd. Het project is door diverse leden gesponsord, en (helaas) komen een aantal spullen ook uit nalatenschappen van oud-leden.
 
Laatst bewerkt:
Gerben had ooit eens het idee om een soort zweverromp te gebruiken als sleper omdat je dan minder frontaal oppervlak hebt, dus efficienter is dan een gewone vierkante doosromp a la PAF trainer.
Jullie model lijkt al een stuk gestroomlijnder dan de gemiddelde sleepkist.
Netjes!
Ben benieuwd, hij zal wel vliegen op 26 maart denk ik.

GJ
Ook dit is eigenlijk een simpele doosconstructie, maar de 15x8 prop heeft inderdaad veel vrije ruimte rond de neus, dus die is wel effectief!
 
Gerben had ooit eens het idee om een soort zweverromp te gebruiken als sleper omdat je dan minder frontaal oppervlak hebt, dus efficienter is dan een gewone vierkante doosromp a la PAF trainer.
Jullie model lijkt al een stuk gestroomlijnder dan de gemiddelde sleepkist.
Netjes!
Ben benieuwd, hij zal wel vliegen op 26 maart denk ik.

GJ
Ook bij een paf trainer kun je de neus modificeren . Deze is echter door Peter bedoeld voor brandstof en simpel te herstellen bedoeld .daarom ook als doosromp gehouden .
 
Ook dit is eigenlijk een simpele doosconstructie, maar de 15x8 prop heeft inderdaad veel vrije ruimte rond de neus, dus die is wel effectief!
Het klinkt raar maar het meeste trekken van de prop gebeurt voor de prop en dat is een 70 procent .de overige is wat je voelt achter de prop .

Maar ik vind hem zeer leuk jullie clubsleper . Ik zal eens kijken of ik op het sleeeptreffen langs kan komen ,ben benieuwd .
 
Ja tuurlijk, je kan alles modificeren maar dan moet je een constructie die al in elkaar gelijmd is open gaan zagen.
Een gestroomlijnde romp speciaal voor electro kan heel slank want je kan uit een 45mm electromotor makkelijk hetzelfde vermogen halen als een 150CC brandstofmotor.
Enige breedte die je nodig hebt is ruimte voor de accu's maar dat kan onder de vleugel.




Klopt niet echt.
De trekkracht haal je uit het profiel van de prop, niet voor de prop, voor de prop gebeurt niks.
De prop kan je vergelijken met een ronddraaiend vleugelprofiel.
Een Clark Y heeft meer lift dan bijvoorbeeld een MH32.
Dus genereert dat meer trekkracht maar ook meer weerstand.
Daarom loont het ook de moeite om met verschillende props te experimenteren.
Uit testen bleek Fiala (voor electro) de betere prop te zijn, meest efficient.


GJ
Dus voor de prop een lager druk creëren met als de bovenkant van een vleugel .
 
Een 45mm motor net zoveel als een 150cc motor .............
Right dat geloof je zelf toch ook niet .
Met een 150 cc trek je een 20kg zwever in een verticale lijn omhoog naar boven .
 
heren, mag ik jullie vragen om een apart draadje te openen over de voor- en nadelen van elektro, benzine of sterlingmotoren (van die laatste heb ik nog weinig gehoord ;)) . Dan kan dit draadje weer gebruikt worden om complimenten over onze mooie sleepkist in ontvangst te nemen:p
 
Welke motor steekt er in ? Ik heb een 42/58 500 KV en die trekt met een 15/8 prop op 6 S 63 A kist weegt 4200 gr en kan net verticaal
 
Laatst bewerkt:
Welke motor steekt er in ? Ik heb een 42/58 600 KV en die trekt met een 15/8 prop op 6 S 63 A kist weegt 4200 gr en kan net verticaal
Zo uit mijn hoofd een Dymond AL-5055. en 400 kV. Hij staat niet hier bij huis, dus morgenavond zal ik nog even nakijken of mijn info klopt.
 
Als die motor echt 400Kv is dan zouden jullie hem beter op 8S kunnen vliegen.
Iets kleinere pitch en je krijgt dan ook een veel lagere stroom.

GJ
 
Als die motor echt 400Kv is dan zouden jullie hem beter op 8S kunnen vliegen.
Iets kleinere pitch en je krijgt dan ook een veel lagere stroom.

GJ
nou laten we dat maar niet doen. Daar kunnen de motor en de regelaar niet tegen, dan moeten we een nieuwe accubak gaan maken, en we hebben net 6S accu’s aangeschaft………
 
De motor kan daar zeker tegen als ie echt 400KV is.
400KV is voor 8S, voor 6S zou je rond de 500 KV moeten zitten voor een optimaal rendement.
Regelaar is wel een mouw aan te knopen, ik heb wel een APD 80 liggen, die gaat tot 140A piek en 8S.

GJ
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Back
Top