Sleepvliegtuigen

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door marcivo, 17 nov 2020.

  1. marcivo

    marcivo

    Lid geworden:
    8 aug 2016
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Berendrecht
    Hoikes ik ben in het bezit van een big stick van great planes met rcgf 40 Twin en ik wil dit gebruiken voor zweefvliegtuigen te slepen.Mijn eerste vraag waar kan ik het beste de sleepkoppeling plaatsen,en waar kan ik aan de sleepkoppeling geraken ik vind ze niet on line.
     
  2. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Zelc maken, stelt niet veel voor. En net achter de vleugel. IMG_20200901_184839.jpg IMG_20200901_185801.jpg IMG_20200901_195317.jpg IMG_20200912_101423.jpg
     
  3. glasbloazer

    glasbloazer

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    396
    Locatie:
    Alem
  4. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Op mijn 2-meter sleper zit hij ook net achter de vleugel en is gemaakt van 2 stukjes 2mm verenstaal.

    Gesloten.jpg
    Gesloten


    Open.jpg
    Open
     
  5. marcivo

    marcivo

    Lid geworden:
    8 aug 2016
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Berendrecht
    Alvast bedankt voor de info ik denk dat ik ga voor het voorstel hmeijdam zonder dat ik het toestel open moet maken en welke servo kan ik daar het beste voor gebruiken ik heb nog en hitec 645 liggen zou dat voldoende zijn de sleepkabel dacht ik 20 meter zou die nylon koord van action 4mm voldoende zijn
    Mvg marc
     
  6. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Die Hitec standaard servo lijkt me prima. Hij hoeft het stalen pinnetje maar een paar mm naar beneden te trekken, dus je kunt een gaatje op de servo-arm gebruiken wat dicht bij de as ligt, zodat je optimaal stelkracht van de servo krijgt. Ik gebruik ook zo'n koord van de action, want dan kun je zien hoe de lijn hangt in de lucht. Desnoods doe je in het midden (op 10m) nog een pingpongbal, plastic plaatje of wat dan ook. Wat ik wel heb gedaan is twee nylon lusjes aan de einden gemaakt van visdraad, waarbij het dunste nylon (is dus het breekstuk) aan de kant van de zwever komt te zitten. Als de lijn dan breekt, blijft hij tenminste aan de sleper hangen en is de zwever meteen "vrij".
    Succes.
     
  7. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    mijn oplossing lijkt op die van hmeijdam, alleen gebruik ik een recht. beugeltje achter het pennetje. De ontkoppelservo schroef ik als het ware omgekeerd tegen het achterste rompspant zodat het servo armpje goed uitlijnt met het messing geleidebusje. En inderdaad in het binnenste gaatje om het draaimoment van de servo maximaal te gebruiken.Ik gebruik ook de kabel van de Action, maar dan wel verlengd met 5 meter in een andere kleur. De extra lengte zorgt ervoor dat de hoekverschillen tussen de zwevers wat kleiner worden, en het slepen wat eenvoudiger ( ik heb het hier over zwevers rond de 4 meter, en max. 12 kg). Vaak trek ik de kabel met de sleepkist tussen mijn voeten door om hem voor de zwever te trekken en omdat laatste 5 meter voor de zwever een andere kleur heeft merk ik dan dat het einde er aan komt....


    70D1556D-469F-4417-9A6F-7A53E0356FA1.jpeg 879E6AF6-62B0-4BA1-84C2-3B679C0A9C9B.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 19 nov 2020
    serge pot vindt dit leuk.
  8. marcivo

    marcivo

    Lid geworden:
    8 aug 2016
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Berendrecht
    Bedankt voor de info en zoals ik begrijp is 20 meter te kort en ik hou het op Max 8 kilo en geen snelle zwevers
     
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    De lengte wat je lekker vindt is persoonlijk. Maar minimaal 25 Meter. Ik heb twee kabels 1 van 35 Meter en 6mm dik.
    1 van 25meter en 4mm dik.
    Breeklusjes of vislijn 50/100 of 1mm etalage draad werkt perfect. Ga je zwaar slepen dan pak ik bij de sleper het lijn wat ze voor f3j lieren gebruiken en aan de sleper kant 1mm etalage draad.

    Nog 1 tip zorg voor schoorstangen tussen stabilo en kielvlak. Dit om kielvlak breuk door sleep kabel te voorkomen. 4mm koolstof stangen is afdoende.
     
  10. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    20 meter sleeplijn kan wel werken bij zwevers tot zo’n 2,5 meter, maar bij grotere zwevers is het echt te kort. Natuurlijk zijn er voorbeelden van zeer ervaren slepers en zwevers die daar makkelijk mee wegkomen, maar ga er maar van uit dat het inschatten van de positie van 2 vliegtuigen door twee onafhankelijke vliegers op grote hoogte altijd lastig is. Hoe korter de lijn, hoe eerder de boel escaleert.
     
    serge pot vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina