Slepen met de Twinstar II. Hoe/Wat/Waar?

Hallo allemaal,

Ik ga in dortmunt een twinstar 2 kopen, met de bedoeling et een en ander aan banners en depron zwevertjes mee te slepen. Alleen weet ik nog niet hoe je zoiets aan moet pakken.

Ik heb al een beetje zitten neuzelen waar dan ongeveer de sleepkabel vast moet aan et trekvliegtuig, en dat is schijnbaar in de buurt van et achtereind van de hoofdvleugel (dus niet aan de staart!!). Maar is er nog een vuistregel voor waar het precies moet zitten? En zijn er ook nog andere dingen waar ik op moet letten? Hoe zou ik zoiets het beste kunnen bevestigen?

Ik hoor et graag.

Hmm, dus je moet de kabel met je trekvliegtuig loslaten? Kan de zwever dat niet beter loslaten? Of valt de kabel van de zwever omdattie aan een haak zit? (kun je nog vaak naar dat ding gaan zoeken denk ik. :P)

Hallo

normaal laat de zwever inderdaad los, maar de sleper heeft dus ook een koppeling voor als er mis gaat... en voor het bevestigingspunt, moet dat niet KLETS in het zwaartepunt liggen? voor het zwevertje dat je sleept zit dat gewoon vooraan in de neus, en bij slepers zie ik dit steeds ergens op de vleugel staan...

en steek dan wel sterke motoren in die twinstar he :P

greetz

Ik heb een paar modellen gezien, die hadden gewoon een houten blokje vlak bij de trailing edge van de vleugel zitten, waar de draad dan op haakte.

Een failsafe systeem is inderdaad een goed idee, maar met de twinstar is et allemaal net een tandje kleiner, dus mischien is het een idee om een elastiekje of iets dergenlijks tussen de draad te zetten als "breek punt" voor als de zwever ineens als een parashute aan de draad gaat hangen? Een hele servo installatie inbouwen is denk ik best een gedoe omdat de romp niet zo heel veel holtes kent (hij is van EPP). Mischien een soort rugzakje dat je op de vleugel zet door de vleugel montage schroeven te verlengen? Dan heeft et overgens wel meteen een stevig punt om mee te trekken. :)

En kwa power DENK ik dat et wel redelijk goed zit. Ik kan er bij elkaar zon 1200gram thrust uit krijgen, en ik heb uitgerekend dat de kist zelf zon 1100 a 1200 zal wegen. De zwevertjes zullen niets meer zijn dan een paar stukjes depron, en wat micro RC grut om et te besturen. Dat zal denk ik niet zon grote last zijn voor de TS2.

Bedoel je dat de lijn gaat stuiteren als er veel vering in zit? een koper haartje ertussen, Das n goed idee! Ik zal eens een keer wat dunne koper haren aan et plafond hangen, en met gewichtjes proberen hoeveel eraan kan hangen. Hoeveel gram zou de draad moeten kunnen houden voor het slepen van zwevers tot 300 gram?

En ik wilde eigenlijk et loskoppelen met een extra servo gaan doen, stom dat ik niet gedacht heb aan et gebruik van een van de stuur servos. :P Bedankt.

En zou et echt zon probleem worden als zon kleine depron zwever als een tolletje achter de TS2 aan bungeld? Die zwever is wel compleet de sigaar natuurlijk, maar zon zware twinstar zal dr toch niet zon punt van maken?

Dit is de twinstar 2.
Wingspan is 142cm.

twin2h.jpg

Hij KAN redelijk vlot met 7x5 props, maar als ik er een 8x4 set op zet, zal die de 1200gram trek kracht halen, en een behoorlijk stuk snelheid minderen. Ik heb dit toestel al behoorlijk traag zien vliegen, zelfs ongeveer tegen flink snel lopen aan. Natuurlijk kun je niet gaan jakkeren met zon zwever aan je sleep, de kans dat de zwever eens flink mis trekt aan de draad is bij lage snelheid veel makkelijker te corrigeren.

Kan ik hier iets mee aanvangen, met kleine depron zwevertjes?

Ik heb zwevers eens bezig gezien met een soort van karretje zoals ze die vroeger bij de ME-163 Straal kistjes ook gebruikte. Flink opgang komen, en dan gewoon optrekken en et onderstel achterlaten.

Is dit mischien op bijde toestellen tegelijk toe te passen? Dan kan de TS2 gewoon et hele treintje vooruit trekken tot bijde genoeg vaart hebben, en dan gecoordineerd et hele hapje verlaten en opstijgen.

Hoi,

Ik heb met een vriend, IJsbrand(ook een forumlid) weleens een zweefzagi gesleept, met een Somethin`Extra :lol: . Nu is dat wel een hele ander kist maar iniedergeval, we maakten gewoon simpel een haakje onder de zagi, en dan aan het eind van het sleep"draad" een lusje.
Gas geven en eenmaal op hoogte, snelheid verminderen, en dan de zwever, in dit geval de zagi gewoon up geven.
Als het haakje een niet te scherpe bocht heeft schiet de zagi gelijk los, werkt perfect ! :D

Grtn Riechert

Tja, goed bouwen, en in het begin gewoon een keer het zwevertje aan het touw, en rennen.
Kijken of het wil. :wink:

Grtn Riechert

Ik zie nog altijd meer heil in Bertus zijn idee om dat haakje gewoon los te koppelen met je richtingroer. :P Weegt nauwlijks iets extra, en et laat in iedere stand los.

Hoi,

Maakt mij niet uit hoor :wink:
Wou gewoon even zeggen dat dit prima werkte :)

Succes ermee ! :)

Grtn Riechert

Sven een zwevertje van 2.5m van depron weegt niet veel :p
dus volgens mij is mijn kist eerder naar de zak dan die van jou :wink:
geen nood als je het te warm word onder je voeten trek je gewoon gas open, en maak dat je weg komt, om een stall of dergelijke te vermijden.
ik zal men elektro wel goed beschermd inbouwen :wink:
Depron kost maar 3€/m² en bouwen doe ik graag dus :lol:

Back