Slepen met een schuimpje: Multiplex Mentor

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Fotor, 1 jan 2010.

  1. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik wil een Multiplex Mentor aan gaan schaffen om wat mee te gaan slepen. Ik heb nog weinig ervaringen gelezen van mensen die met schuimpjes slepen. Daarom in dit draadje mijn verhaal, dat tevens mijn eerste sleepervaringen zal bevatten.

    Ik doe voornamelijk aan zweefvliegen. Mijn huidige bouwproject, de Austria Elefant gaat een sleepkist (of mooie helling) nodig hebben om boven te komen. Vandaar dat ik begin dit jaar al lid geworden ben van BIGGS, zodat ik met een kleinere kist (WIK speed astir, 3,2m) het slepen in de vingers kon krijgen.
    Op de BIGGS meetings zie je vele mooie slepers. Veelal flinke vliegtuigen met behoorlijke brandstofmotoren erin. Geen goedkoop spul dus. Ik dacht er dan ook niet over om zelf te gaan slepen. Tot een elektro sleepmeeting enige weken geleden, georganiseerd via dit forum. Daar zag ik dat elektro slepen best prima gaat, ook met wat kleinere sleepkisten. Vervolgens las ik 2 artikelen over de Graupner Elektro Trainer S, een leuk schuim modelletje met ingebouwde sleephaak, waarmee gesleept kan worden. Helemaal niet duur, maar eigenlijk net wat klein. De Trainer S kan zwevers tot ca 2 meter slepen, en een groot deel van de 'alledag' zwevers zitten tussen 2 en 3 meter. Maar mijn interesse was gewekt.

    Ik ben eens verder gaan denken. Wat wil ik precies in een eventueel sleepvliegtuig?
    - Niet te kostbaar, er moet wel geld overblijven voor al mijn andere ook zo leuke projecten. Een slepertje is maar voor 'erbij'.
    - Elektro, ik ben niet van de brandstof.
    - Max 5-6S lipo. Met meer spanning wordt het al een stuk kostbaarder (duurdere accu's, sterkere lader nodig etc).