slepen; zo moet het niet

mijn mening over het filmpje...
1 geen ervaring (voor de zwever dan)
2 waarschijnlijk niemand die hem begeleid in het slepen.
3 nooit binnenkant de bocht aangaan zoals hij deed in bocht 1!
4 als ze onmiddelijk loskoppelde nadat de zwever naar rechts trok en de sleper links, dan was er helemaal NIETS aan de hand... maar als de zwever al op zijn kop hangt, en zelfs dan niet loskoppelen...

ik heb hier maar 1 ding over te zeggen...
ze zijn allebei in fout!
ik snap niet dat geen van beide loshaakte. dit is dus inderdaad een filmpje hoe het NIET moet !

aan alle beginnend slepers of gesleepten... neem een les uit dit draadje.
 
Ik zie het vaker dat beginnende slepers vrij snel na de start de bocht inzetten, dat is vragen om moeilijkheden.
Bij ervaren piloten natuurlijk niet.

ik weet dat het bij ons op de club soms onmogelijk is rechte lijnen te slepen (windrichting bepaald dit)
en dan moeten we al op een 10meter hoogte een bocht inzetten en windaf gaan slepen.

zelfs dit is nog nooit misgelopen, omdat er altijd ervaren piloten naast de beginners staan om deze bij te staan.

ook mijn eerste vlucht was in deze situatie zo.
10m hoogte, bocht windaf, dan crosswind tot een goeie 80-100meter, en dan windop tot 300m.
alles gaat prima als sleper en zwever goed samen werken en PRATEN tijdens de vlucht.
 
Voor sommigen is het maken van bochten inderdaad erg lastig bij slepen. We hebben daarom nu een nieuwe methode. Daarmee driften de op de wind weg en daarna driften we weer de andere kant op. Zo kan je zonder bochten toch aardig hoogte winnen en raak je niet tever weg. Ook bevorderd het het zicht enorm tov alleenmaar van je af stijgen. Voor beginnende slepers is dit een leuke manier.
 
Op RC-Forum beweert de sleepvlieger dat bij zijn toestel een 3 millimeter quicklink was afgebroken en hij daarom niet kon ontkoppelen.
Waarom landt hij dan zonder sleeplijn?

We zullen de waarheid, zeker na de ophef in RC-forum, wel nooit helemaal te weten komen, wel is het frappant dat nadat de spanning van de sleeplijn af is de sleepkist zich nog 'kan redden'.

Ikzelf hou het, afgezien van de totaal mislukte sleep, nog steeds op veel te zwakke sleepkoppelings servo's

Wel een 'dijk' van een instructiefilm, hoe het niet moet
 
Laatst bewerkt:
nog 1 fout van de sleper is dat het lusje dat gekoppelt word aan de zwever veeel te sterk is...
dit zou bij de 2de bocht (toen de sleper links en zwever rechts ging) moeten doorbreken, want daar zijn toch veel krachten gecreeerd.
 
nog 1 fout van de sleper is dat het lusje dat gekoppelt word aan de zwever veeel te sterk is...
dit zou bij de 2de bocht (toen de sleper links en zwever rechts ging) moeten doorbreken, want daar zijn toch veel krachten gecreeerd.


Ik denk niet dat een "breeklusje" gebroken had.
Er is weinig meer kracht op de lijn gekomen dan bij de start als de zwever op gang moet komen.
Het lijkt mij er op dat de lijn vrij wel heel de tijd strak is gebleven ik zie ten minste geen grote schokken.

Na het filmpje nog een keer bekeken te hebben zie je dat er een aantal dingen fout zijn gegaan.
1 de eerste bocht de zwever neemt de binnenbocht.
2 (deze is de veroorzaker van de rest) de zwever vliegt veel te laag achter de sleper.
De lijn trekt zo de sleepkist achterover doordat de lijn op het stabilo komt.
De sleepkist probeert dan waarschijnlijk down te geven dat heeft weinig effect.
Alleen remt de kist erg af en vliegt bijna overtrokken.
3 Dan neemt de zwever ook nog een keer de buitenbocht waardoor de sleper helemaal overtrekt.

Over eerder geschreven bochten vroeg of laat.
Ik had dermate weinig vermogen en we waren 8 jaar geleden beide beginners met het slepen van grote kisten dat we blij waren dat we een stukje recht uit konden vliegen.

Later gingen we geen eens meer achter de kisten staan tijdens de start.
We vonden het een veel mooier gezicht om de start van de zijkant te bekijken.

Wat ik nog wel op wil merken, dat de grote zwever achter mijn husky altijd moest meesturen want ik trok de neus niet om.
We hebben het diverse keren geprobeerd maar de zwever vloog keurig recht door tot het touw brak,
of er gebeurde hetzelfde als op het filmpje alleen werkte onze sleepkoppeling wel, en we deden het wat hoger :p
 
Als ik het filmpje bekijk, dan vliegt de sleper een goede eerste bocht, de zwever hangt aan de binnenbocht maar corrigeert zich. Hier zou ik ook niet loskoppelen.
Bij het uitkomen van de bocht, de zwever 'trekt' dan terug aan het sleeptouw, gaat de sleper iets te hard omhoog. Je ziet hem dan nog maar heel traagjes vooruitkomen. De sleper corrigeert dit, zet het stijgen om in een horizontale vlucht, en wacht tot hij terug op snelheid is. Op zich ook nog niets aan de hand, maar mijns inziens had de sleper nu verder down moeten geven tot hij op gelijke hoogte of onder de zwever uitkwam.
Misschien deed hij dit al, en werd het effect teniet gedaan door de sleeplijn die het stabilo naar onder duwt, daar kan ik niet over oordelen.
De zwever kan niet volgen, en hangt een heel stuk lager, en hangt ook een stuk naar rechts tov de sleper.
De kabel wordt gespannen, vermoedelijk hangt die links van het kielvlak: de zwever trekt dus letterlijk de sleper om.

Of dit moment om los te koppelen nu al te laat is of niet, laat ik in het midden. Ik denk dat een heel deel piloten vroeger zouden losgooien, maar de meeste (zwevers en slepers) zullen nu pas loskoppelen. Als ze nu hadden ontkoppelt, dan hadden beide toestellen gewoon verder kunnen vliegen, en was er op een gedeukte ego na, niet zoveel aan de hand.

Of het nu storing was of niet, wie zal het zeggen... feit blijft dat een sleper steeds moet kunnen loskoppelen en een goed sleephaakje is zo makkelijk gemaakt...

Als ik een Duitser mijn variant op de tosthaak laat zien, lachen ze me uit. Overkill vinden ze het, want "es geht immer gut".
Tja, met een vlieger van 5-6000 euro heb je dan toch dat risico al minder.
 
En een breeklusje is toch wel erg handig ;) Mijn zever wou laatst niet ontkoppelen, reden onbekend. Na een wilde stuur actie brak de lus en konden we beiden verder vliegen.

Een degelijke haak met sterke servo is nooit overkill. Wacht maar eens tot er iets mis gaat en de zwever enorm gaat trekken aan je koppeling. Dan doet een standaard servo niet veel meer ;)
 
Bij het uitkomen van de bocht, de zwever 'trekt' dan terug aan het sleeptouw, gaat de sleper iets te hard omhoog. Je ziet hem dan nog maar heel traagjes vooruitkomen. De sleper corrigeert dit, zet het stijgen om in een horizontale vlucht, en wacht tot hij terug op snelheid is.

Vandaar ook dat ik in mijn eerste posting al aanhaalde dat de sleepkist (een Symphomy met een spw. van 3500mm aangedreven door een 3W110 = ook circa 18 kg) te weinig vermogen had voor deze zwever ! Deze oldtimer met een spw van 5000mm en een gewicht van 18 kg is een behoorlijke brok ! Om dat goed en veilig omhoog te krijgen is enige ervaring nodig.....
Wat extra power aan de zijde van de sleepkist is simpelweg een extra veiligheid !


Of het nu storing was of niet, wie zal het zeggen... feit blijft dat een sleper steeds moet kunnen loskoppelen en een goed sleephaakje is zo makkelijk gemaakt...

Helemaal mee eens, maar ook de zwever moet altijd los kunnen gooien (anders loop je zo verdomde lang te zoeken naar die kabel :) )

Persoonlijk heb ik het niet zo op breeklusjes of dergelijke. Gaat het echt mis dan is weliswaar de gevaarlijke situatie opgelost maar ze willen ook wel eens stuk gaan wanneer jij dat niet wil........
De koppelingen aan beide zijden moeten gewoonweg goed funktioneren onder belasting. PUNT !
 
Mijn husky en de zwever waren 25 a 26 kilo met een 45 cc zenoah.
Dus aardig vergelijkbaar wat vermogen betreft.
Ik had precies dezelfde problemen zoals ik eerder schreef.
De zwever stuurde de motorkist in alles.
Wilde de zwever dat ik sneller klom dan stuurde hij onder de motorkist deze ging dan omhoog of ik dat wilde of niet.
Met de bochten was dit ook zo.
Verder kan een sleephaak wel met een standaart servo als je hem maar goed maakt.
Zoals Evert hem heeft (als ik het goed heb) gaat hij altijd los.
 
Hi Bertus,

Vlgs mij verdiend dit type sleephaak de voorkeur (de servo wordt niet belast tijdens de sleep) maar zelf hang ik hier toch een servo aan van ca 150Ncm bij een 10 kg kist....
Met de servo hefboom zo kort mogelijk natuurlijk !

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Arno,
Een 110-3W op de symphony van 18kg lijkt me nog niet zo slecht. 150 tot 200cc zal makkelijker zijn natuurlijk, stuurfoutjes zijn minder aan de orde. De meeste Wilga's vliegen met een 100cc, en die wegen toch ook een 18 kg voor 3m20 span.

Ik heb een maandje geleden mijn DG1000 van 19 kg gesleept met een sleper met een zdz60 aan boord. Grote ruime bochten, en bij de minste stuurfout afkoppelen, maar hij ging wel omhoog. Dit doe je dan ook alleen maar bij rustig weer.
Thomas sleepte twee jaar geleden met mijn speedster (58mvvs) de 7,5m en 18,5 kg zware LS8 van Kurt Rombouts op. Als ik me herinner had hij een volledige liter brandstof nodig om de LS8 op hoogte te brengen.
Maar het kan ook met iets meer power: in Wurselen ging dezelfde DG1000 achter Achim in één rechte lijn omhoog met meer dan 8 meter per seconde ! maar die had dan iets van een 200cc op zijn flybaby staan.
 
Hi Evert,

Klopt helemaal wat je zegt; wat ik alleen bedoel te zeggen is dat een beetje meer power wat extra zekerheid geeft. En zeker wanneer je een eerste keer met iets zwaars de lucht in wil gaan.
 
Hi Bertus,

Vlgs mij verdiend dit type sleephaak de voorkeur (de servo wordt niet belast tijdens de sleep) maar zelf hang ik hier toch een servo aan van ca 150Ncm bij een 10 kg kist....
Met de servo hefboom zo kort mogelijk natuurlijk !

full

Dit is de beste sleephaak.
Deze werkt met een standaard servo en kan zeer grote krachten aan.
DSCF0154.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk filmje
Het leek wel of de zweefvlieger geen zin had achter het model aan te vliegen

Bij mijn oude klub werden zweevers waak met een hoekepak boven op een bic lift omhoog hebracht
een 4 meter asw 26 ging gewoon mee met de 20 4 takt
Geen probleem
Hij had er ook al een 6 meter zwever op gehad
Het voordeel van hoekepak is dat je een soort duboldekker iedee krijgt
De zwever vergroot het draagvermogen van het model
 
Even een oud draadje omhoog halen

Ik wil graag gaan beginnen met slepen en dan vooral gesleept worden
Nu lees ik dat biggs heeft een mooie manuel heeft / handboek met de theorie om te gaan zweven

Wie heeft dit boek of pdf file en wil deze delen met mijn ?

Dan hoor ik het graag
 
Volgens mij heb ik deze nog liggen. Je kunt aankomende zaterdag ook komen kijken bij modelvliegclub Cumulus in Kampen.
Daar is dan een sleeptreffen.

Even een oud draadje omhoog halen

Ik wil graag gaan beginnen met slepen en dan vooral gesleept worden
Nu lees ik dat biggs heeft een mooie manuel heeft / handboek met de theorie om te gaan zweven

Wie heeft dit boek of pdf file en wil deze delen met mijn ?

Dan hoor ik het graag
 
Ik kom zo! oud graag willen aanstaande zaterdag
Alleen heb ik andere dingen staan die ik helaas niet kan verzetten
Als het boekje zou willen delen graag
 
Back
Top