Slepen

• Topicstarter Topicstarter Guest
  • Startdatum Startdatum
G

Guest

Guest
:?: Zo, mijn zwever zal komend voorjaar wel de lucht in moeten. Voor het eerst zonder motor (Ik vlieg een Silent Dream en een Hotliner) maar ook zonder starthaak, zoal eerdere zwever. Nu heb ik 1 keuze. Of huckepack, of slepen.

Het liefst wil ik slepen. Echter, ik heb het nog nooit gedaan. En ook mijn vliegmaatje die mij gaat slepen niet. Het mag duidelijk zijn dat ik voor alle tips open sta. :? :idea:

De modellen zijn een Duo Discus van 3m met een verwacht gewicht rond de 3 kilo en een Big Lift met 15cc OS 2T.

Eelco,

Ik raad je aan om eens ergens te gaan kijken bij een club waar men dit vaker heeft gedaan want het is niet zo makkelijk als het lijkt. De discus is op zich een stabile niet te moeilijk vliegende zwever dus daar is geen probleem. Ook de Big Lift is een "ouwe rot" die zijn kwaliteiten al bewezen heeft op vele gebieden, ook hier zie ik geen problemen.
De problemen komen echter als je ze gaat kombineren. Een Big Lift kan gelukkig behoorlijk langzaam vliegen maar toch kan de snelheid nog te hoog zijn voor de zwever. De Big Lift uitrusten met flaps en die ook gebruiken kan helpen. Het probleem van de flaps is dat ze ook veel weerstand opleveren en dan kan een 15cc motor wel eens aan de krappe kant zijn.
Monteer de trekhaak op de Big Lift BOVEN OP het model en als het kan net achter (1 a 2cm) het zwaartepunt. Monteer hem NIET onderaan want de zwever is veel eerder airborne en zal gegarandeerd de start van de Big Lift optillen, wat er dan gebeurt hoef ik niet uit te leggen.
Start van een veld waar veel ruimte omheen is want je moet niet te snel hoogte proberen te winnen vlak na take-off.
Vlieg rustig en maak wijde bochten, let vooral goed op de snelheid! Als de zwever met rukken en stoten achter de motorkist aangaat vlieg je te snel en/of maak je te scherpe bochten. Als je op voldoende hoogte bent ontkoppel dan de zwever van de kabel zodat de kabel aan de Big Lift blijft hangen. Vlieg laag met de Big Lift over het veld en los daar de kabel zodat je daarna veilig kunt landen.
Zoals gezegd het klinkt simpel maar valt in de praktijk wel tegen. Mijn kleine zwevertje (220cm span) is vrijwel niet op deze manier omhoog te krijgen, de motorkisten zijn simpelweg te snel. Toch is het bij ons op de club wel eens gelukt om mooie starts te maken maar het blijft lastig.
Overigens heb ik het ook een keer in het echt mogen proberen. 3 Starts met een ASWnogwat zwever achter een Pipercub. Ik bakte er ondanks mijn bijna 200 vlieguren niet zo veel van. Pas de derde vlucht hoefde de instructeur niet meer fisiek in te grijpen. Ondanks dat was het een fantastische ervaring.

Succes,
Ernst Grundmann

:D Dag Ernst,

Dank voor je reactie. Weet jij clubs waar dit gedaan wordt?

Mvg. Eelco

Ligt eraan waar je woont, als jij in friesland woont loont het niet om naar Nuth in Limburg te komen, want hier gebeurt dit slepen vrij vaak. Zij organiseren ook ieder jaar een groot sleep treffen.

:D Als ik weet wanneer het sleeptreffen is, vind ik het misschien wel de moeite waard eens naar Limburg te rijden. Bovendien is het best leuk eens bij andere clubs te kijken.

Is dit een grote happening en kun je me de excacte tijd en plaats geven. Misschien een website van de club?

Bijvoorbaat dank.

Eelco zei:
:D Dag Ernst,

Dank voor je reactie. Weet jij clubs waar dit gedaan wordt?

Mvg. Eelco

Aantal keren (als ik bij naast gelegen 1:1 zweefvliegveld was) gezien dat ze bij Venlo slepen. Nou ja slepen, Was meer een vliegende lier. :)

:? Ver is een relatief begrip als je gewend bent te reizen, maar bedankt voor het meedenken. :wink: Ik zal in ieder geval de links eens aanklikken.

Misschien moet ik wat duidelijker zijn. Het gaat me niet om het mechaniek. Op beide modellen zijn de sleepkoppelingen reeds aanwezig. Bij de zwever in de neus en bij de Big Lift bovenop. Het gaat me meer om tips mbt. de techniek, zeg maar de vaardigheid, van het slepen. Ik had al eerder de hierboven verwezen discussie´s gevolgd, maar die beantwoorden mijn vragen niet. :?:

Dit overigens zonder onvriendelijk te willen. :)

Eelco,

Zoals ik schreef hebben wij het op onze club (MVC Woerden) wel eens gedaan maar dat is al een aantal jaren geleden. Ik kan je ook niet vertellen of en wanneer iemand bij ons het weer eens gaat proberen. Ik doe het niet meer met mijn zwevertje omdat het die ene keer maar net goed is afgelopen.
Mijn "echte" ervaring heb ik op vliegveld Hilversum gehad maar ook op Teuge en vliegveld MiddenZeeland doen ze het regelmatig. Mogelijk doen ze het ook op andere velden maar daar heb ik het nooit gezien.

Groeten,
Ernst Grundmann

Eelco.

Zoals Ron je al gewezen heeft, is het onderwerp al diverse malen aan bod geweest. Inhoudelijk ga ik er dus ook niet op in, maar:
Als ik het goed begrijp, heb je twee problemen:
1/ je hebt een nieuwe zwever, en die moet vliegen. Slepen of Hückepack.
2/ Je wilt leren slepen.

antwoord: doe niet alles tegelijk, geheid dat het mis gaat.
Kom desnoods een keer naar Brabant, Oss, dan kun je kiezen om op de Hückepack te gaan(hoef je niks voor te kunnen)Ik kan een MPX "Joker" (330cm, 3400gr)nog nét op de HP krijgen, het probleem is meestal de romplengte, die tegen het kielvlak komt.
Als hij goed vliegt kunnen we je achter een 45cc sleepkist hangen, onder begeleiding van een coach.

Ga je daarna pas bekwamen op het zelf slepen.

We willen in april via BIGGS een sleep trainingsweekend organiseren voor mensen met weinig of geen sleepervaring, eerst een stukje theorie, en daarna slepen onder begeleiding. Volgens mij is daar een gezonde belangstelling voor en wel zeker behoefte aan.

Ik ben een "Flight manual" aan het schrijven voor de beginnende sleepvlieger, die komt zo spoedig mogelijk online op www.biggs.nl

Heb je nog meer vragen, mail dan ff je adres

Back