sleper electro leggen of 4 tact?

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door SAR Scott, 14 jun 2013.

  1. SAR Scott

    SAR Scott

    Lid geworden:
    8 jun 2011
    Berichten:
    527
    Locatie:
    Dilbeek Belgium
    Na enkele jaren uit het vliegtuiggebeuren uit te zijn heb iok de smaak weer te pakken en wil ik graag een nieuwe sleper maken.

    De keuze gaat naar de pilot rc bellanca decathlon 381 of 480.
    Nu is alleen het probleem dat er bij ons in de club en enkele omliggende clubs enkel electro mag gevlogen worden.

    Mijn keuze gaat eigenlijk meer naar de valach 4 tact motoren.

    Volgens een vriend die ook vliegt bij biggs is de 480 veel te groot doordat hij te veel plaats inneemt op de start en landingsbaan tijdens sleep-evenementen.

    Ook zegt hij van zowieso geen electro te gaan.

    Tprobleem is dat de dag van vandaag heel veel 2 tact motoren geweerd worden vanwege het te veel lawaai.

    Dan ook nog even het verschil in HP aankaarten.

    De 170cc valach heeft 13 HP
    De 210cc Valach heeft 16 HP

    Als je daar dan ff een DA of DLE of andere 2 tact motoren naast zet gaan die er los over!!!!


    Wat is jullie mening van motor in deze kisten?
     
  2. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    ook een tweetakt is goed stil te krijgen .Demper volume 10x de cylinderinhoud minimaal .inlaatlucht uit de romp halen .
    Dat men tegenwoordig klakkeloos die china dempers er onder freubelt moet men zelf weten ,maar goed voor de oren is het vaak niet .ook een inlaatkelk helpt enorm ,dit haalt het scherpe aansnij geluid van de carburateur weg en bevordert de ademhaling van de motor .
    Dan is er nog de keuze voor een flexibele ophanging .
    propkeuze en vooral propellor balanceren .Nu wil een prop op de grond ook vaak herrie maken omdat hij zichzelf overtrekt bij volgas en in stilstand ,eenmaal met vliegsnelheid is die herrie ook weg omdat overtrek op de proptippen dan ook weg is .
    Dat is een van de redenen dat de geluidsmeting in mijn ogen een lachertje is .
    Goed gezond verstand ,maakt je vliegtuig geluidsarm en toch leuk vermogen .
    De DLE motoren leveren een hoop vermogen naar weinig cylinder inhoud ,maar lopen niet mooi rond .Eigenlijk lopen ze wat te hakken ivm een te vroege ontsteking op stationair ,maar vanaf halfgas en daarboven is het alsof je een eekhoorn met adhd op zij staart trapt . Of ze ook het zware buffelen van slepen kunnen volhouden ,weet ik niet .
    Valach motoren leveren een bult aan koppel waardoor een grote prop mogelijk is en veel trekracht .En de valach motoren (voor die ene die ik heb horen lopen ) lopen ook mooi rond .Ze zijn ook mooi stil .

    Eigenlijk zou ik dan eigenlijk het advies vragen wat de mensen gebruiken die veel en zwaar slepen om in die hoek te zoeken .
    Electro zou ik ook niet doen . je moet meer aan gewicht van accu's mee torsen dan je er nut van hebt ,vooral bij grote slepers .
     
  3. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    Die valach motoren lopen inderdaad erg mooi.

    Naar wat ik gehoord heb schijnen ze wel nogal wat onderhoud nodig te hebben, misschien minder geschikt voor een sleper....
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    een electro setup blijft altijd zwaarder ,dan een benzine setup .met een elctro sleep setup heb je ook altijd afdoende accu's of een generator nodig . en in geval van generator ,had dan toch maar voor benzine gekozen ,aangezien je dan dubbele kosten maakt om je accu's te kunnen laden ,of wilde je van de benzine dampen af zijn ?
    voor normaal vliegen en klein slepen tot 6 cellen is electro nog te doen , maar voor echt buffelwerk ,benzine voor de volle honderdprocent . vooral a;ls je naar efficientie kijkt en eigen gewicht .Geluid is een slecht excuus .elke benzine motor is stil te krijgen tot een axeptabel niveau zolang je de carburateur maar aan die positie hebt dat de lucht uit de romp getrokken kan worden en er een inlaatkelk op gezet wordt .En de uitlaat moet voldoen aan eerder genoemde specificaties.Qua kosten aan de eindstreep zal het elkaar niet veel uitmaken als de setups naast elkaar liggen , maar de brandstof wel .1 lipo pak zal dus op een 8 tot 10 cellen wat je per seizoen afschrijft (maximaal belasten ) een 140 euro kosten ,benzine 20 liter en 1 liter olie een 60 euro geschat . ga je op aspen vliegen dan is het 20 euro per 5 liter en dan zijn de kosten opeens heel dicht in de buurt van elektro met 100 euro (ik reken 20 euro voor een liter olie)

    De keuze is aan de vlieger zelf .
     
  6. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Ik heb veel ervaring met tweetaktmotoren. Zowel professioneel als hobby.
    Ik zou Aspen afraden. Heb daar rare slijtages mee gezien die bij de juiste tweetaktolie en mixverhouding niet te zien zijn.

     
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    als je geen olie toevoegd kan ik me dat levendig voorstellen .
     
  8. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Met Aspen bedoel ik de versie MET tweetaktolie.
    En ja, ook bij motoren die op 1:50, de mix van aspen, mogen draaien heb ik problemen gezien.
    Motoren waar 1:25 wordt voor geschreven geen problemen met de juiste olie en benzine zelf gemixed op 1:50
     
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Aspen 2 FRT is te gebruiken voor alle tweetaktmotoren die een mengverhouding van 1:50 voorschrijven. Omdat de 2-taktolie van Aspen aan de hoogste kwaliteitseisen voldoet, kan Aspen 2 FRT vaak ook gebruikt worden voor tweetaktmotoren die een andere mengverhouding voorschrijven. Aspen 2 FRT is geschikt voor kettingzagen, bosmaaiers, heggenscharen, bladblazers, doorslijpers, grondboren, trilmachines, brommers en andere tweetaktmachines en voertuigen. Neem bij twijfel over het gebruik van Aspen 2 FRT altijd contact op met uw Aspen verkooppunt.


    Oftewel te schraal gemengd voor de dle motoren en mvvs motoren welke toch 1 op 40 behoeven . nu is de olie van aspen om te janken .beter zijn de castrol vol syntheet tweetakt versies , bellray en consorten die wel goed zijn voor hoge belastingen .

    oorzaak zit niet in de brandstof maar in de olie .
     
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Serge,
    Dat klopt toch niet echt hoor. Een elektro-setup is bij gelijk gewicht véél sterker dan een benzinemotor. Daarnaast kan het hele vliegtuig véél lichter gebouwd worden door het ontbreken van trillingen. Ik heb daar heel erg veel voorbeelden van gezien......

    Dat je ze relatief weinig ziet heeft denk ik meer met het on-praktische van elektro te maken. Voor serieuze vermogens heb je serieuze laders nodig, die weer lastig van stroom zijn te voorzien. En bij continu slepen kom je in de problemen omdat je niet 3 pakketten tegelijk kunt laden, tenzij je 3 laders hebt.....
    Voor een paar sleepjes per dag kan het wel, voor echt serieus slepen op bijvoorbeeld een treffen gaat dat niet lukken als komt Gerben met z'n grote Rascal een heel eind (heeft dan wel een mannetje die zijn accu's voor hem laadt - je kunt immers niet slepen en tegelijk de laadprocessen van je accu's in de gaten houden).

    Je vergeet dan wel de aanschaf en het onderhoud van een goede motor. Aan een elektromotor heb je geen onderhoud en nauwelijks afschrijving.

    Maar al met al is benzine bij veel en zwaar slepen in praktische zin denk ik de enige optie. Dat ben ik met je eens. Maar dat zit volgens mij enkel en alleen in het feit dat het laden van grote accu's zo'n gedoe is. Misschien zelf onmogelijk. Qua vermogen en kosten gaat het voordeel zondermeer naar elektro.
     
  11. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Amen,

    Laden kan ook snel tegenwoordig en electro is een stuk stiller ;)

    Mijn 10S 5800mah pack koste nog geen 100 Euro hoor

    Groeten,
    Sander
     
  12. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    maar daar ga je ook geen Bellanca van bijna 4 meter mee uitrusten :cool:
     
  13. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Onderhoud aan een benzine motor is niet veel hoor ,enkelt een bougie ,carburateur nat houden .
    electro motor zal met dat buffelwerk warm worden wat op den duur slecht uit kan pakken voor de magneten (verminderen) .lagers zullen per jaar vervangen moeten worden bij serieus gebruik van beiden zul je 1 tot 2 accu packs afschrijven per jaar .

    Ik blijf er bij ,benzine is beter en voordeliger ,anders zag je het meer met slepen het electro gebeuren .
     
  14. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    en een sleepkist licht bouwen is een nogo , deze moeten stevig zijn .
    trillingen bij een brandstof motor zijn er inderdaad ,daar heb je flexmounts voor .
    Ik ben niet tegen electro ,dat is je eigen keuze .Maar ik vind de accu techniek nog niet goed genoeg ,zit er wel aan te komen .
    Bij mij is het voorlopig nog ouderwets brandstof .
     
  15. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Nu is een 4M Bellanca ook niet bepaald een sleepkist hè, nou vooruit 12-14S dan :)
    Maar zoals je al zei, feit blijft dat een electro setup veel sterker is.

    Je kiest je electro setup zodat je motor juist niet warm wordt, dus je verhaal gaat niet op.

    Dat je een accu verslijt zou kunnen maar moet ik nog meemaken, de C waarde bepaald hoe zwaar je de doel belast (in mijn geval nog geen 8C) zal dus allemaal wel meevallen. Laden/ontladen zal inderdaad wat doen. Maar ik heb accus waar ik al 2 jaar veel mee vlieg en die hebben geen kuren en ze zijn niet bol ofzo, het gaat er ook om hoe je ze behandeld, dat geld voor je benzine motor ook hoewel de mechanische slijtage daar groter zal zijn.

    Lager vervangen in een electro motor, ik zou niet weten waarom het trilt immers niet bij een goed gebalanceerde prop.

    Daarbij komt dat het eco aspect tegenwordig ook begint te tellen, op veel clubs word brandstof al geweerd en dat zal alleen maar toenemen lijkt me, deze meneer mag ook alleen maar Electro vliegen.

    zeg nou zelf, ben je lekker rustig aan het zweven komt er zo'n herrie bak tussen door, hoezo irritant?
    Op het VGG waren er ook voldoende Electro slepers aanwezig dus het kan zeker.

    En als laatste puntje, het gemak.
    - Gas open, motor loopt, klaar
    - niet schoon hoeven maken :D (houden we als mannen toch al niet van)
    - Weinig onderhoud
    - Stil

    Nadeel:
    - laden, je moet stroom tot je beschikking hebben (Is in Ede lastig op de hei)
    - Accu's zijn relatief kostbaar (Via HK valt het wel mee)
    - Accu lader (heb je toch nodig, dus koop gelijk een goede; Graupner, Hyperion e.d.)

    Benzine is zo jaren 90 :bye:
     
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    een benzine motor herrie maken ligt aan de luiheid en/of onkunde van de bouwer .
    Een benzine motor kun je net zo stil krijgen als je wilt .dus wie beweert dat benzine motoren herrie maken ,snappen niet veel van de dempende technieken die niet veel kosten ,maar zeer effectief zijn .
    ik houd stuk bij mijn mening en jullie bij jullie mening ,dan is bij deze de discussie klaar.
    ieder zijn keus ,even goede vrienden ,zolang we maar schik hebben .
     
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    hihi.
    Ik ben het op alle punten met je eens. Net als jij ben ik van mening dat er voor "groot" slepen geen goed/praktisch alternatief is voor een benzinemotor.
    Aan het hele verhaal van meningen zit echter één feit en dat is dat volgens jou een benzinemotor per kg altijd sterker is. En dat klopt echt niet. Maar goed.....maakt ook niet zo heel veel uit toch.

    Precies.
    En om bij de vraag van topicstarter terug te komen; volgens mij is een sleper van 380 of 480cm op elektro niet praktisch haalbaar.

    Ik ben wel heel benieuwd wat er dan voor adviezen komen op verbrandingsgebied, wat dat betreft blijft het wel erg stil. Ik heb de filmpjes van die Valach viertakten bekeken en die maken ook een aardige bult herrie geloof ik. Om goede demping kun je volgens mij toch niet heen, welke motor je ook neemt.
     
  18. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    de brandstof sound is ook leuk!

    Helemaal mee eens!

    Maar zeg nou zelf, soms moet een brandstof motor zelfs, moet je horen!

    Volume op 11 !!!

    (Geen Valach)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
  20. wingsoverk2

    wingsoverk2

    Lid geworden:
    12 jun 2013
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Himalayas
    Tow-Tug for Himalayas

    Greetings from the Himalayas,
    We are also looking for a tow-tug for our sailplanes. Maybe Google Translator is playing tricks again but did you say you're only allowed electric for tugs? If so, is it because of noise pollution and environmental regulations? ARF choices here are Wilga, Telecaster, Pilatus TurboPorter but I am looking if there's plans available for a 100cc petrol scratch-build. Any ideas?
    I stumbled on this thread through Arjan's groeps-bouwverslagen-en-ervaringen-medicine-man-60-a
    Cheers
    Vikram
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015

Deel Deze Pagina