Sleper Shoalbuster

Na een paar maanden niets gedaan te hebben, afgelopen dagen weer wat gedaan.
Had al eerder een modeletje gemaakt van hout maar dat beviel me niet.
Nu een sleeplier gemaakt van messing.
Het wordt een (eigen) model en er moet nog wat aan gebeuren.
Maar het begin is er.
Wil hem wel werkend maken.
Later als het werkt komt er nog wel bericht.
Groet, Peter
IMG_20220306_123933_678.jpg
IMG_20220306_124123_224.jpg

Goedemiddag,
Na een paar weken klussen in huis is het weer tijd om wat aan de modelbouw te doen.
Weer even met de sleeplier bezig geweest.
Is wel een pzzultje hoor tenminste voor mijn doen, daar ik helemaal geen verleden in dat gebeuren te hebben.
Maar we komen er wel al is het veel zoeken
Motortje is binnen nu de tandwieltjes nog.
En dan hopen dat het werkt motortje is 12 volt 100 rpm.

Groetjes,Peter
IMG_20220331_120651_059.jpg

Peter,
Het zal echt wel werken hoor ;).

Het zal ook afhangen van de tandwiel overbrenging van de motor naar de trommel, mocht hij nog te snel draaien naar je zin kan je er altijd nog voor kiezen om de spanning te verlagen.

Groet,
Mathieu

Hallo Peter,
De lier zal met tandwielen ongetwijfeld gaan werken. Ik heb een soortgelijke constructie ook al eens gemaakt. Helaas is de "rem " voor de lier niet voldoende. Ik bedoel daarmee dat je de draad handmatig uit kunt trekken zonder dat de motor wordt aangestuurd. Dat is natuurlijk heel vervelend als je aan het slepen bent. Dit is opgelost door op de motor as een wormwiel te plaatsen die een tandwiel op de trommel as aandrijft. De combinatie wormwiel/tandwiel is wel zelf remmend.

Hallo Peter,
De lier zal met tandwielen ongetwijfeld gaan werken. Ik heb een soortgelijke constructie ook al eens gemaakt. Helaas is de "rem " voor de lier niet voldoende. Ik bedoel daarmee dat je de draad handmatig uit kunt trekken zonder dat de motor wordt aangestuurd. Dat is natuurlijk heel vervelend als je aan het slepen bent. Dit is opgelost door op de motor as een wormwiel te plaatsen die een tandwiel op de trommel as aandrijft. De combinatie wormwiel/tandwiel is wel zelf remmend.
Bedankt voor je reactie Sjoerd,
Heb ik toch de goede tandwielen besteld, wormwiel voor op de motor en tandwiel op de trommel.
Maar ik heb er ook nog een blokkering van de trommel opgemaakt maar dat is dan waarschijnlijk niet nodig.
Als die compleet is plaats ik wel een plaatje.
Groetjes, Peter

:thumbsup::yes:;) Dan toch nog een kleine kanttekening. Je motor heeft een vertragingsbakje er achter voor 100rpm. Nu weet ik natuurlijk niet wat je extra vertraging van het wormwiel/tandwiel is. maar een lier draait gauw te snel. Geschatte diameter van je trommel ongeveer 15-20 mm? Dan pakt die 3,14 x 15 is 47 mm draad per omwenteling, ( hoe meer windingen op de trommel des te meer kabel wordt er opgerold per omwenteling) wat minimaal neerkomt op 4700 mm per minuut oftewel 78 mm per seconde. Bij deze berekening geen rekening gehouden met de vertraging die nog optreed bij het wormwiel/tandwiel. Dat is wel erg snel. De suggestie om eventueel de stroom te verminderen vind ik persoonlijk geen goede keuze. Mijn keuze zou dan zijn om een motor te nemen met 30 rpm of 50 rpm. Is ook nog eens keer behoorlijk sterker.

Laatst bewerkt:
:thumbsup::yes:;) Dan toch nog een kleine kanttekening. Je motor heeft een vertragingsbakje er achter voor 100rpm. Nu weet ik natuurlijk niet wat je extra vertraging van het wormwiel/tandwiel is. maar een lier draait gauw te snel. Geschatte diameter van je trommel ongeveer 15-20 mm? Dan pakt die 3,14 x 15 is 47 mm draad per omwenteling, ( hoe meer windingen op de trommel des te meer kabel wordt er opgerold per omwenteling) wat minimaal neerkomt op 4700 mm per minuut oftewel 78 mm per seconde. Bij deze berekening geen rekening gehouden met de vertraging die nog optreed bij het wormwiel/tandwiel. Dat is wel erg snel. De suggestie om eventueel de stroom te verminderen vind ik persoonlijk geen goede keuze. Mijn keuze zou dan zijn om een motor te nemen met 30 rpm of 50 rpm. Is ook nog eens keer behoorlijk sterker.
Sjoerd ik heb ook nog een motortje met 60 rpm dus kan die er ook op zetten.
Als ik de tandwieltjes heb kan ik het uittesten.
Maar bedankt voor je info.
Groet, Peter

Back